Liczne zmiany sprawiają, że nowe Audi S3 reprezentuje coś więcej niż klasyczną aktualizację produktu: połączenie wyższej mocy, rozdzielacza momentu obrotowego (Torque Splitter) i szeregu innych nowinek technologicznych skutkuje wysokimi osiągami oraz zwinnością prowadzenia.
Od strony wizualnej zwiększoną dynamikę podkreślają wyrazisty design przodu, sportowy dyfuzor oraz układ wydechowy z czterema końcówkami. Nowe Audi S3 będzie dostępne z nadwoziami Sportback i Limousine; u dealerów pojawi się w drugim kwartale 2024 roku.
Lepsze osiągi: silnik 2.0 TFSI o mocy 333 KM
Z jednostką o mocy 245 kW (333 KM) i 420 Nm maksymalnego momentu obrotowego nowe S3 jest mocniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. W ramach modernizacji silnik 2.0 TFSI otrzymał dodatkowe 23 KM oraz 20 Nm. Efekt: pewna siła uciągu i imponujące przyspieszenie. S3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy. Maksymalny moment obrotowy jest dostępny w szerokim zakresie od 2100 do 5500 obr./min. Prędkość maksymalna została ograniczona do 250 km/h.
Silnik i przekładnia otrzymały bardziej sportową konfigurację: przy stałej szybkości i niewielkim lub umiarkowanym przyspieszeniu w zakresie pośrednich prędkości obrotowych wstępnie obciążona turbosprężarka utrzymuje określony poziom obrotów. W połączeniu z przepustnicą otwieraną w trybie jazdy wybiegiem zwiększa to wydajność napędu. Wyższy moment startowy sprawia, że 7-biegowa skrzynia S tronic umożliwia teraz bardziej spontaniczne ruszanie. Efekt ten uzyskuje się poprzez mocniejsze ściśnięcie zestawu odpowiedniego sprzęgła. To nie wszystko: czas zmiany przełożenia przy pełnym obciążeniu skrócono o połowę, a prędkości obrotowe silnika przy częściowym obciążeniu w ustawieniu D zostały zwiększone, co skutkuje bardzo dobrą reakcją.
Większa dynamika jazdy: napęd quattro z rozdzielaczem momentu obrotowego
Nowe S3 idzie w ślady RS 3 i również ma rozdzielacz momentu obrotowego, który zwiększa zarówno zwinność, jak i stabilność prowadzenia. Technologia ta umożliwia w pełni zmienny rozkład momentu obrotowego pomiędzy tylnymi kołami. Korzystając z elektronicznie sterowanego sprzęgła wielotarczowego umieszczonego na każdej półosi napędowej, rozdzielacz momentu obrotowego optymalnie rozdziela moment obrotowy pomiędzy tylnymi kołami po wewnętrznej i zewnętrznej stronie łuku – w zależności od sytuacji na drodze oraz wybranego trybu Audi drive Select.
Więcej emocji: tryb dynamic plus
Audi drive select oferuje sześć różnych trybów zapewniających szeroką rozpiętość wrażeń z jazdy – od nacisku na komfort po wysoką dynamikę. Oprócz znanych profili (auto, comfort, dynamic, individual i efficiency) w ramach aktualizacji S3 otrzymało nowy program dynamic plus, który – jak sama nazwa wskazuje – zapewnia szczególnie wysoką dynamikę jazdy. W tym celu rozdzielacz momentu obrotowego przekazuje jak najwięcej momentu obrotowego na tylną oś, na koło znajdujące się po zewnętrznej stronie zakrętu, co wywołuje tendencję do nadsterowności. Elektroniczna kontrola stabilizacji tory jazdy (ESC) automatycznie przechodzi wtedy w sportowy tryb pracy. Skromne interwencje ESC zapewniają jeszcze bardziej emocjonujące wrażenia z jazdy na nawierzchniach o różnych współczynnikach tarcia. Także silnik i przekładnia zostały dostrojone specjalnie pod kątem trybu dynamic plus. W porównaniu do programu dynamic prędkość obrotowa silnika 2.0 TFSI na biegu jałowym wzrasta o 200 obr./min, do 1300 obr./min, aby dodatkowo usprawnić dynamiczne ruszanie. Reakcja przepustnicy staje się jeszcze bardziej bezpośrednia. Oprócz krótszych zmian przełożeń skrzynia S tronic przyczynia się do zwiększenia dynamiki dzięki późniejszemu załączaniu wyższego biegu i wcześniejszej redukcji na niższy.
Więcej precyzji: optymalizacja zawieszenia
Wahacze ze sztywniejszymi łożyskami i nowe ułożyskowanie kolumn, pozwalające uzyskać większe ujemne pochylenie kół (tzw. negatyw), zapewniają bardziej spontaniczną reakcję układu kierowniczego oraz zwiększoną kontrolę poprzeczną. Skutkuje to zwiększoną przyczepnością i dynamiką w zakrętach. Odpowiednio zoptymalizowany, progresywny układ kierowniczy pozwala jeszcze precyzyjniej dobierać tor jazdy. Szczególnie w środkowym położeniu jest bardziej wyważony, co poprawia prowadzenie.
Standardem nowego Audi S3 jest sportowe zawieszenie S, o 15 mm obniżone względem podwozia A3. To samo dotyczy opcjonalnego zawieszenia sportowego S z adaptacyjnymi amortyzatorami, które zostało specjalnie dostosowane do rozdzielacza momentu obrotowego i odpowiednich trybów Audi drive select.
S3 otrzymało również nową generację elektronicznej kontroli stabilizacji. Równocześnie udoskonalono działanie selektywnej kontroli momentu obrotowego, która lekko hamuje koła po wewnętrznej stronie zakrętu, oraz charakterystykę w zakresie utrzymania przyczepności i wytracania prędkości. Podsumowując, specyficzne dla S3 dostrojenie systemów kontroli podwozia skutkuje dynamicznymi właściwościami jezdnymi. Lepsze prowadzenie idzie tu w parze ze zwiększoną stabilnością w obszarze granicznym.
Większa przyczepność: dwa nowe rodzaje 19-calowych opon
Audi S3 jest standardowo wyposażone w 18-calowe opony 225/40. Opcjonalnie dostępne są dwa typy 19-calowego ogumienia 235/35, w tym opony o wysokich osiągach zapewniające optymalne prowadzenie na suchej nawierzchni i lepsze zachowanie podczas hamowania. Zupełną nowością są opony sportowe firmy Falken (klasa efektywności D). Oferują one wyjątkowo wysoką przyczepność i stabilność utrzymania toru jazdy, szczególnie na suchych drogach. Ponadto zapewniają niezwykle precyzyjne prowadzenie w całym zakresie prędkości.
Skuteczniejsze hamowanie: większe tarcze hamulcowe
Lepsza dynamika jazdy oznacza dodatkowe obciążenie hamulców. Z tego powodu nowe S3 wyposażono w większe wentylowane tarcze hamulcowe na przedniej osi, perforowane z myślą o optycznym zaakcentowaniu ich możliwości. Stalowe tarcze mają teraz średnicę 357 mm i 34 mm grubości, o 4 mm więcej niż wcześniej.
Nowe są także dwutłoczkowe przednie zaciski, które dodatkowo poprawiają skuteczność hamowania, podobnie jak większe klocki oraz zwiększona powierzchnia cierna tarcz. Te ostatnie charakteryzują się znacznie wyższą odpornością termiczną i, co za tym idzie, większą wytrzymałością na obciążenia.
Więcej ekspresji: progresywny design
W ramach modernizacji Audi S3 zyskało jeszcze bardziej sportowy, wyrazisty wygląd. Sześciokątna, pozbawiona obramowania osłona Singleframe ma nowy design, zauważalnie spłaszczony i poszerzony. Obszerny grill, dodatkowo uwypuklony akcentami w kształcie litery L, wraz z dużymi, kanciastymi bocznymi wlotami powietrza podkreśla dynamiczny charakter S3. Elementy te łączy efektowny przedni spojler z dwiema pionowymi rozpórkami, inspirowanymi światem motorsportu, który optycznie obniża sylwetkę S3.
Nowe Audi Q6 e-tron – doświadczenie przewagi dzięki technice
Z tyłu uwagę zwraca nowy zderzak, za sprawą którego S3 prezentuje się jeszcze bardziej dynamicznie. Do struktury osłony Singleframe, z jej charakterystycznymi „skrzydłami” w kształcie litery L, nawiązuje błyszczące wykończenie nad dyfuzorem. Ten ostatni został podzielony na dwie części, co podkreśla specyficzny design S3. Szczególnie sportowy wygląd zapewnia połączenie z pionowymi bocznymi światłami odblaskowymi wzorowanymi na tych z modeli RS. Dynamiczną prezencję uzupełniają cztery końcówki układu wydechowego – kolejna charakterystyczna cecha modeli S. Jeszcze pełniejsze brzmienie zapewnia opcjonalny sportowy układ wydechowy, wyposażony w tytanowy tłumik.
Audi RS 6 Avant i RS 7 Sportback performance – charakter na najwyższym poziomie
Progresywny design pojazdu dodatkowo akcentują nowe, wyraziste lakiery, w tym zielony District metalik, niebieski Ascari oraz czerwony Progressive. Po raz pierwszy dostępny jest kolor szary Daytona z matowym wykończeniem.
Większa różnorodność: nawet cztery odmienne sygnatury świateł dziennych do wyboru
Kształt lamp, podobnie jak przeprojektowana osłona Singleframe, został znacząco spłaszczony, co podkreśla optyczną szerokość S3. 24-pikselowe moduły tworzące cyfrowe światła do jazdy dziennej w reflektorach LED oraz Matrix LED są teraz rozmieszczone w trzech rzędach w górnej części obudowy. Po raz pierwszy w serii A3 w systemie MMI można wybierać spomiędzy maksymalnie czterech cyfrowych sygnatur świateł do jazdy dziennej. „W ten sposób oferujemy naszym klientom dodatkowy wymiar personalizacji. W dowolnym momencie mogą oni wpłynąć na ekspresję swojego samochodu. Sygnatury na różne sposoby interpretują pewność siebie i zwinność” – mówi Cesar Muntada, szef działu designu oświetlenia w AUDI AG. „Odnosi się to również do scenariuszy funkcji powitalnej/pożegnalnej, które zostały zaprojektowane indywidualnie dla każdej sygnatury”. Także tylne lampy charakteryzują się nowym wzornictwem oświetlenia oraz nową inscenizacją funkcji powitalnej/pożegnalnej.
Więcej charyzmy: bardziej wyraziste wnętrze
Do efektowniejszego designu zewnętrznego dopasowano bardziej wyrazisty wystrój wnętrza. Wprowadzono tu liczne zmiany – od projektu dźwigni przekładni i otworów wentylacyjnych po wstawki z tkaniny dekoracyjnej oraz nowe oświetlenie. Wszystkie te elementy ukazują precyzję i akcentują progresywny, techniczny wygląd.
Standardowy pakiet oświetlenia ambiente plus zyskuje akcenty w schowku przed dźwignią przekładni, na drzwiach i w przestrzeni na nogi. Po modernizacji konturowe oświetlenie obejmuje konsolę środkową oraz uchwyt na pojemnik z napojem. Wzrok przyciągają między innymi panele tekstylne na boczkach przednich drzwi, laserowo nacinane w 300 punktach. Podświetlenie rozdzielone na pięć segmentów o różnych rozmiarach tworzy wrażenie dynamicznego przepływu światła, prezentowane również podczas zamykania i otwierania pojazdu. W rezultacie iluminowany panel z tkaniny zapewnia wyjątkowe wrażenia wizualne.
Wnętrze Audi S3 jest utrzymane w ciemnej kolorystyce wzbogaconej o srebrne akcenty. Sportowy charakter podkreślają czarna podsufitka, pedały ze stali nierdzewnej, podświetlane nakładki progów drzwi z aluminiowymi wstawkami z logo S oraz listwy wewnętrzne z wykończeniem o wyglądzie aluminium. Standardowa specyfikacja obejmuje pokryte syntetyczną skórą podłokietniki oraz dwustrefową klimatyzację. Spłaszczona u dołu, trójramienna sportowa kierownica obszyta skórą ma wielofunkcyjne instrumenty oraz nowe, chromowane manetki. Sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami i wydatnymi bocznymi poduszkami zapewniają lepsze trzymanie boczne. Dekoracyjne wstawki są dostępne z wykończeniem aluminium, włóknem węglowym oraz nową teksturowaną tkaniną – mikrofibrą Dinamica.
Większa funkcjonalność: integracja aplikacji i funkcji na żądanie
S3 jest zdigitalizowane i połączone światem – za sprawą licznych usług Connect, funkcji na żądanie oraz sklepu z aplikacjami. Standardowe wyposażenie oprócz cyfrowego radia DAB+ i 10,1-calowego ekranu dotykowego obejmuje wirtualny kokpit Audi oraz indukcyjną ładowarkę smartfona, a także dwa przednie gniazda USB-C do ładowania urządzeń mobilnych w konsoli środkowej i dwa dodatkowe porty z tyłu.
Do opcjonalnych funkcji należy nawigacja MMI plus wraz z pełną ofertą Connect i dostępem do sklepu z aplikacjami, który pozwala korzystać z szerokiej gamy aplikacji bezpośrednio na ekranie samochodu. Wybrane aplikacje są instalowane w systemie informacyjno-rozrywkowym S3 bez konieczności korzystania z „pośrednika” w postaci smartfona. Użytkownicy mogą także wchodzić w interakcję ze swoimi aplikacjami za pomocą poleceń głosowych. Wysoki stopień elastyczności zapewniają funkcje na żądanie. Jak to działa? Już po zakupie auta można online, za pośrednictwem aplikacji myAudi, dodać do pięciu indywidualnych funkcji z zakresu inforozrywki oraz komfortu.
Źródło: Audi