W tym celu firma dostosowuje moce produkcyjne w niemieckich fabrykach Grupy Volkswagen. Dzięki temu uda się obniżyć koszty pracy o 1,5 miliarda euro rocznie. Efekt krótkoterminowy w zakresie kosztów pracy i uzgodnionych środków strukturalnych poprzez redukcję mocy produkcyjnych oraz zmniejszenie kosztów rozwoju doprowadzą do zmniejszenia kosztów o ponad 4 mld euro rocznie w perspektywie średnioterminowej. Ponadto planowane jest zmniejszenie mocy produkcyjnych o 734 000 sztuk w niemieckich zakładach. Umożliwi to Grupie Volkswagen położenie fundamentów pod ważne inwestycje w przyszłe produkty do 2030 roku. Strukturalne dostosowanie firmy na poziomie operacyjnym i zbiorowym stworzy warunki do osiągnięcia celu zwrotu ze sprzedaży dla marki Volkswagen Samochody Osobowe w perspektywie średnioterminowej.
Pełna i ostateczna ocena wpływu ograniczenia kosztów na zysk operacyjny Grupy w 2025 r. i kolejnych latach zostanie przeprowadzona w nadchodzących tygodniach. W tym momencie firma nie spodziewa się znaczącego wpływu na prognozy za rok obrotowy 2024.
W porozumieniu „Zukunft Volkswagen” Grupa Volkswagen i przedstawiciele pracowników uzgodnili wizję firmy, która łączy bezpieczeństwo zatrudnienia, stabilność finansową i wiodącą pozycję technologiczną w dziedzinie zrównoważonej mobilności. Wspólnym celem jest, aby marka Volkswagen Samochody Osobowe, główna marka Grupy Volkswagen, stała się wiodącym technologicznie wolumenowym producentem na świecie do 2030 roku.
Kompleksowa redukcja mocy produkcyjnych w zakładach w Niemczech oraz znaczące i trwałe obniżenie kosztów pracy o 1,5 mld euro rocznie w ramach porozumienia „Zukunft Volkswagen” stworzyły obecnie warunki finansowe dla realizacji tego celu. Zapewni ono również bezpieczeństwo zatrudnienia pracowników Grupy Volkswagen na uzgodnionym poziomie do końca 2030 r., zgodnie z ustaleniami w wyniku negocjacji. „Zukunft Volkswagen” zapewnia teraz również zrównoważoną komercyjnie produkcję w niemieckich zakładach. W tym celu spółka i rada zakładowa uzgodniły społecznie odpowiedzialną redukcję zatrudnienia o ponad 35 000 pracowników w niemieckich zakładach Volkswagena do 2030 r., wraz ze strukturalnymi zmianami w produkcji.
Oliver Blume, prezes Grupy Volkswagen: „Osiągnięte po długich i intensywnych negocjacjach porozumienie jest ważnym sygnałem dla przyszłości marek Volkswagen i Volkswagen Samochody Dostawcze oraz fabryk komponentów. Dzięki uzgodnionemu pakietowi środków firma wyznaczyła kurs dla swojej przyszłości w zakresie kosztów, zdolności produkcyjnych i struktur. Jesteśmy teraz w stanie z powodzeniem kształtować naszą przyszłość. Zarząd i zespół kierowniczy wnoszą większy niż proporcjonalny wkład finansowy.”
Gunnar Kilian, dyrektor ds. HR Grupy Volkswagen: „Porozumienie ‘Zukunft Volkswagen’ oznacza fundamentalną reorganizację Grupy Volkswagen. Celem wszystkich uczestników negocjacji nie było znalezienie krótkoterminowego kompromisu, ale wypracowanie fundamentalnego porozumienia, które da zrównoważony finansowo efekt i stworzy perspektywy dla naszych zakładów i pracowników. Po bardzo intensywnych negocjacjach udało nam się to osiągnąć wspólnie z radą zakładową. Chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym, zwłaszcza naszemu głównemu negocjatorowi Arne Meiswinkelowi i jego zespołowi, którzy wykazali się wyjątkowym zaangażowaniem. Wynik negocjacji pozwoli nam przygotować naszą firmę na przyszłość, utrzymać produkcję w Niemczech i uczynić ją konkurencyjną, aby poprowadzić Volkswagena z powrotem na szczyt.”
Thomas Schäfer, CEO marki Volkswagen Samochody Osobowe: „Wyznaczyliśmy sobie trzy priorytety dla przyszłości marki Volkswagen: Zmniejszenie nadwyżki mocy produkcyjnych w Niemczech, obniżenie kosztów pracy i osiągnięcie konkurencyjnych kosztów rozwoju. Negocjacje doprowadziły do realnych wyników we wszystkich trzech obszarach. Dzięki uzgodnionemu pakietowi środków jesteśmy w stanie w dużej mierze wypełnić lukę w naszym programie wydajności. W ten sposób stworzyliśmy podstawę do uczynienia Volkswagena wiodącym technologicznie producentem do 2030 roku – z jasnym planem, konkurencyjnymi produktami i wyraźnym zaangażowaniem w Niemcy jako lokalizację biznesową.”
Na poziomie spółki, firma i przedstawiciele pracowników uzgodnili dostosowanie zdolności produkcyjnych niemieckich zakładów Volkswagena do nowych struktur i technologii w celu zapewnienia konkurencyjności. W tym celu moce produkcyjne w Niemczech zostaną zmniejszone o około 734 000 pojazdów. W ten sposób firma reaguje na kurczący się rynek motoryzacyjny w Europie i coraz ostrzejszą konkurencję, jednocześnie tworząc podstawowe wymagania dla dalszej opłacalnej komercyjnie produkcji w swojej macierzystych zakładach w Niemczech.
Uzgodnione wykorzystanie fabryk przewiduje następujące przesunięcia dla zakładów marki Volkswagen Samochody Osobowe:
Wolfsburg [produkcja]:
• W przyszłości w siedzibie głównej produkowane będą również modele ID.3 i CUPRA Born.
• Produkcja modeli Golf i Golf Variant zostanie przeniesiona od 2027 roku do Puebla w Meksyku.
• W rezultacie produkcja będzie skoncentrowana na dwóch liniach montażowych zamiast czterech obecnie.
• Przyszłość zakładu zostanie również zabezpieczona pod koniec dekady wraz z wprowadzeniem elektrycznego Golfa i innego modelu opartego na przyszłej architekturze samochodów elektrycznych SSP.
Wolfsburg [rozwój techniczny]
• Aby móc inwestować więcej w innowacje, dział rozwoju technicznego będzie zreorganizowany w celu zwiększenia jego efektywności. Dzięki wykorzystaniu efektu synergii w ramach Grupy, konkurencyjność działu rozwoju technicznego zostanie trwale wzmocniona.
• W ramach tej reorganizacji do 2030 r. zlikwidowanych zostanie około 4000 miejsc pracy. Zadania zostaną również przeniesione do innych lokalizacji w ramach sieci rozwoju technicznego.
• W przyszłości dział rozwoju technicznego marki Volkswagen Samochody Osobowe będzie odpowiedzialny za sieć rozwoju głównej marki grupy.
Emden:
• Fabryka w Emden będzie kontynuować produkcję modeli ID.7, ID.7 Tourer oraz ID.4, także po modernizacji.
Osnabrück:
• T-Roc Cabrio będzie produkowany w Osnabrück do połowy 2027 roku. Inne możliwości wykorzystania tego zakładu są obecnie analizowane.
Zwickau:
• Zakład w Zwickau będzie miejscem produkcji Audi Q4 e-tron i Audi Q4 e-tron Sportback. Samochody będą zjeżdżać z jednej linii produkcyjnej od 2027 roku.
• Ponadto mają być tam rozwijane nowe obszary działalności w kontekście gospodarki o obiegu zamkniętym.
Drezno:
• Produkcja samochodów w „Szklanej Fabryce” w Dreźnie będzie kontynuowana do końca 2025 r.
• Grupa Volkswagen pracuje nad alternatywnymi rozwiązaniami. W grę wchodzi także zaangażowanie Grupy Volkswagen jako partnera w spółce z innymi podmiotami.
Volkswagen Samochody Dostawcze
Główny zakład marki Volkswagen Samochody Dostawcze w Hanowerze pozostanie miejscem produkcji modeli ID. Buzz i Multivan. Uzgodniono konkretne działania mające na celu trwałe obniżenie kosztów funkcjonowania fabryki. Umożliwi to marce Volkswagen Samochody Dostawcze stworzenie podstaw do inwestowania w przyszłe produkty z wykorzystaniem własnych zasobów.
Volkswagen Group Components
Aby zapewnić konkurencyjność spółki Volkswagen Group Components, do 2030 r. planowany jest zrównoważony wzrost wydajności o 3 mld euro. Nacisk kładziony jest na zwiększenie efektu skali poprzez systematyczne koncentrowanie portfolio produktów na kluczowych komponentach. Dzięki temu koszty pracy zostaną zmniejszone o około 500 mln euro rocznie. Zakłady Volkswagen Group Components w Kassel, Brunszwiku, Salzgitter, Hanowerze, Wolfsburgu i Chemnitz zostaną utrzymane, a koszty ich działalności będą stale weryfikowane. Wprowadzone zostaną nowe modele czasu pracy, aby zwiększyć elastyczność zdolności produkcyjnych.
Źródło: Volkswagen
Leapmotor z radością ogłasza swój udział w 101. edycji Targów Motoryzacyjnych w Brukseli, które odbędą…
Toyota przez lata produkowała duże i wygodne limuzyny, ale nie miała doświadczenia na międzynarodowym rynku…
Toyota C-HR Plug-in Hybrid to propozycja, która łączy innowacyjność z codzienną funkcjonalnością. Samochód objęto specjalną…
MG Motor wprowadza na polski rynek odświeżoną wersję swojego bestsellerowego SUV-a – MG ZS Classic,…
Nissan Motor Co., Ltd. Ltd. („Nissan”), Honda Motor Co. Ltd. („Honda”) oraz Mitsubishi Motors Corporation…
Śmiała obietnica, jaką Alfa Romeo złożyła swoim fanom Alfisti na całym świecie, została dotrzymana. Pierwszy…