Nissan Qashqai e-POWER 190 KM 2WD – odmłodzony w najlepszym stylu

Nissan Qashqai zadebiutował 30 września 2006 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Paryżu. Od tego momentu powstały już trzy generacje. W 2024 roku samochód przeszedł gruntowny lifting, a zmiany objęły design nadwozia i funkcjonalność wnętrza. Na rynki europejskie ten model produkowany jest w brytyjskim Sunderland.

Pierwsza generacja zbudowana została na bazie płyty podłogowej wykorzystanej do budowy m.in. Nissan X-Trail oraz Renault Koleos. W 2008 roku zaprezentowano przedłużoną wersję tego modelu o nazwie Qashqai +2, którą wyposażono w dodatkowy rząd siedzeń. W 2009 roku auto przeszło modernizację, w której zmodyfikowano m.in. przedni zderzak,  przednią atrapę wlotu powietrza, zamontowano nowe reflektory, a w tylnej części zamontowano ledowe lampy zespolone.

Druga generacja Nissana Qashqai zaprezentowana została 7 listopada 2013 roku podczas londyńskiego salonu motoryzacyjnego. Pojazd powstał na bazie płyty podłogowej CFM opracowanej we współpracy z koncernem Renault.Dzięki temu auto było dłuższe, szersze i lżejsze od swojego poprzednika. Producent zrezygnował z wersji przedłużonej, która nie cieszyła się wśród użytkowników oczekiwanym zainteresowaniem.

Trzecia generacja zadebiutowała w lutym 2021 roku i powstała na koncernowej płycie CMF-C, która wykorzystywana jest także do takich modeli jak m.in. Renault Austral czy Renault Espace. Po raz pierwszy w ofercie znalazła się wersja hybrydowa e-POWER. W 2024 roku model przeszedł proces modernizacji, w którym m.in. pojawił się bardziej atrakcyjny nowy design nadwozia. Natomiast nie zmieniła się oferta jednostek napędowych.

Nissan Qashqai – porównanie generacji

GeneracjaQashqai I (J10)Qashqai I +2Qashqai II (J11)Qashqai III (J12)
Lata produkcji2006-20132008-20132013-20212021-obecnie
Długość4315 mm4535 mm4377 mm4425 mm
Szerokość1785 mm1785 mm1806 mm1835 mm
Wysokość1606 mm1605 mm1590 mm1625 mm
Rozstaw osi2631 mm2760 mm2646 mm2665 mm
Masa własna1356 kg1685 kg1318 kg1405 kg
Bagażnik410-1513 l130-1520 l410-1598 l504-1447 l

Nissan Qashqai e-POWER 190 KM 2WD – co się zmieniło

Osłona chłodnicy została gruntownie zmodyfikowana w celu uzyskania jeszcze mocniejszego pierwszego wrażenia. Składa się ona teraz z dziesiątek trójwymiarowych elementów w kształcie przecinków, wykończonych na wysoki połysk czarnym lakierem. Detale te wydają się unosić w przestrzeni między krawędzią maski a górną krawędzią tablicy rejestracyjnej. W najwyższej wersji wyposażenia „przecinki” w bocznych sekcjach wykończone są w kolorze satynowego chromu techniką hot-stampingu.

Nissan Qashqai e-POWER nagrodzony za najlepszy układ napędowy

Nowe reflektory wzmacniają wyrazisty charakter pojazdu i pozwalają jeszcze bardziej podkreślić jego wyjątkowy wygląd. Poniżej głównego klosza znajdują się światła do jazdy dziennej składające się z pięciu małych soczewek, które mają taki sam kształt jak „przecinki” na osłonie chłodnicy. Światła do jazdy dziennej otaczają główną soczewkę reflektora i łączą się z wąskim paskiem świateł powyżej reflektora, który przypomina jednostkę znaną z poprzedniej wersji Nissana Qashqai. Górny element świateł do jazdy dziennej zmienia się w kierunkowskaz, który po raz pierwszy w tym modelu jest kierunkowskazem sekwencyjnym (w zależności od poziomu wyposażenia).

Nowy NISSAN INTERSTAR: duży van dla odważnego biznesu

Kształt tylnych lamp zespolonych nie zmienił się, ale ich układ pod kloszami został przeprojektowany. Czerwone elementy oświetleniowe składają się teraz z czterech pojedynczych części nawiązujących kształtem do „przecinków” na osłonie chłodnicy. Wydają się one unosić w obudowie reflektora, mają charakterystyczny, wyrazisty odcień czerwieni, tzw. „super red” i nadają lampom wrażenie nowoczesności. Ich klosze są teraz przezroczyste, aby uzyskać lepszą widoczność poszczególnych elementów wewnątrz.

Nissan Qashqai e-POWER 190 KM 2WD – unikatowy, zelektryfikowany, niewymagający ładowania

W tej konfiguracji posiada wszystkie zalety samochodu elektrycznego, ale bez potrzeby ładowania. Silnik benzynowy zasila akumulator, który dostarcza energię do silnika elektrycznego napędzającego koła. Na układ e-POWER składa się akumulator dużej mocy uzupełniony trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności skokowej 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania, generującym moc 158 KM.

Jedynym zadaniem trzycylindrowego turbodoładowanego silnika spalinowego jest wytwarzanie prądu, który poprzez falownik trafia albo do silnika elektrycznego o mocy 190 KM, albo do akumulatora o pojemności 1,8 kW (lub, w zależności od warunków jazdy, nawet do obu jednocześnie).

W skład zespołu napędowego o mocy 190 KM wchodzi także generator prądu, falownik oraz silnik elektryczny, rozmiarem i mocą zbliżony do jednostek typowych dla samochodów elektrycznych Nissana. Silnik benzynowy wytwarza energię elektryczną, która może zostać przekazana przez falownik bezpośrednio do akumulatora, silnika elektrycznego lub obu jednocześnie, w zależności od potrzeb.

Jedynym źródłem napędu kół jest silnik elektryczny, co sprawia, że układ reaguje natychmiastowo i płynnie. Tym samym jest to atrakcyjna alternatywa dla tradycyjnych układów hybrydowych, w przypadku których kierowcy zmuszeni są akceptować niedogodności pod względem wrażeń z jazdy.

Nowy układ napędowy e-POWER w modelu Qashqai stworzono z myślą o zapewnieniu przyjemnej, cichej i płynnej jazdy, typowej dla samochodów w pełni elektrycznych, lecz bez konieczności ładowania akumulatora

Nissan Qashqai e-POWER 190 KM 2WD – fot. Lesław Sagan

Wykorzystany po raz pierwszy w Infiniti – marce premium Nissana – układ zmiennego stopnia sprężania jest wyjątkowym rozwiązaniem stosowanym w silnikach spalinowych. Umożliwia regulację stopnia sprężania, co zapewnia optymalne osiągi i gwarantuje oszczędności niezależnie od obciążenia silnika. Zanim rozwiązanie zostało użyte po raz pierwszy w Infiniti w 2018 roku, sam silnik został uznany przez Ward’s, amerykańską firmę konsultingową sektora motoryzacji, za jeden z dziesięciu najlepszych na świecie.

Nissan Qashqai e-POWER 190 KM 2WD – cyfrowa technologia z wbudowaną usługą łączności Google

Udoskonalony system kamer 360° (AVM – Around View Monitor) posiada teraz funkcję 3D, która pozwala kierowcy widzieć samochód nie tylko z góry, ale także wybrać jeden z ośmiu różnych punktów widzenia. Kierowca może zobaczyć otoczenie pojazdu z przodu, z tyłu, po bokach lub od strony narożników, co na przykład może pomóc zidentyfikować niewidoczne z kabiny zagrożenie.

Dodatkowo, funkcja znana jako „ widok niewidocznej maski” pozwala kierowcy zobaczyć pozycję przednich kół tak, jakby patrzył na nie od tyłu, co umożliwia precyzyjne manewrowanie w ciasnych miejscach, takich jak wielopiętrowe parkingi, gdzie znajdują się betonowe krawężniki, które mogą uszkodzić koło.

Technologia AVM może ponadto ułatwić kierowcy bezpieczne włączenie się do ruchu, gdy widoczność na wjeździe jest ograniczona. System wykorzystuje szerokokątną przednią kamerę do wyświetlania widoku z przodu maski, rzutowanego na centralny ekran. Podobnie jak w przypadku funkcji pamięci lokalizacji miejsca parkingowego, lokalizacje o ograniczonej widoczności mogą być przechowywane w pamięci GPS systemu kamer 360°, co umożliwia ich automatyczną aktywację.

Nissan Qashqai e-POWER 190 KM 2WD – fot. Lesław Sagan

Odświeżony Qashqai jest pierwszym pojazdem w europejskiej gamie Nissana z wbudowanym pakietem usług Google (w ramach systemu informacyjno-rozrywkowego NissanConnect), który pozwala użytkownikom cieszyć się niemal pełnym wachlarzem rozwiązań cyfrowych w pojeździe.

Qashqai jest dostępny z Mapami Google, a po zalogowaniu się na swoje konto Google kierowcy mogą uzyskać dostęp do ulubionych lokalizacji i punktów POI. Zmniejsza to zależność od telefonu komórkowego i dostępności sieci komórkowej. Bezprzewodowe aktualizacje gwarantują, że informacje przedstawione na mapie będą zawsze aktualne.

Asystent Google umożliwia kierowcy korzystanie z pomocy głosowej w trybie głośnomówiącym. Wypowiedzenie formuły „Hej Google” pozwala kierującym między innymi sterować systemem wentylacji w pojeździe, podgrzewaniem siedzeń i przedniej szyby czy wyborem trasy do kolejnego miejsca docelowego. Ponadto kierowcy mogą prowadzić rozmowy telefoniczne i słuchać instrukcji głosowych bez odrywania wzroku od drogi.

Zyskują oni również dostęp do ekosystemu aplikacji dostępnych do pobrania w Google Play. Mogą wygodnie słuchać ulubionej muzyki, podcastów, audiobooków itp. – wszystko z poziomu systemu pokładowego.

Udoskonalone usługi Nissan Connected Services monitorują stan pojazdu, tym samym zapewniając kierowcy spokój ducha. Przypominają np. o konieczności zamknięcia samochodu lub podniesienia szyb, jeśli pozostają one otwarte przez minutę po wyłączeniu silnika. Funkcja ta ostrzega także kierowcę w przypadku naruszenia zabezpieczeń lub próby odholowania pojazdu. W przypadku podejrzenia kradzieży samochód można unieruchomić, a także – za pośrednictwem zewnętrznego dostawcy Nissana – powiadomić organy ścigania w celu jego odzyskania, nawet w innych krajach.

Nissan Qashqai e-POWER 190 KM 2WD – komfortowe i funkcjonalne wnętrze

Ten model można zaliczyć do komfortowych. Użytkownicy docenią stosunkowo szeroki kąt otwarcia drzwi, co ułatwia wsiadanie. Przednie fotele umożliwiają dostosowanie do własnych preferencji, a na dłuższej trasie docenimy ich ergonomię. Po złożeniu tylnej kanapy dysponujemy przestrzenią ganażową o pojemności 1447 l.

Nissan Qashqai e-POWER 190 KM 2WD – fot. Lesław Sagan

Nissan Qashqai e-POWER 190 KM 2WD – podsumowanie

Z całą pewnością nowy Nissan Qashqai jest jedną z tych nowości rynkowych, które cieszą się największym powodzeniem wśród kupujących. Uwagę przyciąga atrakcyjny design nadwozia i nowoczesne, funkcjonalne wnętrze. Użytkownicy docenią także stosunkowo duży kąt otwarcia drzwi, co ułatwia wsiadanie, a także pojemny bagażnik. Do tego należy dodać jeszcze nowoczesną jednostkę napędową.

Nissan Qashqai e-POWER 190 KM 2WD – podstawowe dane techniczne i cennik