Nie wszyscy wiedzą, że kluczyk samochodowy, będący namacalnym, zawsze dostępnym świadectwem własności samochodu, jest szczególnym dodatkiem do Mustanga niemal od narodzin modelu. Przechodził wiele zmian, a każda z nich była niespodzianką. W roku 1965 właściciele Mustangów coupe mogli cieszyć oko emblematem „Pony” na kluczyku, który wyróżniał ich wśród kierowców innych modeli i zaczynał budować legendę bestsellera wśród musclecarów lat sześćdziesiątych.
Dwa lata później Ford wprowadził patent ułatwiający kierowcom Mustanga szybkie użycie kluczyka i skrócenie czasu uruchomienia silnika. Do rąk kierowców trafił innowacyjny obustronny kluczyk, który eliminował konieczność zerknięcia, czy wsuwamy go do stacyjki w odpowiedniej pozycji. Pasował niezależnie od strony, ale dziś trudno nam sobie wyobrazić, że asymetryczne kluczyki samochodowe były w powszechnym użyciu, zanim opracowano to proste ułatwienie.
W roku 1994 zadbano o skuteczniejszą ochronę samochodu i wygodę klientów. Ford zaproponował właścicielom opcjonalny brelok z pilotem centralnego zamka oraz klawiszem „Panic” wzbudzającym alarm, a rok później poza pilotem kluczyk do Mustanga zyskał transponder komunikujący się z pasywnym systemem antykradzieżowym PATS. W roku 1997 system PATS staje się standardem we wszystkich modelach.
Z nowym tysiącleciem Mustang wkroczył w zupełnie nową erę elektroniki. Ciekawym rozwiązaniem okazał się kluczyk TracKey przedstawiony w roku 2012 jako opcjonalny klucz modyfikacji oprogramowania modułu PCM w modeli Mustang Boss 302. Narzędzie pozwalało na kalibrację sportowych algorytmów oprogramowania i funkcji silnika do użytku na torze.
Ford TT – pradziadek modelu Transit. Tak powstał pierwszy samochód dostawczy
W roku 2015 kluczyk Mustanga zyskał fabryczną funkcję zdalnego uruchamiania silnika w modelach z automatyczną skrzynią biegów, a rok później premierę miała aplikacja FordPass, która przeniósła praktycznie wszystkie funkcje dotychczas stosowanych pilotów samochodowych do smartfona, dodając wiele nowych funkcjonalności.
Ford Mustang – wyjątkowa oferta, wydajne jednostki napędowe i niezrównane wrażenia z jazdy
Od roku 2018 rytmem bicia serca pulsuje przycisk „Start”, który zastąpił w Mustangu tradycyjną stacyjkę, a wraz z premierą Mustanga Mach-E, pierwszego w pełni elektrycznego i skomunikowanego modelu Forda, smartfon zupełnie zastąpił tradycyjny kluczyk, przejmując jego zadania. Błędem byłoby twierdzenie, że na tym kończy się historia kluczyków Mustanga. Nadal pozostają pożądanym i przydatnym dodatkiem do wyjątkowego samochodu.
W Mustangach w roczniku modelowym 2024 pilot zyskał funkcję Remote Rev, pozwalającą na zdalne uruchomienie silnika i podniesienie jego obrotów na biegu jałowym od 2000 do 5000 obrotów na minutę, czyli na odegranie obiecującego wiele emocji preludium pomruków.
Źródło: Ford