Grill Jeepa z siedmioma szczelinami stał się ikoną i znakiem rozpoznawczym marki. Jednak nie każdy model Jeepa posiadał siedem szczelin z przodu. Jeep Willys Overland opuścił studio projektowe z tuzinem szczelin w kratce. Armia amerykańska zredukowała je jednak do dziewięciu, aby uzyskać standardową i łatwo wymienialną część, niezależnie od producenta.
Dopiero pod koniec wojny po raz pierwszy pojawił się charakterystyczny przód z siedmioma szczelinami. Znajdował się on na przedzie modelu Jeep CJ, przeznaczonego do użytku cywilnego. Homologacja tego modelu wymusiła zaprojektowanie większych reflektorów, co wymagało zmniejszenia liczby szczelin.
To właśnie charakterystyczny ponadczasowy design przodu z siedmioma szczelinami i dwoma okrągłymi reflektorami stał się znakiem rozpoznawczym, a następnie nawet logo Jeepa – kultowej marki SUV z ponad 80-letnim legendarnym dziedzictwem.
Marka obecnie zaadaptowała swoje tradycyjne elementy stylistyczne do potrzeb najnowszych modeli takich jak Avenger, Compass czy Grand Cherokee, co oznacza, że są to bez dwóch zdań SUV-y marki Jeep, ale nie takie, jak można by się spodziewać – mają wydłużony kształt i zapewniają najnowsze technologie. Ukłonem w stronę pierwszych modeli marki Jeep jest siedmioszczelinowy grill, jednak nie wszyscy wiedzą, że nie zawsze tak było. W przeszłości Jeep miał więcej niż siedem pasków na przedzie.
Nowy Jeep Avenger początkiem fazy elektryfikacji legendarnej marki
Początki Jeepa są dobrze znane: 15 lipca 1941 r., prawie pięć miesięcy przed przystąpieniem Stanów Zjednoczonych do II wojny światowej, rząd amerykański podpisał kontrakt z Willys Overland na dostarczenie armii innowacyjnego ćwierćtonowego pojazdu wielofunkcyjnego: „General Purpose Vehicle”, lepiej znanego pod inicjałami Jeep MB.
Nowy Jeep Grand Cherokee – dostępny wyłącznie w wersji Plug-in Hybrid
Początkowa propozycja zakładała kratkę z kilkunastoma wlotami do chłodzenia silnika. Jednak wojsko narzuciło 9-szczelinowy przód zaprezentowany przez Forda, aby ujednolicić projekt i mieć łatwo wymienne elementy, niezależnie od producenta.
Istnieje jednak kilka teorii i legend na temat tej decyzji, takich jak możliwość wykorzystania tego elementu jako grilla do gotowania lub fakt, że ta część trzymała cały przód razem. W rzeczywistości to rozwiązanie zwyciężyło, ponieważ było najlżejsze.
Jeep odniósł sukces jako samochód wojskowy. Podczas wojny wyprodukowano łącznie 650 000 Jeepów, które towarzyszyły wojskom alianckim na wszystkich frontach. Wszechstronność, tego zaprojektowanego do transportu żołnierzy samochodu sprawiła, że stał się on pojazdem dowodzenia, ambulansem, wsparciem dla wyrzutni rakiet, pługiem śnieżnym, a także holownikiem artyleryjskim o wyjątkowych osiągach.
Wraz z nadejściem długo oczekiwanego pokoju w 1945 roku miało się okazać, czy Jeep potwierdzi swoją praktyczność, terenowy charakter i wytrzymałość w życiu cywilnym. Koncepcja ta po raz kolejny dała dowody wszechstronności i zdolności adaptacyjnych wraz z pojawieniem się Jeepa CJ-2, który dodał tylną przestrzeń ładunkową i dach z tkaniny do cech modelu wojskowego, zachowując jednocześnie jego spartańskiego ducha. Z wojskowego koloru khaki przeszedł do jasnych kombinacji kolorystycznych, takich jak jaskrawa zieleń, żółć i czerwień.
Te estetyczne zmiany nie przyszłyby same. Począwszy od wysokich wymagań wojskowych, Jeep musiał spełniać inne, nie mniej rygorystyczne standardy: te amerykańskiej administracji drogowej. Aby móc poruszać się po ulicach i autostradach Stanów Zjednoczonych, Jeepy musiały zostać wyposażone w większe reflektory. Wymagało to przeprojektowania przodu, który stracił dwie kratki w porównaniu z wersjami wojskowymi, pozostawiając kultową siódemkę, która charakteryzuje Jeepa do dziś.
Magiczna liczba, która dała początek mniej lub bardziej ezoterycznym interpretacjom, takim jak oddanie hołdu siedmiu kontynentom, na których z amerykańskiego punktu widzenia walczył Jeep, siedmiu morzom, siedmiu szczytom, siedmiu filarom mądrości lub siedmiu kolorom tęczy.
Łącznie w latach 1945-1986 sprzedano 1,5 miliona różnych generacji „cywilnego Jeepa”. W następnym roku na rynku pojawił się Jeep Wrangler, dziedzicząc ducha i wszechstronność oryginalnego modelu.
Wszystkie CJ i Wranglery pozostały wierne siedmiu szczelinom, a niektóre wersje tego ostatniego modelu nawet dziewięciu. Jednak inne modele, takie jak Jeep Cherokee, miały w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych tuzin szczelin, a w latach dziewięćdziesiątych nawet osiem. To samo dotyczy Jeepa Comanche, z ośmioma szczelinami z przodu.
W 1998 roku siedem szczelin zaczęto oficjalnie uważać za symbol marki Jeepa, więc od tego czasu wszystkie pojazdy marki Jeep są oferowane z tym charakterystycznym przodem. Obecnie najnowsze interpretacje stylistyczne kultowego grilla marki, można spotkać w oferowanych na polskim rynku modelach: Renegade, Compass, Wrangler, Gladiator oraz najnowszych Avenger i Grand Cherokee.
Źródło: Jeep