W ciągu 9 miesięcy 2022 roku klienci Toyoty kupili 36 560 hybryd, o 3 220 aut (+10%) więcej niż w tym samym okresie 2021 roku. Łącznie od polskiej premiery Priusa w 2004 roku Toyota dostarczyła klientom 187 564 hybrydy.
Sprzedaż zelektryfikowanych samochodów marki rośnie nieprzerwanie od 2010 roku, kiedy na rynku zadebiutował hybrydowy Auris, drugi po Priusie model z tym napędem, który trafił do salonów w Polsce. Dziesięć lat później łączna liczba hybryd Toyoty w naszym kraju przekroczyła 100 000 egzemplarzy, natomiast sprzedaż kolejnych 87 000 aut zajęła marce niecałe dwa lata. Dziś w ofercie Toyoty jest 10 modeli hybrydowych ze wszystkich podstawowych segmentów, w tym debiutująca właśnie Corolla Cross z układem hybrydowym piątej generacji.
Napęd hybrydowy to najczęściej wybierany rodzaj napędu Toyoty w Polsce. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 roku 69% samochodów sprzedanych przez Toyotę było wyposażonych w tę technologię. W tym samym okresie 2021 roku było to 56%, zatem wzrost udziału hybryd w ogólnej sprzedaży marki rok do roku wyniósł 13 punktów procentowych.
Najpopularniejsze hybrydy Toyoty w 2022 roku
Corolla Hybrid konsekwentnie utrzymuje pozycję najpopularniejszej hybrydy Toyoty w Polsce. Tytuł lidera kompaktowa Toyota przejęła od Aurisa w 2019 roku, czyli w pierwszym roku swojej obecności na rynku. Od stycznia do września 2022 roku do klientów trafiło 9 926 Corolli Hybrid, co stanowi 62% wszystkich egzemplarzy modelu sprzedanych w tym roku.
Drugim najczęściej kupowanym modelem hybrydowym marki jest Toyota C-HR, dostępna wyłącznie z dwoma napędami hybrydowymi do wyboru. Klienci marki kupili w tym roku 7 257 egzemplarzy tego auta. Trzecie miejsce zajął RAV4 Hybrid z wynikiem 6 973 aut. Hybrydowe wersje odpowiadają za 90% sprzedaży SUV-a.
Czwartą pozycję zajął Yaris Cross, który zadebiutował w ubiegłym roku, a w tym roku wynikiem 4 648 egz. wyprzedził hybrydową wersję Yarisa (4 324 egz.). Yarisa Cross można kupić zarówno z silnikiem benzynowym 1.5, jak i z napędem hybrydowym w układzie FWD oraz AWD-i. Odmiany hybrydowe stanowią 81% sprzedaży miejskiego crossovera oraz 45% egzemplarzy Yarisa hatchbacka.
Średniej wielkości sedan Camry oraz 7-osobowy SUV Highlander – dwa amerykańskie modele Toyoty dostępne w Europie wyłącznie z napędem hybrydowym opartym na silniku 2,5 l, znalazły w tym roku nabywców odpowiednio na 1 859 aut i 1 542 egzemplarze.
Prawie 50 000 hybrydowych Corolli na drogach w Polsce
Hybrydy są obecne na polskim rynku od 2004 roku, kiedy w salonach zadebiutował Prius drugiej generacji. W 2010 roku dołączył do niego Auris Hybrid, a dwa lata później Yaris Hybrid.
Toyota liderem rynku samochodów osobowych (I-III kwartał 2022 r.)
Ekspansja napędu hybrydowego w kolejnych kluczowych segmentach rozpoczęła się w 2016 roku wraz z premierą hybrydowej wersji RAV4 oraz Toyoty C-HR. W 2019 roku zadebiutowała 12. generacja Corolli z trzema rodzajami nadwozia, która wprowadziła na europejski rynek wybór aż dwóch napędów hybrydowych. W tym samym roku Avensis został zastąpiony w Europie amerykańskim hitem Toyoty, hybrydową Camry.
W roku 2021 Toyota zadebiutowała w dwóch nowych segmentach za sprawą 7-osobowego Highlnadera Hybrid i Yarisa Cross, dostępnego z hybrydowym napędem 1.5. Tegoroczną hybrydową premierą jest natomiast Corolla Cross, która rozbudowuje gamę hybrydowych SUV-ów Toyoty do 6 modeli, w tym dwóch w segmencie kompaktów.
Toyota Corolla Hybrid jest najpopularniejszym modelem ze wszystkich hybrydowych samochodów, które w ciągu 18 lat znalazły się w polskiej ofercie Toyoty. Do tej pory na drogi wyjechało 47 814 egzemplarzy tego auta.
Drugą hybrydą, którą możemy najczęściej spotkać na drogach w Polsce, jest Toyota C-HR (37 969 egz.), a trzecią RAV4 (37 456 egz.). Kolejne miejsca zestawieniu hybryd, które zanotowały największą łączną sprzedaż, zajmują Yaris (24 854 egz.), Auris (18 552 egz.), Camry (10 337 egz.), Yaris Cross (5 885 egz.), Highlander (3 017 egz.) oraz Prius (1 671 egz.).
Źródło: Toyota