Cesarska limuzyna Century, luksusowy van Alphard, legendarna sportowa Corolla AE86 w wersji Trueno i Levin czy ekstrawaganckie Will Vi – te unikalne samochody Toyoty oraz wiele innych modeli z wyjątkowej kolekcji można było obejrzeć na specjalnej wystawie w muzeum Toyota Collection.
Kod JDM wyzwala endorfiny w miłośnikach japońskich samochodów. To skrót od Japanese Domestic Market, czyli japoński rynek krajowy, na którym Toyota oferuje zróżnicowaną gamę nieznanych poza Japonią modeli. Przez ponad siedem dekad istnienia marki powstało ponad 100 samochodów przeznaczonych wyłącznie na rodzimy rynek, pełnych inwencji i niestandardowych rozwiązań konstrukcyjnych i stylistycznych. 6 lipca na specjalnym pokazie w muzeum Toyota Collection nie zabrakło fanów i kolekcjonerów japońskiej motoryzacji, jak i pasjonatów technologii, ponieważ Toyota często testuje innowacje technologiczne w swoich japońskich modelach, zanim wprowadzi je do aut oferowanych na innych rynkach.
Na przykład, Toyota FCHV z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe powstała w Japonii 13 lat przed premierą Toyoty Mirai – pierwszego masowo produkowanego auta na ogniwa paliwowe marki. Wodorowy napęd otrzymał także testowany w Japonii model RAV4 Funcruiser (XA10). Sportowa Toyota Soarer w 1985 roku wniosła do produkcji seryjnej nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Japońskie coupé zaskoczyło pierwszym na świecie elektro-multiwizyjnym wyświetlaczem w kokpicie, który dostarczał informacji o warunkach jazdy i funkcjach bezpieczeństwa, a na postoju umożliwiał nawet odbiór telewizji. Zaś od 1991 roku Soarer był pierwszym pojazdem, który oferował w standardzie kamerę cofania.
Małe sportowe coupe Toyota Sera zapisało się w historii za sprawą unoszonych do góry drzwi typu gullwing, które stały się inspiracją dla europejskich projektantów supersamochodów. Limuzyna Toyota Century z dwunastocylindrowym silnikiem to przykład japońskiego luksusu, cenionego przez rodzinę cesarską. Trueno Sprinter z lat 80. z rewolucyjnym wówczas 16-zaworowym czterocylindrowym silnikiem i napędem na tylne koła daje wyobrażenie o tym, dlaczego Corolla AE86 była jednym z faworytów w zawodach driftingowych w Japonii i osiągnęła status auta kultowego w filmach, mangach i grach video. W Europie model ten znany jako Corolla Coupé GT (AE86) od 1983 roku wyznaczał standardy, gwarantując wyjątkową przyjemność z jazdy.
Toyota marką numer 1 na polskim rynku po połowie 2024 roku
Wyjątkowe spotkania w Toyota Collection
Pokazy samochodów produkowanych na japoński rynek odbywają się w muzeum Toyota Collection regularnie. Jest to okazja do spotkania całej społeczności kolekcjonerów aut Toyoty, którzy zbierają się, aby podziwiać unikalne pojazdy JDM na parkingu przed halą wystawową Toyota Collection. Za każdym razem zestaw prezentowanych modeli różni się od poprzednich, a decyzje o obecności poszczególnych aut zapadają do samego dnia wystawy.
Dlatego na uczestników imprezy zawsze czeka jakaś niespodzianka. Czy będzie to duża, luksusowa Toyota Celsior o nadwoziu i wnętrzu dopracowanych w każdym szczególe, czy kompaktowy Blade Master z eleganckimi tapicerkami Alcantara, czy też crossover Caldina z bagażnikiem przestronnym jak rodzinne kombi, zawsze jest przy czym zatrzymać się na dłużej. Mogą to być również dynamiczne sedany Mark X i Chaser o sportowych liniach albo salonka klasy premium Toyota Vellfire – luksusowy van do jazdy z kierowcą, w którym dowolnie długa podróż będzie równie komfortowa. Wystawie towarzyszył zlot kolekcjonerów samochodów Toyoty z japońskiego rynku. Na wielu z nich można dostrzec nawiązania do świata mangi i anime w postaci specjalnych akcesoriów i naklejek.
Imprezie towarzyszyły bezpłatne wycieczki po kolekcji z ekspertami w roli przewodników, którzy zapewnili kompleksowy wgląd w kulturę JDM, z naciskiem na pojazdy z kierownicą po prawej stronie (w Japonii obowiązuje ruch lewostronny).
Informacje na temat wydarzeń muzeum Toyota Collection są dostępne na stronie www.toyota-collection.de oraz na facebook.com/
Źródło: Toyota