Categories: Testy

Dacia Duster Journey Hybrid 140 – nowość, która zauroczy i jest zdana na sukces

Dacia nie daje o sobie zapomnieć i wciąż zaskakuje nas kolejnymi nowościami. Tym razem mogliśmy poznać wady i zalety nowej generacji Dacii Duster. Z całą pewnością to auto nas pod wieloma względami zaskakuje, w pozytywnym, tego słowa znaczeniu. Można oczekiwać, że ten model szybko zawojuje europejskie rynki.

Jeszcze ponad dekadę temu nikt nie przewidywał takiego sukcesu rumuńskiej marki. Najtańszym samochodem dla mas miał być Logan, którego w założeniu francuskiego koncernu cena nie powinna przekraczać 5 tys. euro. Szybko się jednak okazało, że wiele rynków oczekuje również innych tanich samochodów.

Największym i zapewne niespodziewanym sukcesem okazał się siódmy model w historii rumuńskiej Dacii. Kompaktowy SUV, który zadebiutował podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Genewie (marzec 2009 r.) powstał na płycie podłogowej Dacii Logan, a napęd 4×4 otrzymał od Nissana. Z Logana przejęto też elementy wnętrza pojazdu. Szybko okazało się, iż jest to solidny pojazd, który daje radę na kiepskich drogach.

Udany projekt sprawił, iż na niektórych rynkach Dacia Duster z niewielką modyfikacją trafiła do sprzedaży pod  marką Renault oraz w Indiach jako Nissan Terrano. Na rynki Południowej Ameryki produkowany jest pickup z podwójną kabiną – Renault Duster Oroch. Porównując pierwszą generację z obecną, trudno nie zauważyć wyraźnego postępu oraz urozmaicenia oferty w bogate wyposażenie.

Generacja Duster I Duster II Duster III
Okres produkcji 2010-2022 2017-2024 2024-obecnie
Długość 4310 mm 4341 mm 4343 mm
Szerokość 1822 mm 1804 mm 1810 mm
Wysokość 1680 mm 1682-1693 mm 1660 mm
Rozstaw osi 2673 mm 2674-2676 mm 2657 mm
Masa własna 1180-1310 kg 1254-1480 kg 1390-1895 kg
Bagażnik 475-1636 l 376-1478 l 472-1635 l

Aktualnie w sprzedaży jest wciąż dostępna druga generacja po face liftingu, ale rumuński producent już rozpoczął rynkową ekspansję z trzecią generacją. Powstała ona na platformie koncernu Renault CMF-B, która już wykorzystywana jest do aktualnych generacji modeli Logan, Sandero i Jobber. W ofercie znajdzie się także większa wersja o nazwie Bigster.



Dacia Duster Journey Hybrid 140 – zmiany, które cieszą

Ta generacja Dustera była długo oczekiwana nie tylko przez miłośników marki. Oczekiwano ładniejszego nadwozia oraz nowocześniejszego wnętrza. Ostatecznie konstruktorzy i designerzy nie zawiedli. Stworzyli auto, które pod wieloma względami może się podobać. Design nadwozia wiele zyskał na atrakcyjności, co szczególnie dotyczy tylnej części nadwozia. Nowe wnętrze nawiązuje rozwiązaniami do najnowszej rodziny modeli marki Dacia, z charakterystycznym tabletem, a w wersji bardziej luksusowej również z cyfrowym kokpitem. Producent oferuje bogate wyposażenie, które częściowo dostępne jest za dopłatą.

Wnętrze oferuje dużo miejsca na nogi pasażerom na tylnych siedzeniach, przestronny bagażnik o maksymalnej pojemności 472 l i płaską podłogę. Sześć punktów mocowania YouClip, rozmieszczonych w całym wnętrzu, umożliwia w pełni bezpieczne mocowanie telefonów komórkowych lub wszelkich innych praktycznych akcesoriów.

Dacia Duster Journey Hybrid 140 – fot. Lesław Sagan

Nowy jest system multimedialny Media Nav Live. Jego duży, 10-calowy ekran dotykowy zapewni Ci dostęp do nawigacji satelitarnej z aktualnymi mapami i informacjami o ruchu drogowym w czasie rzeczywistym
(nieodpłatnymi przez 8 lat). Aby ułatwić sobie podróżowanie, możesz również skorzystać z bezprzewodowej replikacji ekranu smartfona, praktycznych usług mobilnych i spersonalizowanych aplikacji. Nowy, 7-calowy cyfrowy zespół zegarów pozwala z łatwością śledzić informacje związane z jazdą. System audio 3D, opracowany przez firmę Arkamys®, dostarczy Ci niezrównanych doznań podczas słuchania ulubionych utworów muzycznych.

Nowa Dacia Duster w Polsce od 79,9 tys. zł

Dacia Duster Journey Hybrid 140 – oszczędna i dynamiczna jednostka napędowa

Nowa Dacia Duster została po raz pierwszy wyposażona w hybrydowy zespół napędowy o mocy 140 KM. Zapewnia ona dynamiczną jazdę bez ograniczeń związanych z doładowywaniem akumulatora. Umożliwia pokonywanie do 80% długości trasy w trybie całkowicie elektrycznym w środowisku miejskim przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa nawet według producenta o 40 procent.

System hybdydowy Dustera tworzy silnik spalinowy i dwa silniki elektryczne (generator wysokiego napięcia i silnik) oraz samoładujący się trakcyjny akumulator 230 V, który wykorzystuje energię odzyskiwaną podczas hamowania i zwalniania. Tym samym, nie musimy go ładować ze źródła zewnętrznego.

Dacia Duster Journey Hybrid 140 – fot. Lesław Sagan

Dacia Duster Journey Hybrid 140 – bogata oferta wyposażenia

W polskiej ofercie znalazły się cztery opcje wyposażenie, w tym  trzy o podwyższonym standardzie +. Już podstawowa wersja Essential oferuje m.in. manualną klimatyzację,  elektrycznie sterowane szyby przednich drzwi, relingi dachowe, 6 poduszek powietrznych, tempomat, system audio DAB z 4 głośnikami ze sterowaniem przy kierownicy. Natomiast wersja Extrema = Expression + powinna już zadowolić nawet najwybredniejszego użytkownika. Jej wyposażenie to m.in. automatyczna klimatyzacja, karta Keyless Entry, modułowe relingi dachowe, elektrycznie składane lusterka boczne, światła przeciwmgłowe, 17-calowe obręcze kół z metali lekkich, regulacja podparcia lędźwiowego, system kontroli zjazdu ze wzniesienia, system multimedialny z 10-calowym ekranem dotykowym, automatyczny system hamulcowy, ładowarka indukcyjna, funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania i system wspomagania parkowania. W ofercie też dostępny jest: system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem nadmiernej prędkości, aktywny system nagłego hamowania z funkcją wykrywania rowerzystów i pieszych oraz system kontroli pasa ruchu.

 powinna już zadowolić nawetDacia Duster Journey Hybrid 140 – podsumowanie

Przyznać trzeba, iż tym razem designerzy stworzyli atrakcyjne nadwozie i wnętrze pojazdu. To jeden z tych modeli, które wyróżniają się na drodze. Wnętrze zaprojektowano funkcjonalnie i nowocześnie, chociaż gdyby nie te twarde elementy z tworzywa sztucznego, to ocena byłaby znacznie wyższa. Pamiętań jednak należy, iż ten model ma być atrakcyjny cenowo i to się producentowi wciąż udaje. Można oczekiwać, iż zainteresowanie tym modelem spowoduje pobicie kolejnych rekordów sprzedaży producenta.

Dacia Duster Journey Hybrid 140 – fot. Lesław Sagan

Dacia Duster Journey Hybrid 140 -podstawowe dane techniczne

Silnik ECO-G 100 Tce 130 4×2 mild hybrid Hybrid 140 Tce 140 4×4 mild hybrid
Typ silnika 1.3 MPI 1.3 Turbo 1.4 MPI 1.3 Turbo
Pojemność skokowa (cm3) 999 1199 1598 1199
Cylindry / zawory 3 / 12 3 / 12 4 / 16 3 / 12
Rodzaj paliwa Benzyna+ LPG Benzyna Benzyna Benzyna
Norma spalin Euro 6 Euro 6 Euro 6 Euro 6
Napęd 4×2 4×2 4×2 4×4
Moc 74 kW przy 4400-4900 / 4600-500 obr./min 96 kW przy 4500-5500 obr./min 104 kW przy 5600 obr/min 96 kW przy 4500-5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 160/170 Nm przy 2200-3750 / 2000-3500 obr./min 230 Nm przy 2100-3500 obr./min 148 Nm przy 3600 obr./min 230 Nm przy 2100-3500 obr./min
Prędkość maksymalna (km/h) 168 LPG / 160 benzyna 160 160 180
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 13,2 LPG / 14,0 benzyna 9,9 10,1 11
Przekładnia Manualna 6 biegowa Manualna 6 biegowa 4 stopniowy automat Manualna 6 biegowa
Średnie zużycie paliwa (l) 8,1 / 6,5 5,5 5,1 6,1
Zbiornik paliwa (l) 51 LPG + 50 benzyna 50 50 55
Masa własna pojazdu (kg) 1276 /1308 1304 / 1346 1380 / 1422 1390 / 1436

 



Redakcja

Recent Posts

Mondial de l’Auto Paris 2024 – premiery całkowicie odświeżonej gamy modeli

Rzadko zdarza się, aby marka Citroën miała tak wiele nowych modeli do zaprezentowania na targach…

12 godzin ago

Mondial de l’Auto Paris 2024 – globalny debiut Leapmotor B10

Leapmotor International zrobiła spektakularne wejście na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu światowym debiutem długo oczekiwanego…

2 dni ago

Nissan Townstar Combi – 7-osobowy uniwersalny samochód na intensywne dni powszednie i weekendowe wypady

Astara – oficjalny dystrybutor Nissana w Polsce – wprowadza do gamy modelu Townstar wersję Combi…

2 dni ago

Audi driving experience – adrenalina z Audi RS na torze Silesia Ring

Już tylko kilka dni dzieli nas od kolejnego wyjazdu najmocniejszych modeli Audi na nitkę toru…

3 dni ago

Mondial de l’Auto Paris 2024 – Stellantis prezentuje swoje globalne portfolio

Energia elektryczna przepływa przez stoiska marek Citroën, Peugeot i Alfa Romeo obecnych na Międzynarodowym Salonie…

3 dni ago

Mondial de l’Auto Paris 2024– Francuzi uratowali honor europejskiej motoryzacji

Ostatnie lata nie były zbytnio łaskawe dla motoryzacji. Ze względu na malejące zainteresowanie wystawców kolejno…

4 dni ago