Od premiery w 1984 roku model SEAT Ibiza doczekał się aż pięciu różnych generacji i sprzedał się w liczbie 6 mln egzemplarzy. Samochód ten dość szybko stał się kultowym modelem hiszpańskiej marki, przyciągając uwagę przede wszystkim młodych klientów, zainteresowanych innowacjami oraz nowinkami technologicznymi, jakie oferowały poszczególne generacje na przestrzeni minionych lat.
Pierwsza generacja, której produkcja seryjna w hiszpańskiej fabryce Zona Franca rozpoczęła się 27 kwietnia 1984 roku. Model powstał na bazie leciwego Seata Ronda, lecz był to pierwszy model, do którego nie wykorzystano nadwozia zmodyfikowanego Fiata. Produkowany był w wersji 3- i 5-drzwiowej hatchback.
W latach 1993-2002 na rynku pojawiła się Ibiza MK 2, wyprodukowana w fabryce w Martorell i ponownie zaprojektowana przez Giugiaro. Kształt pojazdu stał się bardziej aerodynamiczny, zaokrąglony, a tym samym nadał Ibizie jeszcze bardziej sportowego charakteru. Pomimo kompaktowego kształtu, samochód zapewniał dużo przestrzeni wewnątrz, skrywając pod maską 2-litrowy silnik benzynowy z wtryskiem, co czyniło go pojazdem o największej pojemności w swoim segmencie. Druga generacja Ibizy była lekka (zaledwie 1010 kg) i łatwa w prowadzeniu dzięki wspomaganiu kierownicy, a jej atuty potwierdzone zostały m.in. podczas Rajdowych Mistrzostw Świata, w słynnym Rajdzie Monte Carlo oraz zwycięstwami Rajdowego Pucharu Świata FIA pojazdów dwulitrowych w latach 1996-1998.
Ibiza MK 3 po raz pierwszy została zaprezentowana w 2001 roku w ramach Bologna Motor Show, z miejsca pokazując postęp, jakiego SEAT dokonał pod względem jakości produkcji, osiągów, inżynierii i projektowania. Tym razem za deską kreślarską stanął inny legendarny projektant – Walter de Silva, nadając Ibizie nowej energii i sportowego charakteru. W efekcie bryła samochodu przywodziła na myśl zwinność, która znalazła odzwierciedlenie w zwiększonej do 130 KM mocy silników. Do 2004 roku, kiedy Ibiza świętowała 20-lecie istnienia, sprzedane zostały ponad 3 mln egzemplarze wszystkich trzech modeli, a na rynku pojawiła się nowa, sportowa wersja FR, oferująca m.in. turbodoładowany 1,8-litrowy silnik o mocy 150 koni mechanicznych.
W 2009 roku Ibiza skończyła 25 lat, a rok wcześniej do produkcji trafiła czwarta generacja modelu, wyróżniająca się ostrymi, geometrycznymi liniami. Model ten, dostępny zarówno w 3- jak i 5-drzwiowej wersji oraz jako kombi, powstał w oparciu o projekt Luca Donkerwolke’a, a zmiany objęły także wnętrze samochodu. Pojawiły się poduszki powietrzne chroniące głowę, system ESP, funkcja Hill Hold Control czy też system ostrzegania o niskim ciśnieniu opon. W efekcie Ibiza zajęła pierwsze miejsce w swojej klasie, uzyskując solidne wyniki w testach zderzeniowych Euro NCAP. Produkowany do 2017 roku model dostępny był zarówno z jednostkami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi o mocy od 70 KM do 105 KM, a jedną z zastosowanych w Ibizie MK 4 nowości była 7-biegowa skrzynia biegów DSG z układem podwójnego sprzęgła.
Piąta generacja, której projektantem designu jest Alejandro Mesonere-Romanos, po raz pierwszy pokazana została publicznie 31 stycznia 2017 roku, ale oficjalny jej debiut odbył się w marcu 2017 roku podczas międzynarodowego salonu motoryzacyjnego w Genewie. Auto powstało na koncernowej platformie MQB A0 i produkowane jest już tylko jako 5-drzwiowy hatchback. Ważną jego oceną jest uzyskanie wyniku pięciu gwiazdek podczas testów zderzeniowych niezależnej organizacji EuroNCAP.
Ta generacja stanowi płynne wejście w erę cyfryzacji oraz świadomości ekologicznej. Kierowcy zyskali pełną kontrolę zarówno we wnętrzu, jak i na zewnątrz samochodu, dzięki pojawieniu się systemu Android Auto i Apple CarPlay, a także łączności za pośrednictwem SEAT CONNECT. Warto dodać, iż Ibiza MK 5 jest najbezpieczniejszym samochodem w historii marki, dzięki wykorzystywaniu zaawansowanych systemów jak m.in. technologie Travel Assist, Lane Assist, Side Assist oraz rozpoznawanie znaków drogowych.
Generacja | Ibiza I Typ 021 | Ibiza II Typ 6K | Ibiza III Typ 6L | Ibiza IV Typ 6J | Ibiza V Typ 6F |
Okres produkcji | 1984-1993 | 1993-2002 | 2002-2008 | 2008-2017 | 2017- |
Projektant | Giorgetto Giugiaro | Giorgetto Giugiaro | Walter de Silva | Luc Donckerwolke | Alejandro Mesonere-Romanos |
Długość | 3638 mm FL: 3683 mm | 3876 mm | 3953 mm | 4052 mm ST:4227 mm | 4059 mm |
Szerokość | 1610 mm | 1640 mm | 1698 mm | 1693 mm | 1780 mm |
Wysokość | 1394 mm | 1422 mm | 1441 mm | 1445 mm | 1444 mm |
Rozstaw osi | 2443 mm | 2443 mm | 2460 mm | 2469 mm | 2564 mm |
Bagażnik | 262-320/1130 l | 250/802 l | 267/960 l | 3d: 284/930 l 5d:292/938 l Cupra FL: 236/882 l ST: 430/1164 l | 355 l |
Masa własna | 840-950 kg | od 895 kg | od 1015 kg | od 974 kg ST: od 1035 kg | 1091-1272 kg |
W pierwszym kwartale 2024 roku do sprzedaży trafiała wyjątkowo atrakcyjna seria limitowana SEAT Ibiza Anniversary Limited Edition Wersja ta ma bogatsze wyposażenie, nowy kolor lakieru nadwozia Graphene Grey, a także 18- calowe aluminiowe felgi Cosmo Grey i nowe detale stylistyczne. Wnętrze kabiny zostało wyposażone w ergonomiczne tekstylne siedzenia Bucket, które zapewniają pasażerom jeszcze więcej komfortu w czasie jazdy. Aby uczcić 40. rocznicę tego legendarnego modelu, na zewnętrznej stronie drzwi kierowcy i pasażera umieszczono napis „Anniversary Limited Edition”. Wygrawerowana laserowo fraza widoczna jest także na progach u podstawy drzwi.
SEAT Ibiza FR Anniversary 1.5 TSI 150 KM DSG – multimedia i wirtualny kokpit
Kierowca ma przed sobą wirtualny kokpit, którego wygląd może dostosować do własnych preferencji. W części centralnej deski rozdzielczej zamontowano tablet z 8,25-calowym ekranem dotykowym systemu multimedialnego. Obsługuje on m.in. radio w systemie DAB, nawigację satelitarną, kamerę cofania oraz dostarcza niezbędnych informacji o pojeździe. Dźwięk dobrej jakości w całym samochodzie zapewnia 6 głośników.
Formula Racing, a więc blisko sportu. Tu jednak Czytelnikowi należy się istotne wyjaśnienie, iż sportowy charakter przejęła wydzielona z SEAT-a marka CUPRA, ale FR pozostawiono do dyspozycji SEAT-a, by jego modele również utożsamiały się ze sportowym charakterem hiszpańskiej marki. W wersji FR nie znajdziemy już typowo sportowego zawieszenia. Dobrze się stało, że producent wyposażył tę wersję w czterocylindrową jednostkę napędową 1.5 TSI o mocy 150 KM i 7-stopniową przekładnię DSG. Takie połączenie pozwala na odrobinę szaleństwa na autostradzie, a w ruchu miejskim pozwala na szybki start spod świateł. Jak się okazało w praktyce, to podczas spokojnej jazdy jesteśmy w stanie osiągnąć średnie zużycie paliwa znacznie poniżej 7 l/100 km. Automatyczna przekładnia DSG pracuje płynnie, a dla miłośników własnych preferencji istnieje możliwość sterowania manualnego za pośrednictwem łopatek umieszczonych pod kołem kierownicy.
Z cała pewnością ten model zasłużył na eksponowane miejsce w całym koncernie. SEAT oferuje solidny hatchback z najnowszymi zdobyczami techniki, zapewniającymi bezpieczeństwo i komfort jazdy. Chociaż we wnętrzu znajdziemy koncernowe komponenty, to jednak designerzy potrafili utrzymać klimat hiszpańskiej marki. Z cała pewnością Ibiza sprawdzi się w dwuosobowej rodzinie. Przy ocenie nie można zapomnieć o nowoczesnej i stosunkowo oszczędnej czterocylindrowej jednostce napędowej i bezproblemowo pracującej automatycznej przekładni DSG.
Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…
Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…
Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…
Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…
Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…
Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…