„Polowanie” na rekord z instruktorem Porsche Experience Jensem Richterem za kierownicą rozpoczęło się 14 stycznia 2025 roku po południu, w trudnych warunkach atmosferycznych. „Kondycja lodowego toru pod ekstremalnym, ciągłym obciążeniem driftującego Porsche Taycan pogarszała się szybciej, niż mogliśmy się spodziewać” – relacjonował wyzwania Jens Richter. „Pierwszą próbę musieliśmy więc przerwać po około 11 kilometrach”.
Przed drugim podejściem zespół zmienił kolce na krótsze i wykorzystał fakt, że wraz z zapadającą ciemnością temperatura lodu ponownie spadła. Ta próba zakończyła się sukcesem: Jens Richter utrzymał standardowe Porsche Taycan GTS w kontrolowanym drifcie na dystansie 17,503 km, pokonując 132 okrążenia. W tym czasie jego interwencje ograniczały się jedynie do przepustnicy oraz układu kierowniczego. Taka odległość pozwoliła ustanowić nowy rekord świata w najdłuższym nieprzerwanym drifcie samochodem elektrycznym na lodzie i znacząco pobić poprzedni rekord, wynoszący 14,809 km. „Zdobywając nowy tytuł Guinnessa na lodzie, Taycan po raz kolejny udowodnił swoje kompetencje w jeździe »bokiem«” – powiedział Jens Richter. „Tym razem nawet z napędem na wszystkie koła. Fakt, że Taycan GTS tak sprawnie daje się kontrolować w ekstremalnych warunkach, wiele mówi o jego doskonałym podwoziu i zrównoważonych osiągach”.
Przejazd odbył się na lodowym torze w Porsche Arctic Center w Levi w Finlandii, około 150 km na północ od koła podbiegunowego, pod nadzorem oficjalnego arbitra z GUINNESS WORLD RECORDS. Na potrzeby próby bicia rekordu zespół Porsche Experience stworzył krąg o średnicy 59 metrów. Z myślą o ustanowieniu rekordu na obu osiach Porsche Taycan GTS zamontowano dostępne w sprzedaży opony Michelin z 1-milimetrowymi kolcami.
Aby dokładnie zmierzyć trasę przejazdu, samochód wyposażono w profesjonalne urządzenie pomiarowe GPS. Pozwoliło to udokumentować nie tylko przebytą odległość, ale także działania kierowcy, takie jak ruchy kierownicą, przyspieszanie i hamowanie oraz działające na pojazd przeciążenia.
Oficjalnym sędzią GUINNESS WORLD RECORDS obecnym na miejscu był Carl Saville, który wkrótce po ustanowieniu rekordu wręczył odpowiedni certyfikat kierowcy Jensowi Richterowi oraz Christianowi Lehwaldowi, dyrektorowi zarządzającemu Porsche Arctic Center i szefowi Porsche AG ds. Porsche Experience oraz nowych platform. „Nasze podejście oparte na marketingu doświadczeń polega na ciągłym próbowaniu tego, co nietypowe. W Porsche Arctic Center mamy wyjątkowo dobre warunki do driftowania na lodzie. A nasze nowe Porsche Taycan GTS to jeden z najmocniejszych samochodów elektrycznych na rynku. Byliśmy więc pewni, że dzięki tej kombinacji możemy pobić rekord świata – i podjęliśmy to wyzwanie” – powiedział Christian Lehwald.
Nowy wyczyn sprawia, że elektryczny samochód sportowy Porsche ma na swoim koncie już cztery certyfikaty rekordów Guinnessa. W 2020 roku instruktor Porsche Experience Dennis Retera za kierownicą Porsche Taycan pokonał driftem dokładnie 210 okrążeń toru Porsche Experience Center (PEC) Hockenheimring, w ciągu 55 minut przemierzając w ten sposób 42,171 km.
W 2021 roku kierowca wyścigowy Leh Keen rozpędził Porsche Taycan do 165,1 km/h w hali wystawowej w Nowym Orleanie w Luizjanie. Tym samym ustanowił ówczesny rekord najwyższej prędkości pojazdu w zamkniętym budynku.
Kolejny tytuł w Księdze rekordów Guinnessa dla Porsche Taycan zapisał wariant Cross Turismo, który w 2023 roku na trasie Sinciang–Tybet zaliczył największą zmianę wysokości w wykonaniu samochodu elektrycznego – 5573 metrów.
Porsche Experience to globalny program oferujący wyjątkowe wrażenia z jazdy w trzech obszarach: Travel (z ang. podróżowanie; luksusowe i inspirujące wycieczki), Track (z ang. tor wyścigowy; pełne adrenaliny doświadczenia drivingowe na torach wyścigowych) oraz Ice (z ang. lód; fascynująca dynamika jazdy na lodzie i śniegu). Każdy z nich łączy osiągi, precyzję oraz purystyczną przyjemność z jazdy.
Porsche Ice Experience od 1996 roku odbywa się w fińskiej części Laponii, a od 2014 roku w Levi. Do dziś sporty zimowe w stylu Porsche znalazły wielu fanów: ponad 1500 uczestników co roku trenuje kontrolę nad samochodem na obiektach pokrytych śniegiem i lodem, a przy okazji korzysta z różnorodnych programów dodatkowych. Porsche Arctic Center zajmuje powierzchnię 300 000 metrów kwadratowych i oferuje optymalne możliwości szkoleń na czterech poziomach treningowych: Discover, Learn, Boost i Race (z ang., odpowiednio: Odkrywaj, Ucz się, Wzmocnij się, Ścigaj się). Hermann Tilke, projektant wielu nowoczesnych torów Formuły 1, na potrzeby sezonu 2025 przeprowadził kompleksowe prace renowacyjne i rozbudowę toru. Więcej informacji można znaleźć tutaj.
Źródło: Porsche
Toyota wprowadziła do Yarisa z roku modelowego 2025 zupełnie nowy lakier Forest Green oraz odświeżoną…
W 2024 roku rekordowy korek na niemieckiej autostradzie przekroczył aż 70 kilometrów. Niemiecki ADAC przeanalizował…
Audi wyznacza nowe standardy w wykorzystaniu materiałów pochodzących z recyklingu. W nowym A6 e-tron zastosowano…
Kia Corporation ujawniła więcej szczegółów dotyczących EV4, zarówno w wersji sedan, jak i hatchback. Światowa…
Miłość od pierwszego wejrzenia – to nie tylko uczucie uroczego szopa znanego z niezwykłej kampanii…
Oferując najszerszą gamą samochodów elektrycznych spośród wszystkich marek popularnych, PEUGEOT potwierdza swoje ambicje, aby być…