Już od 19 listopada 2021 roku, pomiędzy węzłami Tuszyn i Piotrków Trybunalski Zachód, kierowcy będą mieli do dyspozycji obie jezdnie. Oznacza to, że od skrzyżowania z S8 w kierunku Łodzi pojedziemy 12 km jezdni autostradowej o trzech pasach ruchu, a w kierunku odwrotnym będą dostępne dwa pasy ruchu. Pełny przekrój zachodniej jezdni (na Częstochowę) będzie dostępny przed końcem roku.
Przełożenie ruchu umożliwi wykonawcy tego odcinka wykonanie na jezdni w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego docelowego oznakowania poziomego, naprawę barier energochłonnych i uzupełnienie ekranów akustycznych. Na końcu zostaną zdemontowane bariery, które do tej pory rozdzielały przeciwne pasy ruchu na tej jezdni.
Przewidujemy, że w ciągu najbliższego miesiąca – do połowy grudnia – zostaną oddane do użytkowania kolejne trzy kilometry A1. Chodzi o odcinek między węzłami Piotrków Trybunalski Zachód i Piotrków Trybunalski Południe, gdzie kierowcy pojadą całą szerokością jezdni w kierunku Łodzi, a w kierunku odwrotnym dwoma pasami. W ciągu kolejnych dwóch tygodni udostępnione zostaną pozostałe pasy ruchu i kierowcy będą w pełni korzystali z całego, blisko 16-kilometrowego odcinka od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego.
Zmiany także na innych odcinkach
Jeszcze przed końcem roku podobne zmiany w organizacji ruchu planowane są także na odcinku Kamieńsk – Radomsko. Kierowcy skorzystają z pełnego, trzypasowego przekroju jezdni w kierunku Częstochowy, a chwilę później także na jezdni w kierunku Łodzi. Trzema pasami ruchu w kierunku Łodzi pojedziemy również na udostępnionym jako pierwszym, w przekroju dwujezdniowym, 13-kilometrowym odcinku od Radomska do Kruszyny na terenie woj. śląskiego.
GDDKiA – A1 z trzema pasami. Druga jezdnia autostrady przejezdna
Także przed końcem roku udostępniona zostanie druga jezdnia od Kruszyny do początku obwodnicy Częstochowy, wraz z drugim wiaduktem nad linią kolejową w sąsiedztwie węzła Częstochowa Północ. Na tym fragmencie kierowcy pojadą trzema pasami w kierunku Łodzi, a chwilę później także w stronę Częstochowy. Zatem jeszcze w tym roku kierowcy na A1 pomiędzy Tuszynem i obwodnicą Częstochowy zyskają łącznie blisko 56 kilometrów dwujezdniowej trasy, o trzech pasach ruchu w każdym kierunku.
GDDKiA – ostatnie odbiory przed oddaniem odcinka S2 węzeł Puławska – węzeł Warszawa Wilanów wraz z tunelem długości 2335 m
To nie koniec dobrych wiadomości
Do końca roku planujemy także oddanie pierwszego fragmentu drugiej jezdni na odcinku Piotrków Trybunalski – Kamieńsk! O ile aura nie pokrzyżuje naszych zamiarów, kierowcy powinni dostać do dyspozycji pięciokilometrowy odcinek zachodniej jezdni od węzła Piotrków Trybunalski Południe w kierunku Częstochowy. Na przyszły rok pozostanie jeszcze ok. 19 km, a realizacja odcinka Piotrków Trybunalski – Kamieńsk zakończy się w III kw. przyszłego roku. Tym samym autostradą A1 przejdziemy z okolic Gdańska do granicy z Czechami w czasie ok. pięciu godzin z przerwą na odpoczynek.
Dofinansowanie ze środków UE
Łączny koszt prac budowlanych związanych z przebudową ponad 80 km starych odcinków drogi, A1 od Tuszyna do Piotrkowa Trybunalskiego oraz DK1 od Piotrkowa Trybunalskiego do początku obwodnicy Częstochowy, to ponad 2,8 mld zł. Blisko 1,7 mld zł to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Źródło: GDDKiA