Hiszpańska marka w 2020 roku świętuje swoje siedemdziesiąte urodziny. W tym okresie powstało wiele wyjątkowych pojazdów, które nie były produkowane seryjne. Wybraliśmy te najciekawsze i często zupełnie nieznane.
Z SEAT Heritage Collection pochodzi 16 wyjątkowych modeli.
Elektryczny SEAT Toledo
Projekt elektrycznej wersji modelu Toledo powstał w 1992 roku, gdy hiszpański producent był oficjalnym sponsorem letnich igrzysk olimpijskich w Barcelonie. SEAT Toledo Eléctrico Olímpico miał z 16 ołowianymi akumulatorami masę 1545 kg (standarodwe Toledo – 1015 kg). Ich pełne naładowanie pozwalało na pokonanie dystansu 55 km. Każdy z 22 hiszpańskich medalistów olimpijskich otrzymał w prezencie SEAT Toledo w luksusowej edycji Podium, którego wyposażanie zawierało telefon i fax, skórzane pokrycia siedzeń i drewniane wykończenie wnętrza pojazdu.
SEAT dla gości
SEAT 1400 Visitas powstał w 1956 roku na bazie pierwszego modelu marki. Ten specjalny SEAT 1400 nie miał drzwi ani dachu i służył do obwożenia gości po fabryce hiszpańskiej marki. W 2005 roku pojazd został poddany kompletnej renowacji i nie jest tajemnica że z dwóch egzemplarzy złożono jeden.
Historia SEAT-a w kolorze (nieznane zdjęcia z archiwum marki)
Inny egzemplarz przeznaczony do tego samego celu powstał na bazie SEATa 600 w 1964 roku. SEAT 600 Savio został wykonany w Carrozzeria Savio i miał trzy rzędy siedzeń oraz zdejmowany dach.
Dla papieża
Gdy papież Jan Paweł II miał odwiedzić Hiszpanię, to poproszono firmę Seat o przygotowanie specjalnego pojazdu. Oficjalny papamobil był za duży, by przejechać przez bramy stadionów Realu Madrid i F.C Barcelona. Z tego powodu w 1982 roku powstał SEAT Panda „Papamóvil“. Nie był jednak to pojazd opancerzony i ostatecznie używano go tylko we wnętrzu stadionów.
Dla króla
Obecny król Hiszpanii Filip VI otrzymał w 1986 roku z okazji osiągnięcia pełnoletności, specjalnie na tę okoliczność wyprodukowany samochód SEAT Ibiza Rey. Miał złota barwe nadwozia, poszerzane błotniki, sportowe fotele Recaro i sportowa kierownicę oraz silnik o mocy 100 KM.
Od Shakiry
Kolumbijska piosenkarka Shakira, będąc ambasadorka marki SEAT zamówiła specjalnie przygotowany wedlug jej projektu samochód. SEAT Leon Cupra otrzymał nadwozie i wnętrze w barwach fioletowych, a na masce autograf gwiazdy. Producent przygotował dwa identyczne egzemplarze. Jeden z nich Shakira przekazała fundacji Pies Descalozos, która zorganizowała losowanie wśród swoich darczyńców fundacji, w której udziela się piosenkarka. To charytatywna fundacja działająca na rzecz biednych i potrzebujących dzieci przesiedleńców z powodu wojny domowej w Kolumbii, noszącej nazwę Fundación Pies Descalzos. Natomiast drugi, pozostał w kolekcji SEAT Heritage.
Dla chłopca bez prawa jazdy
Szesnaście lat po rozpoczęciu produkcji w fabryce Seata został wyprodukowany milionowy egzemplarz, którym był SEAT 124. Z taśmy zjechał nim minister przemysłu, by przeznaczyć go do losowania wśród pracowników. Na nieszczęście wygrał go młody pracownik, który niedawno się ożenił i jeszcze nie miał prawa jazdy. Ostatecznie dogadał się ze swoim pracodawcą i wymienił to auta za gotówkę, która mu w tym momencie była bardziej potrzebna.
Jako dowód
W 1982 powstał na bazie SEATa Ritmo model Ronda, który tworzony był we współpracy ze spółka Rayton Fissore. W ten sposób SEAT utorował drogę do stworzenia sieci niezależnych dilerów w Europie. Jednak z tego powodu producent został oskarżony o plagiat. Aby przekonać sąd, że model ronda jest dziełem SEATa, zbudowano czarny samochód Tribunal de Paris,w którym elementy opracowane przez Seata miały żółta barwę. Ostatecznie producent samochodów przekonał sąd i mógł dalej kontynuować swój projekt.
Dla mocy
Jednym z najbardziej szalonych modeli marki był SEAT Ibiza bimotor. Auto, nazywane hiszpańskim bliźniakiem, napędzane dwoma silnikami o pojemności skokowej 1.5 l i łącznej mocy 300 KM. Każdy z nich napędzał jedną oś i połączony był indywidualną skrzynią biegów. Kierowca rajdowy José María Serviá w 1986 roku, samochodem nazywanym potocznie 1.5×1,5, odnotował kilka sukcesów w hiszpańskich rajdach.
Na śnieg
Na prezentację dla dziennikarzy Snow Track Experience w 2017 roku hiszpański producent przygotował specjalna wersję SEATa Ateca o nazwie Mattracks. Zamiast kół auto otrzymało gąsienice i bez najmniejszych problamów było w stanie pokonywać zaśnieżone trasy w górach. Auto napędzane było czterocylindrowym silnikiem 2.0 TDI o mocy 190 KM i napędem na wszystkie cztery koła.
Dla ekscentryków
Pierwsza generacja SEATa Ibiza miała także otwarta wersję nadwozia, chociaz był to jedynie koncept. Auto powstało we włoskim studio Italdesign. W 2014 roku powstał interesujący koncept SEAT Ibiza Cupsterm który zbudowano dla uczczenia 40 rocznicy popularnego hiszpańskiego modelu.
Od artysty
SEAT Leon Trencadís jest artystycznym projektem pokrytym folią tworzącą ozdobna mozaikę. To dzieło artystyczne zostało zaprezentowane na początku 2020 roku jako część odsłaniająca nowa generację modelu Leon.
Źródło: SEAT