Toyota jest globalnym partnerem Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego (MKOI) i Międzynarodowego Komitetu Paraolimpijskiego (IPC). Zgodnie ze strategią mobilności dla wszystkich (Mobility for All) koncern zaprezentował koncepcję transportową dla olimpiady i paraolimpiady w Paryżu w 2024 roku, która ułatwi poruszanie się w trakcie wydarzenia osobom o różnym stopniu sprawności fizycznej, biorąc pod uwagę ograniczenia osób z niepełnosprawnością, a także realizując jednocześnie cele klimatyczne, w tym redukcję emisji CO2. Poruszanie się po wiosce olimpijskiej oraz na areny igrzysk będzie bezpieczne i wygodne.
„Jako Toyota dążymy do realizacji wizji społeczeństwa funkcjonującego zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju poprzez strategię mobilności dla wszystkich. Chcemy pomagać uczestnikom igrzysk, którzy poświęcają swoje życie sportowej rywalizacji. Będziemy wspierać ich w usuwaniu barier i ułatwimy sprawne przemieszczanie się w Paryżu” – powiedział Yoshihiro Nakata, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Europe.
“Współpraca z Toyotą pozwala nam działać na rzecz bardziej dostępnej i integracyjnej mobilności. O połowę zredukujemy także emisję CO2 w porównaniu z poprzednimi igrzyskami. W tym celu istotne jest innowacyjne podejście Toyoty do nowych technologii” – powiedział Tony Estanguet, przewodniczący Komitetu Organizacyjnego Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpiskich Paryż 2024.
Elektryczny transport bez barier
Igrzyska w Paryżu będą przełomem w transporcie indywidualnym i zbiorowym, zapewniając wszystkim łatwość w przemieszczaniu się. Do dyspozycji uczestników igrzysk oddanych zostanie 250 osobistych pojazdów elektrycznych na baterie. Model C+walkS ułatwia przemieszczanie się w pozycji siedzącej, a C+walkT, który przypomina hulajnogę nowej generacji, pozwala na poruszanie się na stojąco. Oba są łatwe w kierowaniu, rozwijają maksymalną prędkość 6 km/h i wyposażono je w zaawansowane systemy wykrywania przeszkód, by jazda była bezpieczna.
Osoby poruszające się na wózkach będą mogły skorzystać w wiosce olimpijskiej z e-pullerów – 50 zostanie dostarczonych podczas igrzysk, a kolejne 150 będzie dostępnych podczas ceremonii otwarcia paraigrzysk. Dzięki aplikacji KINTO Share możliwe będzie efektywne wykorzystanie tych pojazdów i współdzielenie ich, umożliwiając każdemu swobodne przemieszczanie się po Paryżu w czasie igrzysk w 2024 roku.
Po sukcesie bezemisyjnych modelu APM (Accessible People Mover) podczas igrzysk w Tokio na paryską olimpiadę Toyota przygotuje aż 250 tych elektrycznych pojazdów, które będą dostosowane do europejskiej infrastruktury oraz tutejszych regulacji. Pojazdy zostały zbudowane tak, by ułatwiać poruszanie się wszystkim pasażerom, także tym korzystającym z wózków. W wiosce olimpijskiej i paraolimpijskie APM-y będą głównym środkiem transportu, będą też przewozić towary, a część z nich zostanie oddana do dyspozycji służbom medycznym.
Toyota – wirtualna wycieczka po fabryce, w której powstaje ponad 10 tys. samochodów dziennie
W sumie na igrzyska w Paryżu Toyota dostarczy aż 450 elektrycznych pojazdów transportu indywidualnego (C+walkS, C+walkT oraz e-puller), 250 pojazdów APM, a także 150 egzemplarzy modelu Toyoty PROACE przeznaczonej dla osób poruszających się na wózkach.
Zelektryfikowana flota olimpijska
Dzięki zelektryfikowanej flocie Toyoty Igrzyska Olimpijskie w Paryżu zredukują o połowę emisję CO2 w porównaniu z latami poprzednimi. Wszystkie 2674 auta dostarczone przez Toyotę będą miały zelektryfikowane napędy, a 150 z nich będzie dostępnych dla osób poruszających się na wózkach. 60% floty stanowią samochody elektryczne na baterie (BEV) – modele bZ4X, PROACE Electric, PROACE VERSO Electric oraz Lexus RZ.
Do użytku podczas igrzysk Toyota przekaże również 500 napędzanych wodorem egzemplarzy modelu Mirai. Po igrzyskach wszystkie te auta dołączą do istniejącej paryskiej floty wodorowych taksówek, zwiększając tym samym liczbę aut na wodorowe ogniwa paliwowe do 1500 sztuk.
Do obsługi igrzysk przeznaczonych będzie także tysiąc samochodów hybrydowych (HEV) oraz hybryd plug-in (PHEV), w tym modele RAV4 w wersjach HEV i PHEV oraz hybrydowe Corolle TS kombi, Yarisy Cross i Highlandery. Dodatkowo flotę uzupełnią pojazdy z usługi car-sharingu Toyoty KINTO. Co ważne, 60% pojazdów wykorzystywanych podczas igrzysk to auta pochodzące z europejskich fabryk Toyoty, a aż 37% z nich powstanie we Francji, co także przyczyni się do zmniejszenia emisji CO2 podczas całego wydarzenia.
Wodór na igrzyskach w Paryżu
Niesamowicie istotną rolę podczas Igrzysk Olimpijskich w Paryżu odegrają technologie wodorowe, a impreza przyczyni się do przyspieszenia wdrożenia infrastruktury do tego rodzaju paliwa na wielką skalę. Toyota nie tylko dostarczy 500 egzemplarzy modelu Mirai, ale też zaprezentuje łącznie aż 10 różnych zastosowań tego paliwa w mobilności. To znaczny wzrost w porównaniu z igrzyskami Tokio 2020 oraz Pekin 2022.
Większość wodorowych pojazdów będzie wykorzystywać ogniwa paliwowe. Podczas igrzysk do dyspozycji oddane zostaną dwa wodorowe autobusy miejskie, które zostały dostosowane do potrzeb tego wydarzenia i na swoim pokładzie będą w stanie przewieźć całą olimpijską drużynę na wózkach. Flotę pojazdów z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe uzupełnią autokary, łodzie, a także nowy Hilux FCEV.
Wodór będzie także wykorzystywany w logistyce. Podczas igrzysk pracować będą ciężarówki na ogniwa paliwowe, a także wózki widłowe zaprojektowane wspólnie z Toyota Material Handling.
Global Team Toyota Athletes
Toyota kontynuuje pracę na rzecz dla lepszego jutra zgodnie z zainicjowaną w 2018 roku kampanią “Start Your Impossible”, odzwierciedlającą wartości ruchu olimpijskiego i paraolimpijskiego. Ponad 100 tys. pracowników Toyoty z całej Europy może na co dzień realizować się w szeregu inicjatyw w ramach wolontariatu, a cztery tysiące osób będą miały szansę wspierać osobiście organizację igrzysk w Paryżu.
Toyota wspiera też 200 sportowców z 40 krajów, którzy trenują w ramach Global Team Toyota Athletes. Olimpijczycy i paraolimpijczycy uosabiają podstawową wartość Toyoty, jaką jest ciągłe doskonalenie i chęć pokonywania wyzwań.
Źródło: Toyota