Kolory pobudzają emocje. Wpływają na nasze postrzeganie otoczenia, dzięki nim wszystko nabiera charakteru. Przez uspokajający błękit morza po ognistą purpurę nieba, gdy zachodzi słońce – kolory są ważną częścią naszych doznań i w niezliczone sposoby wzbogacają ludzkie życie.
Mazda zawsze przywiązywała wielką wagę do kolorów. Najlepszym tego przykładem jest lakier Soul Red Crystal, będący niemal jej wizytówką, a na pewno świadectwem przekonania tej marki do dynamiki designu. Odcień lakieru Soul Red Crystal, wprowadzony w roku 2017, został opracowany jako dopełnienie filozofii projektowania Kodo, której istotą jest uchwycenie piękna ruchu obiektów w przestrzeni. Uzyskanie tej spektakularnej barwy wymaga bardzo złożonej procedury nakładania lakieru, gdyż każda kolejna warstwa ma równie duże znaczenie dla końcowego efektu głębi i żywego, zmiennego lśnienia. Dotyczy to nie tylko czerwieni. Każdy odcień w palecie lakierów Mazdy powstaje w wyniku złożonego procesu twórczego, który łączy tradycyjne techniki z innowacyjnymi rozwiązaniami. Celem jest otrzymanie barwy, która porusza uczucia odbiorcy – o czymś opowiada, zapewnia emocjonalne przeżycia.
Pierwszą inspirację od efektu ostatecznego dzieli długa praca, którą wykonują projektanci kolorów i materiałów, odpowiedzialni za rynki europejskie. Proces zaczyna się od „tablic nastroju”. Umieszcza się na nich kolaże z obrazów i materiałów, które tworzą pewną atmosferę albo ciekawą paletę barw. Tablice te pomagają zespołowi projektantów w skrystalizowaniu wizji, a zestawione ze sobą kolory pochodzące z wielu źródeł pokazują wzajemne oddziaływanie różnych odcieni.
Projektanci nieustannie próbują kreować nowe i nowatorskie barwy. Badają tradycyjne metody uzyskiwania różnych odcieni błękitu – wszystko to w poszukiwaniu inspiracji, które kiedyś przydadzą się i wpłyną na wygląd nowego modelu Mazdy. W ramach tych badań cały zespół przeszedł kurs Aizome – tradycyjnego japońskiego rzemiosła farbowania tkanin naturalnym barwnikiem indygo. Aizome to pradawna technika zdobnicza, pozwalająca uzyskać głębokie, nasycone odcienie ciemnego błękitu. Równocześnie, jest to coś więcej niż sam proces farbiarski – to swego rodzaju rytuał estetyczny, a przywiązanie do wartości tradycyjnego rzemiosła mocno przemawia do filozofii projektowania Mazdy.
Zespół odpowiedzialny za kolory ma za sobą wyjazd szkoleniowy poświęcony poznawaniu tej wartościowej, częściowo już zapomnianej tradycji. Także w praktyce – jego członkowie własnoręcznie farbowali tkaniny, eksperymentowali z różnymi technikami otrzymywania całej gamy odcieni błękitu. Doświadczenie to miało cenny wpływ na projektantów. Przypomniało im, czym było prawdziwe rzemiosło, w którym efekt zależał od umiejętności, pracy wprawnych rąk: czegoś, co gubi się we współczesnym świecie zautomatyzowanych technologii. „Dzisiaj łatwo jest pominąć wartość ręcznego tworzenia przedmiotów” – mówi Alena – „a przecież kolory i materiały, jakie projektujemy, istnieją w sferze realnej. Otaczają kierowców i pasażerów naszych samochodów. Dlatego praca z rzeczywistą materią, a nie wirtualna, na ekranie, wzbogaca nasz proces twórczy.” I nie jest to pierwszy raz, gdy Mazda czerpie inspiracje z tradycyjnych technik japońskich, czego przykładem może być współpraca z manufakturą Suzusan, która odrodziła inną pradawną technikę farbowania tkanin – Shibori.
Obecnie zespół projektujący kolory próbuje przełożyć nowe doświadczenia na realia swojej pracy. Odcienie indygo, charakterystyczne dla Aizome, testowane są na różnych płaszczyznach nadwozi samochodów. Kolory z tej puli jeszcze nie znalazły zastosowania w nowych samochodach, ale już przechodzą drobiazgowe badania z wykorzystaniem nowatorskiego, trójwarstwowego procesu lakierniczego Mazdy, nazwanego Takuminuri. Celem tych prób jest przekonanie się, jak dany kolor zachowywać się będzie na panelach karoserii samochodu i czy możliwe będzie nadanie mu pożądanego efektu lśnienia, które emanuje jak gdyby od środka, spod powierzchni.
I znowu – błękit indygo będący owocem tego procesu to coś więcej niż kolor: to emocjonalna podróż. To opowieść o spotkaniu tradycji z innowacją, o rzemiośle z dawnych wieków, które udaje się gładko zespolić z nowoczesnym designem. Na razie kolor ten pozostaje w stadium eksperymentów. Jest jednak szansa, że znajdzie zastosowanie w jednym z lakierów Mazdy i tak jak one, przemawiać będzie do wyobraźni poprzez swą fascynującą historię. Natomiast na zmysł wzroku oddziaływać będzie dzięki niezwykłej właściwości takiego absorbowania i odbijania światła, że samochód wzbudza poczucie ruchu i witalności, nawet wtedy, gdy stoi. Bo przecież właśnie to jest istotą Kodo, filozofii projektowania pojazdów wyznawanej przez Mazdę.
Tradycja i innowacja odgrywają ważną rolę w procesie komponowania kolorów dla Mazdy, ale zespół projektantów sięga także po zewnętrzne inspiracje, nieustannie poszukując nowych wpływów i doświadczeń. Jedną z okazji dla designerów Mazdy do eksploracji inspirujących tworzyw, faktur i trendów stał się Tydzień Designu 2024 w Mediolanie. Tego rodzaju osobiste doświadczenia są niezbędne dla zachowania świeżości i aktualności w projektach Mazdy – dzięki nim zespół uczy się łączyć wpływy z różnych stron świata z japońskimi korzeniami marki.
Najnowszym efektem takich eksploracji trendów w dziedzinie designu jest kolor lakieru Melting Copper (dosłownie: płynna miedź). Proces jego opracowania obejmował wymieszanie zmielonych na proszek drobin metalu z małą ilością czarnego barwnika dla osiągnięcia doskonałego wyważenia pomiędzy połyskiem a głębią. Nowy kolor, zainspirowany ponadczasowym pięknem płynnego metalu, miał swój debiut w najnowszym modelu SUV-a – Maździe CX-80, który cechuje się zarówno masywną, jak i elegancką sylwetką.
W rozumieniu Mazdy kolor znacznie wykracza poza sam aspekt wizualny samochodu. Jest elementem języka emocjonalnego, który przemawia wprost do serca – zarówno producenta, jak i jego klientów. Czerpiąc z bogatego źródła japońskiego rzemiosła i eksplorując globalne trendy w dziedzinie designu, a nawet próbując sił w tradycyjnej pracy ręcznej, projektanci Mazdy tworzą kolory nie tylko piękne, lecz również niosące głębokie znaczenia. Lakier Soul Red Crystal wyraża pasję i śmiałość marki Mazda. Podobnie, każdy z pozostałych kolorów w gamie wzbogaca doznania z posiadania i prowadzenia samochodu i wytwarza trwałą więź emocjonalną pomiędzy kierowcą a jego pojazdem.
Źródło: Mazda
Można już konfigurować i zamawiać nowe Audi A6 Avant, które zadebiutowało na początku marca. Ten…
Nowa elektryczna Toyota C-HR+ będzie rywalizować w kluczowym dla europejskiego rynku segmencie C-SUV. Elegancka i…
Eternis, lider w branży urban mobility i partner największych aplikacji przewozowych w Europie, rozpoczął nowy…
Już od czasów Garbusa, dzięki kompaktowym i atrakcyjnym samochodom, Volkswagen zapewnia milionom ludzi przystępną cenowo…
Nowy Opel Grandland jest dostępny w niemieckich salonach już od kilku dni. Już od samego…
Volkswagen Samochody Dostawcze świętuje 75. rocznicę rozpoczęcia seryjnej produkcji jednego z najbardziej kultowych pojazdów użytkowych…