GDDKiA – otwarto S5 – obwodnicę Bydgoszczy

Od jutra, 31 grudnia 2021 r., kierowcy będą mogli skorzystać z zachodniej części obwodnicy Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5. Udostępnimy do ruchu 13,5 km dwujezdniowej drogi ekspresowej między węzłami Bydgoszcz Opławiec i Bydgoszcz Błonie, wraz z kolejnymi dwoma węzłami Bydgoszcz Zachód i Bydgoszcz Miedzyń.

Tym samym obwodnica Bydgoszczy zyska pełną funkcjonalność i przejmie ruch tranzytowy, szczególnie relacji Poznań – Gdańsk.
  • Od 31 grudnia kierowcy mogą korzystać już z ponad 36 km obwodnicy Bydgoszczy na trasie od węzła Bydgoszcz Północ, przez węzły Maksymilianowo, Bydgoszcz Opławiec, Bydgoszcz Zachód, Bydgoszcz Miedzyń, Bydgoszcz Błonie, kończąc na węźle Bydgoszcz Południe. 
  • W 2020 roku do ruchu oddanych zostało prawie 33 km drogi ekspresowej S5 w woj. kujawsko-pomorskim 
  • Droga ekspresowa S5 budowana w województwie kujawsko-pomorskim spinać będzie cztery aglomeracje: Wrocław, Poznań, Bydgoszcz oraz Gdańsk 

 

Obwodnica Bydgoszczy omija miasto od zachodu, północy i południa, tworząc ponad 36-kilometrową trasę okrążającą miasto wraz z terenami powiatu bydgoskiego.

GDDKiA – w planie ponad 385 km nowych dróg w 2021 r.

GDDKiA oddaje jutro do użytku kierowcom odcinek S5 jest dwujezdniową drogą ekspresową o dwóch pasach ruchu w każdą stronę z rezerwą na trzeci. Na trasie powstały liczne obiekty inżynierskie, w tym trzy przejścia dla zwierząt oraz dwa węzły drogowe: GDDKiABydgoszcz Zachód w Pawłówku oraz Bydgoszcz Miedzyń w Lisim Ogonie. Zrealizowano też przebudowę istniejącej sieci drogowej oraz budowę chodników, ścieżek rowerowych i oświetlenia drogowego. Wykonane zostały urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne. Według prognoz nowo powstałą drogę może przejeżdżać w najbliższych latach ponad 20 tyś. pojazdów na dobę. Prace wykończeniowe na obwodnicy potrwają jeszcze do wiosny 2021 r.

Łączna wartość inwestycji – budowy drogi ekspresowej S5 na czterech odcinkach z Nowych Marz do węzła Bydgoszcz Błonie wynosi ponad 2 mld zł. Dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego to nieco ponad 1 mld zł. Wartość kontraktu dla odcinka obwodnicy Bydgoszczy pomiędzy węzłami Bydgoszcz Opławiec i Bydgoszcz Błonie to ponad 328 mln zł.

Pozostałe odcinki drogi S5 

Trwa budowa pozostałych trzech odcinków drogi ekspresowej S5, na których konieczny był wybór nowych wykonawców. Odcinek Bydgoszcz Błonie – Szubin Północ o długości blisko 10 km powstaje planowo, a termin jego ukończenia to IV kwartał 2021 r. Odcinki Nowe Marzy – Świecie Południe oraz Świecie Południe – Bydgoszcz Północ przeszły w ostatnich tygodniach kilka zmian organizacji ruchu w związku z postępami prac. Łączna długość obu odcinków relacji Nowe Marzy – Bydgoszcz Północ to ponad 45 km, a ich ukończenie jest planowane na III kwartał 2022 r.

Kalendarium 

23 lipca 2010 r. – Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wydał decyzję ustalającą środowiskowe uwarunkowania dla przebiegu drogi ekspresowej S5

1 października 2014 r. – ogłoszono przetarg na realizację

12 października 2015 r. – podpisano umowy na zaprojektowanie i budowę prawie 130 km drogi ekspresowej S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego

31 grudnia 2019 r. – udostępniliśmy do ruchu całą trasę główną od węzła Bydgoszcz Północ do węzła Bydgoszcz Opławiec (kilka miesięcy przed terminem umownym)

31 grudnia 2020 r. – udostępnimy do ruchu całą trasę główną od węzła Bydgoszcz Opławiec do węzła Bydgoszcz Błonie, czyniąc tym samym całą obwodnicę Bydgoszczy przejezdną

Zysk dla mieszkańców i transportu  

Bydgoszcz była dotychczas miastem szczególnie obciążonym ruchem tranzytowym, na który nakładał się ruch lokalny. Oddając zachodnią część obejścia miasta, łączymy w całość obwodnicę Bydgoszczy, która wyprowadza ruch tranzytowy z centrum, szczególnie relacji Poznań – Gdańsk. Ósme co do wielkości miasto w Polsce, dzięki inwestycjom na sieci dróg krajowych, będzie mogło jeszcze bardziej wykorzystać swoją lokalizację rozwijając infrastrukturę logistyczną. Droga ekspresowa S5 zbliża Bydgoszcz do autostrady A1, a w stronę Wielkopolski do autostrady A2.

Źródło: GDDKiA