Audi Q5 Sportback to trzeci po Q3 Sportback i po e-tron Sportback, CUV (crossoverutilityvehicle) produkowany przez koncern z Ingolstadt. To coupé o dynamicznej linii jest skierowane do klientów ceniących sobie zarówno ekspresyjną stylistykę i techniczne innowacje, jak i sportowy charakter oraz wysokie walory użytkowe
w codziennym użytkowaniu.
Topową wersją tej rodziny modelowej jest Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik TDI generuje olbrzymią moc 251 kW (341 KM) i moment obrotowy 700 Nm.
Audi Q5 Sportback emanuje swym silnym charakterem. To typowa cecha modeli serii Q marki Audi. Po bokach ośmiokątnej osłony chłodnicy Singleframe znajdują duże wloty powietrza. Reflektory, ze swą wyrazistą sygnaturą świateł do jazdy w dzień, są wykonane w technice diodowej LED, a opcjonalnie w technice diodowej Matrix LED. Obiegająca nadwozie, elegancko zakreślona linia ramion podkreśla koła, a tym samym wskazuje, że auto wyposażone jest w napęd na cztery koła quattro. Szerokie nadproża nadają CUV-owi stabilności i masywności. Linia okien rozciąga się płasko nad główną częścią nadwozia i szybko zaczyna opadać w dół, tak, że trzecie okno boczne zwęża się ostro ku tyłowi. Mocno pochylona szyba tylna i pozornie wysoko zamontowany tylny zderzak sprawiają, że Audi Q5 Sportback emanuje dynamiką i siłą.
Innowacja: tylne światła w cyfrowej technice diod organicznych OLED
Na życzenie, Audi dostarcza tylne światła wykonane w nowatorskiej, cyfrowej technice diod OLED. Każda z obu lamp świateł tylnych posiada trzy organiczne diody świetlne, które emitują wyjątkowo homogeniczne, czerwone światło. Każda dioda świetlna jest podzielona na sześć segmentów, którymi można indywidualnie sterować. Składając zamówienie, klienci mogą wybierać spośród trzech sygnatur świetlnych. Każda z nich oferuje przy wsiadaniu i wysiadaniu dynamiczne animacje świetlne – na powitanie i na pożegnanie. Po wybraniu w systemie wyboru dynamiki jazdy System Audi driveselect trybu „dynamic”,dostępna jest kolejna, tym razem sportowa animacja. Gdy do zaparkowanego Audi Q5 Sportback od tyłu, na odległość mniejszą niż dwa metry, zbliży się inny pojazd, wszystkie segmenty diod OLED rozbłyskują, dając w ten sposób wyraźny sygnał ostrzegawczy.
Duży wybór: kolory i materiały
Audi oferuje swojego nowego CUV’a (crossover utility vehicle) z dwiema zewnętrznymi liniami stylistycznymi: „advanced” i „S line”. Różnice między nimi tkwią w wyglądzie chłodnicy Singleframe, bocznych wlotów powietrza, a przede wszystkim tylnego zderzaka. Do wyboru jest dwanaście kolorów lakieru i różne wykończenia elementów dodatkowych karoserii, w tym pakiet optyczny Czerń oraz malowanie jednolite lub kontrastowe. Model Q5 Sportback, mając długość 4,69 m, jest o siedem mm dłuższy od siostrzanego Q5. Wysokość (1,66 m) i szerokość (1,89 m) są takie same. Wartość współczynnika oporu powietrza cw wynosząca 0,30 jest równie niska.
Duży rozstaw osi wynoszący 2,82 m gwarantuje dużo miejsca we wnętrzu. Dzięki poziomemu przebiegowi linii, wnętrze sprawia wrażenie czystego i przestronnego, a linie wyposażenia „design selection” i „S line” nadają mu jeszcze bardziej eleganckiego i sportowego wyglądu. Obejmują one szeroki wachlarza kolorów i materiałów obiciowych, aż po najwyższej jakości skórę Fein Nappa. Do linii „design selection” należy pakiet oświetlenia Ambiente plus. Jego efekty świetlne w dyskretny sposób podkreślają wykończenie typowe dla Audi.
Elastyczny podział przestrzeni: tylna kanapa plus
Bagażnik ma pojemność 510 l, a ze złożonymi oparciami tylnych siedzeń i po załadowaniu po dach, wzrasta ona do 1480 l. Opcjonalnie Audi wyposaża nowego członka rodziny Q5 w tylną kanapę plus, którą można przesuwać wzdłuż i regulować pochylenie jej oparć. W ten sposób można powiększyć pojemność bagażnika nawet o 60 l, lub też, gdy oparcie i siedzisko przesunięte są całkowicie do tyłu, zwiększyć komfort pasażerów siedzących z tyłu. Na życzenie dostępne są pakiet schowków i pakiet wyposażenia bagażnika. Elementem wyposażenia standardowego jest elektrycznie otwierana i zamykana pokrywa bagażnika, która w połączeniu z opcjonalnym komfortowym kluczykiem otwiera się i zamyka przy pomocy ruchu stopy.
Ten SUV w wersji coupé wyróżnia się także innymi zaletami w codziennym użytkowaniu. Wyposażony w silnik 2.0 TDI o mocy 150 kW (204 KM) może uciągnąć przyczepę o masie do 2,4 t (z przyhamowaniem, na wzniesienie o 12-procentowym nachyleniu). W opcji dostępne są też relingi dachowe. Do bezpieczniejszego pokonywania stromych odcinków służy asystent zjazdu ze wzniesienia.
Większy prześwit w terenie: adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptiveair suspension
Dostępne w standardzie zawieszenie, dzięki swemu sztywnemu zestrojeniu zapewnia bezpośrednie odczuwanie nawierzchni drogi. Alternatywnie Audi dostarcza zawieszenie z regulacją amortyzatorów lub wszechstronne i komfortowe adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension. Dzięki niemu zmienić można wysokość zawieszenia karoserii maksymalnie o 60 mm. Do jazdy po nieutwardzonych drogach prześwit można zwiększyć aż o 45 mm, a przy szybkiej jeździe obniżyć o 15 mm. Zmniejsza to opór powietrza, równocześnie zwiększając wydajność.
Dzięki nisko położonemu punktowi ciężkości, stabilność pojazdu jest bardzo wysoka. Dla potrzeb komfortowego załadunku, tył pojazdu w trakcie postoju można obniżyć o 55 mm.
Dostępny w opcji dynamiczny układ kierowniczy, w zależności od aktualnej prędkości jazdy zmienia swe przełożenie i siłę wspomagania. Przy wolnej jeździe bezpośrednie przełożenie i mocne wspomaganie kierownicy sprawiają, że samochód jest zwrotny, a przy dużej prędkości mniej bezpośrednie przełożenie korzystnie wpływa na jazdę po prostej. Rozmiary kół to od 18 do 21 cali. Do wyboru jest nie mniej niż 21 różnych opcji stylistycznych kół.
Paleta silników: na początek dwie jednostki TDI i jedna jednostka TFSI
Audi Q5 Sportback wchodzi na rynek europejski z trzema silnikami do wyboru – z dwiema jednostkami TDI i z jedną jednostką TFSI. Zakres ich mocy sięga od 150 kW (204 KM) do 210 kW (286 KM). Wszystkie silniki spełniają normy emisji spalin Euro 6d ISC-FCM AP, która nakłada ostre ograniczenia w emisji tlenku azotu.
W modelu Q5 Sportback 40 TDI quattro, za napęd odpowiada silnik 2.0 TDI. Generuje on moc 150 kW (204 KM) i moment obrotowy 400 Nm. Wyposażone w niego Audi Q5 Sportback osiąga prędkość 100 km/h w 7,6 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 222 km/h. 12-woltowy system mildhybrid (MHEV) zwiększa wydajność pojazdu. Jego alternator – rozrusznik (RSG) podczas hamowania może rekuperować energię i magazynować ją w kompaktowym akumulatorze litowo-jonowym. Ponadto system MHEV umożliwia żeglowanie z wyłączonym silnikiem i uruchamia tryb start-stop już przy prędkości 22 km/h. Drugi wariant mocy silnika 2.0 TDI, pojawi się już po wejściu modelu na rynek.
Za przeniesienie napędu w wersji z czterocylindrowym silnikiem Diesla odpowiada siedmiostopniowa, automatyczna skrzynia biegów S tronic i wydajny napęd na cztery koła quattro z techniką ultra. Podczas standardowej jazdy kieruje on moment obrotowy wyłącznie na koła przedniej osi. Gdy tylko potrzebny jest napęd na cztery koła, dwa sprzęgła błyskawicznie załączają tylną oś – w wielu sytuacjach predyktywnie.
Jeszcze większą moc i moment obrotowy oferuje Audi Q5 Sportback 50 TDI quattro: 210 kW (286 KM) i 620 Nm – wystarczająco dużo do pokonania standardowego sprintu w 5,7 sekundy. Jego prędkość maksymalna to 240 km/h. System MHEV pracuje tu pod napięciem 48 V i jest jeszcze wydajniejszy niż w przypadku silnika czterocylindrowego. Ośmiobiegowa przekładnia automatyczna tiptronic przełącza biegi płynnie i szybko, a stały napęd na cztery koła quattro wykorzystuje mechaniczny międzyosiowy mechanizm różnicowy. Rozdziela on moment napędowy silnika na oś przednią i tylną w stosunku 40:60, a w razie konieczności może skierować większość sił na oś z lepszą przyczepnością.
Audi Q5 Sportback 45 TFSI wyposażone w czterocylindrowy silnik benzynowy 2.0 TFSI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,1 sekundy i dalej do prędkości maksymalnej 204 km/h. Silnik benzynowy generuje moc 195 kW (265 KM) i moment obrotowy 370 Nm. Podobnie jak dwulitrowy silnik TDI, wykorzystuje on 12-woltowy system MHEV, siedmiostopniową skrzynię biegów S tronic i napęd na cztery koła quattro z techniką ultra.
Cyfrowe i intuicyjne: obsługa i systemy connectivity
W zakresie obsługi, wskaźników i infotainmentu, Audi Q5 Sportback wykorzystuje ten sam co
w Q5 Modułowy System Infotainment trzeciej generacji – MIB 3. Maksymalnie wyposażone Q5 Sportback posiada kokpit cyfrowy Audi virtual cockpit plus o przekątnej 12,3 cala i wyświetlacz danych na szybie na wprost wzroku kierowcy. Ważne funkcje można łatwo i szybko uruchomić przy pomocy kierownicy wielofunkcyjnej plus.
System infotainment MMI Navigation plus jest połączony z 10,1-calowym wyświetlaczem dotykowym. Jego sterowanie głosowe naturalnym językiem wykorzystuje wiedzę z chmury i można je aktywować mówiąc: „Hey Audi”. Wiele ustawień pojazdu można zapisać w indywidualnych profilach użytkowników i przechowywać je w chmurze, na portalu klientamyAudi. Niektóre usługi online z bogatego portfolio Audi connect wykorzystują inteligencję rozproszoną floty Audi i dzięki temu niektóre systemy pojazdu potrafią np. poinformować kierowcę o aktualnych niebezpieczeństwach na drodze. Aplikacja myAudi umożliwia skomunikowanie pojazdu ze smartfonem klienta. Na życzenie, ofertę w zakresie infotainmentu uzupełniają takie elementy wyposażenia jak Audi phonebox i system muzycznyBang&Olufsen Premium Sound System z trójwymiarowym dźwiękiem.
Pomocne i wydajne: systemy wsparcia kierowcy
W Audi Q5 Sportback dostępnych jest wiele systemów wsparcia kierowcy. Adaptacyjny asystent jazdy w wielu sytuacjach może przejąć od kierowcy większość czynności związanych z przyspieszaniem, hamowaniem i utrzymywaniem pojazdu na danym pasie ruchu. By utrzymać kierunek jazdy do przodu wystarczy, że osoba prowadząca pojazd dotknie co jakiś czas kierownicy wyposażonej w czujnik. Drugi supernowoczesny system to predyktywny asystent wydajności, wspierający prospektywny styl jazdy. Bezpieczeństwo zwiększają także asystent skręcania, asystent manewru omijania, asystent ruchu poprzecznego i ostrzeżenie przed wysiadaniem. Będący elementem wyposażenia bazowego system ochrony bezpieczeństwa pasażerów w ruchu ulicznym Audi presensecity, pomaga uniknąć kolizji z innymi uczestnikami ruchu ulicznego albo zmniejszyć ich skutki.
Sportowy supermodel: Audi SQ5 TDI Sportback
Na czele palety modelowej rodziny Q5 stoi Audi SQ5 Sportback TDI. Jego trzylitrowy silnik Diesla o wysokiej kulturze pracy generuje moc 251 kW (341 KM). Potężny moment obrotowy 700 Nm jest tu stały w zakresie od 1750 do 3250 obr./min. Oscylator dźwiękowy w układzie wydechowym sprawia, że pojazd ma dźwięczne i pełni brzmienie. Jego osiągi to przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy i prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie).
Audi Q2 w nowej formie
Silnik 3.0 TDI w wielu zakresach ulepszono. Tłoki nie są już wykonane z aluminium, a z kutej stali. Nowy materiał obniża straty ciepła i ze względu na jego sztywność nie powoduje niekorzystnych skutków w porównaniu z tłokami aluminiowymi. Wtryskiwacze z zaworami magnetycznymi wtryskują paliwo ze stałą, wysoką precyzją, ponieważ zamykanie igły monitoruje nowy piezoelektryczny czujnik. Podczas każdego cyklu pracy wtryskiwacze mogą wtrysnąć do ośmiu osobnych dawek paliwa, precyzyjnie dozując przy tym nawet jego minimalne ilości.
W turbosprężarce wysokoprężnego silnika V6 rotuje małe i lekkie koło, które wyjątkowo szybko „wchodzi” na właściwą liczbę obrotów – to czynnik ważny dla osiągnięcia spontanicznego i mocnego momentu obrotowego. Chłodnica międzystopniowa – intercooler, działa teraz za pośrednictwem nowej chłodnicy (ciecz – powietrze) umieszczonej w wewnętrznym kącie pomiędzy rzędami cylindrów silnika. Krótkie drogi dolotowe powietrza korzystnie wpływają na szybkie wytwarzanie ciśnienia ładowania.
MHEV i EAV: jeszcze większa wydajność i spontaniczność
Jednostka 3.0 TDI posiada dwa rozwiązania techniczne, które obniżają zużycie paliwa i poprawiają spontaniczność. 48-woltowy system mildhybrid (MHEV) podczas hamowania rekuperuje nawet 8 kW mocy. Wykorzystując prąd z akumulatora litowo-jonowego, CUV może nawet aż przez 40 sekund żeglować z wyłączonym silnikiem, a po takim czasie alternator – rozrusznik RSG ponownie komfortowo włącza silnik. Kolejny element 48-woltowej sieci to elektrycznie napędzana sprężarka (EAV). Podczas ruszania i przy bardzo niskiej liczbie obrotów przyspiesza ona osiągnięcie właściwego ciśnienia ładowania, gwarantując tym samym spontaniczną reakcję silnika 3.0 TDI.
Dwa katalizatory SCR: oczyszczanie spalin
W zakresie oczyszczania spalin, podobnie jak w przypadku wszystkich silników TDI, Audi stawia
w Q5 Sportback na technikę podwójnego wtrysku z dwoma katalizatorami SCR. Pierwszy z nich znajduje się w układzie wydechowym bezpośrednio za kolektorem wylotowym i służy jednocześnie jako filtr cząstek stałych, drugi znajduje się w dalszej części układu wydechowego, pod podłogą pojazdu. Oba katalizatory znajdują zastosowanie w różnych sytuacjach i przy różnych temperaturach spalin. Dzięki technice podwójnego wtrysku, Audi SQ5 Sportback TDI spełnia wymogi nowej normy emisji spalin Euro 6d ISC-FCM AP.
Przełącza biegi szybko i komfortowo: ośmiobiegowa skrzynia automatyczna tiptronic
Podobnie jak w przypadku Audi Q5 Sportback z jednostką napędową 3.0 TDI, za przenoszenie mocy w modelu typu S odpowiada ośmiobiegowa, szybko i komfortowo przełączająca biegi automatyczna skrzynia tiptronic. Stały napęd na cztery koła quattrow zależności od potrzeb, zmiennie przekazuje momenty na oś przednią i tylną. Na życzenie Audi uzupełnia go o sportowy mechanizm różnicowy, który przy sportowym stylu jazdy aktywnie reguluje rozkład momentów między kołami tylnej osi. Większą część z nich otrzymuje koło z lepszą przyczepnością toczące się po zewnętrznej stronie zakrętu. W ten sposób samochód w ostrych zakrętach jest jeszcze zwinniejszy. Koło toczące się po zewnętrznej stronie zakrętu otrzymuje większy moment obrotowy także przy przyspieszaniu podczas wyjeżdżania z ostrych zakrętów, co jeszcze bardziej zwiększa dynamikę.
Doskonała precyzja: zawieszenie
Zawieszenie Audi SQ5 Sportback TDI świetnie odpowiada osiągom mocnego silnika Diesla. Każde z czterech kół posiada pięciowahaczowe zawieszenie. Standardem są 20-calowe felgi z oponami w rozmiarze 255/45, alternatywnie dostępne są felgi 21-calowe dostarczane przez Audi albo przez Audi Sport GmbH. Przy przedniej osi pracują sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe z aluminium i tarcze o średnicy 375 mm. Zawieszenie sportowe z systemem kontroli zawieszenia obniża wysokość auta o 30 mm (w porównaniu do modelu Q5 Sportback).
Standardowy system wyboru dynamiki jazdy Audi driveselect pozwala na regulację pracy opcjonalnego sportowego mechanizmu różnicowego, a także silnika, układu kierowniczego, automatycznej skrzyni biegów oraz układu regulowanych amortyzatorów. W systemie tym kierowca może ustawić jeden z sześciu profili ich działania. Siódmy profil – allroad, dochodzi wtedy, gdy na pokładzie znajduje się zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension zestrojone na sposób typowy dla modeli S – zawieszenie pneumatyczne dopasowuje tu wysokość do konkretnej sytuacji podczas jazdy. Inny element wyposażenia opcjonalnego to dynamiczny układ kierowniczy.
Nowe akcenty: stylistyka zewnętrzna i wewnętrzna
Wyraziste detale sprawiają, że Audi SQ5 Sportback TDI wygląda na jeszcze mocniejsze. Pionowe klamry strukturyzują duże, boczne wloty powietrza. W ośmiokątnej osłonie chłodnicy Singleframe filigranowe żebra łączą ośmiokątne oczka kratownicy. Audi standardowo montuje w tym modelu reflektory diodowe LED, a opcjonalnie – reflektory diodowe Matrix LED z automatycznie włączającymi się światłami drogowymi i z dynamicznymi kierunkowskazami. W tylnym zderzaku zintegrowana jest klamra wykonana z matowego aluminium, pod którą znajduje się dyfuzor i cztery chromowane, owalne końcówki rur układu wydechowego. W przypadku świateł tylnych, opcjonalnie wybrać można światła w nowej, cyfrowej technice OLED.
Wnętrze Audi SQ5 Sportback TDI jest utrzymane w kolorze czarnym albo w kolorach ciemnoszarych. Na podświetlanych listwach progowych znajdziemy logo S. Elektrycznie regulowane sportowe fotele z wytłoczonym logo S mają do wybory trzy wersje obić. Ich powierzchnie oraz kierownicę zdobią kontrastujące szwy. Na życzenie dostępna jest funkcja masażu i wentylacja siedzeń. Ozdobne panele wewnątrz pojazdu standardowo wykonane są ze szczotkowanego aluminium. Alternatywnie mogą być zrobione z karbonu w dwóch wzorach lub pokryte lakierem fortepianowym.
Wejście na rynek: w pierwszym półroczu 2021
Modele Q5 Sportback i SQ5 Sportback TDI zjeżdżają z taśmy produkcyjnej fabryki Audi w San José Chiapa w Meksyku. Można je już zamawiać, a na międzynarodowych rynkach pojawią się
w pierwszym półroczu 2021. Na rynku chińskim, ten CUV będzie produkowany w zakładach
w Changchun w systemie CKD.
Źródło: Audi