ARIYA otwiera kolejny rozdział w historii bezemisyjnych samochodów Nissana. Ten w pełni elektryczny crossover pozwala na nowo odkryć potencjał pojazdu z tego typu napędem i oferuje wysoki poziom komfortu oraz integracji z samochodem.
Samochód stworzony został tak, aby zachęcać do przejścia na w pełni elektryczną mobilność dzięki doskonałym doznaniom pod względem ergonomii i komfortu jazdy. W modelu ARIYA Nissan wykorzystał swoje doświadczenie lidera elektryfikacji i pioniera segmentu crossoverów, dzięki czemu nowy pojazd oferuje wyjątkowe właściwości jezdne oraz niezrównane zalety napędu elektrycznego.
„ARIYA powstała z myślą o klientach poszukujących pojazdu elektrycznego o podwyższonym standardzie, który będzie idealnie pasował do ich stylu życia” – powiedział Leon Dorssers, starszy wiceprezes ds. marketingu i sprzedaży Nissana w regionie AMIEO. „W trakcie projektowania tego modelu każdą decyzję podejmowaliśmy przede wszystkim z myślą o oczekiwaniach klientów. Dotyczy to między innymi przesuwnej konsoli środkowej, zwiększonej ilości miejsca na nogi czy dwuekranowego wyświetlacza. Tak powstał fantastyczny samochód elektryczny, który otwiera nowy rozdział na drodze Nissana ku przyszłości pojazdów z takim napędem” – dodał.
Jazda samochodem elektrycznym: płynność, dynamika i równowaga
Płyta podłogowa Nissana ARIYA, przeznaczona specjalnie do samochodów elektrycznych, umożliwia uzyskanie wysokiej mocy, dużego zasięgu i zwiększonych możliwości ładowania. Zadbano także o równowagę między komfortem jazdy a dynamiką i zwinnością. Trzy wersje modelu (ARIYA 2WD 63 kWh, ARIYA 2WD 87 kWh oraz ARIYA e-4ORCE AWD 87 kWh) i zasięg do 533 km zaspokoją oczekiwania szerokiego spektrum klientów.
Pozostając w zgodzie z wartościami Nissana, ARIYA, tak jak inne pojazdy marki, oferuje przyjemność z jazdy oraz ekscytujące wrażenia za kierownicą. Model został zbudowany na nowo opracowanej płycie podłogowej CMF-EV Aliansu. Dzięki stuprocentowo elektrycznemu zespołowi napędowemu ARIYA oferuje natychmiastowo dostępny wysoki moment obrotowy, co oznacza płynne, błyskawiczne i niemal bezgłośne przyspieszanie oraz imponującą elastyczność. Nissan zadbał nie tylko o to, by zespół napędowy był wyjątkowo cichy, ale także by podczas szybkiej jazdy nie wybijał się żaden dźwięk. Dzięki temu w kabinie panuje sprzyjająca relaksowi jednolita cisza – nawet z tyłu, gdzie w wielu pojazdach pasażerowie narzekają na gorsze wytłumienie hałasu.
ARIYA z akumulatorem o pojemności 87 kWh może odzyskać nawet do 350 km zasięgu już po 30‑minutowym, wyjątkowo wydajnym ładowaniu szybką ładowarką wykorzystując złącze CCS. Zespół akumulatorów umieszczono w podłodze pomiędzy osiami, uzyskując rozkład masy 50/50 w wersji e‑4ORCE oraz niemal równie idealny w odmianach z napędem na przednie koła. Podczas testów inżynierowie przykładali dużą wagę do znalezienia perfekcyjnej równowagi między dynamiką, poczuciem bezpieczeństwa i komfortem jazdy, kluczowych do zapewnienia klientom jak najlepszych wrażeń podczas jazdy flagowym modelem marki.
Nissan ARIYA – znamy polskie ceny
Pomiędzy wersjami modelu ARIYA przeznaczonymi do sprzedaży w poszczególnych regionach występują niewielkie różnice. Przykładowo, klienci europejscy oczekują niezwykle reaktywnego układu kierowniczego i dużej zwrotności, a jednocześnie lepszej stabilności przy wyższych prędkościach – zwiększono więc siłę tłumienia amortyzatorów, aby ograniczyć przechyły nadwozia. Inżynierowie Nissan Europe odpowiednio dobrali także charakterystykę sprężyn i układu kierowniczego, usztywniając go w czasie jazdy z wyższymi prędkościami.
Nowy kanon stylistyczny – ponadczasowy japoński futuryzm
Japońskie korzenie Nissana widoczne są w stylistyce zarówno nadwozia, jak i wnętrza. Ponadczasowy japoński futuryzm to koncepcja, która pozwoliła na nowo odkryć potencjał samochodu elektrycznego pod względem wzornictwa oraz połączyć estetykę z funkcjonalnością, tworząc atmosferę ekskluzywnej, otwartej przestrzeni.
ARIYA zaprojektowana została zgodnie z filozofią opartą o minimalizm, elegancję i subtelność. Kształty poszczególnych elementów dobrane zostały tak, aby zaakcentować nowoczesność pojazdu, zachowując jednocześnie ponadczasowy styl, z którego słyną samochody Nissana. Awangardowe wzornictwo w połączeniu z zupełnie nową paletą kolorystyczną tworzy przyciągającą spojrzenia, a za razem dyskretną i wysublimowaną całość.
Nowa płyta podłogowa stworzona specjalnie pod kątem samochodów elektrycznych i kompaktowa budowa podzespołów napędu umożliwiła przeniesienie układu sterowania klimatyzacją pod maskę silnika. Projektanci mogli więc wykorzystać całą długość kabiny, której płaska podłoga pozwoliła uzyskać wrażenie ekskluzywnego, futurystycznego salonu. Wysmakowane i komfortowe wnętrze oferuje wszystkim pasażerom niespotykaną w tej klasie pojazdów przestrzeń dzięki maksymalizacji wielkości kabiny, będącej największą w tej kategorii aut. Od wentylowanych foteli projektowanych zgodnie z filozofią Zero Gravity i wzorcowej ilości miejsca na nogi po panoramiczny otwierany dach oraz przesuwaną elektrycznie środkową konsolę – wnętrze Nissana ARIYA jest przykładem nowego podejścia do harmonijnego połączenia komfortu i stylu.
Klient w centrum uwagi: technologie i rozwiązania
Dzięki najnowszym, zaawansowanym technologiom ARIYA jest samochodem przyjaznym kierowcy, skoncentrowanym na potrzebach użytkownika, a nie maszyny. Przykładowo, inżynierowie wzięli pod uwagę opinie właścicieli Nissanów LEAF i zadbali o maksymalną pojemność rozmaitych schowków oraz ogólną funkcjonalność pojazdu.
Kierowca może regulować ustawienie fotela, kierownicy oraz elektrycznie przesuwanej konsoli środkowej według własnych preferencji. Ustawienia mogą zostać zapisane w profilach użytkowników, co jest przydatne szczególnie w sytuacji, gdy z samochodu korzysta kilku kierowców. Na uwagę zasługuje także ergonomiczna, regulowana konsola, pełniąca funkcję podłokietnika i dodatkowego schowka. Wraz z całą konsolą przesuwa się zamontowany na niej selektor przełożeń oraz sąsiadujący z nim panel dotykowych przełączników. Użytkownicy modelu LEAF sygnalizowali także potrzebę dodatkowego miejsca na kable do ładowania pojazdu – w bagażniku Nissana ARIYA znalazły się więc dodatkowe schowki oraz możliwość regulowania podłogi.
Monolityczny wyświetlacz modelu ARIYA składa się z dwóch ekranów – każdy o przekątnej 12,3” – na których prezentowane są najważniejsze informacje, jak stan naładowania akumulatora, zasięg czy wskazówki nawigacji. Wyświetlanie wielu informacji w przejrzystym, poziomym układzie przypominającym falę ułatwia ich odczytywanie bez nadmiernego rozpraszania uwagi kierowcy. Samochód jest również wyposażony w wyświetlacz przezierny, który podaje praktyczne informacje w bezpieczny dla prowadzącego sposób.
Na minimalistycznej desce rozdzielczej umieszczono dotykowe, haptyczne przyciski sterujące klimatyzacją, podświetlające się po uruchomieniu samochodu. Jedynie najważniejsze przełączniki, w tym pokrętło regulacji głośności oraz przyciski na kierownicy, zachowały swoją tradycyjną postać. Deska rozdzielcza z dyskretnym panelem sterowania wpisuje się w układ kabiny i podkreśla elegancję wnętrza, a dźwignia selektora przekładni dobrze leży w dłoni, zachęcając do przyjęcia zrelaksowanej pozycji za kierownicą.
Rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa
Zgodnie z przyjętą przez Nissana zasadą projektowania pojazdów maksymalnie uwzględniających potrzeby kierowcy, ARIYA wyposażona została w pakiet inteligentnych systemów bezpieczeństwa. Wśród nich w standardzie znajdują się między innymi: automatyczny hamulec awaryjny z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów, system ostrzegania o możliwej kolizji podczas jazdy do przodu, system wykrywania zmęczenia kierowcy, interwencja w razie niezamierzonej zmiany pasa ruchu, ostrzeganie i interwencja w razie wykrycia pojazdu w martwym polu, rozpoznawanie znaków drogowych czy system ostrzegania o ruchu poprzecznym w trakcie cofania z funkcją awaryjnego hamowania.
Inteligentna integracja – usługi połączone i technologie wspomagające prowadzenie pojazdu
ARIYA oferuje także najnowocześniejsze technologie wspomagające kierowcę, w tym ProPILOT z Navi-link, czyli jak dotąd najbardziej innowacyjną wersję asystenta kierowcy Nissana dostępną w Europie. Standardowe wyposażenie obejmuje ponadto asystenta zjazdu ze skrzyżowania, system kamer 360°, inteligentny kluczyk I-Key, a w wyższej wersji wyposażenia także system reflektorów adaptacyjnych w technologii Full LED, wyświetlacz przezierny, jak również funkcję pamięci ustawień dla dwóch kierowców obejmującą ustawienia foteli, konsoli centralnej oraz lusterek.
Nowością jest funkcja inteligentnego planowania trasy uwzględniająca w czasie rzeczywistym różne czynniki, takie jak natężenie ruchu, warunki na drodze, dostępność stacji ładowania czy zapas energii w akumulatorze, a za pomocą aplikacji NissanConnect Services użytkownik może, przykładowo, zdalnie sterować klimatyzacją, procesem ładowania czy zamkami pojazdu. W samochodzie można również korzystać bezprzewodowo z Apple CarPlay oraz – za pośrednictwem kabla – z Android Auto. Nissan ARIYA może współpracować także z Amazon Alexa. Jak tylko zostanie on uruchomiony w Polsce użytkownicy pojazdu będą mogli korzystać zarówno ze zdalnej obsługi swojego samochodu z domu, a także swojego domu z samochodu.
Nissan ARIYA od 4 lipca 2022 roku jest dostępny do zamawiania w pełnej gamie wersji i opcji. Ceny rozpoczynają się od 209 900 zł brutto dla wersji Advance z akumulatorem 63kWh i od 242 900 zł za odmianę z akumulatorem 87kWh.
Nissan ARIYA – dane techniczne
Specyfikacja techniczna na rynek europejski | ARIYA 2WD | ARIYA e-4ORCE (AWD)* | |
63 kWh | 87 kWh | 87 kWh | |
Pojemność akumulatora | 66 kWh (znamionowa) 63 kWh (użytkowa) | 91 kWh (znamionowa) 87 kWh (użytkowa) | 91 kWh (znamionowa) 87 kWh (użytkowa) |
Moc | 160 kW | 178 kW | 225 kW |
Moment obrotowy | 300 Nm | 300 Nm | 600 Nm |
Maksymalna prędkość obr. silnika elektrycznego | 13 520 | 13 520 | 13 520 |
Przyspieszenie (0-100 km/h) | 7,5 s | 7,6 s | 5,7 s |
Maksymalna prędkość | 160 km/h | 160 km/h | 200 km/h |
Zasięg (w cyklu mieszanym WLTP) | do 403 km | do 533 km | do 500 km |
Maksymalna masa całkowita przyczepy | 750 kg | 1500 kg | |
Długość | 4595 mm | ||
Szerokość | 1850 mm | ||
Wysokość | 1660 mm | ||
Rozstaw osi | 2775 mm | 2775 mm | 2775 mm |
Zwis przedni | 875 mm | 875 mm | 875 mm |
Zwis tylny | 945 mm | 945 mm | 945 mm |
Masa (w zależności od wersji i poziomu wyposażenia) | 1800 kg – 2300 kg | ||
Rozstaw osi | 2775 mm | ||
Pojemność bagażnika | 2WD: 468 l / 4WD: 415 l | ||
Typ ładowarki | CCS | ||
Moc szczytowa AC | 7,4/22 kW | 7,4/22 kW | 7,4/22 kW |
Moc szczytowa DC | 130 kW | 130 kW | 130 kW |
Doładowanie prądem stałym z 20% do 80% pojemności | 267 km w 30 min | 350 km w 30 min | 325 km w 30 min |
Gwarancja na akumulator | 8 lat lub 160 000 km | ||
Typ zawieszenia przedniego | Niezależne, kolumny MacPhersona | ||
Typ zawieszenia tylnego | Niezależne, wielowahaczowe | ||
Rozmiar opon (przód i tył) | 235/55 R19 255/45 R20 (dostępne w opcji) |
* Wartości szacunkowe – ostateczne dane zostaną podane po zakończeniu procesu homologacji.
Źródło: Nissan