Odpowiedzialna za pojazdy o wysokich osiągach submarka N, należąca do Hyundai Motor, ujawnia swoją wizję elektryfikacji, aby zademonstrować zaangażowanie firmy w prace nad przyszłymi technologiami zeroemisyjnymi. Koncepcyjne auta RN22e i N Vision 74 to inspirujące przykłady wizji elektryfikacji. Te dwa prototypowe „laboratoria na kołach” pokazują ambicje marki Hyundai Motor, aby stać się liderem w bezemisyjnej przyszłości.
Pojazdy nazywane laboratoriami na kołach pozwalają testować i weryfikują zaawansowane technologie firmy Hyundai Motor, które będą miały zastosowanie w przyszłych modelach seryjnych. RN22e łączy nadwozie nowego modelu IONIQ 6 z platformą Electric-Global Modular Platform (E-GMP), jednocześnie ustanawiając nowe standardy w segmencie sportowych pojazdów elektrycznych. Tymczasem N Vision 74 łączy technologię auta elektrycznego z zaawansowanym systemem wodorowych ogniw paliwowych, dzięki czemu jest pierwszym hybrydowym pojazdem na wodór, będącym jeżdżącym laboratorium Hyundai N, pozwalającym odkrywać frajdę z jazdy nawet w erze elektryfikacji.-
Hyundai przedstawia design modelu IONIQ 6, elektrycznego Streamlinera
Zarówno RN22e, jak i N Vision 74 będą nadal testowane i sprawdzane przez inżynierów Hyundaia, dzięki czemu przyszłe samochody drogowe spod znaku N będą wyposażane w ich zaawansowane technologie, ale już w drogowej formie.
Wizja Hyundai N dotycząca elektryfikacji
Od czasu wprowadzenia na rynek w 2017 roku swojego pierwszego samochodu drogowego o sportowych osiągach, Hyundaia i30 N, marka N przesuwa granice osiągów, aby pomóc klientom odkrywać przyjemność z jazdy. Slogan marki brzmi „Never just drive’”, ponieważ dojazd z punktu A do punktu B nigdy nie powinien być nudny. Nawet w elektrycznej przyszłości marka N trzyma się swoich trzech filarów: łobuz w zakrętach (smukła, doskonale wyważona maszyna do pokonywania zakrętów), zdolny do jazdy na torze (wszystkie modele N są zbudowane tak, aby mogły być wykorzystywane na torach wyścigowych) i codzienny samochód sportowy (dla wszystkich i na każdą potrzebę, nie tylko na imprezy typu track day czy autostrady).
Hyundai New Horizons Studio zaprojektuje i zbuduje Ultimate Mobility Vehicles (UMV)
RN22e – rzut okiem na nadchodzący elektryczny model N
RN22e zapewnia osiągi, które sprawdzą się na torze wyścigowym, co uzyskano udoskonalając i optymalizując wiodącą na rynku platformę E-GMP i opakowując ją w opływową karoserię modelu IONIQ 6. Jako pierwsze „laboratorium na kołach” marki Hyundai N oparte na E-GMP, RN22e pokazuje wizję i kierunek rozwoju, jednocześnie otwierając drogę do przygotowania w przyszłości drogowego modelu elektrycznego o wysokich osiągach. Koncept otrzymał swoją nazwę, ponieważ jest to „laboratorium na kołach” (z ang. rolling lab) marki N opracowane w 2022 roku i wyróżniające się elektrycznym napędem.
RN22e jest testowany pod kątem największego wykorzystania trzech filarów osiągów N, zaczynając od „łobuza w zakrętach”. Hyundai N rozwija zdolność pokonywania zakrętów od momentu wprowadzenia marki na rynek i rozwija e-LSD, czyli elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy, dostępny w większości modeli N. RN22e uwypukla wrażenia podczas pokonywania zakrętów, nawet autem o wyższej masie, dzięki wektorowaniu momentu obrotowego przez podwójne sprzęgło. Co więcej, drukowane części 3D zmniejszają masę i zachowują sztywność, aby zapewnić jeszcze większą pewność podczas atakowania zakrętów. Wyposażony w napęd na wszystkie koła, RN22e zapewnia zoptymalizowany rozkład momentu obrotowego w zależności od wybranego trybu jazdy, co pozwala kierowcy decydować o podziale siły napędowej na przednie i tylne koła.
Aby zwiększyć możliwości RN22e na torze wyścigowym, w N skupiono się na układach chłodzenia i hamulcowym, aby zwiększyć wytrzymałość. Model RN22e otrzymał ustawienia zoptymalizowane pod kątem jazdy torowej tak, aby klienci mogli cieszyć się sportową jazdą bez ryzyka pogorszenia się osiągów auta. Dzięki czterotłoczkowym zaciskom i 400-milimetrowym tarczom hamulcowym, RN22e poradzi sobie z masą elektrycznego układu napędowego. Ponadto Hyundai N testuje RN22e, aby zapewnić dynamiczną jazdę z wykorzystaniem hamowania regeneracyjnego (tzw. rekuperacji) tak, aby kontrolować „myszkowanie” auta podczas zwalniania i precyzyjnie atakować zakręty.
Ponieważ Hyundai N opracowuje i weryfikuje najnowocześniejsze technologie w celu ich przeniesienia do modeli produkcyjnych, RN22e odgrywa ważną rolę jako laboratorium na kołach dla przyszłych modeli elektrycznych z rodziny N. Wiedząc, co ekscytuje entuzjastów sportowej jazdy, N opracowuje nowe funkcje, zapewniające pełne emocji wrażenia z jazdy zelektryfikowanymi modelami. RN22e ma funkcję N Sound+, która generuje dźwięk z głośników wewnętrznych i zewnętrznych, zapewniając wrażenia akustyczne w trakcie dynamicznej jazdy. Ponadto funkcja N e-shift integruje wibracje i odczucie zmiany biegów z działaniem N Sound+. Ponieważ jest to mobilne laboratorium, w którym Hyundai N nieustannie będzie testował zaawansowane technologie, również emocjonujące wrażenia z jazdy będą dalej rozwijane w różnych kierunkach, za pośrednictwem RN22e.
Dostosowując opływową sylwetkę typu Streamliner modelu IONIQ 6, koncepcyjny RN22e wykorzysta aerodynamiczne właściwości nowego pojazdu elektrycznego. Aby zmaksymalizować osiągi, Hyundai N dodał elementy inspirowane sportami motorowymi. Dzięki niskiemu prześwitowi i mocno zaakcentowanym nadkolom, Hyundai N uzyskał auto o szerokiej i solidnej postawie. Zachowując design modelu IONIQ 6, dolny zderzak został zaprojektowany tak, aby był sportowy, emanując jednocześnie „niespodziewanym urokiem”. Dzięki tej funkcjonalnej estetyce w RN22e poprawiono chłodzenie i aerodynamikę
Mierzący 4915 mm długości, 2023 mm szerokości i 1479 mm wysokości przy rozstawie osi 2950 mm, RN22e będzie nadal rozwijał się dzięki doświadczeniu marki w sportach motorowych, aby Hyundai mógł ulepszać swoje zaawansowane technologie, aby następnie wprowadzić masowo produkowany elektryczny model N, wykorzystujący potencjał platformy E -GMP.
Specyfikacja RN22e:
- Wymiary (Dł. / Szer. / Wys. / Rozstaw osi (㎜)): 4,915 / 2,023 / 1,479 / 2,950
- Silnik
- Moc maksymalna (kW/KM): 430 / 585 (łącznie)
- Maksymalny moment obrotowy (Nm): 740 (łącznie)
- Akumulator
- Pojemność (kWh): 77.4, Możliwość szybkiego ładowania 400-V / 800-V
- Czas ładowania: Poniżej 18 min (10 → 80%)
- Osiągi
- Prędkość maksymalna: Ponad 250 km/h
N Vision 74
Zainspirowany dziedzictwem Hyundai Motor sportowy prototyp, N Vision 74 to laboratorium na kołach wyposażone w hybrydowy układ z wodorowymi ogniwami paliwowymi, który podkreśla wiodącą pozycję firmy w dziedzinie technologii zapewniających zrównoważoną wydajność. N Vision 74 jest inspirowany zarówno technologią, jak i designem, zakorzenionym w wizji zrównoważonego rozwoju marki N, ogłoszonej w 2015 roku, a także pasji Hyundaia do wysokich osiągów, już od 1974 roku.
Pod względem wzornictwa N Vision 74 jest hołdem dla prototypowego modelu Hyundai Pony Coupe z 1974 roku, opracowanego przez legendarnego projektanta Giorgetto Giugiaro. Koncepcję tego auta wykorzystano następnie w prototypach pierwszego seryjnego samochodu sportowego Hyundaia. Mimo że ostatecznie nie mógł wejść do produkcji, tak śmiałe podejście nadało ton całej firmie.
N Vision 74 odziedziczył czystą linię, dynamiczny i proporcjonalny profil oraz unikalny design słupka B z prototypowego Pony Coupe z 1974 roku. Dziedzictwo stylistyki Hyundaia spotkało się z erą elektryfikacji oraz wysokimi osiągami, nadając formę koncepcyjnemu modelowi N Vision 74. Ponadto oświetlenie z Parametrycznych Pikseli zapewnia futurystyczne zdobienie.
N Vision 74 przenosi śmiałe podejście koncepcyjnego Pony Coupe do nowego designu Hyundaia, jednocześnie reinterpretując wnętrze jako przestrzeń rozrywkową, nie tracąc przy tym czystej architektury Pony Coupe. Kabinę wyposażono w kokpit zorientowany na kierowcę z mieszanką tradycyjnych elementów i nowoczesnego wzornictwa, takich jak cyfrowy zestaw wskaźników i analogowe przyciski.
Pojazd ten mierzy 4952 mm długości, 1995 mm szerokości i 1331 mm wysokości, a jego rozstaw osi to 2905 mm. Jest to pierwszy samochód o wysokich osiągach, pełniący funkcję mobilnego laboratorium, zbudowany na najbardziej zaawansowanym układzie wodorowych ogniw paliwowych, jaki kiedykolwiek stworzył Hyundai N. Lecz to nie pierwszy raz, kiedy N zajmuje się technologią wodorową. N Vision 74 jest również inspirowany samochodem koncepcyjnym Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo, który został zaprezentowany w 2015 roku wraz z debiutem marki N, aby dać wyobrażenie motoryzacji o wyczynowych osiągach opartej na technologii wodorowych ogniw paliwowych.
Zaledwie siedem lat później, Hyundai N przedstawia N Vision 74, stawiając jeszcze bardziej ambitne cele poprzez realizację swojej pasji do czerpania „przyjemności z jazdy”. Inżynierowie Hyundaia opracowali hybrydowy napęd stanowiący połączenie akumulatorów wysokonapięciowych z systemem wodorowych ogniw paliwowych, który został umieszczony w zupełnie nowym schemacie. Przez zastosowanie systemu ogniw paliwowych i zasilania elektrycznego N Vision 74, zwiększona została wydajność układu chłodzenia, a dwa różne źródła zasilania mogą być wykorzystywane w zależności od warunków jazdy. Ten precyzyjnie dostrojony układ napędowy umożliwia lepsze wektorowanie momentu obrotowego przez dwa silniki umieszczone z tyłu, zapewniając precyzyjne i responsywne wrażenia podczas pokonywania zakrętów. Co więcej, w modelu N Vision 74 badana jest równowaga między wydajnością, a chłodzeniem, za pomocą trzykanałowego układu chłodzenia.
Wysokowydajna technologia jest w pełni zintegrowana z projektem, aby spełnić wymagania dla pojazdów wodorowych w zakresie zarządzania termicznego. Dzięki funkcjonalnej estetyce, N Vision 74 bada równowagę między najnowocześniejszą technologią, a kultowym designem. Oprócz sporego zasięgu i możliwości szybkiego tankowania, N Vision 74 gwarantuje również frajdę z jazdy, dzięki wykorzystaniu najnowszej technologii i zrównoważonego źródła energii.
Specyfikacja N Vision 74
- Wymiary (Dł. / Szer. / Wys. / Rozstaw osi (㎜)): 4,952 / 1,995 / 1,331 / 2,905
- Silnik (montowany z tyłu)
- Moc maksymalna(kW/KM): Ponad 500 / 680
- Moment maksymalny (Nm): Ponad 900
- Akumulator
- Pojemność (kWh): 62.4, Możliwość szybkiego ładowanbia 800 V
- Ogniwa wodorowe
- Pojemność zbiornika wodoru: 4.2 kg
- Stos ogniw paliwowych: 85 kW (maksymalnie 95 kW)
- Czas tankowania: 5 min
- Osiągi
- Prędkość maksymalna: Ponad 250 km/h
- Zasięg: Ponad 600 km
Historia i przyszłość laboratoriów na kołach Hyundaia
W 2012 roku Hyundai rozpoczął Projekt RM, aby zaprezentować swoje doświadczenie w opracowywaniu nowych technologii i innowacji. Dzięki temu projektowi firma rozwija i łączy nową, wyczynową technologię ze sportów motorowych z przyszłymi samochodami N. Nazwa projektu nawiązuje do koncepcyjnych pojazdów Racing Midship i ich konfiguracji napędu na tylne koła oraz układu napędowego umieszczonego centralnie. Fundamentalna cecha tej konstrukcji zapewnia idealną równowagę prowadzenia i zwinności przy niskim momencie bezwładności.
Od momentu powstania seria RM stopniowo ewoluowała, obejmując pojazdy RM14, RM15, RM16 i RM19. Platforma RM ułatwia mobilnemu laboratorium testowanie wysokowydajnych technologii podczas kontaktu z asfaltem przy różnych prędkościach i warunkach jazdy. Po przejściu coraz bardziej obszernych testów, modele RM weryfikują zaawansowane technologie, pozwalają obserwować efektywny wzrost ich wydajności i dają możliwość ulepszania ich pod kątem zastosowania w przyszłych modelach N.
Dwa lata temu Hyundai zaprezentował zelektryfikowany samochód sportowy nowej generacji RM20e Racing Midship. W serii RM, RM20e był pierwszym wysokowydajnym autem elektrycznym (BEV). Po raz pierwszy Hyundai mógł wykorzystać potencjał bezemisyjnych układów napędowych w swoich samochodach o wysokich osiągach.
Hyundai N zaprezentował nową serię laboratoriów na kołach pod inną nazwą, aby ustanowić nowy standard dla kolejnej generacji aut o wysokich osiągach. Ponieważ marka N kontynuuje realizację swoich trzech filarów osiągów N, RN22e i N Vision 74 są testowane pod kątem maksymalizacji możliwości na torze wyścigowym, dopracowania charakterystyki samochodu sportowego na co dzień i uwypuklenia cech „łobuza w zakrętach”. N pozostaje wierne swojej filozofii także w dobie elektryfikacji.
Kolejnym wielkim krokiem będzie pierwszy elektryczny model N Hyundaia, czyli IONIQ 5 N, który trafi na światowy rynek w 2023 roku. Więcej szczegółów na temat pierwszego elektrycznego auta z rodziny N zostanie ujawnionych niedługo.
Inspirowany motorsportem
Motorsport jest uważany za kolebkę gamy N. W dziale Hyundaia odpowiedzialnym za sport, sukces jest definiowany szerzej niż po prostu wygrywanie wyścigów i zdobywanie tytułów; istnieje również po to, aby rozwijać niezależną wiedzę i gromadzić dane, które udostępnia Hyundaiowi, aby umożliwić budowanie lepszych samochodów. Dzięki doświadczeniu w sportach motorowych korzyści te są przenoszone na pojazdy dla klientów.
Jest to dwukierunkowa relacja między samochodami wyczynowymi i produkcyjnymi. Najlepsze elementy każdego typu samochodu są wykorzystywane do ulepszania następnego. Ten transfer wiedzy ma bezpośredni wpływ na przyszłe seryjne modele Hyundai N. Nowe technologie są testowane w sportach motorowych, tak jak w przypadku modelu i20 N. Wielokrotnie nagradzany model N został zainspirowany samochodem rajdowym i20 Coupe WRC. Wszystko, czego Hyundai uczy się ze sportów motorowych, trafia do procesu badawczo-rozwojowego, którego celem jest opracowanie kolejnego modelu N lub wyczynowego projektu. Udział w serii ETCR oznacza pasję Hyundaia do sportowych, lecz zrównoważonych osiągów.
Zgodnie z wizją „Progress for Humanity”, Hyundai przyspiesza wysiłki na rzecz elektryfikacji, aby zapewnić czystszy transport i bardziej zrównoważoną przyszłość. Przesuwając granice zelektryfikowanych samochodów o wysokich osiągach, Hyundai będzie przygotowany na wyzwania jutra i zapowiada erę zrównoważonej frajdy z jazdy.
Źródło: Hyundai