Od początku pandemii na rynku wtórnym zmniejszyła się liczba ofert samochodów z silnikiem diesla o 23 410 aut. Z danych AAA AUTO wynika, że w marcu 2020 roku w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, oferowano do sprzedaży 134 348 takich samochodów, a dwa lata później, w marcu 2022 roku – 110 938 aut. Jeszcze ciekawiej przedstawiają się dane za ostatnie trzy lata, ponieważ od 2019 roku liczba samochodów używanych z dieslem spadła aż o 67 182 auta.
Liczba wszystkich oferowanych samochodów na wtórnym rynku w czasie pandemii, bez względu na rodzaj silnika, skurczyła się o niemal 15 proc. W lutym 2020 roku liczba oferowanych aut używanych w Polsce wynosiła 271 346 pojazdów, a w marcu 2022 roku rynek zmniejszył się do 231 824 samochodów. Jednak to diesle dotknął największy spadek ofert – ponad 17 proc. Mimo to, diesle wciąż zajmują pierwsze miejsce na rynku wtórnym pod względem liczby oferowanych aut na sprzedaż. W przypadku aut z silnikami benzynowymi, które znajdują się na drugim miejscu zaraz za dieslami, spadek ofert był mniejszy i wyniósł nieco ponad 7 proc.
AAA Auto – większa oferta, ale samochody używane wciąż drożeją
„Z roku na rok obserwujemy na wtórnym rynku spadek oferowanych aut z silnikiem diesla i tym samym zmniejszającą się różnicę pomiędzy nimi a samochodami z silnikami benzynowymi. Przyczyn jest kilka, przede wszystkim kupujący szukają samochodów ekonomicznych pod względem utrzymania i zużycia paliwa, zwłaszcza teraz, gdy olej napędowy jest droższy niż benzyna. Drugim powodem jest wiek oraz stan techniczny sprowadzanych do Polski diesli z zagranicy, które są bardziej zużyte niż auta benzynowe, a ich średni przebieg jest wyższy o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Poza tym, część osób decydująca się na zakup auta używanego, bierze pod uwagę kwestie ekologiczne oraz planowane w polskich miastach zakazy wjazdu starych diesli do stref czystego transportu“ – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora międzynarodowej sieci autocentrów AAA AUTO.
Z analizy AAA AUTO wynika, że wraz ze spadkiem liczby ofert diesli na wtórnym rynku, ich mediana ceny wzrosła aż o 27,5 proc., z 20 000 złotych w lutym 2020 roku do 25 500 złotych w marcu 2022 roku. Był to najwyższy wzrost cen wśród wszystkich aut, ponieważ w tym samym okresie mediana cen samochodów z silnikami benzynowymi wzrosła o 18 proc, a hybryd o 8 proc.
Najczęściej oferowane do sprzedaży samochody używane z silnikiem diesla na wtórnym rynku w marcu 2022 roku:
Mediana ceny (zł) | Mediana wieku (lat) | Mediana przebiegu (km) | |
1. Volkswagen Passat | 15 000 | 14,9 | 270 000 |
2. Audi A4 | 22 900 | 14,5 | 262 422 |
3. BMW 5 | 34 500 | 13,4 | 264 000 |
4. BMW 3 | 23 000 | 14,3 | 255 000 |
5. Audi A6 | 31 000 | 13,5 | 260 000 |
6. Opel Astra | 15 500 | 12,4 | 217 568 |
7. Volkswagen Golf | 15 500 | 14,0 | 241 250 |
8. Ford Mondeo | 22 000 | 12,1 | 229 523 |
9. Ford Focus | 13 900 | 12,8 | 222 311 |
10. Skoda Octavia | 25 450 | 10,8 | 223 938 |
Według miesięcznego raportu AAA AUTO opartego na analizie danych dotyczących sprzedaży aut używanych w komisach, na stronach internetowych oraz u dealerów samochodów używanych, w marcu 2022 roku w Polsce pojawiło się 231 824 samochody używane. O ile w lutym liczba aut w stosunku do stycznia 2022 roku wzrosła jedynie o 3 271 pojazdów, to w marcu rynek samochodów z drugiej ręki zwiększył się aż o 33 705 aut. Mimo wyraźnie większej oferty, wzrosła także mediana ceny aut używanych z 23 000 złotych w lutym 2022 roku do 23 500 złotych w marcu 2022 roku.
Źródło: AAA Auto