Dzięki funkcji Automatycznej zmiany pasa ruchu Mercedes-Benz zaoferuje w przyszłości dalszy stopień rozwoju swoich inteligentnych systemów wspomagających na drugim poziomie SAE – często nazywanym 2+. Obecnie producent luksusowych samochodów pracuje nad dostosowaniem działania tej funkcji do europejskich warunków drogowych.
Jej wprowadzenie ma zbiec się z dostawami pierwszych egzemplarzy nowej Klasy E. Automatyczna zmiana pasa ruchu jest możliwa na drogach szybkiego ruchu, z odpowiednimi oznaczeniami pasów i strukturalnie oddzielonymi jezdniami.
Automatyczna zmiana pasa ruchu, czyli ALC (ang. Automatic Lane Change), jest już dostępna w Klasie C, Klasie E i Klasie S, a także we wszystkich modelach Mercedes-Benz z serii EQ sprzedawanych w USA oraz Kanadzie.
Funkcja ALC stanowi integralną częścią Aktywnego asystenta utrzymania odległości DISTRONIC z Aktywnym asystentem kierowania. Jeśli z przodu jedzie wolniejszy pojazd, w zakresie prędkości 80-140 km/h Mercedes-Benz może samoczynnie zainicjować zmianę pasa ruchu i całkowicie automatycznie przeprowadzić manewr wyprzedzania – jeśli tylko wykryje odpowiednie oznaczenia pasa ruchu i wystarczającą ilość miejsca. Warunkiem jest droga z ograniczeniem prędkości oraz wyposażenie obejmujące nawigację MBUX. Aby wykonać automatyczną zmianę pasa ruchu, zaawansowany system nie wymaga dodatkowego impulsu ze strony kierowcy.
Mercedes-Benz – elektrykiem na wakacje, gdy wyniki raportu obalają najczęstsze mity
Przy aktywnym prowadzeniu do celu system pomaga też w nawigowaniu do zjazdów i przy zmianie drogi szybkiego ruchu na inną. W przypadku systemów SAE na poziomie drugim odpowiedzialność zawsze spoczywa na kierowcy, także podczas automatycznej zmiany pasa ruchu. Z tego względu Mercedes-Benz celowo zdecydował, że jego ręce muszą pozostać na kierownicy. Bezpieczeństwo jest najwyższym priorytetem producenta – dotyczy to również eliminowania powodów do dezorientacji spowodowanej na przykład fałszywymi oczekiwaniami.
Zmodernizowany Mercedes-AMG GT 4-drzwiowe Coupé dostępny w Polsce od 537,8 tys. zł
„Mercedes-Benz od lat wyznacza standardy w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy i programów wspomagających kierowcę. Teraz, dzięki DRIVE PILOT, oferujemy pierwsze samochody zdolne do wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE, co potwierdza międzynarodowy certyfikat. Auta z systemem DRIVE PILOT są dostępne w Niemczech od 2022 r., a wkrótce będą na zamówienie oferowane w USA. O krok dalej idziemy z parkowaniem: INTELLIGENT PARK PILOT to pierwszy na świecie certyfikowany system umożliwiający w pełni zautomatyzowane parkowanie bez kierowcy na czwartym poziomie SAE. Już dziś korzysta z niego wielu naszych klientów w Niemczech. Teraz oferujemy bardziej komfortowe wrażenia z jazdy dzięki systemowi Automatycznej zmiany pasa ruchu. Można zamawiać go już w Stanach Zjednoczonych i z przyjemnością ogłaszam, że będziemy oferować automatyczną zmianę pasa ruchu również w Europie. W ten sposób Mercedes-Benz podkreśla swoją pozycję pioniera i technologicznego lidera” – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG ds. rozwoju oraz zaopatrzenia, dyrektor ds. technicznych i technologicznych.
DISTRONIC z Aktywnym asystentem kierowania pomagają kierowcy do prędkości 210 km/h
Jeśli chodzi o zautomatyzowaną jazdę w ramach drugiego poziomu SAE, Mercedes-Benz polega na Aktywnym asystencie utrzymania odległości DISTRONIC oraz Aktywnym asystencie kierowania. Zestaw ten pomaga kierowcy w prowadzeniu samochodu przy prędkości do 210 km/h. System można aktywować na wszystkich rodzajach dróg. W szczególności wyróżnia go jedna cecha: poniżej 130 km/h Aktywny asystent kierowania działa nawet przy trudno widocznych oznaczeniach nawierzchni. Z kolei DISTRONIC automatycznie reguluje prędkość, dostosowując odległość do poprzedzającego pojazdu i pomagając przy ponownym ruszaniu w korkach.
DRIVE PILOT: system wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE
Dzięki DRIVE PILOT Mercedes-Benz oferuje pierwszy i jedyny na świecie system z międzynarodową homologacją umożliwiający wysoce zautomatyzowaną jazdę na trzecim poziomie SAE. Użytkownik może przekazać mu zadania związane z prowadzeniem samochodu w określonych warunkach: w przypadku dużego natężenia ruchu lub korków, na odpowiednich odcinkach autostrad, obecnie z prędkością do 60 km/h. Efekt: kierowca jest w stanie zyskać cenny czas i skoncentrować się na niektórych drugorzędnych czynnościach. DRIVE PILOT można zamówić w Niemczech od maja 2022 r., obecnie dla Klasy S i EQS-a. Mercedes-Benz jest również pierwszym producentem samochodów, który otrzymał odpowiednią homologację w amerykańskich stanach Kalifornia oraz Nevada. DRIVE PILOT będzie dostępny na tamtejszym rynku jako opcja dla Klasy S i EQS-a w roku modelowym 2024. Pierwsze wyposażone w niego egzemplarze mają trafić do klientów pod koniec 2023 r.
Bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg najwyższym priorytetem Mercedes-Benz
Dzięki swoim technicznym innowacjom producent luksusowych samochodów ze Stuttgartu zawsze wyznaczał standardy w dziedzinie bezpieczeństwa pojazdów i niezmiennie uchodzi za pioniera bezpiecznej „ręcznej” jazdy. Czy chodzi ABS (1978 r., Klasa S W 116), poduszkę powietrzną dla kierowcy w połączeniu z napinaczami pasów (1981 r., Klasa S W126), czy o ESP® (1995 r., Klasa S Coupé C 140) – Mercedes-Benz jako pierwszy wprowadził na rynek liczne nowatorskie rozwiązania z zakresu pasywnego i aktywnego bezpieczeństwa. To samo dotyczy systemów wspomagających: producent po raz pierwszy wprowadził system kontroli odległości DISTRONIC (1998 r., Klasa S W 220), obecnie reprezentujący pierwszy poziom SAE. Marka spod znaku trójramiennej gwiazdy od wielu lat wyznacza standardy także dla funkcji na drugim poziomie SAE.
Mercedes-Benz koncentruje się również na bezpieczeństwie i niezawodności wysoce zautomatyzowanej jazdy na trzecim poziomie SAE. Z tego względu DRIVE PILOT opiera się na architekturze umożliwiającej bezpieczne zarządzanie każdą sytuacją, która może wystąpić w dowolnym momencie. Cztery podstawowe obszary redundantnej architektury systemu obejmują układ hamulcowy, układ kierowniczy, zasilanie i części sieci czujników. Właśnie tutaj w szczególności, obok radaru i kamer, nieodzowne jest użycie LiDAR-u. Deficyty sytuacyjne w jednym czujniku mogą być kompensowane przez charakterystykę innych. Dzięki temu ukierunkowanemu na bezpieczeństwo podejściu system Mercedes-Benz wyznacza zupełnie nowe standardy w dziedzinie zautomatyzowanej jazdy.
Źródło: Mercedes-Benz