Suzuki Swift 1.2 Dualjet mild Hybrid 2WD 5MT- dobry wybór

Siódma generacja popularnego japońskiego hatchbacka już od chwili swojej premiery rynkowej na początku 2024 roku, przypadła miłośnikom motoryzacji do gustu. Ma nieco większe gabaryty od poprzednika i jest dostępna w wersji hybrydowej, co dla użytkownika oznacza oszczędniejszą eksploatację.

Ten niezwykle popularny w wielu krajach model zadebiutował w 1983 roku podczas Yokohama Motor Show, a do dzisiaj doczekał się siedmiu generacji. Od początku swojego istnienia było to auto przeznaczone na globalne rynki, a pierwsza generacja produkowana była w wersji 3- i 5-drzwiowej hatchback. Model ten jednak zdobył tylko popularność w Japonii i Indiach, bo w Europie nie zdobył wystarczającej popularności.

Dopiero druga generacja, która zadebiutowała w 1989 roku zdobyła szerszą popularność, co dotyczy także rynków europejskich, dla których uruchomiono produkcję w węgierskim Esztergom. Na niektórych rynkach poza wersjami 3- i 5-drzwiowymi hatchback, oferowano również 4-drzwiowy sedan i 2-drzwiowy kabriolet. Powstały też bliźniacze modele: Geo Metro, Pontiac Firefly i Subaru Justy.

Trzecia generacja zadebiutowała w 1996 roku i poza Japonią i Węgrami, produkowana była w Ekwadorze i Kolumbii. W zależności od rynku model ten występował aż pod 14 różnymi nazwami. Największe sukcesy auto to odnosiło w Indiach, na Węgrzech i w Polsce. Produkowano go 8 lat.

Czwarta generacja została skonstruowana i zaprojektowana przede wszystkim z myślą o Europie. Debiut odbył się w marcu 2004 podczas salonu motoryzacyjnego w Genewie. W 2006 roku rozpoczęto również jego produkcję chiński koncern Chang’an Motors. W 2007 roku zadebiutowała przeznaczona wyłącznie na indyjski rynek odmiana sedan o nazwie Maruti Suzuki Swift Dzire.

Piąta generacja, które w rzeczywistości była kolejnym face liftingiem, zadebiutowała w 2010 roku. Model otrzymał nowy pas przedni, zmieniono kształt reflektorów, pojawiła się nowa atrapa wlotu powietrza chłodnicy i nowy przedni zderzak. Zmniejszono masę własną pojazdu oraz poprawiono bezpieczeństwo pasażerów i parametry eksploatacyjne ze zmniejszeniem emisji szkodliwych spalin do atmosfery. W 2013 roku przeprowadzono face lifting, wraz z którym pojawiły się ledowe światła do jazdy dziennej  i kierunkowskazy w lusterkach bocznych.

Szósta generacja zadebiutowała w 2017 roku, a w połowie 2020 roku przeszła face lifting. Zmienił się design nadwozia i wnętrza pojazdu. Do gamy jednostek napędowych wprowadzono zupełnie nowe silniki Boosterjet i Dualjet. Zmiany objęły także wersję hybrydową, w której m.in. ponad trzykrotnie podniesiono pojemność akumulatora.

Siódma generacja miała premierę w październiku 2023 roku, a do sprzedaży trafiła w drugim kwartale 2024 roku. Jest dostępna w wersji hybrydowej i ma nieco większe wymiary od poprzednika. Produkowana w wersji 5-drzwiowej hatchback i na niektórych rynkach także jako 4-drzwiowy sedan.

Suzuki Swift – porównanie generacji

GeneracjaSwift ISwift IISwift IIISwift IVSwift VSwift VISwift VII
Produkcja1983-19891989-20061990-20042004-20102010-20172017-2024od 2024
Długość3585 mm3745 mm3745 mm3755 mm3850 mm3840 mm3850 mm
Szerokość1530 mm1590 mm1590 mm1690 mm1695 mm1695 mm1695 mm
Wysokość1350 mm1350 mm1350 mm1510 mm1510 mm1495 mm1500 mm
Rozstaw osi2245-2345 mm2265-2365 mm2365 mm2380 mm2430 mm2450 mm2450 mm
Masa własna620 kg740-955 kg755-815 kg1045-1195 kg945-1155 kg870-970 kg915-1100 kg
Bagażnik620-765 kg280 l280 l213 l211 l265 l269 -980 l

 

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT – twarde plastiki mogą być atutem

Jakoś się utarło wśród użytkowników samochodów, że twarde plastiki prawie zawsze obniżają ogólną ocenę. Jestem innego zdania, gdyż w przypadku najnowszej generacji Suzuki Swift, ten element wnętrza można uznać za atut, który ma wpływ na trwałość poszczególnych elementów. Są łatwe w utrzymaniu, a co najważniejsze, dobrze spasowane i nie wydają piskliwych dźwięków podczas wzajemnego tarcia.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT – fot. Lesław Sagan

Wnętrze, które zostało w znacznym stopniu zmodernizowane, można uznać za funkcjonalne. Kierowca ma przed sobą dobrze widoczny kokpit, a w centralnym miejscu zamontowano 9-calowy tablet obsługujący multimedia. Kierowca ma łatwy dostęp, a obsługa poszczególnych funkcji jest intuicyjna. Minusem jest niezbyt dopasowany głos wspomagający nawigację satelitarną, ale to jest mankament łatwy do naprawienia. Ważne, że oprogramowanie nawigacji jest aktualne.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT – dynamiczne trzy cylindry wspomagane elektrycznie

Charakterystyka nowego silnika 1.2 zastosowanego w Swifcie to przede wszystkim imponująca wydajność połączona z osiągami. Wysoki moment obrotowy dostępny w zakresie niskich obrotów przekłada się na szybszą reakcję jednostki i sprawniejsze przyspieszanie. Co ważne – w nowym silniku zastosowano szereg zaawansowanych rozwiązań obniżających poziom emisji szkodliwych gazów. System SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki) wspomaga pracę silnika spalinowego i wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa.
Suzuki dba o świadome i odpowiedzialne podejście do kwestii ochrony środowiska. Główne elementy systemu SHVS to zintegrowany rozrusznik-alternator (ISG) oraz wydajny akumulator litowo-jonowy, przystosowany do naprzemiennego przyjmowania i oddawania energii elektryczne.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT – fot. Lesław Sagan

Współpracuje on z manualną, 5-biegową przekładnią, która została opracowana z myślą o optymalnych osiągach i efektywności. Przełożenia zostały precyzyjnie dopasowane do charakterystyki silnika i układu napędowego. Praca dźwigni zmiany biegów jest precyzyjna i lekka. Nowy Swift dostępny jest również z przekładnią CVT, która stanowi atrakcyjną ofertę dla kierowców preferujących wygodę użytkowania automatycznej skrzyni biegów.

Suzuki Vitara 1.5 SH 2WD AGS Elegance – tradycja i niezawodność

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT – systemy, które ułatwiają życie

Producent zadbał o odpowiednie wyposażenie dostępne w bogatej ofercie Swifta. Mowa tu o systemach zwiększających bezpieczeństwo i technologie wspomagające kierowcę. Dostępne we wszystkich wersjach wyposażenia są tylne czujniki parkowania oraz kamera cofania ułatwiają manewrowanie. Adaptacyjny tempomat ACC sprawia, że każda podróż staje się bardziej komfortowa, a reflektory LED (dla świateł mijania i drogowych) zapewniają doskonałą widoczność w każdych warunkach. Wyposażenie standardowe obejmuje także nowy system multimedialny z 9-calowym ekranem i funkcją nawigacji i funkcją bezprzewodowego połączenia ze smartfonem (Apple CarPlay i Android Auto). Swift otrzymał również zaawansowane systemy asystujące, między innymi: układ reagowania przedkolizyjnego DSBS II, monitor martwego pola BSM, ostrzeżenie o ruchu poprzecznym podczas z tyłu pojazdu – RCTA.

DSBS II (Dual Sensor Brake Support II – układ reagowania przedkolizyjnego z detekcją dwukanałową drugiej generacji). Nad bezpieczeństwem jazdy czuwa radar milimetrowy oraz kamera monoskopowa, które mają za zadanie wykryć pojazdy, rowerzystów i pieszych poruszających się na wprost lub w poprzek toru jazdy Swifta. Gdy system wykryje ryzyko kolizji, ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym.
W razie potrzeby układ może wspomagać hamowanie lub uruchomić automatyczne hamowanie awaryjne.

ACC (Adaptive Cruise Control – tempomat adaptacyjny). Uruchomienie adaptacyjnego tempomatu zwiększa komfort prowadzenia auta podczas jazdy na długich dystansach i w ruchu miejskim poprzez automatyczne przyspieszania i zwalnianie przy jednoczesnym utrzymaniu bezpiecznego odstępu od poprzedzającego pojazdu. Gdy instrumenty pomiarowe nie wykryją pojazdów na obranym pasie ruchu, układ będzie utrzymywać ustawioną przez kierowcę prędkość. Dzięki połączeniu z funkcją wykrywania znaków drogowych, system pomaga zachować prędkość zgodną z ograniczeniem obowiązującym na danym odcinku drog.

LKA (Lane Keep Assist – wspomaganie utrzymania pasa ruchu). Funkcja ta pomaga kierowcy pozostać na środku obranego pasa ruchu, wykonując delikatne korekty toru jazdy. Ponadto, wykrywa przeszkody, takie jak pojazdy lub roboty drogowe, będące w pobliżu pasa ruchu i wspomaga wykonywanie ruchów kierownicy, mających na celu zachowanie bezpiecznej odległości. LDP (Lane Departure Prevention – zapobieganie zjeżdżaniu z pasa ruchu). Podczas jazdy system wykrywa linie wyznaczające pas ruchu i przewiduje tor jazdy. Gdy system wykryje ryzyko niezamierzonej zmiany pasa ruchu, ostrzega kierowcę poprzez sygnały dźwiękowe i wibracje kierownicy, a w razie potrzeby, pomaga skierować samochód w kierunku środka pasa ruchu.

HBA (High Beam Assist – automatyczne przełączanie świateł drogowych). Podczas jazdy z włączonymi światłami drogowymi, samochód przełączy je na światła mijania, zależnie od obecności innych pojazdów oraz warunków otoczenia. Po wykryciu nadjeżdżającego lub poprzedzającego pojazdu oraz w wystarczająco oświetlonym obszarze, następuje automatyczne przełączenie na światła mijania. Gdy w zasięgu nie ma innych pojazdów, a droga nie jest oświetlona, układ włączy światła drogowe. (Funkcja działa powyżej prędkości 40 km/h.

Suzuki Ignis 1.2 2WD CVT Premium Plus Hybrid – sprawdzi się w aglomeracji miejskiej

DMS (Driver Monitoring System – system monitorowania kierowcy). Kamera zainstalowana obok ekranu systemu multimedialnego monitoruje twarz kierowcy, sprawdzając skłonność do zamykania oczu oraz w którą stronę patrzy kierowca. Gdy system wykryje senność lub dekoncentrację, system wyemituje ostrzeżenie dźwiękowe i wyświetli informację na ekranie zestawu wskaźników.

HHC (Hill Hold Control – wspomaganie ruszania na wzniesieniach). Funkcja Hill Hold Control Control ułatwia ruszanie pod górę, zapobiegając staczaniu się pojazdu w momencie, gdy kierowca przesuwa stopę z pedału hamulca na pedał przyspieszenia.

BSM (Blind Spot Monitor – monitorowanie martwych pól widoczności). Znajdujące się w tylnej części auta czujniki radarowe wykrywają obiekty znajdujące się lub zbliżające do tzw. martwych pól widoczności po obu stronach pojazdu. W przypadku wykrycia zagrożenia kolizją kierowca zostaje ostrzeżony za pomocą podświetlanej kontrolki (na lusterku bocznym po stronie, z której może nastąpić kolizja). Gdy kierowca włączy w tym czasie kierunkowskaz (aby zmienić pas ruchu), zostanie dodatkowo ostrzeżony sygnałem dźwiękowym.

RCTA (Rear Cross Traffic Alert – ostrzeżenie o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu). Dodatkowym udogodnieniem, podnoszącym poziom bezpieczeństwa, jest funkcja wykrywania zbliżających się z tyłu obiektów i ostrzegania o nich. Jest to funkcja szczególnie przydatna podczas wyjeżdżania do tyłu z miejsca parkingowego lub garażu.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT – podsumowanie

Z całą pewnością jest to jeden z najbardziej interesujących modeli w swojej klasie. Sprawdzi się w roli małego pojazdu rodzinnego i polubią go młodzi użytkownicy. Sprawdzi się także jako idealne auto dla pań.. I jak się okazuje, ten mały samochód może też być komfortowy. Docenił to jeden z moich znajomych, który ma prawie 2 metry wzrostu i masywną budowę. Wybierał dla siebie optymalny model i okazało się, iż tylko Swift okazał się dla niego wygodny do wsiadania i wysiadania. Niekwestionowanym atutem jest ekonomiczna eksploatacja, a osiągnięcie zużycia paliwa na poziomie 5 l/100 km jest w tym przypadku standardem. Producent oferuje również bogate wyposażenie w systemy zwiększające komfort i bezpieczeństwo. Ważnym elementem jest także atrakcyjna cena,która ma wpływ na konkurencyjność Swifta w swoim segmencie.

Suzuki Swift 1.2 DualJet mild Hybrid 2WD 5MT – podstawowe dane techniczne

 

Autor: Lesław Sagan