Toyota Motor Europe (TME) przedstawiła nowe szczegóły na temat nadchodzących produktów i technologii, dzięki którym firma planuje do 2035 roku osiągnąć cel całkowicie bezemisyjnej gamy modelowej w Europie. Do 2026 roku oferta marki w regionie wzbogaci się łącznie o sześć bateryjnych samochodów elektrycznych (BEV). Prezentacja konceptów dwóch modeli z tej linii – Urban SUV i Sport Crossover – miała miejsce na konferencji Kenshiki Forum w Brukseli.
Oba auta dołączyły do Compact SUV Concept pokazanego w ubiegłym roku oraz dostępnego w sprzedaży modelu bZ4X. W dalszej perspektywie, po 2026 roku w samochodach marki zadebiutują baterie trakcyjne nowej generacji.
„Obecny rynek samochodów w Europie jest bardzo zróżnicowany. Mimo to naszym celem pozostaje w pełni bezemisyjna gama modelowa już w 2035 roku, czyli zaledwie za 12 lat. Jesteśmy zdeterminowani, by ten cel osiągnąć” – podkreślił Andrea Carlucci, wiceprezydent Toyota Motor Europe na corocznej konferencji Kenshiki Forum w Brukseli.
Sześć modeli BEV do 2026 roku
W dążeniu do neutralności klimatycznej Toyota opracowała wielotorową strategię, zgodnie z którą równolegle pracuje nad wieloma technologiami napędów o zerowym bilansie węglowym. W najbliższym okresie firma planuje oferować swoim klientom na całym świecie szeroki wybór praktycznych samochodów zarówno z bezemisyjnymi napędami elektrycznymi na baterie i na wodór, jak i z układami napędowymi zasilanymi paliwami alternatywnymi. Dla Toyoty priorytetem jest nieustanne dostosowywanie oferty w poszczególnych regionach do potrzeb klientów, wymagań rynku i dostępnej infrastruktury, gdyż tylko w ten sposób można realnie ograniczyć, a następnie wyeliminować emisje CO2 w transporcie. Program dążenia do neutralności węglowej Toyoty obejmuje prace nad kolejnymi generacjami aut hybrydowych (HEV), hybryd plug-in (PHEV), samochodów elektrycznych na baterie (BEV) oraz na ogniwa paliwowe (FCEV), a także nad silnikami spalinowymi na wodór i na paliwa syntetyczne.
Toyota najbardziej niezawodną popularną marką motoryzacyjną według Consumer Reports
Plany dotyczące rynku europejskiego obejmują wprowadzenie do sprzedaży do 2026 roku łącznie sześciu modeli BEV. Do średniej wielkości SUV-a bZ4X, który jest już dostępny w salonach, w niedługim czasie dołączą nowe auta. Prototyp pierwszego z nich – Compact SUV Concept – został zaprezentowany na Kenshiki Forum w ubiegłym roku. Podczas tegorocznej edycji Toyota pokazała dwa kolejne samochody – Urban SUV Concept oraz Sport Crossover Concept.
Urban SUV Concept to auto zbliżone do modelu produkcyjnego, który wzbogaci segment B-SUV już w przyszłym roku. Według prognoz miejskie SUV-y będą stanowiły w Europie jeden z najważniejszych segmentów pojazdów elektrycznych. Auto o sylwetce rasowego SUV-a powstało na bazie sukcesu hybrydowego Yarisa Cross, najpopularniejszego modelu w swojej klasie. Urban SUV będzie dostępny opcjonalnie z napędem na cztery koła (AWD) oraz z dwoma bateriami o różnych pojemnościach do wyboru. Gama ta pozwoli klientom dobrać odpowiednie auto pod względem zasięgu, właściwości jezdnych i kosztów.
Sport Crossover Concept to prototyp stylowego crossovera opracowanego jako alternatywa dla SUV-ów. Pięciodrzwiowy model o sportowej sylwetce i komfortowym, przestronnym wnętrzu swoim designem wyznaczy trendy dla kolejnych samochodów elektrycznych Toyoty. Jego premiera w Europie jest zaplanowana na 2025 rok.
Nowe technologie baterii na rynku po 2026 roku
Toyota pracuje nad technologiami baterii następnej generacji, które już po 2026 roku zmienią sposób, w jaki będą projektowane, produkowane i używane samochody elektryczne. Nowe baterie sprawią, że bezemisyjne samochody staną się bardziej dostępne i przystępne cenowo. Celem Toyoty jest zapewnienie wszystkim zrównoważonej mobilności.
Marka przygotowuje do wprowadzenia na rynek kilka różnych technologii baterii następnej generacji. Pierwszą nowością będzie ultrawydajna wersja baterii o konwencjonalnej konstrukcji, która zapewni dwukrotnie większy zasięg i o 20% niższe koszty w porównaniu z dostępną obecnie w modelu bZ4X.
Kolejną propozycją będzie bateria wyróżniająca się wysoką jakością i niskimi kosztami produkcji, która przyspieszy popularyzację aut elektrycznych. Bateria opracowana w technologii litowo-żelazowo-fosforanowej (LFP), tańszej w produkcji od klasycznej litowo-jonowej, otrzyma nowy kształt oraz innowacyjną strukturę bipolarną. Celem inżynierów Toyoty jest zwiększenie zasięgu o 20% przy redukcji kosztów o 40% w porównaniu z baterią z modelu bZ4X.
Wyróżnikiem trzeciego rodzaju baterii, która wejdzie na rynek w najbliższych latach, będzie wysoka moc i osiągi. Będzie to akumulator o bipolarnej konstrukcji z katodą niklową, który jeszcze bardziej obniży koszty i zwiększy zasięg napędów elektrycznych.
Najważniejszą innowacją Toyoty w dziedzinie akumulatorów będzie bateria ze stałym elektrolitem. Celem producenta jest uzyskanie czasu ładowania od 10 do 80% w 10 minut.
„Dokonaliśmy technologicznego przełomu, przezwyciężając największe wyzwanie, jakie stawiała przed naukowcami technologia baterii ze stałym elektrolitem – kwestię trwałości. Obecnie przygotowujemy tę technologię do masowej produkcji. Przewidujemy, że będzie ona gotowa do komercjalizacji w latach 2027-2028, a możliwości produkcyjne pozwolą na wyposażenie w nią dziesiątek tysięcy samochodów rocznie” – podkreślił Andrea Carlucci.
Toyota rozwija również inne technologie produkcji, inżynierii i projektowania pojazdów z napędem elektrycznym następnej generacji. Kenshiki Forum jest miejscem europejskiej premiery Toyoty FT-3e Concept, zaprojektowanej z wykorzystaniem pełnego zakresu przyszłych technologii, które zdecydują o sukcesie aut elektrycznych. Dzięki tym rozwiązaniom samochody Toyoty będą jeszcze lżejsze, bardziej aerodynamiczne i tańsze w produkcji. FT-3e będzie imponować innowacyjnymi technologiami łączności i multimediów, możliwością korzystania ze spersonalizowanych usług oraz zupełnie nowymi wrażeniami z jazdy.
Źródło: Toyota