Mercedes-Benz Classic rozpoczyna sezon 2023 od targów Retro Classics

W nadchodzących miesiącach Mercedes-Benz Classic będzie obecny na wielu prestiżowych wydarzeniach. Oddział dziedzictwa najstarszego producenta samochodów na świecie rozpoczyna nowy sezon klasycznej motoryzacji od udziału w dwóch wiodących niemieckich imprezach branżowych: targach Retro Classics (23-26 lutego 2023 r. w Stuttgarcie) oraz Techno Classica (12-16 kwietnia 2023 r. w Essen).

„Na Retro Classics skupimy się na dialogu z oficjalnymi klubami Mercedes-Benz. Sercem aktywnej społeczności entuzjastów klasyków z gwiazdą jest 80 klubów z całego świata. Zrzeszają one około 100 000 członków. Ich poświęcenie pomaga ożywiać historię naszej marki i budować jej świadomość w oczach opinii publicznej. Również lokalizacja tegorocznego stoiska targowego, w bezpośrednim sąsiedztwie niemieckich klubów naszej marki, sprzyja tej bliskiej interakcji” – powiedział Marcus Breitschwerdt, szef działu dziedzictwa Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz – 22 mln aut z Sindelfingen

Przegląd kolejnych pozycji w kalendarzu Mercedes-Benz Classic 2023:

• The I.C.E., St. Moritz (Szwajcaria), 24-25 lutego 2023 r.
Podczas międzynarodowego konkursu elegancji w zimowym kurorcie klasyczne Mercedesy będą demonstrować swoje umiejętności na szybkich okrążeniach po zamarzniętym, ośnieżonym jeziorze St. Moritz.

Mercedes-Benz Classic przywiezie sportowe i ekskluzywne klasyki na zamarznięte jezioro St. Moritz

• 1000 Miglia (Włochy), 13-17 czerwca 2023 r.

Kolejna edycja historycznego rajdu na regularność przebiegnie śladami legendarnego wyścigu szosowego Mille Miglia. Mercedes-Benz Classic upamiętni tam jedne z najważniejszych chwil w historii sportu motorowego.

1000 Miglia 2022. Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198)

• Festiwal Prędkości w Goodwood (Wielka Brytania), 13-16 lipca 2023 r.

„Największe na świecie motoryzacyjne garden party” w brytyjskiej posiadłości to szczególne wydarzenie zarówno dla publiczności, jak i dla uczestników. Do najważniejszych atrakcji należą wyścig na lokalnym torze oraz etap rajdowy, a także prezentacje pojazdów.

Goodwood Festival of Speed 2022. Mercedes-Benz 300 SLR (W 196 S).

• Konkurs elegancji w Pebble Beach (USA), 20 sierpnia 2023 r. – kulminacyjny punkt samochodowego tygodnia w Monterey, od 17 do 20 sierpnia 2023 r.

Mercedes-Benz Classic zaprezentuje w Pebble Beach najważniejsze samochody ze swojej historii. Wśród nich znajdą się spektakularne egzemplarze dwóch tegorocznych jubilatów: Mercedesa 600 (W 100) i Pagody (W 113). Motoryzacyjną elegancję w Pebble Beach uświetni też pokaz najnowszych topowych modeli z grupy marek Mercedes-Benz.

Pebble Beach Concours d’Elegance 2022. Mercedes-Benz 300 SL Rennsportwagen (W 194).

Po samochodowym tygodniu w Monterey czas na kolejne wyjątkowe wydarzenie: Mercedes-Benz Classic wraz z dwoma samochodami weźmie udział w największym zlocie przedwojennych aut sportowych Mercedes-Benz w kalifornijskiej Sonomie.

• Wyścig samochodowych weteranów Veteran Car Run z Londynu do Brighton (Wielka Brytania), 5 listopada 2023 r.

Wydarzenie, które ożywia ekscytujące początki historii motoryzacji. Veteran Car Run upamiętnia tak zwany „Emancipation Run” z 1896 r. Brytyjscy właściciele samochodów świętowali wówczas liberalizację ograniczeń prędkości, jadąc z Londynu do oddalonego o 96 km nadmorskiego kurortu Brighton.

Ważne rocznice w historii marki Mercedes-Benz w 2023 r.

• Mercedes-Benz 600 (W 100) kończy 60 lat

Samochód, który był sensacją międzynarodowego salonu samochodowego w 1963 r. Producent reklamował swój nowy topowy model jako „Grand Mercedes 600 – ekskluzywny pojazd o wielkim prestiżu”. Luksus, wygodna i bezpieczeństwo jazdy sprawiły, że 600 objął prowadzenie w nielicznej grupie najbardziej ekskluzywnych samochodów. Model był dostępny jako limuzyna, limuzyna Pullman oraz Landaulet. Budowano go ręcznie w Sindelfingen do 1981 r.

Mercedes-Benz 600 (W 100).

• Mercedes-Benz SL Pagoda (W 113) kończy 60 lat

W marcu 1963 r. Mercedes-Benz 230 SL serii W 113 zastąpił jednocześnie 300 SL Roadstera (W 198) oraz model 190 SL (W 121). Był to pierwszy na świecie samochód sportowy z tzw. bezpiecznym nadwoziem, wykorzystującym koncepcję Béli Barényiego, obejmująca wytrzymałą kabinę pasażerską i strefy zgniotu. Ze względu na swój wklęsły dach seria W 113 otrzymała przydomek Pagoda: jego kształt przypomina azjatyckie świątynie o tej samej nazwie. Do 1971 r. W 113 był oferowany kolejno w wersjach 230 SL, 250 SL i 280 SL.

Mercedes-Benz „Pagode“ SL (W 113)

• 500 GE V8 serii 463 – 30 lat od debiutu

Pierwszy wariant Klasy G z silnikiem V8 zadebiutował w marcu 1993 r. na salonie samochodowym w Genewie. 500 GE V8 był prekursorem potężnych i luksusowych wersji Klasy G. Silnik V8 M 117 z dwoma zaworami na cylinder z pojemności skokowej 4973 cm3 rozwijał moc 177 kW (240 KM) i moment obrotowy 375 Nm. Maksymalna prędkość wynosiła 180 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało 11,4 s.

Mercedes-Benz 500 GE V8 (W 463)

• 30 lat Klasy C serii 202

W maju 1993 r. Mercedes-Benz zaprezentował drugą generację swojej klasy kompaktowej. Następca cenionego 190 (seria 201) ustanowił nowe nazewnictwo w gamie modelowej: od tamtej pory kompakt nazywano Klasą C, zgodnie ze znanym oznaczeniem Klasy S. W latach 90. ta sama logika została zastosowana w przypadku Klas E i G, a także w nowych seriach modelowych, takich jak Klasy A, B oraz M. Pierwsza Klasa C wprowadziła do swojego segmentu między innymi koncepcję różnych linii stylistycznych i wyposażenia, a także dodatkowe aktywne oraz pasywne systemy bezpieczeństwa.

Mercedes-Benz C-Klasse Limousine (W202)

Samochody Mercedes-Benz Classic prezentowane na Retro Classics 2023

Benz Patent Motor Car, 1886

29 stycznia 1886 r. spełniło się marzenie Carla Benza: konstruktor z Mannheim złożył wniosek patentowy na swój „pojazd z napędem spalinowym”. Patent o numerze DRP 37435 uchodzi za akt urodzenia samochodu samochodowego – jako Patent Motor Car. Pierwszy na świecie automobil był całkowicie niezależnym projektem, z konstrukcją składającą się z silnika i podwozia. Benz zaprojektował go jako pojazd trójkołowy, ponieważ nie był przekonany do kierowania używanym w powozach dyszlem. Jego decydującym osiągnięciem była systematyczna realizacja wizji „powozu bez konia”: inżynier wpadł na pomysł samochodu, opatentował go, zaprojektował, zbudował i przetestował. Później wprowadził na rynek, produkował oraz dalej rozwijał, tak aby jego wynalazek był użyteczny.

Benz Patent z1886 r.

Benz Patent Motor Car zapoczątkował nową erę osobistej mobilności. Odwiedzający Retro Classics mogą wyruszyć w podróż w czasie i z bliska obejrzeć ten kamień milowy w historii techniki. Na stoisku Mercedes-Benz Classic znajdzie się stanowisko do robienia zdjęć z wierną repliką pojazdu. Będzie jej towarzyszyć aktorka przebrana za Berthę Benz. Żona Carla Benza z wielkim zapałem wspierała męża w rozwoju jego projektu, a w sierpniu 1888 r. odbyła nawet pierwszą daleką podróż samochodem – z Mannheim do Pforzheim i z powrotem.

Dane techniczne: Benz Patent Motor Car

Rok budowy: 1886 (wierna rekonstrukcja)

Liczba cylindrów: 1

Pojemność skokowa: 954 cm3

Moc maksymalna: 0,55 kW (0,75 KM) przy 400 obr./min

Prędkość maksymalna: 16 km/h

Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198) – „jeżdżące podwozie”, 1954

W lutym 1954 r. w Nowym Jorku Mercedes-Benz zaprezentował seryjny samochód sportowy 300 SL Coupé (W 198). Wbrew pozorom jego unoszone do góry drzwi nie stanowiły designerskiej atrakcji, lecz były techniczną koniecznością. Pojazd został bowiem oparty na lekkiej i wyjątkowo odpornej na skręcanie ramie rurowej. Zabudowa po bokach była tak wysoka, że zastosowanie konwencjonalnych drzwi nie wchodziło w grę. W 1954 r. na największych wystawach motoryzacyjnych producent luksusowych aut ze Stuttgartu jako fascynujący eksponat prezentował odsłonięte podwozie samochodu. Ważąca ok. 75 kg rama rurowa została zespawana z rur, które tworzyły trójkątne struktury, a więc podlegały jedynie obciążeniom rozciągającym i ściskającym. Eksponat pozwala wyraźnie zobaczyć również pochyloną pozycję sześciocylindrowego silnika, a także cały zespół napędowy ze skrzynią biegów, osiami i wałem napędowym.

Mercedes-Benz 300 SL Coupé (W 198) z 1954 roku

Dane techniczne: Mercedes-Benz 300 SL (W 198) „jeżdżące podwozie”

Rok budowy: 1954

Liczba i układ cylindrów: R6

Pojemność skokowa: 2996 cm3

Moc maksymalna: 158 kW (215 KM) przy 5800 obr./min

Prędkość maksymalna: do 260 km/h

Źródło: Mercedes-Benz