To jeden z najważniejszych modeli w historii niemieckiego producenta. Ceniony za swoją funkcjonalność i niezawodność. Warto jednak wspomnieć o jego początkach, które rozpoczęły wielkie pasmo sukcesów, które zapoczątkował VW Transporter T1 w 1949 roku.
Mały Transporter T1 powstał na bazie Garbusa i po raz pierwszy jego prototyp zaprezentowano w 1948 roku jako Bus Liferwagen, czyli Bulli. Wersja produkcyjna oznaczona Typ 2 Transporter (T1) miała premierę 12 listopada 1949 roku, a produkcję rozpoczęto 8 marca 1950 w Wolfsburgu. Powstawały tam cztery wersja – typowo użytkowa, specjalna, 8-osobowa i sklep obwoźny. Prawdziwym hitem stała się Samba z 21 oknami, dwukolorowym nadwoziem i odsuwanym dachem. Nadspodziewane zainteresowanie Transporterem spowodowało podjęcie decyzji i budowie nowej fabryki w Hannowerze, w której produkcję rozpoczęto 8 marca 1956 roku. Dzisiaj, za te najstarsze egzemplarze Samby kolekcjonerzy w Niemczech i Austrii są skłonni zapłacić nawet ponad 40 tys. euro.
Volkswagen Transporter stał się ważnym produktem niemieckiego koncernu. W kolejnych latach powstawały nowe generacje i wszelkie możliwe wersje – od typowo użytkowych do najbardziej luksusowych. Od 2015 roku wersja osobowa otrzymała nazwę Multivan.
Volkswagen Transporter – porównanie generacji
Generacja | Transporter I (T1) | Transporter II (T2) | Transporter III (T3) | Transporter IV/Multivan I (T4) | Transporter V/Multivan II (T5) | Transporter VI/Multivan III (T6/T6.1) | Multivan IV (T7) |
Okres produkcji | 1950-1975 | 1967-2013 | 1979-2002 | 1990-2003 | 2003-2015 | 2015-2023 | Od 2021- |
Długość | 4280 mm | 4505 mm | 4569 mm | 4707/5107 mm | 4892/5292 mm | 4892/4904 mm | 4973/5173 mm |
Szerokość | 1720 mm | 1720 mm | 1844 mm | 1840 mm | 1904 mm | 1904 mm | 1941 mm |
Wysokość | 1940 mm | 1940 mm | 1928 mm | 1940/2430 mm | 1935/2476 mm | 1970/1990 mm | 1887/1907 mm |
Rozstaw osi | 2400 mm | 2400 mm | 2461 mm | 2920/3320 mm | 3000/3400 mm | 3000 mm | 3124 mm |
Napęd | tylny | tylny/AWD | tylny/Syncro | przedni/AWD | przedni/AWD | przedni/AWD | przedni/AWD |
Volkswagen Multivan IV (T7) – zalety platformy MQB
Nowy Multivan, to dla marki Volkswagen Samochody Dostawcze samochód przełomowy, oznaczający olbrzymi skok technologiczny. Model ten po raz pierwszy bazuje na modułowej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie MQB. Wykorzystanie platformy MQB pozwoliło konstruktorom i projektantom Multivana nie tylko stworzyć nowy design, ale również umieścić na jego pokładzie nowy, hybrydowy napęd typu plug-in, cyfrowe systemy infotainment oraz bogatą gamę systemów wspomagania kierowcy znanych dotąd z osobowych samochodów segmentu premium.
Auto Świat – ostatnie w historii wydanie w sprzedaży
Każdy szczegół Multivana został zaprojektowany od nowa, bez odwoływania się do dotychczas stosowanych rozwiązań. Auto wyposażone jest w zaawansowane układy techniczne, innowacyjne systemy wsparcia kierowcy i cyfrowe systemy obsługi. Najbardziej zaawansowane rozwiązania techniczne i cyfrowe, to wynik zbudowania tego samochodu na modułowej platformie dla pojazdów z silnikiem montowanym poprzecznie MQB, dającej znacznie większe możliwości konstrukcyjne i wyposażeniowe pojazdu oraz pozwalającej na innowacyjne, modułowe wykorzystanie przestrzeni. Dzięki MQB pojazd jest też znacznie lżejszy od poprzednika – Multivana 6.1, co przekłada się m.in. na mniejsze zużycie paliwa.
Auto Świat Katalog NOWOŚCI 2023 z kalendarzem już w sprzedaży
Już spoglądając na samochód z zewnątrz, widać zupełnie nowe podejście konstrukcyjne. Platforma MQB sprawiła, że w porównaniu z poprzednią generacją Nowy Multivan w swojej podstawowej wersji jest dłuższy i szerszy. Nieznacznie zmniejszyła się wysokość pojazdu, przy jednoczesnym utrzymaniu prawie niezmienionej wysokości wnętrza. W połączeniu z nowym panoramicznym szklanym dachem, maksymalna wysokość wnętrza jest nawet większa niż w modelu poprzednim. Dokładne wymiary nowego Multivana to: szerokość 1941 mm bez składanych zewnętrznych lusterek elektrycznych (+37 mm w porównaniu z Multivanem 6.1), długość 4973 mm (+69 mm) i wysokość nawet 1907 mm (-43 mm). Osadzenie modelu na platformie MQB sprawia też, że rozstaw osi Nowego Multivana wynosi 3124 mm (+124 mm). Dzięki platformie, inżynierowie marki Volkswagen Samochody Dostawcze stworzyli też przedłużoną wersję Nowego Multivana. Przy identycznym rozstawie osi, jej długość od zderzaka do zderzaka wynosi 5173 mm.
Volkswagen Multivan 1.4 eHybrid Style – wnętrze, które można dowolnie aranżować
To podstawowa zaleta tego modelu – funkcjonalny i łatwy w aranżacji wnętrze. Wersja 7-osobowa, to dwa przednie fotele (kierowcy i współpasażera), za nimi kolejna para i ostatni rząd dla 3 osób. Szyny zamontowane w podłodze umożliwiają ich przesuwanie w poziomie oraz łatwe wymontowanie każdego z 30 kilogramowych tylnych foteli. Praktycznym dodatkiem jest środkowy podłokietnik, który w ciągu paru sekund można zamienić w dwa praktyczne stoliki i oczywiście, w zależności od potrzeby, przesuwać wśród kolejnych rzędów foteli. łatwe wsiadanie umożliwiają nam elektrycznie sterowane przesuwne boczne drzwi. Także elektrycznie sterowane siłowniki zamontowano w tylnej klapie bagażnika.
Volkswagen Multivan 1.4 eHybrid Style – multimedia
Cyfrowy kokpit, opcjonalny wyświetlacz Head-up, mobilne usługi w trybie online oraz systemu audio klasy premium firmy Harman Kardon z 13 głośnikami o mocy 840 W. System audio i nawigacji Discover Pro z 10-calowym ekranem dotykowym i możliwością sterowania głosem. Wyświetlane funkcje są czytelne dla odbiorcy.
Volkswagen Multivan 1.4 eHybrid Style – podsumowanie
Hybrydowy Multivan jest niewątpliwie atrakcyjnym pojazdem na polskim rynku. Oferuje najwyższy komfort i dużą możliwość aranżacji wnętrza. Sprawdzi się w mieście, gdzie możemy korzystać z hybrydowego systemu plug-in. Producent oferuje bogate wyposażenie oraz najnowsze systemy mające wpływ na bezpieczeństwo. Chociaż ma spore gabaryty, to jednak jest łatwy w manewrowaniu, a kierowca doceni optymalne warunki pracy.
Volkswagen Multivan 1.4 eHybrid Style – podstawowe dane techniczne