Categories: Wiadomości

Nowe BMW M5 Touring

BMW M GmbH rozszerza ofertę w segmencie samochodów o wysokich osiągach, konsekwentnie kontynuując elektryfikację gamy modelowej. Nowe BMW M5 Touring łączy wyjątkową dynamikę na torze wyścigowym i poza nim, ze wszechstronnym wnętrzem zapewniającym komfort podczas codziennej jazdy czy dalekich podróży. To aktualnie trzeci model BMW M wyposażony w układ napędowy M HYBRID, w którym wysokoobrotowy silnik V8 wspomagany jest przez silnik elektryczny o błyskawicznym oddawaniu mocy. Łącznie generują moc 535 kW / 727 KM i maksymalny moment obrotowy 1000 Nm.

Pojazd i koncepcja napędu nowego BMW M5 Touring dostarczają bardzo zróżnicowanych wrażeń z jazdy z nieograniczoną użytecznością zarówno w codziennej jeździe, jak i podczas długich podróży, fascynującymi osiągami i możliwością jazdy na samym napędzie elektrycznym w mieście i poza nim. Przeniesienie napędu za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni biegów M Steptronic, napęd na wszystkie koła M xDrive i aktywny mechanizm różnicowy M są, podobnie jak zawieszenie M, precyzyjnie dostosowane do charakterystyki napędu M HYBRID. Nowe BMW M5 Touring przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,6 s i imponuje doskonałą elastycznością oraz wyjątkową precyzją w bardzo dynamicznych sytuacjach drogowych.

Nowe BMW M5 Touring będzie miało swoją światową premierę w połowie sierpnia 2024 roku w ramach Monterey Car Week w Kalifornii. Na rynek wejdzie natychmiast po rozpoczęciu produkcji w zakładach BMW Group w Dingolfing w listopadzie 2024 roku. Najważniejszymi rynkami zbytu nowego BMW M5 Touring są Niemcy i USA, a następnie Wielka Brytania, Kanada i Szwajcaria.

Wygląd zewnętrzny: atletyczne kształty, typowe proporcje Touringa

Dzięki nowej interpretacji typowej stylistyki M samochodów o wysokich osiągach, nowe BMW M5 Touring wyraźnie demonstruje swój charakter inspirowany motorsportem. Bardzo duży udział powierzchni lakierowanych w kolorze nadwozia i czarny dach nadają mu purystyczny wygląd połączony z typowymi proporcjami modelu Touring. Charakterystyczne dla tego modelu obramowanie boczne z mocno wystającymi nadkolami, potężna sekcja barkowa i długa linia dachu podkreślają atletyczny wygląd samochodu, który wyraźnie odróżnia go od nowego BMW serii 5 Touring. Mocno wyrzeźbiony przód charakteryzuje się dużymi wlotami powietrza i nową atrapą chłodnicy BMW M wyposażoną standardowo w oświetlenie konturowe BMW Iconic Glow. Z tyłu płaskie lampy mocno zachodzące na boki, szeroko rozstawione pionowe światła odblaskowe i dwuczęściowy dyfuzor, z dwoma zintegrowanymi parami rur wydechowych po prawej i lewej stronie, podkreślają szerokość i potężną sylwetkę nowego BMW M5 Touring.

Napęd M HYBRID łączący wysokoobrotowy silnik V8 z mocnym silnikiem elektrycznym

Napęd M HYBRID w nowym BMW M5 obejmuje silnik V8 o pojemności 4,4 l i zintegrowany z 8-stopniową skrzynią M Steptronic silnik elektryczny. Oprócz najnowszej wersji technologii M TwinPower Turbo silnik spalinowy ma międzyrzędowy kolektor wydechowy i zoptymalizowaną separację oleju. Generuje moc 430 kW / 585 KM i maksymalny moment obrotowy 750 Nm.

Silnik elektryczny pochodzi z obecnej piątej generacji technologii BMW eDrive i oferuje maksymalną moc 145 kW / 197 KM. Nominalny moment obrotowy 280 Nm zwiększany jest do efektywnej wartości 450 Nm przy wejściu przekładni za pomocą etapu wstępnego przełożenia opatentowanego przez BMW. Moment silnika elektrycznego dostępny w pełnym zakresie już w chwili ruszania z miejsca oraz inteligentne sterowanie interakcją obu silników zapewniają natychmiastową reakcję napędu M HYBRID i liniowe narastanie mocy. W połączeniu z pakietem M Driver standardową prędkość maksymalną 250 km/h można podnieść do 305 km/h.

BMW – mistrz Wimbledonu Carlos Alcaraz za kierownicą elektrycznych modeli

Sportowy układ wydechowy z elektrycznie sterowanymi przepustnicami zapewnia emocjonujące brzmienie napędu. Pracy silnika elektrycznego towarzyszy w zależności od konfiguracji i wybranego trybu dźwięk generowany przez system BMW IconicSounds Electric. W trybie w pełni elektrycznym można rozwijać prędkość do 140 km/h.

Akumulator wysokonapięciowy nowego BMW M5 Touring ma użytkową pojemność energetyczną 18,6 kWh, co umożliwia zasięg elektryczny od 61 do 67 km według WLTP. Uniwersalna jednostka ładująca ładuje prądem przemiennym z mocą do 11 kW.

Napęd na wszystkie koła M xDrive i elektronicznie sterowany aktywny dyferencjał M na tylnej osi są specjalnie dostosowane do charakterystyki napędu M HYBRID. Oprócz ustawienia 4WD w menu ustawień można wybrać tryb 4WD Sport z wyraźnie odczuwalną przewagą transmisji napędu na tylną oś. W trybie 2WD doświadczeni kierowcy mogą cieszyć się wybitnie purystyczną jazdą z wyłączonym DSC (dynamiczna kontrola stabilności).

Specjalne zawieszenie M zapewniające fascynującą dynamikę jazdy

Dzięki wyjątkowej dynamice jazdy nowe BMW M5 Touring wyznacza standardy na tle konkurencji. Obok układu napędowego, długiego rozstawu osi i dużego rozstawu kół, ważnym czynnikiem jest dodatkowo usztywniona karoseria. Oprócz płyty wzmacniającej pomiędzy kielichami amortyzatorów a grodzią silnika, rozpórkami między kielichami a przodem i dodatkowych wzmocnień w przedniej części, w tym modelu zastosowano z tyłu wzmocnienia podłogi, w tym belkę poprzeczną, płytę wzmacniającą i inne wzmocnienia w bagażniku.

Wysokiej klasy zawieszenie nowego BMW M5 Touring obejmuje oś przednią z podwójnymi wahaczami poprzecznymi i pięciowahaczową oś tylną o specjalnej kinematyce i elastokinematyce. W wyposażeniu standardowym znajduje się też zawieszenie adaptacyjne M z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami oraz zintegrowany aktywny układ kierowniczy. Specjalne zestrojenie M, indywidualnie wybierane mapy charakterystyki oraz sterowane indywidualnie dla każdego koła amortyzatory, zapewniają optymalne przenoszenie sił na nadwozie, a także szeroki zakres pomiędzy dynamiczną i komfortową jazdą. Ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora oraz współdziałanie wszystkich systemów regulacji w zintegrowanym systemie sterowania dynamiką boczną zapewnia maksymalną trakcję, zwinność i stabilność jazdy.

Odpowiednią skuteczność hamowania zapewniają standardowe hamulce M z pływającymi tarczami, które podobnie jak opcjonalne węglowo-ceramiczne hamulce M, połączone są ze zintegrowanym układem hamulcowym oferującym dwie charakterystyki działania pedału i reakcji. Obręcze kół M ze stopów lekkich w rozmiarze 20 cali na osi przedniej i 21 cali na osi tylnej mają standardowo opony High-Performance.

Szeroka gama systemów automatyzacji jazdy i parkowania. Nowe BMW M5 Touring ma już w standardzie szeroką gamę systemów wspomagających kierowcę, których działanie jest dodatkowo optymalizowane przez zintegrowany układ hamulcowy i połączony w sieć system kontroli dynamiki poprzecznej. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. ostrzeganie przed kolizją czołową, ostrzeganie przed opuszczeniem pasa ruchu z korektą toru jazdy, asystenta omijania, asystenta skupienia oraz wskazanie ograniczeń prędkości.

Opcjonalnie dostępne m.in. system asystujący kierowcy Professional z asystentem kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, aktywny regulator prędkości, automatyczny asystent ograniczeń prędkości, rozpoznawanie sygnalizacji świetlnej, aktywne prowadzenie do celu. Opcjonalny asystent parkowania Professional umożliwia sterowanie parkowaniem i manewrowanie z zewnątrz pojazdu za pomocą smartfona.

Konfigurowalne właściwości jezdne do jazdy na co dzień i na torze wyścigowym

Charakterystyczny dla M panel obsługi na konsoli środkowej oferuje liczne opcje indywidualizacji właściwości jezdnych. Przycisk Setup umożliwiający bezpośredni dostęp do ustawień silnika, układu Drivelogic, zawieszenia, układu kierowniczego i hamulcowego, M xDrive oraz intensywności odzysku energii. Przyciski M na kierownicy umożliwiają aktywowanie dwóch indywidualnie konfigurowanych ustawień pojazdu.

Przyciskiem aktywuje się również tryb M Dynamic regulujący kontrolę stabilności. Możliwe jest również całkowite wyłączenie kontroli stabilności jazdy. Przycisk M Mode służy do konfiguracji wskazań na wyświetlaczach i systemów wspomagania kierowcy. W trybie SPORT interwencje systemów wspomagających oraz treści na wyświetlaczu informacyjnym i BMW Head-Up są ograniczone do funkcji niezbędnych przy sportowej jeździe. W połączeniu z M Drive Professional dostępny jest również tryb Track. Opcja ta obejmuje także M Laptimer i funkcję Boost Control do przyspieszeń z maksymalną dynamiką.

Przycisk M HYBRID pozwala na indywidualną konfigurację pracy układu napędowego. Podstawowe ustawienie Hybrid koordynuje współdziałanie obu silników, a tryb Electric służy do jazdy na samym napędzie elektrycznym. Tryb eControl umożliwia odzysk energii lub podtrzymywanie poziomu naładowania akumulatora. Ponadto w ramach opcji M Drive Professional dostępne są tryby Dynamic i Dynamic Plus, które przygotowują układ chłodzenia i napęd w celu uzyskania stałej lub krótkotrwałej maksymalnej wydajności na drogach pozamiejskich lub na torze wyścigowym.

Progresywny kokpit sportowego samochodu ze wskazaniami M

Zorientowany na kierowcę kokpit nowego BMW M5 Touring ma autentyczny wyścigowy charakter, dzięki przeprojektowanej skórzanej kierownicy M, fotelom wielofunkcyjnym M, wskazaniom M na zakrzywionym wyświetlaczu BMW i standardowym wyświetlaczu BMW Head-Up. Tapicerka ze skóry Merino, panel interakcji BMW, 4-strefowa klimatyzacja automatyczna, oświetlenie wnętrza M z oświetleniem powitalnym oraz system Surround Sound marki Bowers & Wilkins tworzą ekskluzywną atmosferę premium. Opcjonalnie dostępne jest ogrzewanie kierownicy, aktywna wentylacja foteli i szklany dach panoramiczny. Od wiosny 2025 r. oferowane będą dodatkowe luksusowe akcenty, takie jak metalizowana tapicerka BMW Individual ze skóry Merino.

Pojemność bagażnika BMW M5 Touring można zwiększyć z 500 do 1630 l. Standardowe wyposażenie z dostępem komfortowym i automatyczną obsługą klapy tylnej umożliwia wygodne wkładanie i wyjmowanie bagażu. Maksymalna masa przyczepy opcjonalnego haka holowniczego wynosi 2000 kg.

Najnowsza wersja BMW iDrive z systemem operacyjnym BMW 8.5 jest konsekwentnie zaprojektowana do obsługi za pomocą dotyku i języka naturalnego. Standardowy BMW Live Cockpit Professional obejmuje również system nawigacyjny BMW Maps i funkcję Augmented View. System antenowy obsługujący 5G zapewnia optymalną łączność podczas korzystania z usług cyfrowych, takich jak streaming wideo czy gry w samochodzie. Funkcje Apple CarPlay® i Android Auto™ umożliwiają bezproblemową integrację smartfonów. Oprócz możliwości korzystania z funkcji Personal eSIM nowe BMW M5 Touring oferuje też liczne możliwości personalizacji za profilu BMW ID i aplikacji My BMW.

Źródło: BMW





Redakcja

Recent Posts

Slow Road by Mazda – odwiedzamy muzea motoryzacyjne

Samochody są dla wielu z nas nieodłącznym towarzyszem zarówno weekendowych eskapad, jak i wakacyjnych podróży.…

8 godzin ago

Audi – napęd quattro: rozpoczął nowy rozdział w historii rajdów i wyznaczył standardy w autach

Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd…

8 godzin ago

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

1 dzień ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

1 dzień ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago