Swoją premierę świętował wtedy Mercedes-Benz Klasy C z serii 203 – było to 25 lat temu, 21 marca 2000 r. w Sindelfingen. Jak ten czas leci: dzieciaki tamtych czasów już dawno są dorosłe, a seria modelowa 203 zaczyna uchodzić za młodego klasyka, czyli youngtimera.
Debiutowi nowego Mercedesa Klasy C towarzyszyła prawdziwa eksplozja nowinek technicznych. Wiele z nich pochodziło z Klasy S – jak na przykład system obsługi i wyświetlania informacji COMAND, który pozwalał na konfigurację licznych cyfrowych funkcji na długo przed dzisiejszymi ekranami dotykowymi. Model oferował także sterowanie głosowe LINGUATRONIC. Nabywcy mogli wybierać z szerokiego wachlarza jednostek napędowych – sprężarka w silnikach benzynowych pozwoliła zwiększyć efektywność i osiągi, a technika CDI utorowała drogę wyjątkowo ekonomicznym silnikom wysokoprężnym.
Fani techniki i technologii niezmiennie czerpią wiele przyjemności z jazdy serią modelową 203 – począwszy od egzemplarzy z bogatym, zindywidualizowanym wyposażeniem po topowe odmiany silnikowe, w tym C 32 AMG z doładowaną jednostką V6 oraz C 55 AMG z motorem V8. Niezależnie od tego, czy to Limuzyna, Kombi czy SportCoupé, seria obejmuje wiele atrakcyjnych samochodów, które budzą dumę swoich właścicieli. Druga generacja Klasy C sumiennie pracuje na status młodego klasyka, w czym również zasługa kompleksowej gamy oryginalnych części zamiennych i eksploatacyjnych Mercedes-Benz Classic.
Classics & Coffee – tak nazywają się otwarte spotkania miłośników klasycznych samochodów organizowane przez cały sezon przed Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Baby-Benz i Klasa C będą tematem zlotu zaplanowanego na niedzielę 18 maja 2025 r. Egzemplarze drugiej generacji Klasy C są tam mile widziane.
Co sprawia, że mitingi Classics & Coffee są tak wyjątkowe? Można pokazać się tam swoim starszym lub młodszym klasykiem, zobaczyć samochody z niepowtarzalną historią, poznać innych entuzjastów i porozmawiać o motoryzacji w przyjemnej atmosferze. Harmonogram spotkań (od 13 kwietnia do 12 października 2025 r.) można znaleźć w kalendarzu wydarzeń pod adresem: www.mercedes-benz.com/de/kunst-und-kultur/museum/veranstaltungen/classics-coffee/.
Więcej informacji o serii modelowej 203 czeka w bazie Mercedes-Benz Classic M@RS (Multimedia Archive and Research System):
Asortyment dostępnych oryginalnych części Mercedes-Benz Classic dla serii 203 obejmuje kompletne silniki, takie jak M 112 E 32 ML AMG z C 32 AMG (A 112 010 09 44 80, 17 766,37 euro). Ponadto dostępne są części zamienne i eksploatacyjne, takie jak lampy, pompy oleju, sondy lambda, wyświetlacze oraz wiele innych.
Techniczne pokrewieństwo serii modelowej 203 z ówczesną Klasą S (seria 220) znajduje odzwierciedlenie w dostępności oryginalnych części. Paleta oryginalnych elementów do obu serii sięga od pierścienia uszczelniającego za 3,07 € (A 022 997 25 48) do 5-biegowej przekładni automatycznej za 7039,28 €, takiej jak w S 500 (A 220 270 11 00 80). Wszystkie podane kwoty to ceny detaliczne dla rynku niemieckiego, z uwzględnieniem podatku VAT.
Oryginalne części Mercedes-Benz Classic są produkowane ściśle według specyfikacji producenta. Wysoka niezawodność i trwałość odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu pełnej sprawności oraz autentyczności klasycznych samochodów spod znaku gwiazdy przez długi czas.
Większość oryginalnych części Mercedes-Benz Classic może zostać dostarczona klientom w ciągu 24 godzin za pośrednictwem światowej sieci dystrybutorów. Więcej informacji: https://teilesuche.mercedes-benz-classic.com.
Seria 203 oczarowała klientów i branżowych ekspertów jako dynamiczny samochód średniej klasy. Względem modelu 190 (W 201) i pierwszej Klasy C (seria 202) została kompleksowo przeprojektowana zarówno stylistycznie, jak i technicznie. Już we wrześniu 2006 r. producent świętował sprzedaż 2-milionowego egzemplarza – nigdy wcześniej nie osiągnął tego kamienia milowego dla jednej serii modelowej w tak krótkim czasie.
Mercedes-Benz celowo wykorzystał w projekcie Klasy C motywy znane z Klasy S serii 220 z 1998 r. Widać je zarówno w stylizacji przodu, jak i wyraziście narysowanej tylnej bryle z charakterystycznymi trójkątnymi lampami. Seria 203 różni się od swoich poprzedników większym rozstawem osi i wyraźnie krótszymi zwisami, a także bardziej pochyloną przednią szybą. Wyrafinowana aerodynamika zapewnia Limuzynie doskonały współczynnik oporu powietrza wynoszący od 0,26 i wyjątkowo niski poziom hałasu wewnątrz. Również w tym przypadku Klasa C wysoko ustawiła poprzeczkę w swoim segmencie.
Oprócz Limuzyny gama serii modelowej 203 obejmowała dwa inne warianty: Sportcoupé (CL 203), wprowadzone na rynek pod koniec 2000 r., oraz Kombi (S 203), debiutujące w 2001 r. Model był oferowany w trzech liniach wyposażenia o indywidualnym charakterze: Classic, Elegance i Avantgarde. Paleta jednostek napędowych obejmowała 4- i 5-cylindrowe silniki rzędowe, a także V-szóstki dostarczające do 354 KM mocy (topowy wariant C 32 AMG z motorem V6 ze sprężarką). Po modernizacji w 2004 r. na szczycie gamy znalazła się odmiana C 55 AMG z jednostką V8 o mocy 270 kW (367 KM). Od jesieni 2002 r. na życzenie, w połączeniu z różnymi typami silników, dostępny był układ napędu na wszystkie koła 4MATIC.
Inżynierowie zadbali o pewne właściwości jezdne serii modelowej 203. Nowa, skomplikowana przednia oś z trzema wahaczami na koło i zaawansowane tylne zawieszenie wielowahaczowe wyznaczyły standardy dynamiki jazdy. Ambitną koncepcję podwozia uzupełniał nowy, wysoce precyzyjny układ kierowniczy z przekładnią zębatkową. Równocześnie inżynierowie Mercedes-Benz nigdy nie stracili z oczu wyjątkowego, typowego dla marki poziomu komfortu jazdy i toczenia. Do zwartego zachowania na drodze przyczyniała się także zwiększona sztywność nadwozia.
Dynamiczny styl w szczególności demonstrują warianty AMG. W swoich czasach różne odmiany serii 203 zachwycały doskonałym prowadzeniem na legendarnej północnej pętli toru Nürburgring. Sportowe i praktyczne zalety Klasy C można było dostrzec nawet na scenie Formuły 1: w wyścigach Grand Prix w latach 2004–2007 Mercedes-Benz C 55 AMG Kombi pełnił funkcję samochodu medycznego F1, wcielając się w rolę pojazdu zarządzania kryzysowego. To zasługa imponującej wydajności technologii AMG dla zawieszenia i układu napędowego. Podobnie jak jego poprzednicy – C 55 AMG z serii 202 oraz C 32 AMG z serii 203 – samochód medyczny F1 zapewniał szybką pomoc lekarską w razie wypadków na torze.
Źródło: Mercedes-Benz
Astara Poland rozpoczyna sprzedaż oczekiwanego przez klientów, flagowego modelu Mitsubishi Outlander PHEV, który stawia bardzo…
Pierwszy kwartał 2025 roku Toyota zakończyła na pozycji lidera polskiego rynku motoryzacyjnego. W okresie od…
Kia EV3 jest wyposażona w układ hamowania regeneracyjnego, który zwiększa zarówno efektywność energetyczną auta, jak…
Trwająca ofensywa produktowa Nissana w segmencie pojazdów zelektryfikowanych nabierze tempa w 2025 roku dzięki premierze…
75 lat temu rozpoczęła się budowa Porsche 356 w Zuffenhausen. Pierwszy egzemplarz został ukończony 6…
CUPRA Born jeździ po ulicach już od 2021 r. Model wyróżniają sportowe osiągi, przyciągający wzrok,…