Nowy Opel Grandland jest dostępny w niemieckich salonach już od kilku dni. Już od samego początku nowy, flagowy SUV „made in Germany” może zostać zamówiony z jednym z trzech zelektryfikowanych układów napędowych, ponieważ jest to pierwszy Ope zaprojektowany w oparciu o nową platformę STLA Medium stworzoną dla pojazdów BEV. Klienci mogą zamówić nowego Grandlanda Hybrid z technologią 48 V w cenie od 144 900 zł (sugerowana cena cennikowa w Polsce z VAT).
Jako alternatywa dostępny jest również wariant plug-in hybrid o mocy systemowej 143 kW (195 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm w cenie od 187 400 zł. Grandland Electric jest obecnie oferowany w cenie od 198 900 zł. Wszystkie wersje Grandlanda mają jedną wspólną cechę: oferują liczne innowacyjne technologie, inteligentne funkcje i zrównoważone rozwiązania, a także zachwycający wygląd, jaki zapewnia charakterystyczny pas przedni marki Opel 3D Vizor z podświetlanym logo Blitz w wersji
wyposażenia GS.
Prezentując przełomowy samochód Opel Experimental, marka Opel pokazała jasną wizje swojej przyszłości, a nowy Opel Grandland już teraz urzeczywistnia wiele wizjonerskich innowacji.
Elektryzująca nowość: zachwycający SUV z praktycznymi rozwiązaniami tylowy i dynamiczny, przestronny i wszechstronny z w pełni zelektryfikowaną gamą układów napędowych – to atuty, które już przekonały ekspertów i zapewniły nowemu modelowi tytuł „Najlepszego samochodu poniżej 50 000 euro” w plebiscycie Złotej Kierownicy 20245. Panel przedni Vizor 3D z dumnie prezentującym się na samym środku podświetlanym logo Blitz natychmiast przyciąga wzrok, a stale podświetlany napis „OPEL” z tyłu stanowi wyraźną deklarację. Wizualne akcenty podkreślają imponującą sylwetkę największego SUV-a Opla. Nowy Opel Grandland mierzy 4,65 m długości, 1,93 m szerokości i 1,66 m wysokości. W porównaniu do swojego poprzednika, jest o 173 mm dłuższy, o 36 mm wyższy i o 49 mm szerszy, co daje więcej przestrzeni w kabinie i zwiększa komfort podróży. Jego rozstaw osi wynoszący 2 795 milimetrów i mocno pochylona tylna klapa zwiększają dostępną przestrzeń. Pasażerowie w drugim rzędzie mają o 20 milimetrów więcej miejsca na nogi. Tylne siedzenia można złożyć w proporcjach 40:20:40, uzyskując w ten sposób przestrzeń bagażową o pojemności do 1645 litrów.
W kokpicie delikatnie nachylony w stronę kierowcy 10- lub 16-calowy ekran centralny i wysoko umieszczona konsola środkowa nadają sportowego charakteru. Za kierownicą umieszczono dyskretny, szeroki, w pełni cyfrowy zestaw wskaźników, na którym wyświetlane są najważniejsze informacje. Wraz z wyświetlaczem projekcyjnym Intelli-HUD pozwala on kierowcy skupić się na drodze i cieszyć się jazdą, unikając konieczności odrywania wzroku od drogi. Kierowca ma również możliwość uruchomienia trybu Pure. Pozwala on ograniczyć do minimum ilość treści wyświetlanych na zestawie wskaźników i ekranie centralnym, zapewniając lepszą koncentrację podczas jazdy nocą lub przy dużej prędkości. Zgodnie z typową tradycją Opla, często używane ustawienia, takie jak klimatyzacja, można również obsługiwać intuicyjnie za pomocą kilku pozostałych przycisków fizycznych.
Ergonomiczne fotele z indywidualnie regulowanymi podparciami bocznymi, posiadające atest „Aktion Gesunder Rücken e.V.” („kampanii na rzecz zdrowych pleców”, czyli niemieckiego stowarzyszenia promującego badania nad profilaktyką bólu pleców), również zapewniają wygodną, a przede wszystkim bardziej zrelaksowaną jazdę. Opatentowana funkcja Intelli-Seat jest już dostępna w standardzie we wszystkich przednich fotelach. Specjalne wgłębienie biegnące przez środek siedziska w celu zmniejszenia nacisku na kość ogonową zwiększa komfort jazdy. I zgodnie z podejściem Opla „Greenovation”, wszystkie obicia i tapicerka wnętrza wykonane są w 100 procentach z materiałów pochodzących z recyklingu.
Opel Olympia – 90 lat prekursora nowoczesnej produkcji samochodów
Praktyczne i innowacyjne rozwiązania, takie jak Pixel Box dostępny w standardzie w zależności od poziomu wyposażenia, również ułatwiają życie pasażerom, sprawiając, że ich podróż jest przyjemniejsza. Bezprzewodowa ładowarka do smartfona znajduje się za szybą, dzięki czemu urządzenia można ładować jednocześnie bezpiecznie je przechowując. Odłożony smartfon jest zawsze widoczny, więc mamy pewność, że nie zapomnimy o nim, wysiadając z naszego Grandlanda. Schowki, takie jak kieszenie na telefon w oparciach przednich foteli lub duży schowek pod konsolą centralną, w którym znajduje się również gniazdo 12 V to kolejne pomysłowe miejsca do przechowywania różnych przedmiotów podczas podróży.
Nowy, topowy i najmocniejszy SUV w gamie Opla jest wyposażony w szeroką gamę systemów wspomagania kierowcy, w tym automatyczny tempomat z funkcją pełnego zatrzymania (Stop & Go), rozszerzony system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentne dostosowywanie prędkości i system antykolizyjny „In Crash Braking”. Parkowanie i manewrowanie ułatwiają także przednie i tylne czujniki parkowania, kamera cofania z funkcją automatycznego czyszczenia oraz kamera Intelli-Vision 360 stopni.
Nieoślepiające światła Intelli-Lux HD, które po raz pierwszy w nowym Grandlandzie składają się z aż ponad 50 000 elementów, zwiększają bezpieczeństwo jazdy w nocy. W zależności od sytuacji na drodze, kamera wykrywa idących z naprzeciwka użytkowników drogi oraz nadjeżdżające pojazdy, a oświetlenie Intelli-Lux Pixel Matrix HD oświetla je jeszcze precyzyjniej niż poprzednie technologie oświetlenia matrycowego. Jednocześnie wszystkie automatyczne funkcje Intelli-Lux zostały udoskonalone i wyniesione na nowy poziom. Rozkład snopa światła przed pojazdem może być stale cyfrowo regulowany przy użyciu ponad 50 000 pikseli, dzięki czemu intuicyjnie prowadzi on kierowcę wzdłuż drogi podczas pokonywania zakrętów. Oprócz cyfrowej regulacji snopa światła, w zależności od kąta skrętu, po odpowiedniej stronie pojazdu aktywowany jest dodatkowy moduł świetlny. Jeszcze lepiej oświetla on pobocze, zapobiegając powstawaniu tzw. „czarnych dziur” podczas pokonywania zakrętów. W przypadku złej pogody lub mgły, system Intelli-Lux HD bierze pod uwagę możliwy efekt oślepienia spowodowany przez mokre od deszczu ulice i odpowiednio dostosowuje intensywność światła, aby nie oślepiać nadjeżdżających z przeciwnej strony kierowców.
Ponadto technologia oświetlenia o wysokiej rozdzielczości nie tylko chroni oczy innych użytkowników drogi, ale także samego kierowcy Grandlanda. System rozpoznaje ustawione na drodze znaki drogowe i przyciemnia diody LED, aby odbicie znaków nie oślepiało kierowcy. „Greenovation” według Opla: zelektryfikowany, bez chromowanych elementów i z materiałami pochodzącymi z recyklingu
Marka Opel stosuje podejście „Greenovation”, wykorzystując we wnętrzu materiały pochodzące z recyklingu, rezygnując z elementów chromowanych i oferując wyłącznie zelektryfikowane układy napędowe. Podejście to jest korzystne nie tylko dla klimatu, ale także dla osiągów i zachowania na drodze nowego Grandlanda – pierwszego Opla, który korzysta z platformy Stellantis STLA Medium, zaprojektowanej specjalnie z myślą o modelach z napędem elektrycznym. Grandland Electric z akumulatorem o pojemności 73 kWh (pojemność netto) oferuje zasięg do 523 km (WLTP1) między kolejnymi postojami na ładowanie. Grandland Electric GS będzie dostępny z akumulatorem 82 kWh, zapewniając zasięg do 582 kilometrów (WLTP1). Akumulator o pojemności 97 kWh (pojemność netto) pozwoli wkrótce pokonać dystans do około 700 km (WLTP1) bez lokalnej emisji spalin. W przypadku konieczności naładowania Grandlanda, na publicznej stacji szybkiego ładowania za pomocą ładowarki o mocy 160 kW, naładowanie akumulatora do 80 procent pojemności zajmuje mniej niż 30 minut.
Alternatywnie, klienci mogą również wybrać wersję z 48-woltową technologią hybrydową lub hybrydę plug-in oferującą moc systemową 143 kW (195 KM) i moment obrotowy 350 Nm. Niezależnie od rodzaju napędu, Grandland zawsze łączy komfort i wyjątkową dynamikę zapewniając niezwykłą przyjemność z jazdy.
Pierwszy Opel: nowa platforma umożliwiając zasięg w trybie elektrycznym do około 700 km (WLTP)
Platforma Stellantis STLA Medium została zaprojektowana specjalnie z myślą o samochodach elektrycznych. Dzięki platformie tej elektromobilność staje się jeszcze bardziej atrakcyjna, lepiej nadającą się do codziennego użytku i bardziej wydajna. Nowa platforma oferuje wiele korzyści: umożliwia zamontowanie wyjątkowo płaskiego akumulatora. Przy wymiarach 1 932 x 1 480 milimetrów, w pełni wykorzystuje długość i szerokość nowego Grandlanda, dzięki czemu ma tylko 245 milimetrów wysokości.
Niezwykle sztywna konstrukcja w połączeniu z innowacyjnym podwoziem zapewnia zauważalnie lepszą stabilność jazdy, a przepływ powietrza pod samochodem jest zoptymalizowany dzięki płaskiej konstrukcji podwozia. Nowego Grandlanda Electric, w którym zamontowany jest 400-woltowy akumulator trakcyjny, można już zamawiać z akumulatorem o pojemności 73 kWh (pojemność netto), oferującym zasięg do 523 kilometrów (WLTP) lub z akumulatorem o pojemności 82 kWh (pojemność netto), oferującym zasięg do 582 kilometrów (WLTP). W obu tych przypadkach silnik elektryczny oferuje moc 157 kW (213 KM) i 345 Nm bezpośredniego momentu obrotowego. Dzięki temu Grandland Electric przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9 sekund; a jego maksymalna prędkość to 170 km/h.
Jednocześnie platforma STLA Medium została zaprojektowana tak, aby pomieścić akumulatory o pojemności netto do 97 kWh. W połączeniu z mocnym i wydajnym silnikiem elektrycznym nowej generacji, a także innymi energooszczędnymi urządzeniami, takimi jak pompa ciepła, która na rynku niemieckim dostępna jest w standardzie, w przyszłości możliwe będzie osiągnięcie lokalnie bezemisyjnego zasięgu na poziomie około 700 kilometrów
Dzięki hamowaniu rekuperacyjnemu energia może być odzyskiwana w trzech różnych trybach, dzięki czemu Grandland Electric jest jeszcze bardziej efektywny. A kiedy ten najlepszy w gamie SUV musi się naładować, wystarczy krótka przerwa: nowy Grandland Electric oferuje opcję ładowania prądem stałym o mocy do 160 kW. Na publicznej stacji szybkiego ładowania, naładowanie do 80 procent pojemności akumulatora zajmuje mniej niż 30 minut.
Zelektryfikowane alternatywy: hybryda typu plug-in i wersja z hybrydową technologią 48-woltową
Marka Opel wychodzi również naprzeciw klientom, którzy nie są jeszcze gotowi przesiąść się do samochodu w 100% elektrycznego. Chociaż platforma STLA Medium została zoptymalizowana pod kątem samochodów elektrycznych, może obsługiwać także inne napędy. Nowy Grandland Plug-in Hybrid oferuje lokalnie bezemisyjny zasięg do 87 kilometrów (WLTP). Moc systemowa 143 kW (195 KM) i maksymalny moment obrotowy 350 Nm w połączeniu ze zelektryfikowaną siedmiobiegową przekładnią dwusprzęgłową zapewniają ogromną radość z jazdy. Samochód z napędem na przednie koła przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 7,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 220 km/h. Jednak Grandland Plug-in Hybrid to nie tylko sportowy, topowy SUV, ale także wszechstronny samochód do codziennego użytku, w tym do holowania. Dzięki połączeniu 1,6-litrowego silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem i turbosprężarką o mocy 110 kW (150 KM) oraz silnika elektrycznego o mocy 92 kW (125 KM), Grandland może holować przyczepy o masie do 1 500 kilogramów3. Hybryda plug-in wyróżnia się także pod względem
odzyskiwania energii i skuteczności hamowania. Gdy kierowca hamuje, silnik elektryczny działa jako generator, przekształcając energię hamowania w energię elektryczną. Jednocześnie samochód automatycznie zwalnia na łagodnych zjazdach, a akumulator o pojemności 17,9 kWh jest doładowywany. W ten sposób, dzięki efektywnemu połączeniu napędów Grandland Plug-in Hybrid może przejechać na jednym baku paliwa i pełnym naładowaniu akumulatora do około 900 kilometrów (według WLTP1).
Źródło: Opel