Ten model już w założeniu miał być kilerem dla europejskich potentatów w jednym z najpopularniejszych segmentów. Miał konkurować z m.in. Volkswagenem Golfem, Oplem Astrą, Peugeot 308 i Renault Mégane. Chociaż miał pochodzenie południowokoreańskie, to jednak powstał w Europie dla Europy i odniósł zasłużony sukces.
Pojazd został zaprojektowany w europejskim centrum rozwojowym Kii w niemieckim Rüsselsheim am Main, co miało na celu jak najlepiej dostosować pojazd do uwarunkowań i potrzeb rynku europejskiego. Do realizacji tego niecodziennego projektu zatrudniono najlepszych specjalistów i designerów. Nazwa cee’d pochodzi od hasła „Community of Europe with European Design”.
Chociaż początkowo konkurenci patrzyli na ten projekt z lekkim dystansem, to stosunkowo szybko okazało się, że Kia może produkować samochody zdolne do rywalizacji. Europejska ekspansja rozpoczęła się od budowy w 2004 roku fabryki na przedmieściach słowackiej Żyliny.
Kia Ceed 1.5 T-GDI 160 KM 6MT – trochę historii
Studyjna zapowiedź pierwszego europejskiego modelu samochodu marki Kia odbyła się podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie w marcu 2006 roku, gdzie zaprezentowano model o nazwie Kia cee’d Concept. Pół roku później poznaliśmy już 5-drzwiową wersję produkcyjną hatchback, do której w następnym roku dołączyła wersja kombi, a nieco później także wersja 3-drzwiowa hatchback o nazwie pro_cee’d. W sierpniu 2009 roku model przeszedł face lifting. Zmodyfikowany został m.in. kształt przednich reflektorów, zderzak oraz pokrywa silnika, a atrapa chłodnicy stała się szersza, zyskując charakterystyczny dla nowego języka stylistycznego tygrysi nos. Zamontowano tylne światła zespolone LED, boczne kierunkowskazy zintegrowane zostały w lusterkami zewnętrznymi. We wnętrzu pojazdu pojawiła się nowa kierownica i zmieniona została środkowa konsola.
Generacja | Kia cee’d I | Kia cee’d II | Kia Ceed III |
Lata produkcji | 2006-2012 | 2012-2018 | 2018-obecnie |
Projektant | Miklós Kovács | Peter Schreyer | Peter Schreyer, Gregory Guillaume |
Długość | 4235 mm (FL 4260 mm) | 4310 mm | 4310 mm |
Szerokość | 1790 mm | 1780 mm | 1800 mm |
Wysokość | 1480 mm | 1470 mm | 1447 mm |
Rozstaw osi | 2650 mm | 2650 mm | 2650 mm |
Masa własna | 1263 mm | 1258 kg | 1185-1340 kg |
Bagażnik | 340-1300 l | 380-1318 l | 395-1291 l |
- dane dotyczą 5-drzwiowej wersji hatchback
Druga generacja zadebiutowała w marcu 2012 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Dzięki nowej płycie podłogowej (wykorzystywanej także w Hyundaiu i30) konstruktorom udało się uzyskać większą przestrzeń wnętrza pojazdu. Auto otrzymało nie tylko nowy design nadwozia, ale również nowe wnętrze. W połowie 2015 roku auto poddano modyfikacji, a do oferty dołaczono 3-cylindrowy silnik benzynowy z turbodoładowaniem 1.0 T-GDI o mocy 120 KM.
Trzecia generacja pojawiła się już pod nową nazwą. Uproszczono pisownię na Ceed. Auto powstało na nowej platformie K2 koncernu Hyundai. Projekt powstał w europejskim centrum południowokoreańskiej marki. Stylistyka modelu utrzymana została w najnowszym języku, znanym już z najnowszych generacji innych modeli. W lipcu 2021 roku zaprezentowano model po gruntownej modernizacji nadwozia i wnętrza. Pojawiło się też nowe logo marki.
Wszystkie dotychczasowe generacje miały w swojej ofercie nie tylko 5-drzwiową wersję hatchback, ale 3-drzwiową hatchback (pro_cee’d i najnowszą Proceed) oraz kombi. Druga generacja oferowała usportowioną wersję cee’d GT, a trzecia GT-Line. Od września 2019 r. poszerzona o spalinowo-elektryczny wariant hybrydowy ładowany z gniazdka pod nazwą Kia Ceed PHEV.
Kia Ceed 1.5 T-GDI 160 KM 6MT – oszczędna jednostka napędowa
Testowana wersja z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1.5 T-GDI o mocy 160 KM, współpracującym z 6-biegową przekładnią manualną, to naszym zdaniem jedna z atrakcyjniejszych wersji w ofercie. Ten silnik pozwala na dynamiczną jazdę, a co najważniejsze jest ekonomiczny w eksploatacji. Podczas jazdy poza terenem zabudowanym z prędkością 90-110 km/h udało nam się osiągnąć średnie zużycie benzyny 5,6 l/100 km. Podczas szybszej jazdy autostradą (do 140 km/h), to zużycie wzrosło tylko o 1 l/100 km. Należy dodać, iż ten silnik pracuje stosunkowo cicho.
Kia Ceed 1.5 T-GDI 160 KM 6MT – funkcjonalne wnętrze
We wnętrzu wiele elementów zaprojektowano przede wszystkim z myślą o kierowcy. Od miękkiej w dotyku deski rozdzielczej po niezliczone zaawansowane systemy, które łączą kierowcę z samochodem i światem zewnętrznym. W tym aucie kierowca ma wyjątkowo komfortowe warunki do pracy. Pełną kontrolę nad pojazdem i jego systemami zapewniają dwa wyświetlacze LCD – cyfrowe zegary Supervision Claster o przekątnej 12,3 cala i 10,25-calowego dotykowego ekranu systemu multimedialnego wraz z tunerem radia cyfrowego DAB oraz zestawem usług cyfrowych Kia Connect. Warto dodać, iż konstruktorzy nie zrezygnowali z tradycyjnego pokrętła potencjometru do zmiany natężenia poziomu głośności.
Sama obsługa pokładowej elektroniki jest stosunkowo łatwa. Dostęp do wielu funkcji zapewniają dedykowane fizyczne przyciski, także na kierownicy. Cyfrowe zegary oferują kilka ekranów do wyboru, a multimedia bez problemu komunikują się ze smartfonami.
Użytkownicy docenią zalety Kia Connect, czyli zestaw cyfrowych usług, który wraz z dedykowaną aplikacją na smartfona zapewnia zdalny dostęp do pojazdu i kontrolę nad nim. W ramach dostępnych usług można nie tylko sprawdzić, gdzie zaparkowaliśmy nasze auto, czy odczytać informacje diagnostyczne, ale także zdalnie zamknąć i otworzyć auto, wysłać dane do nawigacji czy, już na pokładzie, zobaczyć aktualny ruch drogowy w czasie rzeczywistym, prognozę pogody albo preferowane informacje sportowe i wiele innych.
Kia – celem marki jest zmiana sposobu mobilności w Europie
Wygodne są przednie fotele, które można dostosować do własnych preferencji. Ich komfort i ergonomię docenimy podczas dłuższej jazdy. Komfortowe warunki podróżowania mają zarówno osoby na przednich, dobrze wyprofilowanych fotelach, jak i na tylnej kanapie, gdzie brak tunelu na podłodze zapewnia miejsce na nogi osoby siedzącej w środku.
Kia Ceed 1.5 T-GDI 160 KM 6MT – podsumowanie
To jeden z tych modeli, które napędzają europejski rynek. Może podobać się jego design i najnowsze wyposażenie mające wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów. Nowoczesne jednostki napędowa słyną z ekonomicznej eksploatacji, co zapewne stanowi ważny element przy decyzji zakupu i wyborze modelu samochodu. Nie bez znaczenia jest dobra jakość użytych materiałów. Bardzo dobre prowadzenie i właściwości jezdne, cicha praca zawieszenia, bezpośredni i precyzyjny układ kierowniczy