Rynek europejski w 2021 roku – zarejestrowano 11 774 885 nowych samochodów

W 2021 roku na rynku europejskim zarejestrowano 11 774 885 nowych samochodów, o 1,5 proc. mniej niż w 2020 roku. Prawie wszyscy producenci zmagali się z problemami i zmuszeni byli do wstrzymywania produkcji ze względu na brak dostaw półprzewodników. Dane pochodzą ze statystyk ACEA i poza krajami starego kontynentu obejmują także Wielką Brytanię, Islandię, Norwegię i Szwajcarię.

Największy spadek w statystykach nowych rejestracji odnotował alians Renault-Nissan-Mitsubishi, który w 2021 roku wyprodukował 1 416 141 samochodów, co w porównaniu z analogicznym okresem 2020 roku stanowi spadek o 12,7 proc.. Natomiast trzy koncerny mogą pochwalić się wzrostem wyników. Samochody południowokoreańskiego koncernu Hyundai-Kia odnotowały wzrost rejestracji aż o 21,1 proc., Toyota – 9,6 proc., a BMW Group o 1,3 proc.

W 2021 roku na rynkach europejskich zarejestrowano najwięcej samochodów pochodzących od producentów Volkswagen Group. do użytkowników trafiło 2 944 117 egz., co jednak stanowi 3,7 proc. spadek w porównaniu z całym 2020 rokiem.

Rynek europejski – rejestracje nowych aut w 2021 roku – koncerny
Kol.KoncernRejestracje 2021 [egz.]Zmiana [%]Udział w rynku [%]
1.VW Group2 944 117-3,725,0
2.Stellantis2 378 979-1,620,2
3.Renault-Nissan-Mitsubishi1 416 141-12,712
4.Hyundai-Kia1 018 563+21,18,7
5.BMW Group858 762+1,37,3
6.Toyota760 178+9,66,5
7.Daimler678 574-11,05,8

Volkswagen pozostaje także liderem wśród marek. W Europie zostało zarejestrowanych   274 137 egz., co jest jednak o 6,2 proc. wynikiem gorszym niż w 2020 roku. Druga była francuska marka Peugeot, a trzecia Toyota, której o 10,2 proc. wzrosła liczba rejestracji. Najlepszym wynikiem mogą pochwalić się południowokoreańskie marki Hyundai (+21,6 proc.) i KIA (+20,6 proc.). Najgorzej w tych statystykach wypadł Ford (-19,2 proc.).

Volkswagen ID.5 – nowy, elektryczny SUV za 209,6 tys. zł (polskie ceny)

W 2020 roku najwięcej nowych samochodów zarejestrowano w Niemczech – 2 622 132 egz., co jest jednak wynikiem o 10,8 proc. gorszym niż w 2020 roku. Natomiast w kilku krajach odnotowano wzrost – Francja (+0,5 proc.), Hiszpania (+1,0 proc.), Wielka Brytania (+1,0 proc.) i Włochy (+5,5 proc.).

Volkswagen w 2021 roku podwoił dostawy samochodów elektrycznych

Rynek europejski – rejestracje nowych aut w 2021 roku – marki
Kol.MarkaRejestracje 2021 [egz.]Zmiana [%]Udział w rynku [%]
1.Volkswagen1 274 137-6,210,8
2.Peugeot724 383-2,36,2
3.Toyota712 574+10,26,1
4.BMW682 895+1,25,8
5.Renault678 736-17,15,8
6.Mercedes-Benz642 948-12,55,5
7.Audi597 428-0,55,1
8.Škoda589 170-8,55
9.Ford523 970-19,24,4
10.Hyundai515 886+21,64,4
11.Kia502 677+20,64,3
12.Opel/Vauxhall486 503+0,14,1
13.Fiat/Abarth475 502-3,24
14.Citroën445 650-0,73,8
15.Dacia410 788+1,33,5
16.Seat400 155+6,83,4
17.Volvo289 301+1,12,5
18.Nissan249 232-14,22,1
19.Mini175 867+1,71,5
20.Mazda155 434+4,01,3
RAZEM:11 774 885-1,5

Źródło: ACEA