Volkswagen Polo, który jest w sprzedaży od 1975 roku, od samego początku wyznaczał standardy w swojej klasie, a przy tym od zawsze był synonimem przystępnej cenowo mobilności, ponadczasowego designu i nowoczesnych rozwiązań. Z ponad 20 milionami sprzedanych pojazdów sześciu generacji, Polo stało się jednym z najbardziej udanych modeli w swojej klasie. W roku 2025 ten miejski model Volkswagena obchodzi 50 urodziny.
Kiedy Volkswagen chciał w latach 70. zastąpić Garbusa nowocześniejszym pojazdem, wprowadził od razu kilka modeli: w 1973 roku zadebiutował Passat, rok później pojawił się Golf, a Polo wystartowało w 1975 roku. Żaden wcześniejszy model Volkswagena nie był tak filigranowy. Polo, mniejsze o segment od Golfa, doskonale uzupełniało ówczesną nową rodzinę samochodów z napędem na przednie koła. Zarówno 50 lat temu, jak i obecnie Polo udowadnia, że mały samochód może mieć w sobie to coś, o czym świadczy ponad 20 milionów sprzedanych egzemplarzy.
Volkswagen Polo to samochód dla każdego
Polo to nie tylko nowoczesne rozwiązania techniczne, lecz także odpowiednio skalkulowana cena. Polo ukształtowało mobilność wielu pokoleń. Niezależnie od tego, czy chodziło o naukę jazdy samochodem, sportową radość z prowadzenia czy auto rodzinne – Polo świetnie sprawdzało się w każdej z tych ról i będzie wszechstronnym towarzyszem podróży także w przyszłości.
Spojrzenie wstecz: mały samochód staje się wielki
Miejskie auto zaprezentowane w marcu 1975 r. bazowało na Audi 50. Nieznacznie zmodyfikowany, trafia do produkcji seryjnej w Wolfsburgu jako Volkswagen Polo i szybko zapewnia powiew świeżości w segmencie małych samochodów. Dzięki wyrazistej stylistyce i wysokiej funkcjonalności trafił idealnie w potrzeby klientów. Praktyczny i niedrogi samochód charakteryzował się również zwrotnością, miał świetne właściwości jezdne i oszczędne silniki. Te zalety miały także kolejne generacje Polo, które stworzyły historię sukcesu tego modelu.
Volkswagen Polo – sześć generacji: ewolucja przez pół wieku
Volkswagen Polo ewoluuje z każdą generacją. Wprowadzone na rynek w 1981 roku Polo II przyniosło ze sobą szereg udoskonaleń, w tym więcej miejsca i komfortu, a także nowocześniejsze silniki. W 1987 r. w limitowanej wersji Polo GT G40 zadebiutował silnik ze sprężarką typu G, zapewniający świetne osiągi. Trzecia generacja z 1994 roku to kolejny skok technologiczny. Polo III było jednym z pierwszych pojazdów w swojej klasie z innowacyjnymi rozwiązaniami podnoszącymi bezpieczeństwo, takimi jak poduszki powietrzne. W 1998 roku po raz pierwszy pojawiło się Polo GTI. Wprowadzona w 2002 roku czwarta generacja oferowała nowy poziom komfortu i bezpieczeństwa, z przednimi i bocznymi poduszkami powietrznymi, wspomaganiem kierownicy i ABS w standardzie. Była także znacznie większa i przestronniejsza od poprzedników. W Polo V wprowadzono kolejne innowacje: systemy infotainment i systemy wspomagające kierowcę sprawiły, że od 2009 roku jazda była jeszcze bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Polo V imponowało również w motorsporcie: Polo R WRC pozwoliło Volkswagenowi zdobyć tytuł Rajdowego Mistrza Świata cztery razy z rzędu od 2013 roku. Szósta generacja, dostępna w salonach od 2017 roku, oparta jest na platformie MQB i wyznacza nowe standardy, m.in. w zakresie bezpieczeństwa. Modernizacja w 2021 r. sprawiła, że Polo jest jeszcze bardziej cyfrowe i innowacyjne. Mały samochód może pochwalić się systemami wspomagania i komfortu, które w innych przypadkach są znane tylko z wyższych klas pojazdów.
Volkswagen LT, poprzednik Craftera, obchodzi 50. urodziny
Historia trwa
Volkswagen Classic będzie towarzyszyć Polo w jego jubileuszowym roku i w nadchodzących miesiącach zaprezentuje historyczne modele z własnej kolekcji. Np. podczas Bremen Classic Motorshow w dniach 31 stycznia – 2 lutego 2025 r. zostaną zaprezentowane dwa wczesne egzemplarze: Polo L z 1975 r. i unikatowe wyścigowe Polo z 1977 r.
Źródło: Volkswagen