Nowa Škoda Fabia Monte Carlo miała swoją światową premierę 15 lutego 2022 roku, a już zaledwie dwa dni później dołącza do oferty marki na polskim rynku. Wariant Monte Carlo symbolizuje rajdowe korzenie Škody, a jego cechami charakterystycznymi są czarne elementy nadwozia i sportowe akcenty we wnętrzu.
Wersja Monte Carlo jest dostępna z silnikami o mocy od 59 kW (80 KM) do 110 kW (150 KM) i może stanowić ciekawą alternatywę dla klientów wybierających dotychczas wariant STYLE.
Sportowo-lifestylowy wariant MONTE CARLO ma swój wkład w sukces modelu FABIA już od 2011 roku. Nowa wersja modelu, zainspirowana licznymi zwycięstwami marki w legendarnym rajdzie Monte Carlo, dołącza do oferowanych obecnie wersji wyposażenia ACTIVE, AMBITION oraz STYLE. MONTE CARLO może stanowić ciekawą alternatywę dla klientów, którzy dotychczas wybierali wersję STYLE. Oba warianty cechuje bogate wyposażenie standardowe, przy czym wersja MONTE CARLO zapewni dodatkowo sportowe odczucia we wnętrzu, usportowiony wygląd samochodu oraz ciekawe dodatki, takie jak lakier metalizowany w standardzie.
Nowa ŠKODA FABIA (IV) – ładniejsza, większa i nowocześniejsza
Dostępne opcje układu napędowego obejmują trzycylindrowe silniki 1.0 MPI (80 KM) oraz 1.0 TSI (110 KM), a także czterocylindrowy 1,5 TSI o mocy 110 kW (150 KM). Silnik o mocy 80KM dostępny jest z manualną 5-biegową przekładnią. 1.0 TSI jest oferowany zarówno z manualną 6-biegową skrzynią, jak i z automatem DSG. Topowa wersja silnikowa 1.5 TSI dostępna jest wyłącznie z siedmiobiegową, dwusprzęgłową, automatyczną przekładnią DSG.
Dynamiczne proporcje i emocjonujący design
Fabia Monte Carlo czwartej generacji, zbudowana na modułowej platformie MQB-A0 Grupy Volkswagen, charakteryzuje się dynamicznym i emocjonującym designem. To wrażenie podkreślają detale, takie jak czarna ramka efektownego grilla Škody, charakterystyczne dla modelu przednie i tylne spojlery, czarny tylny dyfuzor i obręcze kół ze stopów lekkich o średnicy od 16 do 18 cali. Precyzyjnie wycięte reflektory Fabia Monte Carlo są standardowo wyposażone w technologię LED. Gama wyposażenia standardowego obejmuje również światła przeciwmgielne.
Nowa Fabia Monte Carlo wyjeżdża z fabryki na czarnych, polerowanych 16-calowych obręczach Proxima ze zdejmowanymi, aerodynamicznie zoptymalizowanymi plastikowymi nakładkami. W opcjonalnym wyposażeniu są także 17-calowe obręcze Procyon, również z nakładkami AERO i błyszczącym czarnym wykończeniem, oraz 18-calowe obręcze kół Libra.
Najlepsza aerodynamika w segmencie
Dzięki wyrafinowanym detalom, takim jak aktywnie regulowana przesłona chłodnicy w dolnym wlocie powietrza w przednim zderzaku, najnowsza FABIA wyznacza nowy punkt odniesienia w swoim segmencie, ze współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym od 0,28 (cd). Aby jeszcze bardziej poprawić aerodynamikę, aktywnie regulowane listwy żaluzji chłodzącej zamykają się automatycznie, gdy nie ma potrzeby chłodzenia. Daje to oszczędność paliwa do 0,2 l na 100 km podczas jazdy ze stałą prędkością 120 km/h. Na każdy kilometr przejechany z zamkniętą przesłoną, nowa Fabia Monte Carlo emituje do pięciu gramów mniej CO2. Aby zapewnić wysoki poziom chłodzenia lub uwzględnić krótkie przestoje, system otwiera przesłonę, aby do środka mogła wpłynąć maksymalna ilość powietrza.
Bogate wnętrze
Powiększone wnętrze nowego modelu zostało wyposażone w sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami oraz w trójramienną kierownicę wielofunkcyjną, wykończoną skórą z eleganckimi przeszyciami. Wnętrze utrzymane jest w znacznej części w kolorze czarnym, z ozdobną listwą deski rozdzielczej, częściami konsoli środkowej i klamkami drzwi z odcieniem czerwieni. Podłokietniki na przednich drzwiach i dolną część deski rozdzielczej wykończono wzorem z efektem włókna węglowego.
Gama standardowego wyposażenia modelu Fabia Monte Carlo obejmuje również nowe oświetlenie Ambiente LED, które oświetla dekoracyjne wykończenie deski rozdzielczej na czerwono. Fabia Monte Carlo może zostać dodatkowo zaopatrzona w wiele funkcji bezpieczeństwa i komfortu, a także w nowoczesny system infotainment.
Cyfrowy zestaw wskaźników i komfortowe rozwiązania
Škoda Fabia Monte Carlo to pierwszy model z tego wariantu dostępny z cyfrowym zestawem wskaźników – 10,25-calowym wyświetlaczem, który oferuje bardziej dynamiczny wygląd tła. Opcjonalny wirtualny kokpit, jak inaczej określany jest zestaw wskaźników cyfrowych, może wyświetlać między innymi logo stacji radiowych, okładki albumów muzycznych i zapisane zdjęcia rozmówców. Ponadto, mapa może powiększać skrzyżowania i wyświetlać je w osobnym oknie. Inne opcjonalne dodatki obejmują podgrzewaną kierownicę i podgrzewaną szybę przednią dla większego bezpieczeństwa i komfortu zimą.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa
Nowa Fabia Monte Carlo wyposażona w opcjonalną funkcję Travel Assist zapewnia nowoczesne wsparcie podczas jazdy. Jedno dotknięcie przycisku pozwala aktywować kilka systemów asystujących. Przy prędkości do 210 km/h, tempomat adaptacyjny (ACC) automatycznie dostosowuje prędkość samochodu do pojazdów jadących z przodu. Zintegrowany system Lane Assist pomaga utrzymać pojazd na pasie ruchu, wykonując w razie potrzeby nieznaczne korekty kierwonicą. Travel Assist wykorzystuje także funkcję Hands-on Detect, aby sprawdzić, czy kierowca dotyka kierownicy.
Škoda Fabia – wyrazisty design czwartej generacji ważnego modelu
System Park Assist pomaga w manewrach parkowania. Asystent działa przy prędkości do 40 km/h, wyświetlając odpowiednie miejsca do parkowania równoległego i zatokowego, a w razie potrzeby może przejąć sterowanie kierownicą. Co więcej, system Manoeuvre Assist wykrywa przeszkodę przed lub za samochodem podczas parkowania i automatycznie uruchamia hamulce. Dostępny jest również m.in. system rozpoznawania znaków drogowych oraz standardowy Front Assist, który antycypując wydarzenia na drodze chroni pieszych i rowerzystów.
Dziewięć poduszek powietrznych i pięć gwiazdek w testach Euro NCAP
Nowa Fabia Monte Carlo wyposażona jest w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu, kurtynowe poduszki powietrzne oraz przednie boczne poduszki powietrzne. W standardzie znajdują się również zaczepy ISOFIX I Top Tether na przednim siedzeniu pasażera (tylko w Unii Europejskiej) oraz na zewnętrznych tylnych siedzeniach.
Warto dodać, że w referencyjnym teście bezpieczeństwa zderzeniowego przeprowadzonym przez niezależny Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP), model FABIA uzyskał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, zdobywając tym samym najwyższy wynik wśród aut kompaktowych, testowanych w 2021 roku.
Źródło: Škoda Auto