W 1966 roku Toyota obchodziła 60 rocznicę powstania swojego pierwszego auta, którym był model AA. Z tej okazji przygotowano edycję specjalną samochodu w stylu retro. Powstał ona na podwoziu współczesnego pikapa, ale z wykorzystaniem najnowszych materiałów i techniki. Seria limitowana ograniczona została do stu egzemplarzy.
Nie jest tajemnicą, że Japonia jest specyficznym krajem, co dotyczy również motoryzacji. Powstaje tam wiele modeli samochodów, których nigdzie więcej nie zobaczymy. Coraz częściej okrągłe jubileusze uświetniają limitowane edycje w stylu retro. Także z tej możliwości skorzystała w 1966 roku Toyota, by w ten szczególny sposób uczcić powstanie swojego pierwszego samochodu.
Jednak nie była to identyczna replika. Współczesny model o nazwie Toyota Classic powstał na podwoziu piątej generacji pikapa Hilux. Oba modele miały podobna długość, a wersja retro 4885 mm. Design nadwozia niektórymi elementami przypominał dzieła Mitsuoki. Do napędu auta o masie 1480 kg zastosowano czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1998 cm3 i mocy 97 KM przy 4800 obr./min, współpracującym z czterostopniową przekładnią i napędzającym przednie koła.
Toyota Aygo X – rusza rezerwacja online
Klasyczna Toyota Classic GA-YN86, część Toyota Excellent Conversion Series, powstawała od czerwca do lipca 1996 roku. Limitowana seria ograniczona została do 100 egzemplarzy. Montaż realizowano w fabryce Tama, a podwozia dostarczało Hino.
Tokyo Auto Salon 2022 – GR GT3 Concept i inne premiery TOYOTA GAZOO Racing
Ostatnie egzemplarze sprzedano w marcu 1997 roku. Pięć z nich kupiły hotele i restauracje do transportu gości. Niektóre egzemplarzy były wyposażone w monitory z nawigacją satelitarną i kamerami cofania. Tym samym producent dostosował swój model retro do współczesnych wymagać, bo w oryginale takich wynalazków nie było.
Toyota Classic stała się cennym modelem dla kolekcjonerów. Według dostępnych informacji tylko jeden egzemplarz znajduje się na kontynencie europejskim, kilka egzemplarzy znalazło się w Wielkiej Brytanii, ale najwięcej z nich przetrwało w Japonii.