Categories: Klasyki

Porsche świętuje 75-lecie produkcji w Zuffenhausen

75 lat temu rozpoczęła się budowa Porsche 356 w Zuffenhausen. Pierwszy egzemplarz został ukończony 6 kwietnia 1950 r. Seryjna produkcja 356 zapoczątkowała historię sukcesu fabryki, która nierozerwalnie wiąże się ze sportowymi samochodami marki: 911, wytwarzanym tam od 1964 r., linią modelową 718 oraz w pełni elektrycznym Porsche Taycan.

Zuffenhausen jest i pozostaje domem naszych samochodów sportowych. To ucieleśnienie pionierskiego ducha oraz najnowocześniejszej technologii i jakości produkcji” – powiedział Albrecht Reimold, członek zarządu Porsche AG ds. produkcji i logistyki. „Rozwój lokalizacji pokazuje, jak z małego producenta sportowych aut Porsche przekształciło się w wiodącą na świecie firmę produkującą ekskluzywne samochody”.

Z Gmünd do Zuffenhausen: droga do własnej produkcji

Porsche rozpoczęło swoją działalność w Zuffenhausen w 1938 r., początkowo jako biuro konstrukcyjne. Produkcja samochodów osobowych pod marką Porsche wystartowała dopiero po drugiej wojnie światowej. Porsche 356 „No.1” Roadster dopuszczono do ruchu 8 czerwca 1948 r. Pierwsze 52 egzemplarze 356 z silnikiem z tyłu i tylnymi awaryjnymi siedzeniami zbudowano ręcznie w Austrii w latach 1948–1950; samochody miały aluminiowe nadwozia i posłużyły jako model dla późniejszego 356 ze Stuttgartu. Gdy Porsche wróciło do Szwabii, firmowy zakład był zajęty przez aliantów.

Biuro konstrukcyjne mieściło się w baraku przy Schwieberdinger Strasse, a na potrzeby produkcji i montażu silników wynajęto powierzchnię w fabryce Reutter II po drugiej stronie ulicy. W zamian Reutter – wytwórca nadwozi – otrzymał zlecenie na budowę gotowych, polakierowanych i w pełni wyposażonych nadwozi, które powstawały w zakładzie Reutter I przy Augustenstrasse na zachodzie Stuttgartu do 1953 r.

Pierwsze Porsche 356 ukończono w Zuffenhausen 6 kwietnia 1950 r. Do końca 1950 r. zbudowało łącznie 317 samochodów. Ze względu na błyskawiczne sukcesy w wyścigach i ogromny popyt na rynkach eksportowych 356 szybko odniosło ogromny sukces. A ponieważ przekazanie fabryki Werk 1 zostało opóźnione przez amerykańską administrację wojskową, Porsche zleciło znanemu stuttgarckiemu architektowi Rolfowi Gutbrodowi zaprojektowanie hali montażowej Werk 2. Zbudowano ją na terenie, który Porsche odkupiło od firmy Reutter, i uruchomiono w 1952 r., a już dwa lata później hala została rozbudowana.



Pod koniec 1955 r. Porsche powróciło również do swojego własnego budynku Werk 1 w Zuffenhausen, gdzie zlokalizowano dział designu, zespół odpowiedzialny za sprzedaż, warsztat naprawczy aut firmowych i klientów, a także dział testowy i rozwojowy samochodów wyścigowych. Produkcja, sprzedaż oraz dostawa części zamiennych pozostały w Werk 2. W 1960 r. rozpoczęto budowę silników w Werk 3, a 1 grudnia 1963 r. Porsche przejęło nadwoziownię firmy Reutter, wraz z jej wszechstronnym know-how oraz około tysiącem pracowników – niemal podwajając swoją siłę roboczą. Dzięki temu producent zabezpieczył również przyszłość zakładu w Zuffenhausen. W tym samym roku z tamtejszej linii produkcyjnej zjechało pierwsze 911, jeszcze pod nazwą 901. Do końca produkcji 356 w 1965 r. zbudowano około 78 tys. egzemplarzy modelu.

W kolejnych dekadach Porsche stale modernizowało i poszerzało swoje możliwości przestrzenne. Już w latach 50. w Zuffenhausen stosowano zasadę elastycznej produkcji, która obowiązuje do dziś – różne warianty powstawały na wspólnej linii. Porsche 356 z nadwoziami Coupé, Cabriolet, Roadster i Speedster były wytwarzane równolegle i indywidualnie wykańczane. Koncepcja oferowania gamy różnych odmian w połączeniu z wysokim poziomem efektywności i jakości pozostaje znakiem rozpoznawczym produkcji w głównej siedzibie Porsche. Nawet dzisiaj wizytówką zakładów jest budowa wszystkich 911 na jednej linii produkcyjnej – od wariantów Carrera po topowe GT i wyścigowe maszyny Cup. Wyrafinowane wykończenia wnętrza odbywają się w fabrycznym zakładzie rymarskim.

Porsche Tennis Grand Prix 2025 – Świątek, Sabalenka, Paolini – pierwsze światowe gwiazdy zgłosiły się do udziału

Od 356 do 911 – wzrost i ekspansja

W latach 60. model 356 z powodzeniem zastąpiło 911. Zwiększono produkcję, powstały nowe obiekty. Budowę silników przeniesiono, a zakład Werk 2, który i tak był na bieżąco rozbudowywany, wzbogacił się o dodatkową halę. W 1969 r. otwarto wielopiętrowy budynek produkcyjny 41, gdzie odbywał się montaż końcowy.

Porsche optymalizowało przepływ produkcji i zwiększało moce wytwórcze. W 1973 r. firma zatrudniała około 4 tys. osób, a pod koniec lat 80. w trzech lokalizacjach (produkcja w Zuffenhausen, centrum badawczo-rozwojowe w Weissach i biura w Ludwigsburgu) pracowało ich już ponad dwukrotnie więcej. Przez kolejne dekady, wraz z rosnącą produkcją, zakład w Zuffenhausen stopniowo się rozrastał. W latach 70. i 80. obok 911 wytwarzano tam modele z silnikiem z przodu, takie jak 928, 944 i 968.

W latach 80. produkcja nadwozi w Zuffenhausen ponownie osiągnęła kres swoich możliwości. Rosnący popyt na samochody sportowe wymagał rozbudowy obiektów produkcyjnych. W 1988 r. otwarto zakład Werk 5 z nadwoziownią o dużej elastyczności. Jednym z widocznych symboli nowej logiki produkcji był przenośnik taśmowy do transportu wyprodukowanych nadwozi ponad ruchliwą Schwieberdinger Strasse, na wysokości około 35 metrów – bezpośrednio do końcowej linii montażowej w Werk 2 po drugiej stronie drogi.

Przez dekady zakład w Zuffenhausen był na bieżąco modernizowany – prowadzono tu przebudowy oraz rozbudowy i otwierano nowe obiekty. Bazując na kreatywności i innowacyjności, Porsche konsekwentnie spełniało przy tym rosnące wymagania dotyczące precyzji, wydajności oraz elastyczności.

Inną znaczącą zmianą w historii zakładu było przygotowanie do rozpoczęcia produkcji w pełni elektrycznej linii Taycan, która weszła do produkcji seryjnej w 2019 r. W ramach tej transformacji Porsche stworzyło nowe obszary produkcyjne: w Werk 5 zbudowano nową nadwoziownię, a w Werk 1 uruchomiono nowoczesną lakiernię – wszystko dostosowane do specyficznych wymagań elektromobilności. Jednocześnie w Werk 2, naprzeciwko Adestrasse, powstał nowoczesny budynek montażowy o modułowej strukturze liniowej. Aby zapewnić sprawne połączenie dla nowej struktury logistyki produkcyjnej, nad Schwieberdinger Strasse zbudowano drugi przenośnik taśmowy.

Miejsce, w którym Porsche łączy zaawansowaną technologię i rzemiosło

Zuffenhausen jest symbolem precyzji, innowacji i wyrafinowanego rzemiosła. To miejsce, w którym Porsche łączy tradycję z najnowocześniejszymi technologiami produkcji. Systemy automatycznego transportu, centralna chmura i wykorzystanie sztucznej inteligencji – to tylko niektóre z innowacji stosowanych w produkcji samochodów sportowych „made in Zuffenhausen”. W zakładzie na północnych przedmieściach Stuttgartu, zajmującym łącznie powierzchnię około jednego kilometra kwadratowego, mieści się centrum produkcyjne 911 i w pełni elektrycznej serii Taycan. Ponadto są tam zlokalizowane dwie fabryki silników, gdzie powstają boksery do samochodów sportowych i jednostki V8 do modeli czterodrzwiowych oraz motory do serii Taycan i w pełni elektrycznego Porsche Macan.

Ponadto na terenie zakładu działa trzech wytwórców: w Porsche Exclusive Manufaktur odbywa się szeroko zakrojona personalizacja samochodów klientów, dział życzeń specjalnych Sonderwunsch zajmuje się budowaniem najbardziej wyjątkowych aut, a w CFRP Manufaktur ręcznie – poza regularną linią produkcyjną – montuje się zewnętrzne części karoserii w samochodach sportowych o specjalnej lekkiej konstrukcji, takich jak 911 S/T oraz 911 GT3 RS.

Oprócz Zuffenhausen i Weissach kluczową rolę w świecie Porsche odgrywa Lipsk. Początkowo, od 2002 do 2016 r., z tamtejszej linii produkcyjnej zjeżdżało Cayenne, a w latach 2003–2006 także Carrera GT. Sportowa limuzyna Panamera powstaje w Lipsku od 2009 r., a w 2014 roku dołączył do niej Macan; na potrzeby produkcji swojego kompaktowego SUV-a Porsche rozbudowało lipski zakład do pełnej fabryki (2011–2014).

Rocznica, która patrzy w przyszłość

W swojej fabryce w Zuffenhausen Porsche łączy zalety przemysłowej produkcji seryjnej z ekskluzywnością unikalnych, a nawet unikatowych samochodów sportowych. „Zuffenhausen jest i pozostaje domem naszych sportowych aut. To tutaj budujemy samochody, które fascynują świat – a ich produkcja od 75 lat łączy rzemiosło i inżynieryjne umiejętności” – podkreślił Reimold. Celebrując tę rocznicę, Porsche nie tylko świętuje swoją imponującą przeszłość, ale także spogląda w przyszłość: zakład w Zuffenhausen, podobnie jak jego odpowiednik w Weissach i fabryka w Lipsku, jest symbolem przełomowych technologii, jakości produkcji oraz nieustannego dążenia Porsche do stworzenia idealnego samochodu sportowego.

Źródło: Porsche



Redakcja

Recent Posts

Mitsubishi Outlander PHEV już polskich salonach

Astara Poland rozpoczyna sprzedaż oczekiwanego przez klientów, flagowego modelu Mitsubishi Outlander PHEV, który stawia bardzo…

19 godzin ago

Toyota liderem polskiego rynku po pierwszym kwartale 2025 roku

Pierwszy kwartał 2025 roku Toyota zakończyła na pozycji lidera polskiego rynku motoryzacyjnego. W okresie od…

1 dzień ago

Kia wprowadza Smart Regeneration System Plus

Kia EV3 jest wyposażona w układ hamowania regeneracyjnego, który zwiększa zarówno efektywność energetyczną auta, jak…

1 dzień ago

Nissan – elektryzujący rok 2025, powrót modelu Micra jako auta elektrycznego, premiera trzeciej generacji modelu LEAF

Trwająca ofensywa produktowa Nissana w segmencie pojazdów zelektryfikowanych nabierze tempa w 2025 roku dzięki premierze…

5 dni ago

Mercedes-Benz Klasy C na nowe tysiąclecie – 25 lat serii modelowej 203

Początek nowego tysiąclecia obfitował w przełomowe innowacje techniczne. Muzyka z odtwarzacza MP3, pierwsze smartfony, komunikacja…

6 dni ago

CUPRA Born – elektryczny hatchback, który kryje w sobie „skarby” z dna morza

CUPRA Born jeździ po ulicach już od 2021 r. Model wyróżniają sportowe osiągi, przyciągający wzrok,…

6 dni ago