Volkswagen w 2021 r. dostarczył niemal 4,9 mln pojazdów klientom na całym świecie. To spadek o ok. 8% w porównaniu z rokiem 2020. W dużym stopniu jest to efekt problemów z dostawami półprzewodników. „Volkswagen uzyskał satysfakcjonujące wyniki sprzedaży w bardzo trudnych warunkach. Ogromny wpływ na możliwości produkcyjne naszych zakładów miała sytuacja na rynku półprzewodników.
„Volkswagen nie zwalnia tempa elektryfikacji mimo problemów z dostępnością półprzewodników” – powiedział Ralf Brandstätter, CEO marki Volkswagen. W minionym roku Volkswagen dostarczył najwięcej aut elektrycznych w historii – ponad 369 tys. (+73% w porównaniu z 2020). W tej liczbie zawarte są samochody hybrydowe (PHEV), których dostarczono 106 tys. (+33%). Dostawy aut w pełni elektrycznych (BEV) wzrosły w porównaniu z rokiem 2020 niemal dwukrotnie (263 tys. sztuk, +97%). „W bardzo krótkim czasie Volkswagen został liderem rynku samochodów elektrycznych w Europie. Zgodnie z naszą strategią ACCELERATE i dzięki ciągłemu poszerzaniu oferty modeli jeszcze bardziej przyspieszymy naszą ofensywę w dziedzinie elektromobilności. Jeszcze w tym roku na rynku pojawi się ID.BUZZ, który uzupełni i urozmaici rodzinę samochodów ID.” – dodał Brandstätter.
“Volkswagen mimo trudności z zaopatrzeniem zanotował wysoką sprzedaż. Mamy rekordowy portfel zamówień, na poziomie 543 000 samochodów w samej Europie, w tym 95 000 sztuk ID., co pokazuje jasno, że popyt na samochody Volkswagena utrzymuje się na wysokim poziomie” – komentuje Klaus Zellmer, Członek Zarządu marki Volkswagen, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing.
Volkswagen podwoił dostawy samochodów elektrycznych
Udział w rynku w pełni elektrycznych i hybrydowych pojazdów niemal się podwoił w porównaniu z rokiem 2020 (z 4 do 7,5%). W Europie te samochody stanowią 19,3% ogólnej liczby dostarczonych Volkswagenów (w 2020 było to 12,6%). Bardzo duży wzrost zainteresowania elektrycznymi autami odnotowano w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Niemczech. U naszych zachodnich sąsiadów co czwarty dostarczony Volkswagen jest ładowany z gniazdka.
Dostawy samochodów Volkswagen w 2021 roku
Volkswagen – co zima zmienia w użytkowaniu auta elektrycznego (raport)
Elektryczna ofensywa marki w Chinach nie zwalnia tempa mimo problemów z łańcuchami dostaw. W 2021 roku w tym kraju dostarczono 77 100 elektrycznych aut, w tym ponad 70 000 stanowiły samochody rodziny ID. Dzięki temu Volkswagen należy do piątki największych dostawców aut BEV w Państwie Środka. Rok 2022 powinien przynieść dalsze wzrosty na tamtejszym rynku. Niemal 17 000 aut elektrycznych sprzedano w USA, to niemal 20-krotny wzrost w porównaniu z rokiem 2020. To pozwoliło osiągnąć Volkswagenowi czwarte miejsce wśród producentów samochodów BEV.
ID.4 sprzedaje się znakomicie
Najpopularniejszym modelem Volkswagena z napędem elektrycznym jest ID.4, idealnie pasuje więc do niego określenie „światowy samochód”. W 2021 model ten zajął pierwsze miejsce z liczbą 119 650 sprzedanych egzemplarzy, spośród 263 000 wszystkich pojazdów typu BEV dostarczonych klientom. Kolejne miejsca zajmują ID.3 (ok. 76 000 aut), e-up! (ok. 41 500) i Volkswagen ID.61 (nieco poniżej 18 000 sztuk). Ten ostatni model jest oferowany wyłącznie na rynku chińskim. W Europie model ID.4 jest liderem wśród aut elektrycznych w takich krajach jak Szwecja, Dania, Finlandia i Irlandia. W pełni elektryczny SUV cieszy się powodzeniem także w USA, gdzie sprzedano blisko 17 000 tych aut, a w Chinach zajmuje drugie miejsce wśród elektrycznych aut tego segmentu.
Poszerzanie gamy SUV-ów przynosi korzyści; Golf wciąż numerem jeden
Segment SUV-ów jest wciąż rozrasta się najszybciej. Volkswagen od wielu lat jest w nim obecny i systematycznie wprowadza kolejne modele. SUV-y stanowią dziś ponad 40% rynku (w 2020 r. było to 34,8%). W USA auta tego typu sprzedają się jeszcze lepiej niż w Europie – trzy na cztery Volkswageny dostarczone klientom w tym kraju to właśnie SUV-y. Dzięki temu sprzedaż w USA rośnie i w 2021 r. była najwyższa od 2013 roku. Golf, mimo trudnej sytuacji związanej z niedoborem półprzewodników, utrzymał w 2021 roku pozycję lidera w sprzedaży nowych samochodów w Niemczech.
Volkswagen spodziewa się, że sytuacja z dostawami podzespołów elektronicznych w pierwszym półroczu może pozostać trudna. Mimo to marka ma nadzieję na ustabilizowanie produkcji i szybką realizację portfela zamówień.
1 ID.6 – samochód nie jest dostępny w sprzedaży w Europie
Źródło: Volkswagen