Niemal 18 lat temu z brytyjskich zakładów produkcyjnych Nissana w Sunderland wyjechał pierwszy Qashqai i od razu wywołał rewolucję w świecie motoryzacji, jednocześnie zapoczątkowując segment crossoverów.
Dzisiaj, w 2024 roku, ten najszybciej sprzedający się samochód w historii brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego cieszy się sympatią przeszło czterech milionów klientów z ponad 100 krajów. Poddany ponownie kuracji odmładzającej oraz udoskonalony technologicznie ma zapewnić swoim użytkownikom jeszcze większą satysfakcję z jazdy.
W najbliższych tygodniach nowy Qashqai, wyposażony w unikalny układ napędowy Nissana – e-POWER – trafi z zakładów w Sunderland do dealerów Nissana w całej Europie i nie tylko. Wdrożenie najnowszych udoskonaleń technologicznych wymagało dodatkowej inwestycji w zakłady produkcyjne w wysokości 30 mln funtów, co zwiększyło łączną kwotę nakładów inwestycyjnych Nissana w Wielkiej Brytanii do sześciu miliardów funtów.
Odświeżony Qashqai wpisuje się w realizację w Sunderland wizji EV36Zero, która określa przyszły standard dla przemysłu motoryzacyjnego, łączący produkcję pojazdów elektrycznych i akumulatorów w oparciu o odnawialne źródła energii.
Adam Pennick, wiceprezes Nissana ds. produkcji w Wielkiej Brytanii, podkreśla: „Z dumą nazywamy zakłady w Sunderland kolebką modelu Qashqai. Najlepszy zespół pracujący nad najlepszym crossoverem to po prostu zwycięska formuła. Jak najszybciej chcemy się przekonać, jak bardzo naszym klientom spodoba się jego nowy design i zastosowane w nim zaawansowane technologie”.
Pierwszy Qashqai został zaprojektowany, skonstruowany i wyprodukowany w Wielkiej Brytanii w zakładach w Sunderland pod koniec 2006 roku, a na rynek trafił w 2007 roku. Ogromna popularność, jaką błyskawicznie zyskał ten model, sprawiła, że fabryka w Sunderland notowała rekordowe poziomy sprzedaży – najwyższe w historii brytyjskiego przemysłu motoryzacyjnego. Natomiast Qashqai stał się najszybciej produkowanym pojazdem w Wielkiej Brytanii, który najpierw osiągnął pułap 1 miliona, potem, 2, 3 i w końcu 4 milionów sztuk, jednocześnie inspirując ponad 20 konkurencyjnych marek.
W zakładach w Sunderland produkowane się także Nissana Juke oraz w pełni elektryczny LEAF, co przekłada się na 7000 miejsc pracy w Nissanie w Wielkiej Brytanii. Marka zatrudnia pracowników w Centrum projektowym w Paddington w Londynie, w Centrum technicznym w Cranfield w Bedfordshire, w zakładzie produkcyjnym w Sunderland, w centrum logistycznym części zamiennych w Lutterworth oraz w zespole ds. sprzedaży i marketingu w Rickmansworth, a kolejne 30 000 osób obsługuje brytyjski łańcuch dostaw Nissana.
Od momentu wprowadzenia na rynek trzeciej generacji w 2021 r. Qashqai sprzedał się w Europie w ponad 350 000 egzemplarzy i nadal wyznacza standardy dla crossoverów. W 2022 roku Qashqai został wyposażony w technologię e-POWER – unikalny, innowacyjny, zelektryfikowany układ napędowy Nissana, w którym koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny, co zapewnia niezwykłe wrażenia z jazdy, jak w samochodzie elektrycznym. Dzisiaj po drogach jeździ już 120 000 Nissanów Qashqai z technologią e-POWER wyprodukowanych w brytyjskiej fabryce.
Koncepcyjny Nissan X-Trail Mountain Rescue – napęd e-4ORCE trafia na stoki narciarskie
Najnowsze zmiany świetnie wpisują się w doceniany przez klientów charakter Nissana Qashqai, a intuicyjna i funkcjonalna technologia jeszcze bardziej podkreśla jego mocne strony.
Aby umożliwić produkcję odświeżonego crossovera, modernizację przeszły również zakłady w Sunderland, gdzie zainwestowano w infrastrukturę związaną z produkcją nowych paneli, zderzaków, kolorów lakieru, elementów wnętrza, materiałów i wykończenia. W nowym Nissanie Qashqai technologia została zintegrowana z procesem produkcyjnym – zaawansowane systemy wspomagania kierowcy oraz usługi Google wbudowane w system informacyjno-rozrywkowy NissanConnect zapewniają praktycznie płynną współpracę między cyfrowym środowiskiem kierowcy a jego pojazdem.
Pennick dodaje: „To ekscytujące czasy dla Nissana w Sunderland. Z dumą oddajemy w ręce klientów nowe odsłony modeli Qashqai i Juke, a jednocześnie – w ramach innowacyjnego projektu EV36Zero – przygotowujemy nasze zakłady do produkcji wyłącznie pojazdów elektrycznych.
Projekt EV36Zero Nissana wyznacza nowe standardy, które będą kształtować przyszłość branży motoryzacyjnej. Jego założeniem jest połączenie produkcji samochodów elektrycznych i akumulatorów z odnawialnymi źródłami energii, a celem – osiągnięcie bezemisyjnej jazdy i neutralnego dla środowiska procesu produkcji. Ponadto w przyszłości ma on stanowić wzorzec dla zakładów produkcyjnych Nissana na całym świecie, zgodnie z nowym globalnym planem biznesowym „The Arc”.
Dzięki inicjatywie EV36Zero zakłady w Sunderland stały się centralnym ośrodkiem działań Nissana na rzecz zrównoważonej przyszłości. Potwierdzono już, że w Sunderland produkowane będą w pełni elektryczne wersje modeli Qashqai i Juke oraz następca modelu LEAF. To doskonale wpisuje się w plany, zgodnie z którymi do 2030 roku oferta samochodów osobowych Nissana w Europie ma być w 100% elektryczna. Projekt jest również zgodny z wizją Nissana – Ambition 2030 – który chce stać się prawdziwie zrównoważoną firmą i dążyć do stworzenia czystszego, bezpieczniejszego i bardziej przyjaznego dla wszystkich świata.
Źródło: Nissan