Na specjalnie zorganizowanym szczycie marki Kia, który odbywa się w Niemczech, po raz pierwszy w Europie zaprezentowano EV9 oraz przedstawiono informacje na temat śmiałej strategii korporacyjnej, a także zaprezentowano najnowsze innowacje, które pomogą marce przekształcić mobilność w Europie.
Transformacja, której szczegóły zostały przedstawione w strategii „Plan S”, ma zaowocować przekształceniem marki Kia w dostawcę zrównoważonych rozwiązań z zakresu mobilności i obejmuje trzy kluczowe filary – ludzi, planetę i zysk. Kia dąży do zwiększania wartości poprzez skoncentrowanie biznesu na nabywcach, redukcję emisji dwutlenku węgla przy użyciu bardziej zrównoważonych materiałów i generowanie przychodów jako korporacja działająca odpowiedzialnie.
Po sukcesie EV6, które jest najczęściej nagradzanym modelem w historii marki, Kia wzmacnia zaangażowanie w elektryfikację w Europie, ustanawiając nowy punkt odniesienia dla konkurentów, którym od teraz jest EV9. Coraz większa gama elektrycznych modeli, których do 2027 roku ma być w sumie aż 15, jest integralną częścią planu utrzymania Europy jako największego rynku zbytu dla samochodów elektrycznych marki Kia. Debiut EV9 w Europie następuje tuż po tym, jak Kia ustanowiła na Starym Kontynencie rekord sprzedaży w pierwszym kwartale, z czego 34,9% stanowiły modele zelektryfikowane.
„W tej chwili Kia przeżywa w Europie elektryzujący moment, nie tylko dzięki przełomowym samochodom elektrycznym, ale także – jak widać podczas Brand Summit – za sprawą innowacyjnych usług związanych z łącznością naszych samochodów ze światem zewnętrznym, które poprawiają doświadczenia klientów i torują drogę dla jeszcze bardziej zrównoważonych rozwiązań z zakresu mobilności” – mówi Jason Jeong, Prezes Kia w Europie.
Kia rozpoczyna budowę fabryki, w której będą powstawać auta elektryczne typu PBV
Do 2030 roku Kia planuje zwiększyć do 55% (do 2,38 miliona egzemplarzy) udział samochodów zelektryfikowanych w całkowitej sprzedaży i stać się wiodącym na świecie producentem aut elektrycznych. Potwierdza to inwestycja o wartości 22 miliardów euro w ciągu najbliższych pięciu lat, z czego 45% zostanie przeznaczone na rozwój przyszłych obszarów biznesowych, takie jak robotyka, elektryfikacja i jazda autonomiczna.
Elektryzujący moment w Europie
Pozycja marki Kia w Europie nigdy nie była silniejsza niż obecnie. W ubiegłym roku firma sprzedała na Starym Kontynencie 542 423 samochody, co stanowi wzrost o 7,9% w porównaniu ze sprzedażą w 2021 roku. W 2022 roku auta zelektryfikowane stanowiły 34,9% sprzedaży. Europa nadal będzie odgrywać kluczową rolę w dążeniu marki Kia do przekształcenia się w dostawcę zrównoważonych rozwiązań z zakresu mobilności, przy czym firma planuje zwiększenie o 28,5% sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie w ciągu najbliższych siedmiu lat.
EV9, skonstruowane na płycie podłogowej dla aut elektrycznych, jest zaprojektowane i wyposażone w funkcje niespotykane w elektrycznych SUV-ach tej wielkości. Samochód będzie oferowany z możliwością jazdy autonomicznej na 3. poziomie w trybie „Auto Mode” i z funkcją Highway Driving Pilot bez użycia rąk. Opcja ta będzie początkowo dostępna w Niemczech. Czas pokaże, co przyniesie przyszłość. System „Auto Mode” wspomaga kierowcę podczas jazdy i można go aktualizować bezprzewodowo. Kia planuje wprowadzić system Highway Driving Pilot 2-giej generacji do 2026 roku, który – w określonych warunkach – będzie wspierał jazdę bez patrzenia na drogę, z zamiarem umożliwienia w przyszłości jazdy w pełni autonomicznej.
EV9 to nie tylko najbardziej zaawansowany technicznie samochód w historii marki Kia i nowy punkt odniesienia dla elektrycznych SUV-ów. To również auto, które w jeszcze większym stopniu niż dotychczas wykorzystuje zrównoważone i nadające się do recyklingu materiały i obchodzi się bez skórzanej tapicerki. EV9 to także pierwszy model marki Kia, który oferuje aktualizacje za pośrednictwem sklepu Kia Connect.
Debiut EV9 następuje po roku bogatym w nagrody i uznania zarówno dla EV6, jak i dla marki Kia. EV6 zdobyło tytuł Europejskiego Samochodu Roku 2022, czyli najbardziej prestiżową nagrodę samochodową w Europie, a także tytuł „Samochodu Roku” w konkursie organizowanym przez magazyn „What Car?”. Model ten zwyciężył w jednej z kategorii podczas konkursu „Trophée de L’argus” i otrzymał nagrodę Red Dot Design w kategorii „Best of the Best” za futurystyczny design. EV6 zostało również nagrodzone tytułem „Samochodu Roku” w Irlandii i Rumunii oraz zwyciężyło w kategorii „Premium” w konkursie „Samochód Roku” w Niemczech. Filozofia projektowa marki Kia „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”, zaprezentowana niedawno podczas Milan Design Week, spotkała się z powszechnym uznaniem i w ubiegłym roku zaowocowała również zdobyciem przez modele marki Kia wielu nagród w konkursie iF Design Awards. Ponadto, Kia otrzymała tytuł „Producenta Roku” w konkursie TopGear.com Awards.
Kia zaprezentowała wizję zrównoważonej mobilności w strategii „Plan S”. Jednym z jej założeń jest przyspieszenie elektryfikacji w celu osiągnięcia sprzedaży na poziomie 1,6 miliona samochodów elektrycznych rocznie do 2030 roku i objęcie pozycji jednego z wiodących na świecie producentów aut elektrycznych. Zakłada to również rozszerzenie zastosowania funkcji samochodów, które są połączone z Internetem oraz wdrożenie technologii jazdy autonomicznej we wszystkich nowych modelach. Tak, aby jak EV9 były przygotowane do rozwiązań, które mogą pojawić się w przyszłości. Od 2025 roku Kia planuje produkować w Europie małe i średnie samochody elektryczne w fabryce na Słowacji, ponieważ są one kluczowe dla wzrostu ich sprzedaży w tym regionie.
Wsparciem dla wzrostu sprzedaży samochodów elektrycznych jest stale rozwijająca się europejska sieć ładowania, która – dzięki partnerstwu z Ionity i Digital Charging Solutions (DCS) – już teraz zapewnia dostęp do ponad pół miliona punktów ładowania w 28 krajach. W ubiegłym roku Ionity uruchomiło stację ładowania numer 430 i oferuje już w sumie 1900 punktów ładowania. Kolejnych 56 stacji jest w budowie. Oczekuje się, że do 2025 roku liczba stacji ładowania Ionity wzrośnie do ponad 1000, a liczba punktów ładowania – do 7000. DCS już oferuje w Europie ponad 500 000 punktów ładowania, co czyni go największą siecią ładowania w regionie.
Kia nie tylko myśli o samochodach, ale także pomaga tworzyć lepszą przyszłość. Dzięki technologii vehicle-to-grid zaawansowany system łączności EV9 może pomóc wzmocnić europejski przemysł energetyczny. Takim samochodom jak EV9 technologia ta umożliwia magazynowanie energii pozyskiwanej ze źródeł odnawialnych i oddawanie jej z powrotem do sieci energetycznej. Oznacza to, że akumulator EV9 może pełnić funkcję magazynu energii, przyspieszając i poszerzając wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych.
W Niemczech Kia Europe nawiązała współpracę ze start-up’em – encore | DB, którego udziałowcem jest przedsiębiorstwo Deutsche Bahn. Pracuje on nad skonstruowaniem systemu magazynowania energii ze zużytych akumulatorów samochodów elektrycznych marki Kia. Pierwszy wspólny pilotażowy projekt został pomyślnie zaprezentowany w sierpniu 2022 roku w Berlinie. Większość akumulatorów z samochodów marki Kia jest gotowa do ponownego wykorzystania. Gotowe do użycia systemy magazynowania energii już zaczęto dostarczać klientom.
W Holandii Kia współpracuje z rządem nad projektem Safety Priority Services, który ma na celu zapewnienie użytkownikom samochodów większej liczby skuteczniejszych ostrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa za pośrednictwem zestawu wskaźników lub systemu nawigacji. Projekt ten ma na celu poprawę mobilności i bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i może dostarczyć wielu ciekawych wniosków, które zostaną zastosowane również w innych krajach.
Zrównoważona przyszłość z miejscem na wyjątkowe wrażenia z jazdy
Aby przewodzić przyszłemu rynkowi mobilności i opracowywać zrównoważone rozwiązania, Kia już określiła usługi łączności, technologię jazdy autonomicznej, osiągi i design jako cztery kluczowe atrybuty swoich samochodów w przyszłości.
Zrównoważony rozwój podkreślają 34 kilogramy ekologicznych materiałów, które zastosowano w różnych częściach EV9. Do 2030 roku w nowych modelach Kia planuje zwiększyć do 20% udział tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu i wspiera The Ocean Cleanup – organizację non-profit, która zajmuje się na świecie ochroną środowiska i zbieraniem plastikowych odpadów z oceanów. Już w 2024 roku zostaną one ponownie wykorzystane do produkcji akcesoriów samochodowych, a w 2026 roku nawet do produkcji części samochodowych.
Kia nadal będzie ograniczać emisję dwutlenku węgla, aby do 2045 roku osiągnąć zerową emisję na wszystkich etapach życia samochodu – od dostaw, produkcji, logistyki i utylizacji, aż po eksploatację samochodów przez klientów. Firma wprowadza również innowacje w celu zwiększenia gęstości energii w akumulatorach, co przełoży się na ich szybsze ładowanie, większy zasięg aut elektrycznych i mniejszą masę akumulatorów. Jednocześnie, do 2026 r., Kia chce obniżyć o 25% koszt produkcji akumulatorów w porównaniu z cenami w 2018 roku.
Łączność jest integralną częścią rozwoju aut definiowanych przez oprogramowanie (SDV). Celem jest opracowanie takiego oprogramowania, które ma zintegrowaną kontrolę nad różnymi systemami i urządzeniami, aby przyspieszyć proces rozwoju samochodów, obniżyć koszty z tym związane i umożliwić dostęp do spersonalizowanych usług. Od 2025 roku auta typu SDV będą obsługiwane za pośrednictwem chmury danych. Obejmuje to dostęp do usług, które są oparte na danych i do aktualizacji bezprzewodowych, które umożliwią klientom dostosowanie wyposażenia samochodu do ich osobistych preferencji.
Kluczowymi elementami konkurencyjności przyszłych samochodów marki Kia będą wrażenia z jazdy na wysokim poziomie i atrakcyjny design. Wyjątkowo bogate wyposażenie i wysokiej jakości wykończenie wersji GT do Kia EV9 zostanie zaprezentowane już wkrótce. Model ten będzie kontynuował sportowy wizerunek, zapoczątkowany przez EV6 GT. Jeśli chodzi o design, Kia pozostanie wierna filozofii projektowania „Przeciwieństwa, które się uzupełniają”.
Źródło: KIA