Muzeum pojazdów zabytkowych w Ołomuncu – VETERAN ARENA, uznawane jest za jedną z najciekawszych tego typu placówek w Europie. Na wysoka ocenę ma wpływ kolekcja wyjątkowych oraz często jedynych na świecie motocykli i samochodów.
Muzeum pojazdów zabytkowych w Ołomuncu – VETERAN ARENA, uznawane jest za jedną z najciekawszych tego typu placówek w Europie. Na wysoka ocenę ma wpływ kolekcja wyjątkowych i często jedynych na świecie pojazdów.
Muzeum Komunikacji Miejskiej w Pradze z polskim Jelczem
Sercem tego muzeum jest kolekcja czechosłowackich samochodów takich marek jak: Tatra, Praga, Aero, Z i Škoda. Jednak wyjątkowe miejsce zajmują unikalne dzisiaj egzemplarze samochodów marki WIKOV, które powstawały w fabryce maszyn rolniczych Wichterle & Kovářík w pobliskim Prostejowie. Z 600 wyprodukowanych egzemplarzy do dzisiaj przetrwało około 50, a Veteran Arena ma ich w swojej kolekcji aż 15, a wśród nich jedyny zachowany egzemplarz prototypu WIKOV IV/16 w znakomitym stanie technicznym. Dodać należy, że jest to jedyne muzeum na świecie, które posiada taką kolekcję legendarnej czeskiej marki.
– Ta kolekcja powstawała przez prawie 20 lat. Udało się zgromadzić wiele wyjątkowych i często jedynych egzemplarzy, które prezentujemy w stanie oryginalnym i “na chodzie”. Przy projekcie budynku muzeum zależało mi na stworzenie antresoli, z której będzie widać wszystkie eksponowane pojazdy. Obecnie prezentujemy te najciekawsze, ale ekspozycja się wciąż zmienia. Nie chcemy jednak ustawiać zbyt wielu pojazdów jednocześnie, gdyż ważnym elementem jest także przestrzeń, która tworzy odpowiedni klimat – mówi Lubomir Pešák – właściciel i pomysłodawca muzeum Veteran Arena w Ołomuńcu.
VETERAN ARENA Olomouc – ciekawostki
- Największe prywatne muzeum motoryzacyjne w Czeskiej Republice otwarte zostało 15 maja 2010 roku
- Dotychczas odwiedziło je prawie 100 tys. osób z całego świata
- Największa kolekcja samochodów marki WIKOV na świecie
- Całkowita powierzchnia ekspozycji wraz z kawiarnią – 2.500 m 2
- Najbardziej wartościowy eksponat – WIKOV IV/16, rok 1924 prototyp
- Najcenniejsze eksponaty – Praga Grand (1929) i Tatra 17/31 Sport
- Pojazd o największej masie własnej– pancerna Škoda VOS (4,5 tony)
- Najlżejszy samochód – Z4 III. Série
- Ekspozycja systematycznie się zmienia
- Gość z Australii przyjechał z najdalej oddalonego kraju
Auta słynnych właścicieli
- Tatra 700 Josefa Luxa, ministra rolnictwa
- Praga Picollo Ferenca Futuristy, aktora
- Tatra 75 Sport karoseria Bohemia Hugo Hassa, aktora
- Praga Grand Jana Masaryka, posła w Wielkiej Brytanii
- Škoda VOS Alexeja Čepičky, ministra obrony
- Tatra 17 Sport hrabiego Töröka
- Praga Piccolo, osobisty pojazd Josefa Sodomky
ŠKODA ENYAQ iV – pierwszy egzemplarz trafił do kolekcji Narodowego Muzeum Techniki w Pradze
VETERAN ARENA – kontakt
Muzeum historických automobilů
Sladovní 103/3, Olomouc
Tel. 0420 585 157 438
info@veteranarena.cz