Ten pojazd robi niemałe wrażenie. Niezapomniane jest pierwsze. Wsiadasz i… wąska tablica rozdzielcza wprawia w zakłopotanie. Ale ono szybko przechodzi. Z przodu Gladiator wygląda jak Wrangler. Legendarny grill z siedmioma szczelinami został delikatnie wygięty, co poprawiło aerodynamikę samochodu.
Natomiast skrzynia z tyłu dodaje powagi. W końcu to auto do pracy! Nie, nie, nie. Mimo wszystko zabawa z nim przednia! Długa maska, wysokie zawieszenie, dobre własności terenowe
– mają nas upewnić w tym, że Jeep zniesie wiele, natomiast zdejmowany dach i demontowane drzwi wprowadzają w nastrój dobrej zabawy. Zresztą Jeep dbając o szczegóły, zapewnia o swojej wyjątkowości.
Jeep Gladiator 3.0 V6 TD 264 KM A6 4×4 – surowo ale luksusowo
Wnętrze Jeepa Gladiatora na pierwszy rzut oka wydaje się surowe. Nic bardziej mylnego, pokryta skórą tablica rozdzielcza, jest nie tylko praktyczna. Po zajęciu miejsca za kierownicą zaskakuje to, jak blisko jesteśmy szyby. Przyzwyczajeni do dużej przestrzeni z przodu, możemy czuć się nieswojo. Jednak odczucie to szybko mija.
Przed kierowcą znajduje się kolorowy, 7-calowy ekran komputera pokładowego, a po bokach tradycyjne zegary – prędkościomierz i obrotomierz. Ekran ten można modyfikować za pomocą przycisków na kierownicy i obserwować na nim to, co w danym momencie jest dla nas najważniejsze: np. załączone napędy, kąty wychylenia czy inne parametry jazdy.
Kierownica regulowana jest w dwóch płaszczyznach, fotel obejmuje kierowcę po bokach, ma regulację wysokości i podparcia odcinka lędźwiowego w dwóch kierunkach. Wszystko to zapewnia wygodną pozycję. Pochylenie oparcia regulujemy pociągając za pasek – to i wygodne, i praktyczne – ponieważ oszczędza miejsce, którego między drzwiami a fotelem jest niewiele. Podłokietnik nie jest regulowany, w związku z tym osoby niższe raczej z niego nie skorzystają.
W konsoli środkowej jest wbudowany 8,4-calowy ekran systemu multimedialnego, do którego można podłączyć telefon zarówno za pomocą Bluetootha, jak i złącza USB (do dyspozycji jest również USB C). Jednocześnie mogą być podpięte dwa telefony. Oprócz zwyczajnych aplikacji znanych z innych modeli Jeepa, można skorzystać ze specjalnej, przeznaczonej do jazdy terenowej. Poniżej, nietypowo umieszczono przyciski do obsługi elektrycznie sterowanych szyb z przodu i z tyłu. Cała elektronika jest szczelnie zabezpieczona przed ewentualnym kontaktem z wodą. W Jeepie znajdują się w podłodze otwory spustowe, dzięki czemu można szybko doprowadzić go do porządku, spłukując bród szlauchem, także z wnętrza.
Jest miejsce na odłożenie telefonu, są też dwa miejsca na kubki. Do dyspozycji mamy schowek między fotelami z dodatkowym gniazdem USB oraz zamykany przed pasażerem i elastyczne kieszenie z siatki na drzwiach.
Jeep Compass PHEV 4xe S 240 KM 6A – wszechstronny i zelektryfikowany
Z tyłu na 3-osobowej kanapie, dość wygodnie mogą podróżować 2 osoby, trzecie miejsce jest raczej na krótkie dystanse. Pasażerowie z tyłu mogę indywidualnie ustawić nawiewy i korzystać z dwóch dodatkowych gniazd USB. Jeżeli nie mamy towarzyszy podróży, siedzisko można złożyć i powstałe miejsce wykorzystać na przewiezienie czegoś większego. Drobne rzeczy można schować w zamykanych schowkach pod kanapą lub wsunąć za oparcia.
Jeep Gladiator 3.0 V6 TD 264 KM A6 4×4 – nie tylko w teren
Testowe auto to Jeep Gladiator w wersji Overland z 3-litrowym silnikiem MultiJet V6 o moc 264 KM i imponującym momentem obrotowym na poziomie 600 Nm, dostępnych już od 1400 obr/min. Jednostka napędowa wykorzystuje turbosprężarkę z łożyskiem o niskim współczynniku tarcia, zaprojektowaną tak, aby zapewnić jak najlepsze osiągi, szczególnie w niskim zakresie obrotów. Silnik współpracuje z ośmiostopniową automatyczną skrzynią biegów, która sprawdza się podczas jazdy w terenie i zapewnia płynną jazdę na autostradzie.
Trzeba przyznać, że w trasie Gladiatorem podróżuje się nadspodziewanie dobrze. Szybko nabiera prędkości i mimo sporych rozmiarów i wagi dochodzącej do 2,5 t, do setki potrzebuje zaledwie 8,6 s. Warto jednak pamiętać, że Jeep lubi zdecydowanie i muskania pedału gazu nie odbiera jako sygnału do stanowczego działania. Z tego też względu w mieście, przy niższych prędkościach Gladiator może wydawać się dość ospały, ale to tylko złudzenie.
Miękkie, terenowe zawieszenie sprawia, że samochód lekko buja się na zakrętach i nurkuje podczas hamowania, natomiast w terenie może podskakiwać. Układ kierowniczy jest precyzyjny przy niskich prędkościach i wystarczająco stabilny przy wyższych.
Widoczność zza kierownicy, mimo że szyba jest dość wąska, jest dobra. Charakterystyczne prostokątne lusterka wymagają przyzwyczajenia, ale raczej ze względu na ich nietypowy kształt niż walory praktyczne. Cały bok samochodu dobrze w nich widać, co w tym przypadku jest bardzo ważne ze względu na wystające nadkola i długość samochodu dochodzącą do 5,6 m. Z przodu trzeba uważać na długą maskę i wystający zderzak. Manewry zarówno w mieście, jak i w terenie ułatwiają kamery z przodu i z tyłu oraz czujniki parkowania. Obraz z nich jest wyświetlany na ekranie multimediów. Kamera z przodu dodatkowo ma funkcję czyszczenia, co na pewno przyda się podczas wypadu w trudniejszy teren.
W kabinie jest dość głośno, ale jak na takie auto: duża bryła i spore opony – nie jest najgorzej. Jazda tym samochodem sprawia tyle frajdy, że szybko przestajemy to dostrzegać.
Samochód wyposażony jest w system Selec-Trac 4×4 z dwubiegową skrzynią rozdzielczą o przełożeniu redukcyjnym 2,72:1 oraz przednią i tylną osią Dana 44 heavy-duty trzeciej generacji z przełożeniem 3,73:1 i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu z tyłu. W zależności od warunków na drodze można wybrać tryb 2H – czyli napęd na tył, 4H Auto – napęd 4×4 szosowy i 4H Part Time – 4×4 terenowy. Dodatkowo w trudniejszych warunkach można załączyć reduktor – 4L. Gladiator jest dość długi i ma spory rozstaw osi – 3488 mm, co na wąskich leśnych drogach może sprawiać pewne trudności. Kąt natarcia wynosi 41°, kąt zejcia 25°, rampowy – 18,4°, a głębokość brodzenia 760 mm.
Biorąc pod uwagę wielkość samochodu i moc silnika, spalanie wyszło nam na przyzwoitym poziomie. Na trasie z Warszawy do Węgorzewa Gladiator potrzebował 8,8 l/100 km. Gdy doszły próby terenowe, zużycie paliwa podskoczyło do 10,5 l. Potem zaczęło spadać.
Gladiator wyposażony jest w system stabilizacji toru jazdy z układem przeciwdziałającym przewróceniu się pojazdu. Kierowcę wspierają również systemy: wykrywania pojazdów w martwym polu, wykrywania obiektów podczas cofania, ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd z autonomicznym hamowaniem awaryjnym, tempomat adaptacyjny z funkcją stop, w którym można wyłączyć ACC oraz w automatyczne światła drogowe.
Jeep Gladiator 3.0 V6 TD 264 KM A6 4×4 – mocne zabezpieczenie
Gladiator to przede wszystkim auto użytkowe. Skrzynia ładunkowa ma długość 1531 mm i można ją wydłużyć o szerokość klapy, wówczas do dyspozycji otrzymamy 2067 mm. Ładowność testowanej wersji wynosi 513 kg, co jak na tak imponująco prezentujące się auto wydaje się dość skromne. Skrzynia jest pokryta wewnątrz lakierem natryskowym, który chroni ją przed uszkodzeniami, a dodatkowo podnosi współczynnik tarcia, co ogranicza możliwość przemieszczania się rzeczy tam pozostawionych. Ładunki można też zabezpieczyć pasami – do tego celu służą cztery solidne uchwyty. Na skrzyni ładunkowej mamy też gniazdo 230 V oraz lampkę. W testowej wersji zamontowano składaną roletę, która dodatkowo chroni rzeczy pozostawione w ładowni. Żeby przewieźć coś wyższego, wystarczy złożyć jedną lub dwie części pokrywy. Jeżeli potrzebujemy, żeby cała skrzynia była otwarta, wówczas trzeba roletę wymontować. Na skrzynię można wygodnie wejść, korzystając ze stopnia na zderzaku.
Jeep Gladiator 3.0 V6 TD 264 KM A6 4×4 – podsumowanie
Jeep Gladiator, z natury pojazd roboczy, nabywców poszuka chyba w innym świecie. Czy jego wysoka cena znajdzie uzasadnienie w budżecie przedsiębiorców? Raczej przemówi do tych, co chcą być oryginalni i przeżyć przygodę lub zainwestować w wizytówkę firmy. Tego samochodu trudno nie zauważyć.
Jeep Gladiator 3.0 V6 TD 264 KM A6 4×4 – podstawowe dane techniczne
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 2987 cm3, V6, MultiJet |
Moc | 264 KM przy 3600 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 600 Nm przy 1400-2800 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-stopniowa automatyczna, napęd na cztery koła |
Prędkość maksymalna | 177 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 sek |
Średnie zużycie paliwa wg. producenta | 9,5 l/100 km |
Długość | 5591 mm |
Szerokość | 1894 mm |
Wysokość | 1843 mm |
Rozstaw osi | 3488 mm |
Pojemność zbiornika paliwa / Ad Blue | 71 l |
Masa własna | 2412 |
Cena wersji Overland | 339 900 zł |
Katarzyna Dziewicka