Zbudowane na platformie Premium Platform Combustion (PPC), Audi A5 będzie dostępne w nowych wersjach napędowych. Obok modeli z silnikami spalinowymi, Audi po raz pierwszy oferuje dwa modele hybrydowe typu plug-in (PHEV) w dwóch poziomach mocy. Klienci skorzystają z większego komfortu i innowacji technicznych podczas codziennej jazdy.
Z nową rodziną A5, Audi rozpoczęło kolejny rozdział w swojej udanej historii samochodów średniej wielkości z bardziej wyrazistym stylem wzornictwa, najnowocześniejszą technologią silników spalinowych i nową koncepcją obsługi. Nowe modele plug-in hybrid dla modelu A5 oferują klientom jeszcze większą elastyczność i wydajność. Aby nowe PHEV były jeszcze bardziej rozpoznawalne, Audi wprowadza ze skutkiem natychmiastowym oznaczenie techniczne „e-hybrid”.
„W ramach naszego programu rozbudowywania oferty modeli znacznie rozszerzamy naszą gamę hybryd plug-in w 2025 roku” – mówi prezes Audi, Gernot Döllner. „Generując moc do 270 kilowatów, nasza nowa generacja modeli hybrydowych typu plug-in oferuje sportowe i komfortowe wrażenia z jazdy, a także doskonałą równowagę między osiągami a oszczędnością”. Geoffrey Bouquot, członek zarządu ds. rozwoju technicznego w AUDI AG, dodaje: „Zwiększony zasięg elektryczny naszych nowych hybryd typu plug-in umożliwia naszym klientom pokonywanie większości codziennych podróży wyłącznie na napędzie elektrycznym. Nasza technologia hybrydowa łączy to, co najlepsze z obu światów i zapewnia wysoki stopień elastyczności w życiu codziennym. A dzięki nowemu oznaczeniu technologicznemu ‘e-hybrid’ modele te będą teraz również rozpoznawalne na pierwszy rzut oka”.
Nowe Audi A5 Avant e-hybrid quattro i Audi A5 Limousin e-hybrid quattro są dostępne w dwóch poziomach mocy: 220 i 270 kilowatów. Pojazdy są napędzane silnikiem 2.0 TFSI o mocy 185 kW (252 KM) i silnikiem elektrycznym o mocy do 105 kW.
W wersjach 270 kW (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,7–2,1; łączne zużycie energii w kWh/100 km: 15,9–15,1; łączna emisja CO2 w g/km: 61–47; klasa CO2: B), Avant i Limousine przyspieszają od 0 do 100 km/h w 5,1 sekundy. Wersje z mocą 220 kW (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,6–2,0; łączne zużycie energii w kWh/100 km: 15,8–14,9; łączna emisja CO2 w g/km: 60–45; klasa CO2: B) przyspieszają od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy. Wszystkie warianty mogą osiągnąć prędkość maksymalną 250 km/h.
Sercem nowych hybryd plug-in A5 jest nowy akumulator wysokonapięciowy znajdujący się w tylnej części pojazdu. Audi zwiększyło jego pojemność do 25,9 kWh (netto 20,7 kWh), co stanowi zysk około 45 proc. Maksymalna moc ładowania AC została zwiększona do 11 kW. Ten wzrost mocy skraca czas ładowania od 0 do 100 proc. do zaledwie 2,5 godziny.
Audi znacznie zwiększyło również wydajność hamowania rekuperacyjnego, a kierowcy mogą teraz dostosować stopień rekuperacji w trybie EV za pomocą manetek przy kierownicy. Nowe A5 e-hybrid zasadniczo pracuje na napędzie elektrycznym tak długo, jak to możliwe, aby w pełni wykorzystać dostępny ładunek akumulatora. Po aktywacji funkcji rekuperacji pojazd automatycznie odzyskuje energię. Opiera się to na danych trasy zapisanych w systemie nawigacji. Nowy A5 e-hybrid quattro może również automatycznie odzyskiwać energię bez aktywnego prowadzenia po trasie.
Zarządzanie hybrydowe nowych modeli zostało zaprojektowane pod kątem wydajności, elastyczności i maksymalnego komfortu klienta i automatycznie wybiera optymalną strategię jazdy. Dostępne są dwa tryby pracy: „EV” i „hybrid”. W trybie EV modele PHEV działają wyłącznie na napędzie elektrycznym. W trybie hybrydowym system zarządzania hybrydowego utrzymuje określony poziom naładowania w razie potrzeby, aby zachować wystarczającą ilość energii elektrycznej do późniejszego wykorzystania, na przykład do jazdy elektrycznej w mieście. Oprócz automatycznego trybu hybrydowego, po raz pierwszy można teraz indywidualnie wybierać żądany poziom naładowania za pomocą cyfrowego suwaka.
Podobnie jak cała rodzina A5, modele PHEV mają bogate wyposażenie standardowe. Sportowe A5 e-hybrid quattro o wyższej mocy jest fabrycznie wyposażony w pakiet zewnętrzny S line, pakiet stylizacyjny w kolorze czarnym i przyciemniane szyby – co zapewnia szczególnie dynamiczny wygląd.
W Polsce ceny Audi A5 Limousine e-hybrid quattro w podstawowej wersji 220 kW rozpoczynają się od 265 400 zł. Za model A5 Avant e-hybrid quattro trzeba zapłacić minimum 271 000 zł. Mocniejsza wersja Limousine (270 kW) z rozszerzonym wyposażeniem standardowym kosztuje 314 500 zł, natomiast A5 Avant e-hybrid quattro w tej samej konfiguracji to wydatek rzędu 320 100 zł. Nowe modele e-hybrid, produkowane w Neckarsulm, będzie można zamawiać w Europie od 27 marca 2025 r. Wprowadzenie na rynek pierwszych egzemplarzy planowane jest na kwiecień 2025 r.
Szczegółowe informacje o modelach Audi A5 e-hybrid quattro znajdują się poniżej.
Inteligentne zarządzanie napędem dla większej wydajności
Zarządzanie hybrydowe nowych modeli zostało zaprojektowane pod kątem wydajności, elastyczności i maksymalnego komfortu klienta i automatycznie wybiera optymalną strategię operacyjną. Napęd elektryczny zapewnia synchroniczny silnik z magnesami trwałymi o mocy szczytowej 105 kW. Silnik elektryczny jest zintegrowany z obudową siedmiobiegowej przekładni S tronic. Pełny moment obrotowy systemu jest dostępny nawet na biegu jałowym – 500 Nm w wariancie 270 kW (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,7–2,1; łączne zużycie energii w kWh/100 km: 15,9–15,1; łączna emisja CO2 w g/km: 61–47; klasa CO2: B) i 450 Nm dla wariantu 220 kW (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,6–2,0; łączne zużycie energii w kWh/100 km: 15,8–14,9; łączna emisja CO2 w g/km: 60–45; klasa CO2: B). Elektronika mocy (falownik impulsowy) stosowana w modelach hybrydowych typu plug-in A5 to nowa konstrukcja. Falownik jest mniejszy, lżejszy i bardziej wydajny, co zmniejsza zużycie energii elektrycznej. Zużycie w trybie hybrydowym jest zatem również niższe.
Nowe Audi A6 Avant – klasa sama w sobie
Znacznie zwiększona pojemność akumulatora i gęstość energii
Sercem nowych hybryd plug-in A5 jest nowy akumulator wysokiego napięcia (akumulator HV) znajdujący się w tylnej części pojazdu. Przy 25,9 kWh (20,7 kWh netto), Audi zwiększyło jego pojemność o około 45 proc. w porównaniu z jego poprzednikiem hybrydowym typu plug-in, A6 TFSI e*. Z kolei wymagana przestrzeń instalacyjna zwiększyła się tylko nieznacznie, biorąc pod uwagę znacznie zwiększoną pojemność. Akumulator HV ma wymiary 992 × 996 × 177 milimetrów. Rozwinięta i znacznie zoptymalizowana interakcja między mechanicznym hamulcem ciernym a odzyskiem energii za pośrednictwem silnika elektrycznego również zwiększyła wydajność hamowania rekuperacyjnego.
Ogniwa akumulatorowe dla A5 e-hybrid są ułożone w jednej warstwie ze względu na dostępną przestrzeń w tylnej części samochodu. Każde ogniwo pryzmatyczne magazynuje około 46 proc. więcej energii niż ogniwa wcześniej stosowane w pojazdach niskopodłogowych w segmencie C. Ogniwa mają pojemność 70 amperogodzin (Ah). Skład surowcowy ogniw pozwala na uzyskanie wyższej gęstości energii. Energia akumulatora jest zebrana w 17 ogniwach, znanych jako stosy. Sześć z tych stosów tworzy jednostkę i są one połączone w sekwencji.
Jeśli chodzi o układ ogniw akumulatorowych, Audi stosuje nowe podejście z technologią „cell-to-pack”. W tym procesie ogniwa nie są już umieszczane w module akumulatorowym, ale są bezpośrednio przyklejane do obudowy akumulatora. Wynikająca z tego wyższa gęstość oznacza, że zawartość energii i gęstość energii systemu HV można zwiększyć przy mniejszym zużyciu miejsca. Dzięki dalszemu rozwojowi technicznemu w chemii ogniw, w porównaniu z poprzednią generacją, dostępna jest wyższa moc elektryczna, nawet przy niskim stanie naładowania i niskich temperaturach zewnętrznych.
Maksymalna możliwa moc ładowania AC została zwiększona z dwufazowej 7,4 kW do trójfazowej 11 kW, w zależności od odpowiedniej infrastruktury. Dzięki tej zwiększonej mocy czas ładowania akumulatora od zera do 100 proc. skraca się do zaledwie 2,5 godziny. Przewód do ładowania (tryb 3, wtyczka typu 2) do wygodnego ładowania w domu i w podróży jest dołączony standardowo. Własna usługa ładowania Audi, Audi charging, zapewnia na życzenie dostęp do licznych punktów ładowania AC w 29 krajach europejskich.
Większy odzysk energii w trybie nadbiegu i hamowania
W porównaniu z poprzednią generacją PHEV w modelu A6, Audi znacznie zwiększyło wydajność hamowania rekuperacyjnego. A5 e-hybrid zasadniczo stara się jeździć na napędzie elektrycznym tak długo, jak to możliwe i w pełni wykorzystać dostępny ładunek akumulatora w drodze do celu. Wydajność napędu hybrydowego typu plug-in zależy od faz, w których kierowca zdejmuje nogę z pedału przyspieszenia. W takich sytuacjach rekuperacja nadbiegu jest kontrolowana poprzez określone opóźnienie zależne od wybranego poziomu napędu. Dodatkowo automatyczną rekuperację można wstępnie ustawić w systemie MMI w poziomach napędu D i M. Pojazd autonomicznie zmienia rekuperację. Parametrami są dane trasy przechowywane w systemie nawigacji, takie jak nachylenia, promienie zakrętów, znaki z nazwami miejscowości i ograniczenia prędkości. Innym ważnym czynnikiem jest ruch z przodu. Gdy tylko zostanie wybrane automatyczne hamowanie regeneracyjne, sygnały predykcyjne są wprowadzane do funkcji hamowania rekuperacyjnego nadbiegu za pomocą asystenta efektywności predykcyjnej (PEA). Nowe A5 e-hybrid może również wykonywać automatyczne hamowanie rekuperacyjne bez aktywnego prowadzenia po trasie.
Gdy pedał hamulca jest wciśnięty podczas zwalniania, A5 Avant e-hybrid quattro i A5 Limousine e-hybrid quattro mogą odzyskać do 88 kW mocy i wprowadzić ją do akumulatora HV. Podczas pracy jako generator silnik elektryczny odpowiada za ponad 90 proc. wszystkich procesów hamowania. Zintegrowany system sterowania hamulcami z możliwością mieszania (iBRS) zapewnia hamowanie bez ciśnienia i najlepsze możliwe odzyskiwanie energii. Hydrauliczne hamulce kół są używane tylko do mocniejszego hamowania. Nie ma to wpływu na odczucie hamowania dla kierowcy, ponieważ pedał hamulca i hydraulika hamulca są rozłączone.
Poziom rekuperacji regulowany za pomocą łopatek przy kierownicy
Dzięki nowej architekturze elektronicznej E3 stosowanej w Premium Platform Combustion (PPC), stopień rekuperacji ciągu w trybie jazdy elektrycznej (tryb EV) można regulować na trzech różnych poziomach za pomocą łopatek przy kierownicy, podobnie jak w modelach całkowicie elektrycznych. Lewa łopatka (minus) służy do wyboru hamowania elektrycznego i odpowiedniego poziomu rekuperacji. Prawa łopatka (plus) może być używana do zmniejszenia poziomu rekuperacji. Łopatki mogą być zatem używane do ustawienia wyższego poziomu opóźnienia, na przykład przed zakrętem. Na poziomie zerowym hybryda plug-in porusza się swobodnie bez dodatkowego momentu obrotowego, gdy stopa jest zdejmowana z pedału przyspieszenia. Oznacza to, że energia jest odzyskiwana tylko po naciśnięciu hamulca.
Inteligentny system zarządzania pracą napędu dla najwyższej oszczędności
W nowych modelach A5 PHEV dostępne są dwa tryby pracy: „EV” i „hybrid”. W trybie EV modele PHEV działają na napędzie elektrycznym. Silnik spalinowy jest włączany tylko w następujących sytuacjach: celowe odznaczenie EV w pasku przełączników pod wyświetlaczem panoramicznym lub za pośrednictwem MMI; w programie jazdy S; za pośrednictwem wybranego trybu systemu dynamicznej obsługi Audi drive select; lub przy rozpoczęciu prowadzenia po trasie z aktywowanym wspomaganiem hybrydowym. Silnik spalinowy włącza się również podczas kickdownu, a tryb EV jest dezaktywowany do momentu jego zakończenia. Jeśli żadna z tych sytuacji nie wystąpi, nowe modele PHEV wykorzystują akumulator HV w trybie EV, aż zostanie całkowicie rozładowany. Cyfrowy suwak używany do kontrolowania żądanego stanu naładowania za pośrednictwem MMI w trybie hybrydowym nie może być obsługiwany w trybie EV; wynika to z faktu, że ładunek akumulatora zostanie w pełni wykorzystany w trybie elektrycznym. W trybie EV prędkość pojazdu jest ograniczona do 140 km/h. Modele PHEV mogą być uruchamiane w trybie EV lub hybrydowym, a tryb używany jako ostatni będzie ustawiony jako domyślny przy następnym uruchomieniu pojazdu.
Podczas jazdy w trybie hybrydowym system zarządzania hybrydowego utrzymuje stan naładowania akumulatora na niezbędnym poziomie, aby zaoszczędzić wystarczającą ilość energii elektrycznej do późniejszego wykorzystania, na przykład do jazdy elektrycznej w mieście. A5 Limousine e-hybrid quattro może przejechać do 116 km na samym napędzie elektrycznym zgodnie z wartością WLTP EAER City.
W przypadku zoptymalizowanego pod kątem wydajności zużycia, tryb hybrydowy jest najbardziej wydajny zarówno na krótkich, jak i długich dystansach. W zależności od sytuacji drogowej i potrzeb mocy kierowcy, system decyduje, czy jeździć w trybie elektrycznym czy hybrydowym, aby być jak najbardziej wydajnym. Model PHEV preferuje jazdę na napędzie elektrycznym na obszarach miejskich. Przy wyższych prędkościach częściej uruchamia się silnik spalinowy. Przy aktywnym prowadzeniu po trasie, system bierze pod uwagę planowaną trasę; automatycznie wybierany jest najlepszy możliwy tryb jazdy dla żądanej trasy. Aby osiągnąć najwyższą wydajność, pojazd oblicza, które części trasy nadają się do jazdy elektrycznej. Na przykład jazda elektryczna jest preferowana tam, gdzie prędkości prawdopodobnie będą niskie, na przykład na obszarach miejskich i w korkach. Gdy asystent hybrydowy jest aktywowany i włączone jest prowadzenie po trasie, ustawienia takie jak żądany poziom naładowania zostaną zastąpione, aby zapewnić wydajną jazdę.
Oprócz automatycznego trybu hybrydowego, po raz pierwszy można teraz indywidualnie ustawić żądany poziom naładowania za pomocą cyfrowego suwaka. Kierowcy mogą go użyć, aby precyzyjnie określić, jak wysoki powinien być poziom naładowania akumulatora HV. Poziom naładowania można również ustawić przed podróżą, aby w miejscu docelowym była dostępna wystarczająca ilość energii do jazdy elektrycznej, jeśli jest to pożądane lub jeśli nie ma tam opcji ładowania.
Żądany poziom naładowania można ustawić w określonych krokach za pomocą cyfrowego suwaka na skali procentowej. Jeśli docelowa wartość stanu naładowania (SoC) jest niższa niż rzeczywista wartość SoC, akumulator zostanie rozładowany do tej wartości. Jeśli wartości docelowa i rzeczywista są zgodne, moc będzie głównie pochodzić z silnika spalinowego, aby utrzymać SoC. Jeśli docelowy SoC jest wyższy niż rzeczywisty SoC, pojazd będzie napędzany przez silnik spalinowy, aby naładować akumulator.
Akumulator jest ładowany z myślą o maksymalizacji wydajności i minimalizacji wpływu na środowisko. Oznacza to, że silnik spalinowy ładuje akumulator tylko przy prędkościach powyżej 65 km/h; przy niskich prędkościach poziom naładowania jest po prostu utrzymywany. Maksymalizuje to wydajność i umożliwia częściowo elektryczną jazdę w mieście lub w ruchu typu stop-and-go. Akumulator może być w ten sposób ładowany do 75 proc. i zawsze z maksymalną wydajnością podczas jazdy. Aby zwiększyć ładunek akumulatora powyżej 75 proc., wymagane jest zewnętrzne źródło ładowania AC.
Rozbudowane wyposażenie standardowe
Podobnie jak cała rodzina A5, modele PHEV posiadają wysoki poziom wyposażenia standardowego. Obejmuje ono progresywny układ kierowniczy, nawigację, panoramiczny wyświetlacz MMI i indukcyjną ładowarkę do telefonów.
Ponadto modele PHEV są standardowo wyposażone w trzystrefową automatyczną klimatyzację, klimatyzację pomocniczą i 18-calowe koła. Avant ma pojemność bagażnika 361 litrów. Złożenie tylnych siedzeń – w standardowym stosunku 40:20:40 – zwiększa pojemność do 1306 litrów. Pojemność bagażnika w wersji Limousine wynosi od 331 do 1175 litrów. A5 może holować przyczepy z hamulcem o masie do 1900 kilogramów i przyczepy bez hamulca o masie do 750 kilogramów. Maksymalne dopuszczalne obciążenie dachu wynosi 90 kilogramów.
Standardowy system klimatyzacji z elektryczną sprężarką chłodniczą działa nie tylko podczas jazdy w trybie EV i hybrydowym, ale działa także przed wyruszeniem w drogę. W razie potrzeby klimatyzacja pomocnicza zapewni komfortową temperaturę wnętrza jeszcze przed wejściem do samochodu. Można ją zaprogramować bezpośrednio w pojeździe lub za pośrednictwem aplikacji myAudi.
Opcjonalna komfortowa klimatyzacja pomocnicza może być używana do aktywacji dodatkowych opcjonalnych funkcji, takich jak ogrzewanie siedzeń, wentylacja siedzeń, ogrzewanie kierownicy i ogrzewanie szyb. Przy odblokowaniu pojazdu za pomocą pilota można również uruchomić funkcję „szybkiej kontroli klimatyzacji”. Oznacza to, że wnętrze może być szybko schłodzone nawet bez aplikacji. Standardowa trzystrefowa automatyczna klimatyzacja automatycznie reguluje temperaturę powietrza i jego dystrybucję oddzielnie dla kierowcy, pasażera z przodu i tylnego rzędu. Komfortową klimatyzację pomocniczą można ustawić lub aktywować w MMI lub wygodnie za pośrednictwem aplikacji myAudi.
W sportowo zaprojektowanym A5 e-hybrid quattro o mocy 270 kW (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,7–2,1; łączne zużycie energii w kWh/100 km: 15,9–15,1; łączna emisja CO2 w g/km: 61–47; klasa CO2: B), pakiet zewnętrzny S line, pakiet stylizacyjny w kolorze czarnym i przyciemniane szyby dla szczególnie dynamicznego wyglądu są standardowo na pokładzie. Podobnie jak w przypadku Audi S5, e-hybrid quattro o mocy 270 kW ma reflektory LED plus i tylne światła LED pro.
System parkowania plus z wyświetlaczem odległości i kamerą cofania, sportowe fotele wykończone mieszanką skóry/sztucznej skóry, sportowe zawieszenie, 19-calowe obręcze kół i czerwone zaciski hamulcowe stanowią elementy wyposażenia standardowego. Warianty o mocy 220 kW (łączne zużycie paliwa w l/100 km: 2,6–2,0; łączne zużycie energii w kWh/100 km: 15,8–14,9; łączna emisja CO2 w g/km: 60–45; klasa CO2: B) są standardowo wyposażone w 18-calowe obręcze kół i trzystrefową automatyczną klimatyzację. Wszystkie modele A5 na rynek europejski są również wyposażone w ogrzewane przednie fotele.
Aby spełnić różne życzenia klientów, nowe hybrydy plug-in i wszystkie modele z rodziny A5 można również zamawiać z dodatkowymi pakietami wyposażenia. Pakiet biznesowy jest nowym elementem oferty w Europie. Jest on dostępny dla wariantu PHEV o mocy 220 kW. Pakiet podstawowy łączy najważniejsze wyposażenie, które zwiększa komfort i cyfrową łączność w pojeździe. Wybrane systemy wspomagania i inne najważniejsze elementy wspierają codzienną jazdę. Pakiet obejmuje adaptacyjne wspomaganie jazdy, system parkowania plus z wyświetlaczem odległości, asystenta parkowania i kamerę cofania. Sklep z aplikacjami Audi w MMI pojazdu zapewnia dostęp do stale rosnącego wyboru popularnych aplikacji.
Interfejs smartfona łączy go z pojazdem i wyświetla treści ze smartfona bezpośrednio na ekranie dotykowym MMI. Przednie fotele sportowe, które są częścią pakietu biznesowego, zapewniają jeszcze większy komfort i lepsze podparcie boczne podczas pokonywania zakrętów dzięki czterokierunkowej elektrycznej regulacji podparcia lędźwiowego, ręcznej regulacji podparcia ud, zintegrowanym zagłówkom i wyraźnie zaznaczonym bocznym podparciom siedziska.
Źródło: Audi