Categories: Klasyki

Opel Olympia – 90 lat prekursora nowoczesnej produkcji samochodów

Sportowe i eleganckie, ultranowoczesne oraz wyposażone w najbardziej zaawansowane technologie, takie jak adaptacyjne oświetlenie Intelli-Lux Pixel: Opel Astra i Astra Sports Tourer to idealne rozwiązanie niemal dla każdego. Zapewnia to również szeroka gama układów napędowych oferowanych w tym bestsellerze klasy kompaktowej.

Najnowsza generacja Astry dostępna jest w wersji z napędem elektrycznym, jako hybryda plug-in, jako hybryda z technologią 48V oraz z bardzo oszczędnym silnikiem spalinowym.

Jeden szczególny model marki Opel odegrał kluczową rolę w tym, że dziś tak wiele nowoczesnych i przystępnych cenowo wariantów samochodów jest standardem: Opel „Type Olympia” z 1935 roku. 90 lat temu położył on bowiem podwaliny pod nowoczesną, oszczędzającą czas i koszty produkcję samochodów. Opel Olympia był pierwszym niemieckim masowo produkowanym samochodem z samonośnym nadwoziem wykonanym w całości ze stali. Taka konstrukcja po raz pierwszy umożliwiła wprowadzenie etapu zwanego „ślubem” – tak w fabrycznym żargonie określa się moment połączenia nadwozia z zespołem napędowym – technologii, która zapisała się w historii motoryzacji i do dziś kształtuje przyszłość seryjnej produkcji samochodów.

Rewolucyjny: doskonałe osiągi i oszczędność dzięki nowej konstrukcji

Rok 1935 rozpoczął się prawdziwym przełomem w świecie motoryzacji: marka Opel zaprezentowała na Berlińskim Salonie Samochodowy model „Type Olympia” z silnikiem o pojemności 1.3 litra. Innowacyjny model wszedł do produkcji seryjnej w kwietniu. Początkowo był oferowany jako sedan z nadwoziem typu kabriolet, a wkrótce potem również w wersji z zamkniętym, metalowym dachem. Olympia była wyjątkowa nie tylko dlatego, że jako pierwsza przekroczyła Ocean Atlantycki, udając się do Ameryki Południowej na pokładzie sterowca. Była także pierwszym masowo produkowanym samochodem w Niemczech z samonośnym, całkowicie stalowym nadwoziem, na które Opel otrzymał patent. Mówiąc obrazowo, nadwozie i podwozie zostały połączone w jednolitą, samonośną strukturę, podobnie jak w przypadku konstrukcji samolotów. Ta innowacyjna koncepcja techniczna oznaczała zerwanie z tradycyjnymi technikami konstrukcyjnymi stosowanymi wówczas w produkcji samochodów. Zalety tej rewolucyjnej w tamtym czasie konstrukcji, a dziś będącej standardem, są liczne.

Metalowy szkielet samonośnego nadwozia składał się z profilowanych belek, połączonych na wzór konstrukcji lotniczych, co pozwoliło znacznie obniżyć masę pojazdu. Dzięki temu Olympia ważyła zaledwie 835 kg, czyli o 135 kg mniej niż jej poprzednik oparty na podwoziu ramowym, mimo zastosowania tego samego silnika. Rezultatem były lepsze osiągi przy tej samej jednostce napędowej oraz niższe zużycie paliwa.



Opel – seria nagród w roku jubileuszowym

Dzięki wszystkim tym innowacjom Olympia była nie tylko najbardziej oszczędną limuzyną pochodzącą z produkcji seryjnej w swojej klasie osiągów, ale także najszybszą. 1,3-litrowy silnik o mocy 18 kW (24 KM) pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną 95 km/h. Jednocześnie samochód zużywał średnio 9,5 litra paliwa na 100 km. Nowy model oferował również inne innowacje. Przy prawie niezmienionym prześwicie jego środek ciężkości znajdował się około 15 centymetrów niżej niż w poprzednim modelu Opla z sinikiem 1.3 litra. Komfortowe zsynchronizowane zawieszenie Opla zapewniało stabilne i bezpieczne właściwości jezdne. Producent z Rüsselsheim opisywał te efekty w następujący sposób: „Nawet przy dużych prędkościach można bez obaw pokonywać zakręty – Olympia jest odporna na przechyły.”

Przy rozstawie osi wynoszącym 2,37 metra i długości całkowitej wynoszącej zaledwie 3,95 metra, Olympia była również niezwykle zwrotna. Wysokie standardy, jakie Opel wyznaczył dla tego modelu, zostały również docenione przez czasopisma branżowe. Magazyn „Motor and Sport” napisał: „Osiągi są niezwykle imponujące jak na samochód z silnikiem 1.3 litra i pozwalają kierowcy osiągać bardzo przyzwoite średnie prędkości”.

Imponujący wewnątrz i na zewnątrz: nowy design zapewnia większe bezpieczeństwo i komfort

Jednak nie tylko wzorcowe osiągi i właściwości jezdne sprawiały, że Olympia była idealnym samochodem na dłuższe podróże w latach 30. Jej wnętrze również wyróżniało się komfortem i funkcjonalnością. Ówczesne broszury reklamowe podkreślały:

„Tapicerowane fotele są pokryte sztruksem, oparcia przednich foteli są składane do przodu, a tylne siedzenia mają tak korzystne wymiary pod względem szerokości i głębokości, że pasażerowie cieszą się pełną swobodą ruchów i nie odczuwają zmęczenia podczas jazdy.”

Konstrukcja samonośnego nadwozia dodatkowo zwiększała bezpieczeństwo pasażerów. Dach był wykonany z jednego kawałka stali, co dodatkowo usztywniało konstrukcję pojazdu. W przedniej części karoserii zastosowano strefę kontrolowanego zgniotu, która pochłaniała część energii uderzenia w przypadku kolizji. Tym samym Olympia stała się prekursorem sztywnej kabiny pasażerskiej i strefy zgniotu. Nowy model zachwycał także stylistyką: po raz pierwszy w historii motoryzacji reflektory zostały zintegrowane z nadwoziem samochodu.

Olympia jako prekursor: początek nowoczesnej produkcji samochodów

Samonośne nadwozie ze stali nie tylko sprawiło, że Olympia stała się lżejsza, bezpieczniejsza i bardziej komfortowa, ale także umożliwiło nowoczesną produkcję samochodów na dużą skalę. W kolejnych dekadach stało się to standardem we wszystkich fabrykach samochodowych na świecie. Tak narodził się proces montażu zwany „ślubem” – tak w fabrycznym żargonie określa się moment połączenia nadwozia z zespołem napędowym. Metoda ta, opatentowana 90 lat temu, była prawdziwą rewolucją w produkcji samochodów. Po raz pierwszy wstępnie zmontowane osie i silniki nie były już przykręcane do niezmontowanego podwozia, lecz umieszczane w gotowych nadwoziach za pomocą hydraulicznych podnośników, które opuszczały je z taśm montażowych. Dzięki temu cały proces produkcji stał się szybszy i bardziej wydajny, a oszczędności przełożyły się na bardziej przystępne ceny dla klientów. Dzięki temu dwudrzwiowy sedan Olympia oraz dwudrzwiowy kabriolet były dostępne w cenie 2 500 marek, czyli o 350 marek taniej niż ich poprzednik z silnikiem 1.3 litra.

Poza rewolucją w konstrukcji pojazdu i procesie produkcji, Opel miał jeszcze jeden powód do świętowania w 1935 roku:  stał się pierwszym niemieckim producentem samochodów, który przekroczył próg 100 000 wyprodukowanych pojazdów rocznie.

Spektakularna promocja: Olympia w przestworzach i na ekranie

Opel doskonale wiedział, jak odpowiednio wypromować Olympię. W 1936 roku stała się ona pierwszym samochodem, który dosłownie wzniósł się w przestworza. Na pokładzie słynnego sterowca LZ 129 Hindenburg 500-tysięczny Opel od początku produkcji samochodów w fabryce w Rüsselsheim został przetransportowany do Rio de Janeiro.

Po trzech dniach lotu i pokonaniu 10 000 kilometrów, Hindenburg wylądował w Brazylijskiej metropolii, gdzie mieszkańcy entuzjastycznie powitali Olympię i towarzyszyli jej przejazdowi przez ulice Rio, wiwatując na jej cześć. W ten sposób Opel Olympia dotarł wyżej i dalej niż jakikolwiek inny samochód.

Jedenaście lat później , w 1947 roku, Olympia ponownie znalazła się w centrum uwagi, tym razem jako główna bohaterka filmu „W tamtych dniach”. Film opowiadała historię dekady z perspektywy Olympii i jej różnych właścicieli, co nadało jej niemal symboliczny charakter. Niekonwencjonalny styl narracji przekonał krytyków, a film został nawet włączony do programów edukacyjnych w niemieckich szkołach.

Sukces Olympii trwał nieprzerwanie przez kolejne dekady: kolejne generacje Opla nosiły nazwę Olympia aż do początków lat 70-tych. Nazwa Olympia stała się symbolem innowacyjnej inżynierii, wysokiej jakości i niezawodności. Te same zalety od dziesięcioleci uosabia stale ewoluujący bestseller Opla w klasie kompaktowej – początkowo znany jako Kadett, a dziś jako ultranowoczesna Astra.

Źródło: Opel



Redakcja

Recent Posts

Volkswagen przedstawia ID. EVERY1 – zapowiedź elektrycznego modelu w najbardziej przystępnym cenowo segmencie rynku

Już od czasów Garbusa, dzięki kompaktowym i atrakcyjnym samochodom, Volkswagen zapewnia milionom ludzi przystępną cenowo…

9 godzin ago

Nowy Opel Grandland – elektryzujący w każdej wersji

Nowy Opel Grandland jest dostępny w niemieckich salonach już od kilku dni. Już od samego…

9 godzin ago

Volkswagen Transporter – 75 lat historii na drogach

Volkswagen Samochody Dostawcze świętuje 75. rocznicę rozpoczęcia seryjnej produkcji jednego z najbardziej kultowych pojazdów użytkowych…

1 dzień ago

Mitsubishi Motors – nowa aplikacja już wkrótce

Mitsubishi Motors poinformowało o wdrożeniu w Europie nowej aplikacji Mitsubishi Motors, przeznaczonej na urządzenia mobilne,…

1 dzień ago

ModaMiami – Srebrne Gwiazdy ze Stuttgartu lśnią na Wschodnim Wybrzeżu

Ekskluzywne klasyki na polu golfowym przed hotelem Biltmore w Coral Gables. Hołd dla Srebrnych Strzał…

1 dzień ago

Kia odzyskała fotel lidera i jest najchętniej wybieraną marką w Polsce przy zakupie samochodu elektrycznego

Kia odzyskała fotel lidera i w 2025 jest najchętniej wybieraną marką pod względem liczby rejestracji…

1 dzień ago