Categories: E-mobility

Elektromobilność – jak dobrać odpowiednie modele EV do potrzeb firmy

W ymóg elektryfikacji flot firmowych spędza sen z powiek menedżerom opiekującym się autami służbowymi, nie tylko w Polsce. Jak to zrobić, aby bilans korzyści z tej zmiany był dla firmy dodatni?

Wdrożenie samochodów elektrycznych pozytywnie wpłynie na efektywność firmy oraz przyniesie jej oszczędności, jeśli cały proces przebiegnie w sposób przemyślany. Priorytetową sprawą jest tu dostosowanie floty EV do rodzaju działalności przedsiębiorstwa. Jeden z najważniejszych aspektów w tej materii to właściwy wybór modeli elektryków tak, by pojazdy skutecznie służyły pracownikom i firmie, spełniając jednocześnie jej cele biznesowe i środowiskowe.

Wybór odpowiednich modeli samochodów elektrycznych do floty wymaga rozpatrzenia kilku kluczowych czynników i zależy od specyficznych wymagań operacyjnych, finansowych oraz infrastrukturalnych danego przedsiębiorstwa.

= Proces wyboru modeli aut elektrycznych powinien zostać poprzedzony wnikliwą analizą potrzeb firmy i określeniem celów floty . Jest to newralgiczny moment, w którym trzeba wziąć pod uwagę przede wszystkim charakter prowadzonej działalności oraz środowisko użytkowania pojazdów. Analiza potrzeb i celów wyłoni niezbędne cechy samochodów służbowych w konkretnej firmie i dla konkretnych grup stanowisk, np. dla przedstawiciela handlowego lokalnej firmy będzie to raczej auto miejskie, małe i zwrotne, natomiast firma logistyczna zapewne skupi się na autach o większych możliwościach transportowychmówi Maciej Sokołowski, Key Account Manager w Nivette Fleet Management . – Dodatkowo, w przypadku adaptacji floty na pojazdy elektryczne niezwykle istotny jest dzienny przebieg, który może być decydującym czynnikiem definiującym wybór modelu o odpowiednich parametrach, zapewniających realizację codziennych zadań.

Nowoczesne pojazdy elektryczne zapewniają już odpowiednio duży zasięg, potrzebny do pokonywania dłuższych dystansów między miastami, trzeba jednak pamiętać, że czynnik ten nie pozostaje bez wpływu na wyższy koszt auta. Warto też podkreślić, że na zasięg elektryka ogromny wpływ ma sposób jazdy i rodzaj terenu, po którym taki samochód się porusza.



Zidentyfikowane potrzeby firmy należy skonfrontować z bogatą ofertą rynkową modeli EV . W znacznym uproszczeniu można ją podzielić na 4 kategorie.

Pierwsza kategoria to najtańsze i najbardziej popularne samochody kompaktowe – niewielkie, o małym zużyciu energii i odpowiednim zasięgu, przeznaczone do jazdy w ruchu miejskim i podmiejskim, idealne do sprawnego przemieszczania się na trasie biuro-dom-lokalni kontrahenci.

Drugą grupą są droższe, reprezentacyjne pojazdy, celujące w potrzeby kadry menedżerskiej wyższego szczebla i kadry zarządzającej – charakteryzuje je prestiżowy wygląd, zapewniają wysoki komfort jazdy oraz nowoczesną technologię, zarówno w zakresie bezpieczeństwa, jak i wygody podróży. Większy zasięg uzyskany dzięki nowoczesnym akumulatorom oraz wysokie wartości ładowania gwarantują stosunkowo krótki czas potrzebny na uzupełnienie energii.

Nissan testuje technologię chłodzącego lakieru

Kolejna grupa to auta o podniesionym nadwoziu typu SUV i crossover< , umożliwiające sprawną jazdę również poza utwardzoną nawierzchnią oraz w terenie górzystym. Ich ogromną zaletą jest uniwersalny charakter, który może zostać wykorzystany przez firmy branży budowlanej czy architektonicznej.

Ostatnia grupa to vany i auta dostawcze , chętnie używane przez firmy transportowe, kurierskie, cateringowe, które potrzebują dużej przestrzeni ładunkowej.

Jak zaznacza Maciej Sokołowski z NFM, wprowadzenie samochodów EV do firmy i właściwe dopasowanie ich do potrzeb danej działalności może przynieść konkretne korzyści, takie jak zwiększenie efektywności pracy, a także obniżenie kosztów operacyjnych wynikające z niższych kosztów „tankowania”, uproszczonej procedury serwisowej czy własnej infrastruktury ładowania dopasowanej do potrzeb przedsiębiorstwa. Dla wielu firm istotne jest również zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne, w tym redukcja śladu węglowego, co coraz częściej wpisane jest w ich strategię rozwoju.

Źródło: NFM



Redakcja

Recent Posts

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

19 godzin ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

19 godzin ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago

Astara wprowadza do polskiej oferty nowe Isuzu D-Max 2025

Firma Astara – oficjalny importer i dystrybutor samochodów Isuzu w Polsce, wprowadziła właśnie na nasz…

2 dni ago

Porsche i PUMA łączą siły w kolekcjonerskiej edycji sneakersów inspirowanych grą Cyberpunk 2077

Porsche Polska wraz z marką PUMA przedstawiają limitowaną edycję sneakersów, która przenosi kultowy samochód Johnny'ego…

4 dni ago