W ubiegłym roku w kilku miejscach przy drogach szybkiego ruchu zarządzanych przez GDDKiA pilotażowo ustawiliśmy charakterystyczne tablice informacyjne z ostrzeżeniem przed wjazdem pod prąd. W marcu 2022 roku zamontowano pierwsze ze 111 nowych tablic.
W kwietniu 2022 roku będą kontynuowane działania i przy drogach pojawią się kolejne ostrzeżenia. Skorzystano z rozwiązań stosowanych w Austrii, Niemczech, Słowacji czy Chorwacji. Charakterystyczne duże żółte tablice z napisem STOP Zły kierunek i symbolem dłoni z umieszczonym na niej piktogramem znaku zakaz wjazdu już w ubiegłym roku ustawiono m.in. przy autostradzie A4 na węzłach Opole Zachód, Rzeszów Północ i Przemyśl oraz przed granicą Polski z Ukrainą w Korczowej. Do tego również na łącznicy węzła Głogów Południe na drodze ekspresowej S3 oraz w dwóch punktach na węźle Świlcza na S19. W marcu 2022 roku zamontowane zostały przy drogach na terenie woj. pomorskiego, śląskiego czy mazowieckiego.
GDDKiA – ruszyła budowa centrum Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem
W najbliższym czasie tablice pojawią się między innymi na węźle Patriotów na S2 w Warszawie, na węzłach Wypędy, Paszków i Mszczonów na S8, na większości węzłów na S3 pomiędzy Szczecinem i Zieloną Górą, na obwodnicy Wałcza w ciągu S10, a także na kilku węzłach na S1 i S52 w okolicy Bielska-Białej.
111 tablic na początek
Zgodnie z pierwotnym planem zamontowanych zostanie w sumie 111 tablic ostrzegających przed wjazdem pod prąd. Pojawią się w kilkudziesięciu lokalizacjach, zarówno w obrębie węzłów, jak i MOP-ów. Tablice ustawione zostaną między innymi na autostradowych węzłach Łódź Górna i Piątek na A1 oraz Stryków i Zgierz na A2. Pozostałe dotyczą węzłów na drogach ekspresowych lub MOP-ów:
S1 – Bielsko-Biała Lipnik, Żywiec Soła i Zwardoń,
S2 – Patriotów w Warszawie,
S3 – Myślibórz, Gryfino, Pyrzyce, Skwierzyna i Gorzów Wielkopolski Południe,
S5 – Czerniejewo,
S6 – Gdynia Chylonia, Gdańsk Osowa i Kowale,
S7 – Barcza, Kielce Południe, Jaworznia, Skarżysko Północ i Powierz oraz na MOP-ach Ostróda, Grabin, Olsztynek, Lutek i Pawliki,
S8 – Sieradz Południe, Jakubów, Tomaszów Mazowiecki Południe, Studzianki, Paszków, Wypędy, Mszczonów Północ, Zambrów Zachód i Kołaki,
S10 – Wałcz Północ, Wałcz Zachód i Witankowo,
S11 – Kórnik Północ, Kórnik Południe, Gądki, Koninko, rondo Strugi i Szczecinek Śródmieście,
S12 – MOP-y Markuszów, Piaski Zachód,
S17 – MOP Niwa Babicka i Sarny,
S19 – Kock Południe i Kock Północ,
S52 – Jasienica, Bielsko-Biała Wapienica, Bielsko-Biała Francuska
S74 – Kielce Zachód.
Kierowco – patrz na znaki, nie łam przepisów
Od czasu do czasu niestety słyszymy o przypadkach poruszania się po drogach szybkiego ruchu pod prąd. Mimo stosownego oznakowania i samego układu jezdni, która wymusza prawidłową jazdę, niektórzy kierujący pojazdami łamią przepisy i stwarzają ogromne zagrożenie w ruchu drogowym, dla innych jak i samych siebie.
Skoro znaki nie pomagają
Ustawione tablice informacyjne nie są znakiem drogowym, a mają służyć jako wzmocnienie obowiązującej organizacji ruchu. Mimo, że nie są to znaki drogowe, ich zlekceważenie przez kierującego pojazdem może doprowadzić do tragedii na drodze.
GDDKiA – działania na istniejącej sieci dróg krajowych. Podsumowanie 2021 r. i plany na 2022 r.
Przypomnijmy, że umieszczanie znaków drogowych reguluje tzw. „czerwona książka”, która jest rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach.
Źródło: GDDKiA