Od 1 maja 2021 roku wchodzą nowe wymogi europejskie dotyczące etykiet i oznaczeń na oponach. Nowym rozporządzeniem objęte zostaną również opony autobusowe i ciężarowe. Opony nie będą już dozwolone w klasach F i G ze względu na opory toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni, dlatego nowa skala obejmuje tylko 5 klas (od A do E).
Nowe symbole energii lepiej sugerują, że oszczędność paliwa ma zastosowanie zarówno do pojazdów spalinowych, jak i elektrycznych. W dolnej części zawsze wskazana jest klasa hałasu z wartością poziomu hałasu zewnętrznego w decybelach. Zgodnie z nowym rozporządzeniem, oprócz standardowej etykiety, pojawi się ikona dotycząca przyczepności na oblodzonych drodze i / lub w trudnych warunkach śniegowych. Daje to łącznie konsumentom 4 opcje etykiet.
– Etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego. Pomogą konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie opon, ponieważ będzie można łatwo je ocenić na podstawie 3 parametrów. Są to tylko wybrane parametry po jednym z zakresu efektywności energetycznej, drogi hamowania i komfortu. Świadomy kierowca kupując opony powinien sprawdzić też testy opon w takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze jak poszukiwane, gdzie porówna również m.in.: drogę hamowania na suchej drodze i na śniegu (w przypadku opon zimowych lub całorocznych), przyczepność na zakrętach czy odporność na aquaplaning. Warto przed zakupem porozmawiać z serwisantem w profesjonalnym serwisie oponiarskim – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Nowa etykieta zawiera te same trzy klasyfikacje co poprzednio – dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Jednak ikony klas w przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności paliwowej zostały przeprojektowane tak, aby upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego. Puste klasy zostały usunięte, a skala oznaczona jest literami od A do E. Ponadto, klasę hałasu zależną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, przy użyciu liter od A do C.
Badanie Nokian Tyres: europejscy kierowcy wybierają opony całoroczne z powodu wygody i bezpieczeństwa
Na nowej etykiecie wprowadzono dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub na lodzie (uwaga: piktogram dotyczący przyczepności na lodzie dotyczy tylko opon do samochodów osobowych). Pokazują one dopuszczalność użycia opony w określonych warunkach zimowych. Na etykietach, w zależności od modeli opon, może wystąpić sytuacja braku tych oznaczeń, tylko oznaczenia przyczepności na śniegu, tylko oznaczenia przyczepności na lodzie lub obu tych oznaczeń.
– Występujący sam symbol przyczepności na lodzie oznacza oponę przeznaczoną na rynki skandynawski i fiński – o mieszance gumowej jeszcze bardziej miękkiej niż typowych opon zimowych, dostosowanej do bardzo niskich temperatur i długiego zalegania lodu oraz śniegu na drogach. Takie opony na suchych czy mokrych drogach w temperaturach około 0 st. C i powyżej (co często zdarza się w czasie jesieni i zim w Europie Środkowej) będą prezentowały mniejszą przyczepność i znacznie wydłużoną drogę hamowania, podwyższony hałas oraz zużycie paliwa. Nie mogą więc zastępować typowych zimówek i całorocznych opracowanych na nasze zimy – wskazuje Piotr Sarnecki.
Do nowych etykiet dodano także kod QR, który można zeskanować – aby uzyskać łatwy dostęp do europejskiej bazy danych o produktach (EPREL), gdzie dostępna jest karta informacyjna produktu, którą można pobrać oraz etykieta opony. Zakres stosowania etykiety oznaczenia opon zostanie rozszerzony i obejmie również opony do samochodów ciężarowych i autobusów, w przypadku których do tej pory wymagane było jedynie przedstawianie klas etykiet w materiałach marketingowych i technicznych materiałach promocyjnych.
Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego przez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na temat opon – co pozwoli im na wybór opon o wyższej efektywności paliwowej, większe bezpieczeństwo na drodze i niższą emisję hałasu.
Dzięki nowym symbolom przyczepności na śniegu i oblodzonej nawierzchni użytkownik końcowy może łatwiej znaleźć i kupić opony, które zostały zaprojektowane specjalnie dla obszarów o trudnych warunkach zimowych – takich, jak kraje Europy Środkowej i Wschodniej, kraje skandynawskie lub obszary górskie.
Odnowiona etykieta to także mniejszy wpływ na środowisko. Ma na celu pomoc użytkownikowi końcowemu w wyborze bardziej paliwooszczędnych opon – a w konsekwencji zmniejszenie emisji CO2 przez pojazd do środowiska. Informacja odnośnie poziomu hałasu pomoże w redukcji zanieczyszczenia hałasem związanym ruchem drogowym. Wybierając opony należące do najwyższej klasy pod względem energooszczędności zużycie energii będzie nawet o 45 TWh rocznie niższe. Odpowiada to oszczędności około 15 milionów ton emisji CO2 rocznie. To ważny aspekt dla wszystkich. Zyskuje jednak jeszcze bardziej na znaczeniu dla kierowców aut elektrycznych i PHEV (hybryd plug-in).
LISTA PYTAŃ I ODPOWIEDZI – NOWE ETYKIETY NA OPONY
- Od kiedy wchodzą nowe przepisy?
Od 1 maja 2021 r. opony wprowadzone na rynek albo wyprodukowane po tej dacie muszą mieć nowe etykiety na opony ustanowione Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2020/740.
- Czy po wejściu w życie już tylko nowe etykiety będą na oponach?
Nie, jeśli opony zostaną wyprodukowane bądź wprowadzone na rynek przed 1 maja 2021. Wtedy muszą mieć etykietą wg. poprzedniego wzoru jaki obowiązuje do 30.04.2021.Poniższa tabela pokazuje kalendarium obowiązywania nowych przepisów.
Data produkcji opony | Data wprowadzenia opony na rynek | Obowiązek nowej etykiety | Obowiązek wprowadzenia danych do bazy EPREL |
Przed 25.04.2020 (do 26 tyg. 2020) | Przed 25.06.2020 | NIE | NIE |
Przed 1.05.2021 | NIE | NIE | |
Po 1.05.2021 | Tak | NIE – dobrowolność | |
Od 25.06.2020 do 30.04.2021 (27 tyg.2020 – 17 tyg. 2021) | Przed 1.05.2021 | NIE | TAK – do 30.11.2021 |
Po 1.05.2021 | TAK | TAK – DO 30.11.2021 | |
Od 1.05.2021 (18 tyg. 2021) | Po 1.05.2021 | TAK | TAK, przed wprowadzeniem na rynek |
- Jaki jest cel tych zmian?
Celem jest zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego poprzez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na temat opon, co pozwoli im na wybór opon o wyższej efektywności paliwowej, większym bezpieczeństwie na drodze i niższej emisji hałasu.
Dzięki nowym symbolom przyczepności na śniegu i oblodzonej nawierzchni użytkownik końcowy może łatwiej znaleźć i kupić opony, które zostały zaprojektowane specjalnie dla obszarów o trudnych warunkach zimowych, takich jak kraje Europy Środkowej i Wschodniej, kraje skandynawskie lub obszary górskie.
Odnowiona etykieta to także mniejszy wpływ na środowisko. Ma na celu pomoc użytkownikowi końcowemu w wyborze bardziej paliwooszczędnych opon, a w konsekwencji zmniejszyć emisję CO2 przez pojazd do środowiska. Informacja odnośnie poziomu hałasu pomoże w redukcji zanieczyszczenia hałasem związanym ruchem drogowym.
- Jakie są zmiany w porównaniu do poprzednich etykiet?
Nowa etykieta zawiera te same trzy klasyfikacje, co poprzednio, dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Jednak ikony klas w przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności paliwowej zostały przeprojektowane tak, aby upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego. Puste klasy zostały usunięte, a skala oznaczona jest literami od A do E. Ponadto, klasę hałasu zależną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, przy użyciu liter od A do C.
Na nowej etykiecie wprowadzono dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub na lodzie (uwaga: piktogram dotyczący przyczepności na lodzie dotyczy tylko opon do samochodów osobowych).
Dodano kod QR, który można zeskanować, aby uzyskać łatwy dostęp do europejskiej bazy danych o produktach (EPREL), gdzie dostępny jest karta informacyjna produktu, którą można pobrać oraz etykieta opony. Zakres stosowania etykiety oznaczenia opon zostanie rozszerzony i obejmie również opony do samochodów ciężarowych i autobusów, w przypadku których do tej pory wymagane było jedynie przedstawianie klas etykiet w materiałach marketingowych i technicznych materiałach promocyjnych.
- Co dokładnie oznaczają nowe symbole o przyczepności na śniegu i/lub lodzie?
Pokazują one dopuszczalność użycia opony w określonych warunkach zimowych. Na etykietach, w zależności od modeli opon może wystąpić sytuacja braku tych oznaczeń, wystąpienia samego oznaczenia przyczepności na śniegu, wystąpienia samego oznaczenia przyczepności na lodzie oraz wystąpienia obu tych oznaczeń.
- Czy opony oznaczone symbolem przyczepności na lodzie są najlepsze na warunki zimowe jaki panują w Polsce?
Nie, występujący sam symbol przyczepności na lodzie oznacza oponę przeznaczoną na rynki skandynawski i fiński, o mieszance gumowej jeszcze bardziej miękkiej niż typowych opon zimowych, dostosowanej do bardzo niskich temperatur i długiego zalegania lodu oraz śniegu na drogach. Takie opony na suchych czy mokrych drogach w temperaturach około 0 st. C i powyżej (co często zdarza się w czasie zim w Europie Środkowej) będą prezentowały mniejszą przyczepność i znacznie wydłużoną drogę hamowania, podwyższony hałas oraz zużycie paliwa.
- Jakie kategorie opon są objęte przepisami o nowych etykietach?
Opony do samochodów osobowych, z napędem 4×4, SUV-ów, van-ów, lekkich ciężarówek, ciężarówek i autobusów.
- Na jakich materiałach muszą być umieszczane etykiety?
W papierowych ofertach sprzedaży na odległość, we wszelkich reklamach wizualnych dotyczących konkretnego typu opony, we wszelkich technicznych materiałach promocyjnych dotyczących konkretnego typu opony. W materiałach na temat kilku typów opon etykiety mogą nie być umieszczane.
- Gdzie będzie można znaleźć nowe etykiety w sklepach stacjonarnych i salonach samochodowych?
Naklejone na każdej z opon bądź przekazywane w formie drukowanej, jeśli dotyczy partii (więcej niż jednej liczby)identycznych opon.W sytuacji, gdy opony oferowane do sprzedaży nie są̨ widoczne dla użytkownika końcowego w momencie sprzedaży, dystrybutorzy zapewniają̨ dostarczenie egzemplarza etykiety opony przed sprzedażą̨.
W przypadku salonów samochodowych, przed sprzedażą, klientowi dostarczana jest etykieta odnośnie opon sprzedawanych wraz z pojazdem lub montowanych w sprzedawanym pojeździe oraz dostęp do karty informacyjnej produktu.
- Gdzie będzie można znaleźć nowe etykiety w sklepach internetowych?
Grafika etykiety opony musi być umieszczona w pobliżu podanej ceny za oponę oraz musi być dostęp do karty informacyjnej produktu. Etykietę można udostępniać́ dla konkretnego typu opony za pomocą̨ wyświetlania rozwijanego.
- Gdzie będzie można uzyskać dostęp do etykiety każdej opony na rynku UE?
W bazie EPREL (europejska baza danych o produktach). Będzie można sprawdzić prawdziwość danej etykiety wchodząc poprzez jej kod QR albo wchodząc na stronę internetową producenta, gdzie będą umieszczone linki do bazy EPREL przy danych oponach. Dane w bazie EPREL, które muszą być zgodne z etykietą wprowadzającą.
- Czy dostawca opon musi przekazywać drukowane karty informacyjne produktu do dystrybutora?
Nie, wystarczy, że dokona wpisu do bazy EPREL, z której można wydrukować karty.
- Czy za każdym razem etykieta musi być w wersji naklejki lub wydruku?
Etykieta może być w formie wydruku, naklejki lub w formacie elektronicznym, ale nie w formie wydruku/pokazania na ekranie.
- Czy karta informacyjna produktu zawsze musi być w formie drukowanej?
Nie, w przypadku dostępu przez klienta końcowego do bazy EPREL czy kodu QR karta informacyjna produktu może być w formie elektronicznej. Jeśli takiego dostępu nie ma to karta powinna być dostępna fizycznie.
- Czy etykiety są wiarygodnym źródłem informacji?
Tak, parametry na etykietach są weryfikowane względem rzeczywistych osiągów przez organy nadzoru rynku, Komisję Europejską oraz w testach weryfikacyjnych producentów opon.
- Jakie są procedury testowania opon i nadawania poszczególnych klas na etykiecie?
Klasy efektywności paliwowej, przyczepności na mokrym, hałasu zewnętrznego oraz przyczepności na śniegu są nadawane wg norm badawczych określonych w Regulaminie 117 EKG ONZ (Europejskiej Komisji Gospodarczej przy Organizacji Narodów Zjednoczonych). Przyczepność na lodzie, na razie tylko dla opon typu C1 (do samochodów osobowych, 4×4 i SUV) będzie nadawana w oparciu o normę ISO 19447.
- Czy na etykietach na opony są umieszczone jedyne parametry istotne dla kierowców?
Nie, są to tylko wybrane parametry po jednym z zakresu efektywności energetycznej, drogi hamowania i komfortu. Świadomy kierowca kupując opony powinien sprawdzić testy opon w takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze, gdzie porówna również: drogę hamowania na suchej drodze i na śniegu (w przypadku opon zimowych lub całorocznych), przyczepność na zakrętach czy odporność na aquaplaning. Warto przed zakupem porozmawiać z serwisantem w profesjonalnym serwisie oponiarskim.
Źródło: PZPO