Grupa Volkswagen zrobiła w 2022 roku znaczne postępy w swojej elektrycznej transformacji. Pomimo problemów z dostawami i wynikającymi z tego przerwami w produkcji, na całym świecie przekazano klientom 572 100 samochodów elektrycznych. W porównaniu z rokiem 2021 jest to wzrost o 26 procent.
Udział pojazdów z napędem elektrycznym w dostawach ogółem wyniósł tym samym 6,9 procent, co oznacza wzrost z 5,1 procent w roku poprzednim. Grupa Volkswagen pozostaje liderem rynku samochodów elektrycznych na rynku europejskim i zajmuje 4. miejsce w tym segmencie w USA. Największy wzrost osiągnięto w Chinach, gdzie dostawy pojazdów elektrycznych wzrosły o 68 procent rok do roku. Z powodu wymienionych wyżej trudności globalne dostawy spadły o 7 proc. rok do roku – do 8,3 mln pojazdów. W drugiej połowie 2022 roku poprawa sytuacji z zaopatrzeniem pozwoliła zwiększyć dostawy do klientów o 12 procent w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Nie zrównoważyło to jednak strat z pierwszej połowy roku. Portfel zamówień Grupy pozostaje wysoki i wynosi 1,8 mln pojazdów tylko w Europie Zachodniej, z czego 310 000 to samochody elektryczne.
„Nasze marki osiągnęły w ubiegłym roku dobre wyniki w zakresie dostaw mimo trudności z zaopatrzeniem. Jestem szczególnie zadowolona z tego, że nasza transformacja elektryczna wciąż nabiera tempa we wszystkich markach i że pomimo problemów osiągnęliśmy nasz cel, jakim jest zwiększenie udziału pojazdów w pełni elektrycznych do około 7-8 procent. Wysoki portfel zamówień jest dowodem na to, że klienci cenią całe portfolio naszych produktów. To daje nam pewność na rok 2023 pomimo słabnącej gospodarki i trwających problemów z zaopatrzeniem. Spodziewamy się, że te ostatnie będą stopniowo się zmniejszać w ciągu roku” – powiedziała Hildegard Wortmann, członek zarządu Grupy ds. sprzedaży,
Volkswagen – ładowanie aut elektrycznych w praktyce wygląda inaczej niż sądzi większość Polaków
Grupa Volkswagen jest w trakcie transformacji z producenta samochodów w zorientowanego na oprogramowanie dostawcę zrównoważonej mobilności. Elektryfikacja gamy modelowej jest bardzo ważna dla osiągnięcia tego celu i uzyskania neutralnego bilansu CO2 najpóźniej do 2050 roku. Pomimo licznych wyzwań w ostatnich trzech latach, takich jak problemy z dostawami półprzewodników i blokady związane z Covid, Grupa konsekwentnie podążała drogą ku elektromobilności. Udział pojazdów całkowicie elektrycznych w dostawach ogółem został zwiększony z 2,5 procent w 2020 roku do 5,1 procent w 2021 roku, a następnie do 6,9 procent w ubiegłym roku. W 2022 roku kolejne zakłady – w Emden, Hanowerze i Chattanooga – rozpoczęły produkcję aut elektrycznych. W tym roku dołączy do nich centrala koncernu w Wolfsburgu. Celem Grupy jest więc zwiększenie udziału samochodów elektrycznych w łącznych dostawach w 2023 roku do około 11 procent. Powinno to pozwolić uzyskać średniookresowy cel – ok. 20 procent aut elektrycznych w dostawach ogółem w 2025 roku. Do 2030 roku co drugi pojazd dostarczany przez Grupę na całym świecie ma mieć napęd wyłącznie elektryczny.
Najlepiej sprzedające się samochody osobowe Grupy Volkswagen w 2002 roku (w egz.):
• Volkswagen ID.4/ID.5 – 193 200
• Volkswagen ID.3 – 76 600
• SKODA Enyaq iV (w tym Coupe) – 53 700
• Audi Q4 e-tron (w tym Sportback) – 52 800
• Audi e-tron (w tym Sportback) – 51 200
• Volkswagen ID.6 – 37 400
• Porsche Taycan (w tym Sport Turismo) – 34 800
• CUPRA Born – 31 400
Dostawy w poszczególnych regionach kształtowały się w 2022 roku następująco:
W Europie łączne dostawy spadły o 10,4 procent – do 3 153 200 pojazdów, natomiast dostawy aut elektrycznych wzrosły o 13,4 procent – do 352 000 pojazdów. Większość z 2 711 300 pojazdów dostarczono do Europy Zachodniej, gdzie spadek był mniejszy i wyniósł 5,2 procent. Pojazdy elektryczne cieszyły się w tym regionie szczególnie dużym powodzeniem, stanowiąc 12,6 procent wszystkich dostaw (w 2021: 10,5 procent). Tym samym Grupa pozostaje liderem w tym segmencie rynku w Europie. Portfel zamówień pozostał w Europie Zachodniej na wysokim poziomie: 1,8 mln pojazdów, z czego 310 tys. stanowiły pojazdy elektryczne – to efekt problemów z dostawami. W Niemczech, dostawy wzrosły o 3,8 procent – do 1 029 600 sztuk. Udział samochodów elektrycznych osiągnął 11,6 procent (2021: 11,4 procent). Dostawy w Europie Środkowo-Wschodniej spadły znacząco o 32,9 procent do 441 900 pojazdów ze względu na skutki wojny w Ukrainie.
Volkswagen Multivan 1.4 eHybrid Style – hybrydowa salonka dla biznesmena i rodziny
W Ameryce Północnej swoje samochody odebrało 842 600 klientów, co oznacza spadek o 7,2 procent. W USA spadek wyniósł 6,1 proc., co oznacza dostawy na poziomie 631 100 aut. Z kolei dostawy aut elektrycznych zwiększyły się o 18,8 procent – do 44 200 pojazdów. Daje to lokatę tuż za podium w segmencie aut w pełni elektrycznych. Lokalna produkcja takich samochodów w Chattanooga, która rozpoczęła się w 2022 roku pozwoli zaspokoić popyt na auta elektryczne.
Na rynku południowoamerykańskim trend jest podobny – dostawy spadły o 8 procent – do 473 700 aut. W Brazylii, na największym rynku tego kontynentu dostarczono w 2022 roku 337 400 samochodów – to o 10,4 procent mniej niż rok wcześniej.
W rejonie Azji i Pacyfiku zanotowano spadek dostaw o 2,7 procent – najmniej ze wszystkich najważniejszych rynków. Do klientów trafiło tam 3 514 000 samochodów. W Chinach odnotowano spadek o 3,6 procent – do 3 184 500 pojazdów. Po pierwszej połowie roku, w której dały się we znaki problemy z dostawami i ograniczenia związane z pandemią Covid w kolejnych miesiącach sytuacja znacząco się poprawiła i niewiele zabrakło, by uzyskać wynik na poziomie 2021 roku. Chiny odnotowały największy wzrost dostaw samochodów elektrycznych spośród wszystkich krajów – do klientów trafiło 155 700 takich aut, o 68 procent więcej niż rok wcześniej.
Źródło: Volkswagen