Lexus świętuje 35-lecie swojej działalności

Toyota przez lata produkowała duże i wygodne limuzyny, ale nie miała doświadczenia na międzynarodowym rynku luksusowych samochodów. Dlatego w 1983 roku prezydent koncernu Eiji Toyoda zlecił swoim współpracownikom stworzenie marki najlepszych na świecie samochodów.

Cel udało się zrealizować, a nowa marka Lexus w rekordowo krótkim czasie nie tylko zdołała dogonić, lecz również prześcignąć liderów branży. Początkowo jej celem był wyłącznie rynek amerykański. Niedługo później Japończycy zainteresowali swoją wizją luksusu cały świat.

Rok 1989 – początek i flagowy model LS 400

Pierwszym modelem nowej japońskiej marki premium została flagowa limuzyna LS 400. Auto zadebiutowało w USA we wrześniu 1989 roku, ale prace nad tym autem były dowodem, że Lexus będzie marką podejmującą największe i najtrudniejsze wyzwania. Cały proces trwał sześć lat. W tym czasie powstało 450 prototypów, nad którymi pracowało ponad 4000 ekspertów – w tym 1400 konstruktorów.

Efektem ich prac był m.in. 4-litrowy, wykonany w większości z aluminium silnik V8 o mocy 241 KM, którego działaniu nie towarzyszyły praktycznie żadne wibracje. Aby udowodnić niespotykaną kulturę jego pracy, wyprodukowano legendarną już dziś, pierwszą 30-sekundową reklamę Lexusa, zatytułowaną „The Art of Balance”. Na masce limuzyny ustawiono piramidę z kieliszków. Jej układ napędowy rozpędzono na hamowni do prędkości ponad 240 km/h. Szklana konstrukcja pozostała nietknięta. Co więcej, z napełnionych po brzegi kieliszków nie wylała się ani jedna kropla szampana.

Elektryczny Lexus RZ – dwa napędy i technologie zmniejszające zużycie energii

LS 400 był jak na swoje czasy samochodem wyjątkowym. Szybkim (prędkość maksymalna 250 km/h), a jednocześnie oszczędnym i niezrównanie komfortowym. Miał wzorcowe wytłumienie wnętrza i bardzo niski współczynnik oporu powietrza. Pod każdym z tych względów miał być lepszy od swoich rywali. Inżynierom Lexusa udało się to osiągnąć dosłownie w każdym detalu. Projektując np. ozdobne elementy wykończenia wnętrza, pod uwagę wzięli aż 24 gatunki drewna.

Dzięki przywiązaniu do dbałości o najwyższą jakość japońscy inżynierowie odnieśli sukces w konstruowaniu debiutanckiego samochodu nowej marki. Testowe egzemplarze pierwszej odsłony Lexusa LS pokonały w sumie 4,4 mln km na torze testowym Shibetsu, a w warsztatach stworzono aż 973 prototypy silników. Dzięki takim zabiegom znane z ekonomii i niezawodności samochody zyskały to, co w japońskiej motoryzacji najlepsze. Lexus skupił się również na najwyższych standardach w obsłudze klienta. Chodziło o to, by wyprzedzać jego oczekiwania, zgodnie z duchem japońskiej gościnności Omotenashi. Taki właśnie był pierwszy Lexus LS 400. Wyprzedzał oczekiwania, na nowo definiując rynek luksusowych samochodów.

Rok 1997 – debiut luksusowego SUV-a RX

Lexus RX stał się prekursorem tak bardzo dziś popularnego segmentu pojazdów klasy premium i przyczynił się do dalszego wzrostu popularności luksusowej japońskiej marki. Łączył komfort jazdy z możliwością zjechania poza główny szlak. Lexus RX dobrze radził sobie poza asfaltem, lecz w odróżnieniu od luksusowych terenówek miał samonośne nadwozie, zapewniające niezrównaną wygodę codziennego podróżowania po szosie. Był od nich lżejszy, lepiej się prowadził, a przy tym zużywał niewiele paliwa.

Pierwszy Lexus RX otrzymał benzynowy silnik 3.0 V6 o mocy ponad 220 KM i był dostępny z napędem na przednią oś lub cztery koła z centralnym dyferencjałem, wiskotycznym sprzęgłem oraz opcjonalnym mechanizmem różnicowym typu Torsen. Błyskawicznie podbił rynek, stając się najczęściej kupowanym modelem marki. W 2004 roku Lexus RX stał się pierwszym SUV-em premium z napędem hybrydowym. Model RX 400h otrzymał jednostkę 3.3 V6 o mocy 211 KM, wspieraną przez dwa silniki elektryczne – przedni (167 KM) i tylny (68 KM), tworzące napęd 4×4 E-FOUR.

Lexus LX – nowa hybryda ze stałym napędem 4×4 i innowacjami

Zaprezentowana w 2022 roku piąta generacja auta oferuje najszerszy wachlarz zelektryfikowanych napędów w historii modelu – RX 350h to klasyczna hybryda o mocy 250 KM, RX 450h+ ma hybrydę plug-in o mocy 309 KM, a RX 500h ma 371 KM mocy i łączy turbodoładowany silnik z automatyczną skrzynią biegów i nowym napędem 4×4 DIRECT4.

Rok 2010 – supersamochód LFA pokazuje potencjał marki

Jego historia przywodzi na myśl pierwszy model Lexusa. Chociaż zadanie było całkiem inne, również i w tym przypadku inżynierowie, konstruktorzy i projektanci postanowili dać z siebie wszystko. W grudniu 2010 roku z japońskiej fabryki Motomachi wyjechał pierwszy egzemplarz Lexusa LFA, jednego z najbardziej wyjątkowych sportowych aut w historii.

Źródłem napędu stał się silnik V10 o pojemności 4,8 litra, mocy 560 KM, lecz wymiarach typowych dla jednostki V8 i masie silnika V6. Motor rozkręcał się do 9500 obr./min, a na jałowym biegu robił to w zaledwie 0,6 s. Nadwozie Lexusa LFA w 65 proc. wykonano ze zbrojonych włóknem węglowym kompozytów, a także z aluminium. Skorzystano z nowej technologii odlewania i wytłaczania oraz łączenia aluminium za pomocą spawów, nitów i kleju. Nad unikalnym dźwiękiem układu wydechowego pracowali specjaliści od instrumentów muzycznych Yamahy. Samochód przyspieszał do setki w 3,7 s i osiągał prędkość 325 km/h.

Premiera Lexusa LFA odbyła się w 2009 roku, ale już w marcu 2010 roku Japończycy ogłosili wprowadzenie specjalnej wersji Nürburgring Package. Auto zyskało stałe tylne skrzydło, dodatkowe lotki, szybszą przekładnię i zastrzyk mocy. Rok później ta wersja modelu LFA stała się najszybszym samochodem na Nordschleife wprowadzonym do seryjnej produkcji przez dużego producenta. Łącznie powstało 500 egzemplarzy, w tym 50 sztuk wersji Nürburgring Package.

Rok 2017 – zjawiskowy Lexus LC

LC to kolejny potężny kamień milowy w historii Lexusa, bazujący na dziedzictwie supersamochodu LFA. Po sukcesach modeli CT, IS, ES, GS, LS i LFA, nadszedł czas na jedne z najpiękniejszych coupé i kabrioletów. Zaprezentowany po raz pierwszy w 2017 roku Lexus LC miał wszelkie cechy typowe dla flagowego modelu marki. Znajdziemy w nim wszystko, co najlepsze w stylistyce, technologiach i rzemiośle Lexusa.

W 2019 roku do gamy dołączył wariant z miękkim dachem – LC 500 Convertible, określany najbardziej uwodzicielskim kabrioletem świata. Oba modele charakteryzują się wyjątkową stylistyką, świetnymi osiągami i ekscytującym prowadzeniem, a także kultowym wolnossącym silnikiem V8 o pojemności 5,0 litrów i o mocy 464 KM (530 Nm). Odmiana coupé mogła mieć też napęd hybrydowy z silnikiem 3.5 V6 o systemowej mocy 359 KM.

Rok 2021 –NX zapowiedzią nowego rozdziału w dziejach Lexusa

Debiutujący w 2014 roku Lexus NX był pierwszym modelem w historii marki w segmencie D-SUV Premium. Auto wyróżniało się designem, a także szeroką gamą napędów. W modelu NX od początku dostępna była wydajna i innowacyjna hybryda, a NX 300h dla wielu klientów był pierwszym zelektryfikowanym autem. Ale to druga generacja okazała się prawdziwym przełomem.

Zaprezentowany w 2021 roku samochód był zapowiedzią nowych kierunków w projektowaniu nadwozia i wnętrza przez Lexusa, otrzymał jeszcze bardziej innowacyjne i wydajne napędy hybrydowe oraz zupełnie nowe systemy multimedialne, łączności oraz bezpieczeństwa. NX stał się wyznacznikiem poziomu w segmencie.

Hybrydowe NX 350h imponuje wydajnością i niskim zużyciem paliwa, rewolucją w segmencie okazał się NX 450h+. To pierwsza w historii marki hybryda plug-in. Układ wykorzystuje czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra pracujący w cyklu Atkinsona oraz baterię litowo-jonową o pojemności 18,1 kWh. Benzynowa jednostka, generator oraz przedni i tylny silnik elektryczny współtworzą inteligentny napęd na cztery koła E-FOUR. Łączna moc układu wynosi 309 KM/227 kW, a samochód jest w stanie pokonać nawet do 98 km w trybie elektrycznym.

Rok 2022 – elektryczny Lexus RZ

Choć model RZ nie był pierwszym Lexusem z bateryjnym napędem elektrycznym, to jako pierwszy powstał wyłącznie z tym rodzajem napędu i na specjalnej platformie dla aut elektrycznych. RZ potwierdził status Lexusa jako marki innowacyjnej. Wersja RZ 450e otrzymała innowacyjny napęd 4×4 DIRECT4, który nie tylko zapewnia doskonałe prowadzenie w każdych warunkach, ale też poprawia komfort podróżowania zmniejszając przechyły nadwozia podczas przyspieszania i hamowania. Auto wyposażono w inteligentne technologie zmniejszające zużycie energii jak ogrzewanie promiennikowe czy fotochromatyczny dach panoramiczny.

Elektryczny Lexus jest także zapowiedzią rewolucji w prowadzeniu samochodów. W prototypowych egzemplarzach RZ-a marka testuje układ kierowniczy steer-by-wire, który wykorzystuje wiązkę elektryczną do wysyłania sygnałów z kierownicy do kół, dzięki czemu reakcja jest natychmiastowa, a kontrola nad skrętem precyzyjna. Tradycyjna kierownica ustąpi miejsca wygodnemu wolantowi. Auto jest obecnie testowane na torze w Shimoyamie, gdzie od tego roku mieści się siedziba Lexusa.

Rok 2023 – LBX, czyli jakość premium w miejskim crossoverze

Modelem LBX Lexus udowodnił, że jakość klasy premium może być dostępna dla szerokiego grona klientów. Stworzony z myślą o europejskich klientach marki miejski crossover łączy wszystkie cechy, z których słynie marka – wydajny i oszczędny napęd hybrydowy, materiały najlepszej klasy, najnowsze technologie oraz najwyższy poziom bezpieczeństwa w standardzie.

LBX wniósł też do gamy Lexusa powiew świeżości. Aż 70 różnych konfiguracji lakieru oraz kolorystyki wnętrza, rewolucyjne podejście do wersji wyposażenia oparte na tematycznych atmosferach, ogromne możliwości personalizacji, a także przykuwająca oko stylistyka i układ jezdny, który doskonale sprawdza się zarówno w mieście, jak i podczas dłuższych wyjazdów czy na nieutwardzonych drogach. W pierwszych miesiącach sprzedaży auto odniosło gigantyczny sukces w Europie i ma szansę stać się bestsellerem marki w tym regionie.

Źródło: Lexus