TomTom Traffic Index: Kraków oraz Poznań z największym wzrostem zakorkowania w 2019 r.

Opublikowane zostały wyniki najnowszego TomTom Traffic Index, corocznego raportu opisującego sytuację drogową w 416 miastach z 57 krajów na całym świecie. W tegorocznym zestawieniu miano najbardziej zakorkowanego miasta na świecie przypadło Bengaluru. Kierowcy z tej metropolii w południowych Indiach spędzają w korkach średnio 71% dodatkowego czasu, w porównaniu do standardowego natężenia drogowego. Kolejne miejsca w światowym rankingu zajęły Manila (Filipiny, 71%), Bogota (Kolumbia, 68%), Bombaj (Indie) – najbardziej zakorkowane miasto w ubiegłorocznym rankingu (65%) i Pune (Indie, 59%). Polski ranking po raz kolejny otwiera Łódź, której mieszkańcy spędzają w korkach coraz więcej czasu (47%), o 3% więcej w porównaniu z ubiegłorocznym rezultatem.

Raport TomTom Traffic Index obejmuje dane dotyczące 12 miast z Polski. Z najnowszego zestawienia wynika, że w 2019 r. natężenie ruchu wzrosło we wszystkich polskich miastach w stosunku do 2018 r. Zaraz za Łodzią w krajowym rankingu uplasowały się kolejno: Kraków (45%), Poznań (44%), Warszawa (40%), Wrocław (39%), Bydgoszcz (34%), Trójmiasto (33%), Szczecin (30%), Lublin (27%) oraz Białystok (26%).

Poziom zakorkowania wzrasta, a ile kosztuje?

W ciągu ostatniej dekady natężenie ruchu wzrosło na całym świecie, a 239 miast (57%), które firma TomTom uwzględniła w nowym raporcie, zwiększyło poziom natężenia ruchu w 2019 r., przy czym tylko 63 miasta wykazały wymierne spadki. Ten globalny wzrost natężenia ruchu, mimo że jest wskaźnikiem silnej gospodarki, kosztuje ją miliardy.

Ralf-Peter Schäfer, TomTom VP of Traffic information, powiedział: „Globalnie jest jeszcze dużo do zrobienia, zanim poziom natężenia ruchu zostanie opanowany. Z czasem rozwój autonomicznych pojazdów i usług wspólnego użytkowania samochodów pomoże zmniejszyć zatory, ale ważne dla planistów i decydentów jest to, aby mogli zacząć działać już teraz. Powinni zatem korzystać ze wszystkich dostępnych im narzędzi do analizy poziomu natężenia ruchu i jego skutków, aby móc podejmować kluczowe decyzje dotyczące infrastruktury. Również kierowcy mają do odegrania pewną rolę. Niewielkie zmiany w ich zachowaniu mogą mieć ogromne znaczenie”.

Analizując w czasie rzeczywistym zdarzenia drogowe i zatory, aby przewidzieć korki zanim do nich dojdzie, usługi TomTom w zakresie bieżącego ruchu drogowego sprawiają, że oprogramowanie nawigacyjne TomTom oferuje ulepszone kalkulacje trasy i dokładniejszy szacowany czas przyjazdu (ETA). To dlatego firma jest liderem rynku, a jej technologia ruchu drogowego obejmuje miliony samochodów na drogach na całym świecie. TomTom Traffic zna trasę przed nami, przez co umożliwia oszczędność czasu, paliwa i stresu kierowców, operatorów flot i dostawców usług logistycznych, usług na zamówienie (np. dostarczanie żywności) oraz usług zarządzania ruchem drogowym.

Kris Kobyliński, Senior Product Manager, TomTom Łódź, powiedział: „Dzięki pracy ekspertów
z oddziałów TomTom w Łodzi i Poznaniu, wszyscy możemy lepiej zrozumieć specyfikę zakorkowania polskich miast. Ponadto, wiele z obecnie tworzonych rozwiązań spotkamy już niebawem
w elektrycznych, współdzielonych samochodach autonomicznych”.

Więcej informacji na temat raportu TomTom Traffic Index można znaleźć na stronie: tomtom.com/TrafficIndex

Ranking najbardziej zatłoczonych miast na świecie (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia – dodatkowy czas podróży – liczba ludności powyżej 800 000):

1Bengaluru, Indie71%6Moskwa, Rosja59%
2Manila, Filipiny71%7Lima, Peru57%
3Bogota, Kolumbia68%8Nowe Delhi, Indie56%
4Bombaj, Indie65%9Stambuł, Turcja55%
5Pune, Indie59%10Dżakarta, Indonezja53%

 

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Europie (ogólny dzienny poziom zatłoczenia – dodatkowy czas podróży – zestawienie bez podziału na liczbę ludności):

1Moskwa, Rosja59%6Dublin, Irlandia48%
2Stambuł, Turcja55%7Odessa, Ukraina47%
3Kijów, Ukraina53%8Łódź, Polska47%
4Bukareszt, Rumunia52%9Kraków, Polska45%
5Sankt Petersburg, Rosja49%10Nowosybirsk, Rosja45%

*Łódź, Kraków i Poznań stanowią pierwszą trójkę najbardziej zakorkowanych miast w Europie do 800 tys. mieszkańców.

Ranking najbardziej zatłoczonych miast w Polsce (Ogólny dzienny poziom zatłoczenia – dodatkowy czas podróży. Różnice w stosunku do 2018 r.):

 

1Łódź47%, wzrost o 3%6Bydgoszcz34%, wzrost o 3%
2Kraków45%, wzrost o 5%7Trójmiasto33%, wzrost o 3%
3Poznań44%, wzrost o 5%8Szczecin30%, wzrost o 3%
4Warszawa40%, wzrost o 1%9Lublin27%, wzrost o 2%
5Wrocław39%, wzrost o 4%10Białystok26%, wzrost o 1%

 

Najbardziej zakorkowane ulice w polskich miastach:

Łódź:

– Zachodnia

– Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza
– Aleja Marszałka Józefa Piłsudskiego
– Aleja Włókniarzy

Warszawa:
– Wawelska / Aleja Armii Ludowej

– Aleja Wilanowska (skrzyżowanie z Doliną Służewiecką)

– Dolina Służewiecka

– Aleja Wincentego Witosa

Kraków:

– Zakopiańska

– Powstańców Wielkopolskich / Nowohucka

– Marii Konopnickiej

– Jerzego Turowicza

Poznań:

– Franklina Roosevelta

– Królowej Jadwigi / Bolesława Krzywoustego

– Jana Pawła II

– Bałtycka (Most Lecha)

Wrocław:

– Generała Kazimierza Pułaskiego

– Zwycięska

– Klecińska

– Jedności Narodowej

– Traugutta

 

Wąskie gardła w polskich miastach: 

Łódź:

  • Aleja Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza od skrzyżowania z Milionową do skrzyżowania z Aleją Marszałka Józefa Piłsudskiego
  • Bolesława Limanowskiego w pobliżu skrzyżowania z Zachodnią
  • Zachodnia od skrzyżowania z Bolesława Limanowskiego do skrzyżowania z Narutowicza

Warszawa:

  • Aleja Wincentego Witosa/skrzyżowanie z Czerniakowską
  • Dolina Służewiecka od skrzyżowania z Aleją Komisji Edukacji Narodowej do skrzyżowania z Aleją Wilanowską
  • Aleja Wilanowska od skrzyżowania z Puławską do ulicy Karczocha
  • Wawelska od skrzyżowania z Aleją Niepodległości do skrzyżowania z Andrzeja Krzyckiego

Kraków:

  • Most Grunwaldzki
  • Zakopiańska od skrzyżowania z Orzechową i Armatury do skrzyżowania z Księdza Józefa Tischnera
  • Opolska od skrzyżowania z Kazimierza Wyki do skrzyżowania z Prądnicką

Poznań:

  • Od Mostu Królowej Jadwigi do Ronda Rataje
  • Franklina Roosevelta od Ronda Kaponiera do skrzyżowania z Karola Libelta
  • Jana Pawła II od skrzyżowania z Arcybiskupa Antoniego Baraniaka do Ronda Rataje

Wrocław:

  • Generała Kazimierza Pułaskiego od skrzyżowania z Traugutta do skrzyżowania z Hubską i Dyrekcyjną
  • Traugutta od skrzyżowania z Generała Kazimierza Pułaskiego do skrzyżowania z Generała Tadeusza Kościuszki i Krakowską
  • Krakowska od Alei Armii Krajowej do skrzyżowania z Karwińską

Metodologia TomTom Traffic Index

TomTom Traffic Index to uśredniony dodatkowy czas podróży, wyliczony względem czasów przejazdu przy najniższym natężeniu ruchu. W oparciu o zebrane dane z dróg, wyliczane są różnice pomiędzy czasami przejazdu w najmniej zakorkowanych godzinach (tzw. free flow) a całym dniem. Czyli, TomTom Traffic Index o wartości 40% dla Warszawy mówi o tym, że średnio każda podróż jest niemal o połowę dłuższa niż ta, którą moglibyśmy odbyć w godzinach nocnych.

Dane przetwarzane przez algorytmy są zbierane z dróg głównych, lokalnych a nawet pobliskich autostrad. Ilość danych dla każdego miasta jest wyrażona w kilometrach przejechanych w danym okresie. Wszystkie dane pochodzą z historycznych pomiarów GPS zgromadzonych w bazie TomTom Traffic.

Źródło: TomTom