Dwudrzwiowy sedan z Mlada Boleslav zadebiutował w styczniu 1959 roku. Był to ósmy produkowany po zakończeniu II wojny światowej model i dlatego otrzymał nazwę Octavia. W rzeczywistości była to ewolucja Škody 440.
Ostatni egzemplarz wersji dwudrzwiowej zjechał z taśmy w kwietniu 1964 roku, ale wersja kombi przetrwała w produkcji jeszcze siedem lat. Produkcję definitywnie zakończono 21 grudnia 1971 roku, a więc liczbie 386 262 egzemplarzy. Cześć z nich trafiło na eksport m.in. do Polski, gdzie można je było kupić w Polmozbycie.
W latach pięćdziesiątych XX wieku ówczesny czechosłowacki producent swoje modele cyframi by stopniowo zastępować je nazwami. Tak Škoda 440 stała się Octavią, Škoda 445 – Octavią Super, a ze Škody 450 powstał popularny kabriolet Felicia.
Octavia od swojego poprzednika różniła się wieloma elementami jak m.in. kształtem atrapy wlotu powietrza chłodnicy, zrezygnowano z poprzedniego resora, który zastąpiono sprężynami.
Škoda Octavia (typ 985, od 1961 r. typ 702) z dwudrzwiowym nadwoziem sedan miała długość 4065 mm, szerokość 1600 mm i wysokość 1430 mm i masę całkowitą 1270 kg. Auto napędzane było silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1089 cm3 i mocy 40 KM, mocniejsza Škoda Octavia Super (typ 993, od 1961 r. typ 703) (1221 cm3, 45 KM).
W 1960 roku do oferty dołączyła Škoda Octavia TS (Touring Sport) (typ 995) z silnikiem 1089 cm3 o mocy 50 KM przy 5500 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 74,5 Nm przy 3500 obr./min oraz dwoma gaźnikami Jikov 32 SOPc. Auto to rozwijało prędkość maksymalną 128 km/h, przy średnim zużyciu paliwa 9 l/100 km. Rok później do produkcji trafiła Škoda Octavia 1200 TS (typ 999) z silnikiem 1221 cm3 o mocy 55 KM. W latach 1960-1964 łącznie wyprodukowano 2273 egz. obu typów.
Ważną częścią ówczesnej oferty była także Škoda Octavia Combi (typ 993 C, 703 C i 704), produkowana w Kvasinach w latach 1961-1971. Model ten cieszył się dużym zainteresowaniem, a w całym okresie jego produkcji zjechało z taśmy 54 086 egz.
W 1961 roku Octavia przeszła lifting. W przedniej części nadwozia pojawiła się nowa atrapa wlotu powietrza chłodnicy (identyczna jak w modelach Felicia i Octavia TS), górne części tylnych błotników zostały podniesione (otrzymały tzw. skrzydła w stylu amerykańskich krążowników) oraz zamontowano nowe światła zespolone, a korek wlewu paliwa otrzymał maskującą pokrywę. We wnętrzu zmieniła się deska rozdzielcza i zmodyfikowano konstrukcję siedzeń oraz mechanizm zmiany biegów. Podwyższona została także moc jednostek napędowych z 40 KM do 42 KM oraz z 45 KM do 47 KM.
Škoda Octavia stała się popularnym autem, nie tylko w ówczesnej Czechosłowacji. Za pośrednictwem Polmozbytu można było kupować ją w Polsce, gdzie szybko zdobyła ogromną popularność i uznanie użytkowników. Ceniono dobra jakość, nowoczesność i niezawodne zawieszenie. W Chile Octavia nazywana była … jeepem, gdzie znakomicie sprawdzała się w górzystych regionach tego kraju.
W Nowej Zelandii spółka Motor industries produkowała w małych seriach samochód o nazwie Škoda Trekka, który był pikapem zbudowanym na bazie podzespołów Octavii i miał ładowność 500 kg. Od 1971 roku auta te w zestawach do montażu eksportowano do Indonezji.
Škoda Octavia – 25 lat i 7 mln egzemplarzy czterech generacji
Do Pakistanu spółka Haroon Industries w 1968 roku importowała podwozia Octavii i produkowała pikapa o nazwie Skopak (Skoda-Pakistan-Karaczi). Powstawały także kombi z plastikowym nadwoziem, taksówka, coupe oraz auto z otwartym nadwoziem do transportu osób i bagażu.
Klasyk tygodnia – Škoda Octavia Combi zadebiutowała 60 lat temu
Turecka spółka C.M. początkowo importowała Škody 1202, a po zmianie przepisów celnych jedynie podwozia z silnikiem. Na nich montowano kanciaste karoserie z częścią bagażowa o nośności 750 kg. Oficjalnie auto miało nazwę Škoda 1202 Kamyonetleri.
Škoda Octavia wraz z pochodnymi wersjami, okazała się ówczesnym sukcesem producenta. W latach 1959–64 wyprodukowano w Mlada Boleslav, Kvasinach i Vrchlabi łącznie 380 262 egzemplarze samochodów, z czego 365 379 egz. stanowiły Octavie w wersji sedan i kombi oraz roadstery Felicia.
Źródło: Škoda Auto