Hyundai Motor redefiniuje mobilność dzięki elektrycznemu SUV-owi IONIQ 9

Hyundai Motor Company prezentuje model IONIQ 9, wyposażonego w trzy rzędy siedzeń, całkowicie elektrycznego SUV-a z przestronnym wnętrzem, który łączy najnowocześniejszy design z innowacyjnymi technologiami pojazdów elektrycznych (EV).

IONIQ 9 został zaprezentowany w kultowym Goldstein House w Los Angeles, uznanym obiekcie nowoczesnej architektury z połowy wieku. To wyjątkowe miejsce odzwierciedla wizję Hyundai Motor, polegającą na pozycjonowaniu linii IONIQ jako symbolu innowacji i postępu na rynku pojazdów elektrycznych, podkreślając pozycję marki jako lidera w dziedzinie elektryfikacji, a także cel firmy, jakim jest oferowanie pełnej linii 23 modeli elektrycznych do 2030 roku. IONIQ 9 będzie bazować na dziedzictwie doskonałości w dziedzinie elektryfikacji zapewnionej przez modele IONIQ 5 i IONIQ 6, które zdobyły łącznie trzy nagrody World Car of the Year, odpowiednio w 2022 i 2023 roku.

Światową premierę rozpoczęło przemówienie inauguracyjne José Muñoza, prezesa i globalnego dyrektora operacyjnego Hyundai Motor Company. Po odsłonięciu nowego IONIQ 9, wydarzenie obejmowało sesję dyskusyjną, podczas której omawiano markę Hyundai oraz design i przestrzeń nowego modelu, natomiast na wystawie zaprezentowano ścieżkę rozwoju IONIQ 9.

IONIQ 9 to atrakcyjny nowy wybór dla klientów poszukujących trzyrzędowego pojazdu elektrycznego, który może pomieścić do siedmiu osób. Zapewnia imponującą przestrzeń i funkcje, które odpowiadają indywidualnym potrzebom, oferując jednocześnie poczucie wspólnoty – zgodnie z hasłem „zbudowany, aby należeć”. IONIQ 9 został zaprojektowany tak, aby sprostać potrzebom konsumentów, którzy są hiperpołączeni, ale cenią także przestrzeń, prywatność i relaks.

Hyundai Motor prezentuje śmiały i wydajny model koncepcyjny o napędzie wodorowym

IONIQ 9 ucieleśnia niezachwiane zaangażowanie i pewność Hyundai Motor w elektryfikację” – powiedział Jaehoon Chang, prezes i dyrektor generalny Hyundai Motor Company. „Oparty na uznanej platformie modułowej Electric-Global Modular Platform (E-GMP) naszej Grupy, IONIQ 9 oferuje wyjątkową przestrzeń we wnętrzu, zapewniając klientom wyjątkową wartość, jednocześnie umacniając naszą pozycję lidera na globalnym rynku pojazdów elektrycznych”.

Pogodne, przestronne wnętrze zapewnia niezrównane wrażenia z jazdy autem elektrycznym

IONIQ 9 oferuje wyjątkową przestronność dzięki dużej przestrzeni w drugim i trzecim rzędzie siedzeń, zapewniając pasażerom wyjątkowe doznania. Wnętrze charakteryzuje się eliptycznymi elementami i uspokajającymi tonami, które tworzą atmosferę luksusowego saloniku. Zapewnia to uspokajające i naturalne wrażenia, zwłaszcza gdy jest się otulonym naturalnym światłem panoramicznego dachu.

Hyundai Motor wyprodukował 100 milionów pojazdów na całym świecie

Płaska podłoga IONIQ 9 pozwoliła umieścić w aucie siedzenia dla sześciu lub siedmiu osób. Komfortowe fotele w pierwszym i drugim rzędzie można całkowicie odchylić, oferują także podnóżek dla optymalnego komfortu, w zależności od konfiguracji, umożliwiając odpoczynek nawet czterem osobom w trakcie ładowania pojazdu. IONIQ 9 oferuje również przestrzeń nad głową wynoszącą 1899 mm i aż 2050 mm przestrzeni na nogi, kiedy drugi i trzeci rząd są połączone.

Siedzenia komfortowe modelu IONIQ 9 są wyposażone po raz pierwszy w system Dynamic Body Care firmy Hyundai Motor, w tym funkcję masażu Dynamic Touch Massage – wykorzystuje on nacisk i wibracje, aby stymulować cyrkulację krwi, redukując zmęczenie podczas długich podróży.

IONIQ 9 wprowadza również obrotowe fotele drugiego rzędu, dzięki czemu pasażerowie drugiego i trzeciego rzędu mogą siedzieć naprzeciwko siebie, kiedy samochód stoi. Ta elastyczna funkcja konfiguracji poprawia interakcję i komunikację między pasażerami, oferując nowy sposób na wspólne cieszenie się wyjątkową przestrzenią pojazdu.

Przesuwana konsola Universal Island 2.0 zapewnia imponujące możliwości przechowywania, jednocześnie umożliwiając przechodzenia między pierwszym i drugim rządem siedzeń, zwiększając dostępność i wygodę. Dwukierunkowe podłokietniki można otwierać z przodu i z tyłu, co umożliwia łatwy dostęp do konsoli także z drugiego rzędu.

Universal Island 2.0 można przesuwać maksymalnie o 190 mm, co umożliwia łatwy dostęp pasażerom w drugim rzędzie. Konsola zapewnia również 5,6 litra miejsca do przechowywania w górnym schowku, a także 12,6 litra miejsca do przechowywania w dolnej, otwieranej szufladzie.

W przypadku złożenia oparć trzeciego rzędu na płasko, bagażnik może pomieścić do 1323 litrów bagażu, podczas gdy regularna przestrzeń ładunkowa może pomieścić do 620 litrów bagażu. Ponadto, dodatkowy przedni bagażnik oferuje maksymalną pojemność 88 litrów w modelach z napędem na tylne koła i 52 litrów w modelach wyposażonych w napęd AWD.

IONIQ 9 kładzie nacisk również na zrównoważony wybór materiałów. Należą do nich skóra Eco Process, tkanina z recyklingowanego PET, tkanina wełniana, skóra Bio TPO/PU, tkanina Bio PET/SUEDE i ekologiczna farba. Pojazd wykorzystuje również barwnik wykonany z przetworzonych opon.

Panoramiczny zakrzywiony wyświetlacz IONIQ 9, unosząca się deska rozdzielcza, smukłe otwory wentylacyjne i oświetlenie wnętrza dodatkowo wzmacniają futurystyczną atmosferę wnętrza pojazdu.

Stylistyka „Aerosthetic” przekazuje elegancki i wyrafinowany design

Elegancki design zewnętrzny IONIQ 9, nazwany „Aerosthetic”, odzwierciedla zaangażowanie Hyundai Motor w łączenie innowacji aerodynamicznych i wyrafinowanego, futurystycznego stylu. Przednia część IONIQ 9 wyróżnia się światłami Parametric Pixels, zintegrowanymi z diodami LED i dolnym pasem przednim tworząc wyjątkowy i wyrafinowany wygląd.

Sylwetka IONIQ 9 jest zdefiniowana przez gładką, zakrzywioną linię dachu, tworząc opływowy profil aerodynamiczny i niski współczynnik oporu wynoszący zaledwie 0,259 Cd z opcjonalnymi cyfrowymi lusterkami bocznymi.

Efektywność zużycia energii jest również zwiększona dzięki wygładzeniu i zrównoważeniu przepływu powietrza pod nadwoziem oraz zmniejszeniu oporu stawianego przez koła i opony. Aby sprostać tym potrzebom, po raz pierwszy zastosowano nowy system aktywnych klap powietrza (AAF) o podwójnym ruchu. Inne rozwiązania optymalizujące aerodynamikę obejmują trójwymiarową osłonę podwozia, aerodynamiczne koła i ukryte anteny.

Dzięki najdłuższemu rozstawowi osi ze wszystkich modeli Hyundai, wynoszącemu 3130 mm, IONIQ 9 zachwyca rozległą kabiną i wspaniałymi proporcjami. Czysta forma nadwozia i błotników tworzy imponujące wrażenie, podczas gdy intrygująco stylizowane detale dodają głębi i wymiaru. Płynna linia tylnego nadkola podkreśla wyjątkowe bryły pojazdu i przyczynia się do jego dynamicznego designu.

Przypominający ogon łodzi tył kontynuuje temat płynnej integracji pikselowych świateł, przyczyniając się jednocześnie do osiągnięcia wyjątkowych właściwości aerodynamicznych. Opływowa linia dachu i wznosząca się dolna linia tworzą równowagę i nadają sylwetce IONIQ 9 elegancki, dynamiczny wygląd.

Co godne uwagi, IONIQ 9 jest pierwszym modelem Hyundaia, w którym wyeliminowano antenę dachową, dzieląc jej funkcje między osłonę przedniej szyby (dla GPS i radia satelitarnego), panel wskaźników (dla usług Connected Car) i tylną szybę (dla FM/AM i DAB), co przyczynia się do jego zaawansowanego i minimalistycznego projektu.

Oświetlenie zewnętrzne jest zgodne z innymi modelami EV Hyundaia, z charakterystycznymi dla IONIQ światłami Parametric Pixel z małymi reflektorami projekcyjnymi w kształcie sześcianu i inteligentnym systemem oświetlenia przedniego (IFS), aby zapewnić lepszą widoczność i bezpieczeństwo jazdy, jednocześnie zapobiegając oślepianiu nadjeżdżających pojazdów. Tył ma w pełni LED-owe oświetlenie, a w celu poprawy widoczności, zewnętrzne klamki drzwi mają delikatne podświetlenie.

Pewną siebie stylizację IONIQ 9 wspiera szereg opcji obręczy kół, w tym standardowe 19-calowe, 20-calowe i 21-calowe oraz najwyższej klasy 21-calowy wzór Calligraphy, umożliwiający kupującym dalszą personalizację pojazdu. SUV jest dostępny w 16 kolorach nadwozia, w tym nowych odcieniach, takich jak Celadon Gray Matte, Celadon Gray Metallic, Ionosphere Green Pearl, Sunset Brown Pearl i Cosmic Blue Pearl. Wewnątrz, wybór kolorów wykończenia wnętrza obejmuje Obsidian Black i sześć unikalnych opcji dwukolorowych (szczegóły w specyfikacjach).

Ulepszony napęd elektryczny dostarcza zaawansowane możliwości EV

IONIQ 9 opiera się na innowacyjnej architekturze E-GMP Hyundai Motor, która ulepszyła elektryczny układ napędowy, z zoptymalizowanym przełożeniem do pokonywania wzniesień i zastosowaniem dwustopniowego falownika w celu zwiększenia wydajności.

Całkowicie zamknięty układ napędu pomaga zredukować dźwięk silnika, podczas gdy ulepszone szkło laminowane akustycznie, potrójne uszczelnienie we wszystkich obszarach i zastosowanie wzmocnionej płyty w rejonie słupka A pomagają wyeliminować hałas drogi i wiatru, wibracje i szumy (NVH) wewnątrz kabiny.

Platforma ta może pochwalić się akumulatorem o dużej pojemności i wysokim napięciu, zapewniającym większy zasięg elektryczny oraz płaską podłogą, co zwiększa komfort pasażerów i przestrzeń ładunkową. Bezpieczeństwo i trwałość w razie kolizji zostały również zapewnione dzięki solidnej konstrukcji nadwozia zaprojektowanej pod kątem optymalnego rozłożenia siły zderzenia.

IONIQ 9 to pierwszy model Hyundaia wyposażony w aluminiowe błotniki i panele boczne, co przyczynia się do stworzenia lekkiego nadwozia, które zwiększa wydajność samochodu elektrycznego. Nowy system aktywnej klapy powietrza (AAF) o podwójnym ruchu dodatkowo poprawia przepływ powietrza i wygląd zewnętrzny, dzięki płaskim panelom nadwozia.

Nowy SUV wprowadza również nowy system zamykania z zawiasem drzwi typu rolkowego z kołkiem, zapewniającym lepsze dopasowanie i wykończenie, oraz nowo opracowany elektryczny zatrzask maski umożliwiający dostęp do przedniego bagażnika, co nie tylko poprawia design, ale także podnosi jakość produktu.

Akumulator o dużej pojemności zapewnia imponujący zasięg i wydajność

Wysokonapięciowy, montowany w podłodze akumulator litowo-jonowy NCM oferuje 110,3 kWh pojemności energii. Oczekuje się, że IONIQ 9 osiągnie wyjątkowy zasięg dzięki niskiemu współczynnikowi oporu, zaawansowanej platformie i technologii akumulatora – szacowana wartość WLTP wyniesie 620 km, a docelowe zużycie energii to 194 Wh/km dla modelu Long-Range RWD z 19-calowymi obręczami kół.

IONIQ 9 ładuje się od 10 do 80 procent w zaledwie 24 minuty przy użyciu ładowarki o mocy 350 kW. Auto otrzymało też charakterystyczna dla tej platformy funkcję ładowania V2L i możliwość ładowania 400 V/800 V, zmniejszając bariery do przestawienia się na pojazdy elektryczne.

Model Long-Range RWD jest napędzany silnikiem umieszczonym z tyłu, o mocy 160 kW, natomiast Long-Range AWD ma dodatkowy przedni silnik o mocy 70 kW. Z kolei modele Performance AWD mogą pochwalić się silnikami o mocy 160 kW zarówno z przodu, jak i z tyłu.

Model Performance może przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 5,2 sekundy, podczas gdy wariant Long-Range AWD potrzebuje 6,7 sekundy, a wersja Long-Range RWD – 9,4 sekundy. Jeśli chodzi o przyspieszenie w średnim zakresie, np. podczas wyprzedzania innych pojazdów, model Performance przyspiesza od 80 do 120 km/h w 3,4 sekundy. Wariant Long-Range AWD osiąga to w 4,8 sekundy, podczas gdy wersja Long-Range RWD potrzebuje 6,8 sekundy.

Praktyczne, zorientowane na przyszłość technologie zapewniają innowacyjne doświadczenia

Hyundai Motor wprowadził znaczące udoskonalenia w modelu IONIQ 9, aby sprostać powszechnym obawom klientów pojazdów elektrycznych, w tym udoskonalony planer tras, ulepszoną spójność baterii, ulepszony wyświetlacz kontroli momentu obrotowego, kompleksową funkcję raportu przepływu energii i inne inteligentne rozwiązania.

IONIQ 9 wyświetla stan naładowania za pomocą zielonych kropek na kierownicy*, aby informować kierowców o pozostałej energii. Model ten jest wyposażony w Hyundai AI Assistant, system rozpoznawania głosu z obsługą AI*, podobny do domowego wirtualnego asystenta, aktywowany przyciskiem. Stan tego systemu jest wskazywany przez wskaźniki pod postacią kropek, co ułatwia obsługę. W modelu IONIQ 9 funkcje te łączą zaawansowaną technologię z praktycznością, aby ulepszyć wrażenia z jazdy pojazdem elektrycznym.

Nowa usługa to funkcje na żądanie (FoD) – to wyjątkowa oferta, która pozwala klientom IONIQ 9 na dalszą personalizację pojazdu za pomocą cyfrowych ulepszeń zakupionych w sklepie internetowym. Oferta zawiera m.in. dynamiczne wzory oświetlenia podczas otwierania drzwi, dynamiczne światło odprowadzające nas do domu po zamknięciu drzwi oraz opcje strumienia multimediów *, w tym Amazon Music i Soundcloud; dostępna jest też funkcja wyboru motywu wyświetlacza, umożliwiająca dostosowanie ekranu do własnych upodobań.

Usługi Bluelink® Connected Car* zapewniają bezproblemową łączność dzięki rozpoznawaniu głosu online i szeregowi funkcji zapewniających wygodniejsze i przyjemniejsze wrażenia z jazdy. Obejmuje to ocenę nawierzchni drogi i jazdy w czasie rzeczywistym*, a także wskaźnik bezpieczeństwa kierowcy oparty* na wzorcach jazdy.

Możliwość aktualizacji oprogramowania przez chmurę (OTA) umożliwia bezprzewodową aktualizację modułów w pojeździe. Samochód jest wyposażony w funkcję Digital Key* za pośrednictwem komunikacji NFC, szybką ładowarkę bezprzewodową z gumową podkładką, aby zapobiec przesuwaniu się urządzeń podczas jazdy, oraz wentylator, aby obniżyć temperaturę urządzenia podczas ładowania.

IONIQ 9 oferuje 100-watowe porty USB-C* o dużej mocy wyjściowej dla pasażerów w pierwszym, drugim i trzecim rzędzie. W przeciwieństwie do tradycyjnych portów USB, które wymagają akumulatora 12 V, IONIQ 9 pobiera energię bezpośrednio z akumulatora wysokonapięciowego, zapewniając możliwość nieprzerwanego korzystania z naszych urządzeń elektrycznych. Ta innowacyjna koncepcja rozszerza możliwości funkcji Vehicle-to-Load (V2L) firmy Hyundai Motor. Gniazdo V2L w przestrzeni ładunkowej umożliwia użytkownikom zasilanie i ładowanie urządzeń elektrycznych i sprzętów AGD za pośrednictwem standardowego gniazdka elektrycznego przy użyciu energii z akumulatora napędu elektrycznego.

System klimatyzacji IONIQ 9 oferuje funkcję niezależnego sterowania z tyłu, zoptymalizowaną pod kątem zajęć rekreacyjnych, takich jak kemping w samochodzie. System ten zapewnia klimatyzację dla pasażerów z tyłu i zmniejsza zużycie energii poprzez niezależne sterowanie przednimi i tylnymi strefami klimatycznymi. Pojazd obejmuje również smukły otwór wentylacyjny na podsufitce, wkomponowany w mechanizm dachu panoramicznego.

Nowy trzyrzędowy elektryczny SUV jest również wyposażony w sterylizator UV-C*, oferujący funkcję sterylizacji w schowkach, która może dezynfekować małe przedmioty, takie jak telefony komórkowe, portfele i maseczki. Ta funkcja została opracowana, aby sprostać potrzebom klientów, którzy stawiają zdrowie i higienę w pojeździe na pierwszym miejscu.

*Funkcje oznaczone gwiazdką są dostępne tylko na wybranych rynkach
System informacyjno-rozrywkowy IONIQ 9 wykorzystuje 12-calowy zestaw wskaźników i 12-calowy zintegrowany ekran jako jeden, panoramiczny, zakrzywiony wyświetlacz. Standardowa konfiguracja audio w samochodzie obejmuje ośmiogłośnikowy system dźwiękowy, w opcji dostępny jest 14-głosnikowy system premium marki BOSE, który zapewnia 5.1-kanałowy dźwięk przestrzenny, bezprzewodowe aktualizacje i zaawansowane funkcje BOSE. Zawiera również e-Active Sound Design (e-ASD), który odtwarza dźwięk jazdy pojazdu elektrycznego za pomocą systemu audio.

Standardowe zaawansowane funkcje bezpieczeństwa zapewniają spokój ducha

Wzmocniona konstrukcja nadwozia IONIQ 9 zapewnia maksymalne bezpieczeństwo akumulatora, skutecznie rozpraszając energię zderzenia i utrzymując integralność strukturalną, nawet w przypadku poważnych incydentów. Ponadto, standardowe zastosowanie napinaczy pasów bezpieczeństwa trzeciego rzędu i ograniczników obciążenia znacznie poprawia ochronę pasażerów trzeciego rzędu w przypadku zderzenia, zapobiegając uderzeniom głowy w siedzenia drugiego rzędu oraz zmniejszając obrażenia głowy i szyi. IONIQ 9 jest również wyposażony w 10 poduszek powietrznych, aby jeszcze bardziej zwiększyć bezpieczeństwo.

IONIQ 9 jest wyposażony w najnowsze zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) firmy Hyundai, których celem jest poprawa bezpieczeństwa poprzez zapobieganie wypadkom i ułatwianie zadań związanych z prowadzeniem pojazdu. Systemy te obejmują Forward Collision-Avoidance Assist 2 (FCA), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA), Safe Exit Warning (SEW), Safe Exit Assist (SEA), Rear Occupant Alert, Intelligent Speed ​​Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning (DAW), Blind-Spot View Monitor (BVM), High Beam Assist (HBA), Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), Parking Distance Warning (PDW) i wiele innych.

Technologie zorientowane na kierowcę zwiększają osiągi i wydajność

Dźwignia Shift-by-Wire umieszczona przy kolumnie kierownicy jest zintegrowana z przyciskiem zapłonu, co zapewnia intuicyjną obsługę i lepsze wykorzystanie przestrzeni. Zapewnia on dotykowe sprzężenie zwrotne, gdy pojazd jest na biegu wstecznym. System został ulepszony pod kątem responsywności, a układ hamulcowy w modelu IONIQ 9 został ulepszony pod kątem zwiększonej siły hamowania i większej efektywności.

Jednostka sterowania Chassis Domain Control poprawia osiągi samochodu dzięki takim funkcjom, jak dynamiczne wektorowanie momentu obrotowego w celu poprawy prowadzenia i kontroli stabilności podczas podmuchu bocznego wiatru w celu zapewnienia stabilności przy dużej prędkości. IONIQ 9 jest również wyposażony w system Terrain Traction Control do jazdy po nierównych drogach i tryb Auto Terrain Mode, który wykorzystuje AI do rozpoznawania nawierzchni drogi i wybierania optymalnego trybu jazdy.

Układ zawieszenia został zaprojektowany specjalnie do elektrycznego SUV-a, wykorzystując wielowahaczowe konstrukcję z kolumnami MacPhersona z przodu i wielowahaczowy układ z tyłu. Obejmuje on samopoziomujące amortyzatory dla zapewnienia większego komfortu i hydrauliczne tuleje w celu zmniejszenia wibracji podczas jazdy.

IONIQ 9 oferuje również konkurencyjne możliwości holowania. W trybie holowania, pojazd automatycznie wykrywa ciężar przyczepy i odpowiednio dostosowuje przewidywany zasięg. Ta funkcja utrzymuje stały stosunek momentu obrotowego silnika przedniego do tylnego 50:50 w celu zapewnienia optymalnej wydajności. Europejskie modele IONIQ 9 mogą holować do 2500 kg, podczas gdy modele północnoamerykańskie mają udźwig 5000 funtów.

Na wybranych rynkach, cyfrowe lusterka boczne zastępują te tradycyjne, wyświetlając widok na siedmiocalowym monitorze OLED. System oferuje funkcję oddalania podczas cofania, linie pomocnicze manewrowania i linię pomocniczą do zmiany pasa ruchu. Zapewnia bezpieczną, szerokokątną widoczność z tyłu nawet w trudnych warunkach i dodatkowo poprawia właściwości aerodynamiczne samochodu.

IONIQ 9 został zaprojektowany z myślą o obniżeniu poziomu hałasu, ze szczególnym uwzględnieniem unikalnych cech pojazdów elektrycznych. Zastosowanie pochłaniających dźwięk opon minimalizuje rezonans, a wzmocnienia konstrukcji pojazdu zwiększa sztywność i redukuje dudniący hałas o niskiej częstotliwości, generowany podczas jazdy po nierównych drogach. Pojazd jest również wyposażony w system Active Noise Control-Road (ANC-R), który dodatkowo redukuje hałas drogowy.

IONIQ 9 ma trafić do sprzedaży na całym świecie w 2025 roku

Model IONIQ 9 trafi do sprzedaży w Korei i Stanach Zjednoczonych w pierwszej połowie 2025 roku, a później planowane jest jego wprowadzenie do Europy i na inne rynki. IONIQ 9 oferuje kompleksowy zestaw standardowego wyposażenia i najnowocześniejszych technologii, ale także opcjonalne funkcje, zwiększające wygodę i stylizację samochodu. Szczegółowa specyfikacja zostanie ujawniona bliżej premiery rynkowej.

Źródło: Hyundai