W sierpniu 2023 roku zarejestrowano w Polsce 72 046 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych o dmc do 3,5 tony. To o 15,5% więcej niż rok temu, co oznacza największy wzrost zarejestrowany w tym roku.
Sierpniowy wzrost jest tylko na pozór jest wysoki, bo wynika on z bardzo niskiego importu w roku ubiegłym. Dla przypomnienia, rok temu w sierpniu import wyniósł niespełna 63 tys. sztuk co było najniższym sierpniowym wynikiem od momentu przystąpienia Polski do UE. Wynik powyżej 70 tys. szt. przekroczony został dopiero drugi raz w tym roku. Tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 780 tys. sztuk, podobnie jak w roku ubiegłym.
Łącznie w pierwszych ośmiu miesiącach bieżącego roku import wyniósł 524 925 sztuk, o 0,7% mniej niż rok wcześniej. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów – dokładnie 480 401 sztuk – stanowią samochody osobowe, których rejestracje wykazały spadek o 0,4%. Tegoroczny import samochodów użytkowych – 44 524 sztuki – jest o 3,8% mniejszy niż przed rokiem.
AAA Auto – samochody używane wciąż tańsze niż na początku roku
Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,10), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do poziomu 14 lat (13,93 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych – Renault. W przypadku modeli osobowych na pozycji lidera umacnia się Audi A4, a o drugie miejsce walczą Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica 23 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
„Za rosnącym importem samochodów używanych stoi ciągły niedobór aut na rynku wtórnym w Polsce. Popyt nadal przewyższa podaż, co znajduje odzwierciedlenie w rekordowej sprzedaży w sezonie letnim, która była najsilniejsza w ciągu trzydziestu jeden lat działalności AAA AUTO na rynku. W mojej opinii, wysoki odsetek samochodów starszych niż dziesięć lat jest nieatrakcyjny, co jeszcze bardziej pogorszy ogólny wiek polskiej floty” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:
1. Niemcy – 275 284 szt. (-3,8%)
2. Francja – 62 714 szt. (-7,4%)
3. Belgia – 36 870 szt. (8,1%)
4. Stany Zjednoczone – 28 598 szt. (13,2%)
5. Holandia – 28 560 szt. (7,8%)
6. Szwecja – 16 075 szt. (33,8%)
7. Włochy – 14 515 szt. (-4,8%)
8. Dania – 12 962 szt. (9,5%)
9. Austria – 12 885 szt. (-7,9%)
10. Szwajcaria – 12 495 szt. (-4,5%)
11. Norwegia – 4 059 szt. (34,1%)
12. Kanada – 3 269 szt. (-5,3%)
13. Czechy – 2 763 szt. (20,3%)
14. Wielka Brytania – 2 479 szt. (-10,2%)
15. Finlandia – 2 145 szt. (25,4%)
16. Luksemburg – 1 886 szt. (-3,0%)
17. Hiszpania – 1 440 szt. (-9,9%)
18. Litwa – 1 045 szt. (53,9%)
19. Japonia – 949 szt. (0,5%)
20. Słowacja – 647 szt. (17,6%)
Uwagę zwraca duży spadek importu z Niemiec, które jednak pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,4%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się natomiast kraje skandynawskie: Szwecja (+33,8%) i Norwegia (+34,1%).
Źródło: AAA Auto / Samar