Categories: Klasyki

FIAT świętuje swoje pierwsze 125 lat

W budynku Lingotto w Turynie zakończyła się uroczystość z okazji 125-lecia istnienia marki FIAT pod hasłem „Z uśmiechem w przyszłość”. Wydarzenie było zarówno okazją, aby świętować ten ważny jubileusz, którym może się poszczycić niewielu producentów samochodów, jak i początkiem nowego rozdziału w długiej historii sukcesów marki, jej znaczenia społecznego i pozycji lidera opartych na podejściu zorientowanym na klienta.

W tym ważnym wydarzeniu (dostępnym pod tym linkiem) wzięli udział przedstawiciele międzynarodowej prasy, przedstawiciele instytucji publicznych – w tym Minister Przedsiębiorczości i Made in Italy, senator Adolfo Urso, wiceprzewodnicząca Senatu, senator Licia Ronzulli, przewodniczący Komisji ds. Działalności Produkcyjnej, Handlu i Turystyki Izby Deputowanych, Alberto Luigi Gusmeroli, Prezydent Regionu, Alberto Cirio, Burmistrz Turynu, Stefano Lo Russo – oraz najwyższa kadra kierownicza Grupy Stellantis: John Elkann, prezes Stellantis, Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis oraz Olivier Francois, dyrektor generalny marki FIAT i globalny dyrektor ds. marketingu Stellantis.

John Elkann prezes Stellantis, powiedział: „Fiat powstał w 1899 roku z zamiłowania do postępu. Był jedną z niewielu firm, którym udało się przejść z etapu rzemiosła do ery przemysłowej. Dla milionów ludzi Fiat oznaczał swobodę przemieszczania się w dowolne miejsce i robienia tego z klasą. Przez 125 lat nigdy nie przestaliśmy pracować, szukać rozwiązań, wierzyć w naszą przyszłość i wytrwale bronić tego, co zbudowaliśmy. Chcemy podziękować wszystkim tym, dzięki którym ten startup z Turynu stał się dziś Stellantis, jednym z największych producentów samochodów na świecie”.

Carlos Tavares dyrektor generalny Stellantis, powiedział: „Bardzo się cieszę, że mogę gościć w domu marki FIAT w Turynie, aby wspólnie świętować jej 125 urodziny i dzielić się wyjątkowymi emocjami ze wszystkimi zaproszonymi gośćmi. Będąca jedną z najbardziej kultowych marek w naszej konstelacji Stellantis, FIAT wnosi prawdziwy włoski styl do serc naszych klientów na całym świecie. Już trzeci rok z rzędu, FIAT jest marką numer jeden Stellantis pod względem wolumenu sprzedaży. Jest liderem na czterech rynkach krajowych na całym świecie: we Włoszech, Brazylii, Turcji i Algierii. Jest motorem napędowym, który umożliwia nam oferowanie czystej, bezpiecznej i przystępnej cenowo mobilności klientom na całym świecie. Pragnę podziękować wszystkim tym, którym marka FIAT jest tak bliska od pokoleń i którzy każdego dnia ciężko pracują, aby tworzyć kolejne 125 lat bogatej historii. Zespół Fiata podziela tę samą pasję i to samo pragnienie, aby zawsze wywoływać uśmiech na twarzach naszych klientów”.

Olivier Francois, dyrektor generalny marki FIAT i globalny dyrektor marketingu Stellantis powiedział: „Od 125 lat marka FIAT jest synonimem zaangażowania na rzecz społeczeństwa, oferując naszym klientom to, czego naprawdę potrzebują, biorąc pod uwagę czasy, w których żyją. A nasi klienci pragną kultowych i przystępnych cenowo samochodów miejskich; oszczędnych i dobrze wyposażonych kompaktowych modeli; samochodów rodzinnych; pojazdów użytkowych i wreszcie Abartha stworzonego do dobrej zabawy na co dzień, czyli dokładnie to, co oferuje FIAT. Obecnie marka FIAT powraca na światowe rynki w oparciu o 3 filary: włoski design i rozwój, globalną platformę i lokalne znaczenie – a Grande Panda to pierwszy model naszej nowej globalnej rodziny. Dlatego w ciągu najbliższej dekady będziemy dysponować odpowiednią ofertą dla każdego klienta. Ponieważ w centrum naszych działań jest zawsze klient.”



Fiat Grande Panda – nowy model globalny

11 lipca 1899 roku w Turynie podpisano statut spółki „Società Anonima Fabbrica Italiana di Automobili – Torino”. Dziś, kiedy z linii produkcyjnych zjechało już wiele milionów samochodów, wspólnym mianownikiem dla przeszłości, teraźniejszości i przyszłości marki jest specyficzny sposób rozumienia mobilności, który do dziś wyróżnia markę na poziomie globalnym i dzięki któremu powstały modele ułatwiające codzienne życie klientom i wnoszące radość na ulicach całego świata. Gwiazdą wydarzenia jest 500e Giorgio Armani, wyrafinowana edycja limitowana łącząca włoską doskonałość z ekologicznym podejściem, która będzie dostępna w sprzedaży na całym świecie. Drugim bohaterem wydarzenia jest Fiat Grande Panda, nowy globalny model, który zapoczątkuje nową erę włoskiej marki i pierwszy z nowej generacji samochodów marki FIAT. Ponadto, podczas uroczystości zaproszeni goście mieli okazję zobaczyć pierwsze prawdziwe zdjęcia dwóch innych modeli z nowej globalnej rodziny – SUV-a i fastbacka – które zostały zaprezentowane w lutym br. jako samochody koncepcyjne, a obecnie znajdują się na zaawansowanym etapie rozwoju i mają zostać wprowadzone na rynek w najbliższych latach.

Uroczystości w Turynie zakończyła oszałamiająca parada zabytkowych i współczesnych samochodów marki FIAT, które zostały podzielone na grupy – ikony, samochody miejskie, samochody kompaktowe, samochody rodzinne i lekkie pojazdy użytkowe – i dumnie przejechały po legendarnym torze w budynku Lingotto, prezentując technologiczne i historyczne dziedzictwo globalnej włoskiej marki. Ponadto, od samego początku markę FIAT wyróżniał silny międzynarodowy charakter, jej modele produkowane są na całym świecie, choć w jej sercu zawsze ważne miejsce odgrywa stolica Piemontu czyli miejsce narodzin marki. A dzisiaj, wraz z modelem Grande Panda, dzięki synergiom i możliwościom, jakie daje Stellantis, otwiera się nowy rozdział w historii FIAT-a, który będzie wyróżniał się oryginalnością, pomysłowością, włoskim stylem i globalnym charakterem.

Fiat 500e Giorgio Armani

Z okazji ważnego jubileuszu marki FIAT i symbolicznie również w dniu urodzin Maestro Giorgio Armaniego, ogłoszono znaczące partnerstwo między Giorgio Armani i marką FIAT. Dwie słynne na całym świecie włoskie marki, które współpracowały już w 2020 roku przy wprowadzaniu na rynek ekskluzywnej wersji 500e typu one-off, połączyły siły, aby stworzyć produkt będący być może najlepszym wyrazem Made in Italy na czterech kołach: Fiata 500e Giorgio Armani. Nigdy dotąd dwie kultowe marki reprezentujące włoski design, styl, kunszt, pomysłowość i odnoszące sukcesy na całym świecie, nie spotkały się, aby stworzyć model, który natychmiast staje się klasyką. Jak sugeruje reklama, którą wyemitowano podczas tego wydarzenia, jest to samochód, który należy nosić, a nie prowadzić, a także hołd dla mistrzostwa Giorgio Armani i Centro Stile FIAT w Turynie. Projektant przez wiele miesięcy współpracował z zespołem FIAT-a, aby w jednym produkcie wydobyć niepowtarzalny charakter obu marek. Projekt wyróżnia taka sama troska o szczegóły i dbałość o materiały, kolory i styl, jak w przypadku nowego samochodu czy nowej kolekcji mody. Teraz FIAT i Giorgio Armani pojawili się razem na wybiegu „La Pista 500” z nowym Fiatem 500e Giorgio Armani.

Taki poziom rzemieślniczego kunsztu, wykończenia i dbałości o detale jest rzadkością w tym segmencie, ale nie w modelu 500e uosabiającym styl Made in Italy i włoską doskonałość. Cechy te nabierają jeszcze większego znaczenia i wartości, ponieważ zostały opracowane we współpracy z najbardziej znaną marką włoskiej branży mody.

Z dumą produkowany w fabryce FIAT Mirafiori w Turynie, nowy Fiat 500e Giorgio Armani będzie dostępny wyłącznie w wersji hatchback, odzwierciedlającej zarówno niezrównaną elegancję Giorgio Armaniego, jak i śmiały charakter Fiata 500e.

Fiat 500e Giorgio Armani będzie oferowany w dwóch wyjątkowych, ekskluzywnych kolorach, do których należą: Zielony z drobinkami miki, nowoczesny kolor, który silnie odzwierciedla styl i gust Giorgio Armaniego oraz ceramiczny Greige, niezwykle wyrafinowany i wyszukany kolor. Ten odcień wymyślony przez Armaniego łączy w sobie szarości i beże, dając początek zarówno nowej barwie, jak i jej unikalnej nazwie. Jeśli chodzi o nadwozie, włoscy projektanci starali się ograniczyć kontrasty i zdobienia, aby uzyskać bardziej monochromatyczny efekt: czysty, esencjonalny i zgodny ze stylem Armaniego.

Najważniejszym wyróżnikiem nadwozia są koła zaprojektowane wyłącznie w celu przedstawienia logo GA w skali makro. Stają się centralnym punktem wyróżniającym samochód już z daleka. Wyjątkowy design mocno podkreśla partnerską współpracę między dwoma markami. Ciepły, dwutonowy efekt anodowania i jasne boczne wyżłobienia sprawiają, że całość jest niezwykle wyrafinowana.

 

Wnętrze charakteryzuje się rzemieślniczą dbałością o szczegóły i obejmuje przeszycia ze wzorem w jodełkę i trójwymiarowy motyw umieszczony na środkowej części fotela, przypominające klasyczne techniki krawieckie. Materiały zastosowane we wnętrzu są eleganckie i wyróżniają się najwyższą jakością. Można łączyć je z innowacyjnymi i technicznymi procesami, takimi jak wycinane laserowo drewno pokrywające pas deski rozdzielczej, miękkie i otulające jak luksusowa tkanina, lub z rzemieślniczymi rozwiązaniami, takimi jak misterny haft.

 

Fiata 500e Giorgio Armani wyróżnia logo słynnego mediolańskiego projektanta umieszczone na kołach i fotelach, natomiast podpis włoskiego stylisty dumnie prezentuje się na desce rozdzielczej, wewnętrznej stronie drzwi i tylnej szybie.

Samochód wyposażony jest w reflektory Full LED Infinity Design i szklany dach. Jeśli chodzi o technologię, 500e Giorgio Armani oferuje wysokiej klasy system JBL Premium Audio, 7-calowy wyświetlacz TFT, system multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala i nawigacją, radio DAB i bezprzewodowe funkcje CarPlay / Android Auto.

Fiat 500e Giorgio Armani będzie dostępny z silnikiem elektrycznym o mocy 118 KM, zasięgiem do 320 km w cyklu mieszanym według normy WLTP. Ponadto, jest wyposażony w najbardziej zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) oferuje system wspomagania jazdy na poziomie 2.

Zgodnie z misją marki polegającą na promowaniu Made in Italy na poziomie globalnym, limitowana edycja specjalna będzie dostępna w sprzedaży w Europie, w Ameryce Północnej, na Bliskim Wschodzie oraz w Afryce, Japonii i Australii począwszy od przyszłego roku.

Gruppo Armani

Założona w 1975 roku przez prezesa i dyrektora generalnego Giorgio Armaniego, Grupa Armani działa w 80 krajach i jest jedną z wiodących marek modowych i luksusowych na świecie. Zatrudnia 9 257 pracowników i posiada 9 zakładów produkcyjnych. Grupa projektuje, produkuje, dystrybuuje i bezpośrednio sprzedaje produkty modowe i lifestylowe, w tym odzież, akcesoria, okulary, zegarki, biżuterię, kosmetyki, perfumy, meble i wyposażenie wnętrz, a także działa w branży restauracyjnej i hotelarskiej.

Grande Panda: nowy globalny model FIAT-a

Grande Panda oznacza powrót FIAT-a na globalny rynek głównego nurtu. Została stworzona w oparciu o 3 filary: włoski design, globalną platformę i lokalne znaczenie. Zrównoważony rozwój, inkluzywność, prostota i piękno to wartości, którymi kieruje się ten projekt, natomiast sam design czerpie inspirację z kultowej Pandy z lat 80. – „niebieskich dżinsów” przemysłu motoryzacyjnego, czegoś idealnego na każdą okazję i dla każdego klienta. W związku z tym jest to samochód o znaczeniu społecznym, samochód dla każdego. Grande Panda jest dosłownym klonem pierwszej Pandy, co czyni ją nowym pojazdem segmentu B, który jest zarówno przystępny cenowo, jak i przyjazny dla rodzin z dziećmi.

Zaprojektowana we Włoszech w FIAT Centro Stile w Turynie, Grande Panda wykorzystuje prostą ideę: unikatową platformę obsługującą wiele źródeł energii, którą można zainstalować w dowolnym miejscu na świecie, na wskroś włoski design i możliwość wyboru najlepszego układu napędowego w zależności od potrzeb klientów, gdziekolwiek się oni znajdują. Krótko mówiąc, nowy model oznacza przejście FIATA od produkcji lokalnej do globalnej. Dzięki inteligentnym rozwiązaniom i łatwości obsługi będzie to pierwsza Panda w historii należąca do segmentu B, która ułatwi klientom FIATA prowadzenie samochodu na całym świecie.

Spiralny kabel do ładowania to jedno z najbardziej innowacyjnych rozwiązań, które ułatwia ładowanie oraz wprowadza większy „porządek” niż kiedykolwiek dotąd. Grande Panda jest pierwszym pojazdem na rynku wyposażonym w zintegrowany przewód do ładowania, wykorzystujący prąd zmienny do 7 kW. Spiralny kabel posiada specjalną obudowę pod maską, co pozwala zaoszczędzić miejsce w bagażniku, a także sprzyja praktycznemu codziennemu użytkowaniu, ponieważ kabel jest łatwy w obsłudze i pozwala uniknąć zabrudzeń, co często miało miejsce w przypadku tradycyjnych kabli. Rozwiązanie to wyróżnia się więc prostotą i łatwością: po otwarciu pokrywy, drugi krok to wyjęcie kabla i podłączenie go do stacji ładowania. Po zakończeniu ładowania można go szybko umieścić z powrotem w obudowie dzięki spiralnemu kształtowi kabla.

Podobnie jak jej poprzedniczka, kultowa Panda z lat 80., która przez ponad 40 lat zmieniała sposób postrzegania motoryzacji, Grande Panda cechuje się fajnym charakterem i zaskakującymi funkcjami, a także innowacyjnym i inteligentnym wykorzystaniem przestrzeni. Przede wszystkim nowy pojazd wyróżnia się na tle innych samochodów segmentu B wyjątkową kompaktowością wynikającą z jego niewielkich rozmiarów (3,99 metra długości – poniżej średniej w segmencie – 1,57 metra wysokości i 1,76 metra szerokości) oraz dobrze zorganizowanej przestrzeni ładunkowej, dzięki kompaktowej objętości: na przykład bagażnik ma pojemność 361 litrów, a całkowita pojemność schowków znajdujących się przed pasażerem z przodu wynosi 13 litrów.

Zasadniczo Grande Panda jest idealnym towarzyszem dla rodzin i współczesnej mobilności miejskiej, ponieważ jest w stanie wygodnie pomieścić 5 osób. Co więcej, włoski duch nowego pojazdu jest pokazany przez pryzmat jego kultowego i ikonicznego designu, który jest synonimem piękna, a nadwozie charakteryzuje się wyjątkowym połączeniem strukturalnych linii i miękkich, ale odważnych powierzchni, które podkreślają solidne nadkola. Wszystko to jest jeszcze bardziej wyraziste i surowe za sprawą tylnych i przednich płyt osłonowych podwozia w kolorze srebrnym, błyszczących czarnych wykończeń słupków, przyciemnianych szyb i 17-calowych felg aluminiowych z diamentowym szlifem ozdobionych osłonami z logo FIAT i przyciągającym wzrok wzorem X.

W hołdzie dla klasycznej Pandy, Grande Panda została wyposażona w nisko umieszczone na drzwiach trójwymiarowe litery, w których odbija się otoczenie i, które zwracają uwagę na dolną część boku. Grande Panda jest dostępna w siedmiu wersjach kolorystycznych – czerwonej, białej, czarnej, zielonej, brązowej, niebieskiej i żółtej, zgodnie z filozofią „No Grey” (Nie dla szarości). W środku samochodu, szczególny hołd oddano torowi mieszczącemu się w budynku Lingotto, który stał się inspiracją dla niektórych elementów wnętrza. Deska rozdzielcza, a także poliwęglanowa rama, w tym 10-calowy zestaw wskaźników i 10,25-calowe radio cyfrowe, charakteryzują się jedynym w swoim rodzaju stylem, który nawiązuje do kształtu toru Lingotto i tworzy charakterystyczny i sugestywny wygląd.

Szczególna uwaga została poświęcona optymalizacji przestrzeni, którą wykorzystano w inteligentny sposób: na przykład w desce rozdzielczej znajdują się schowki o pojemności 13 litrów, z czego już tylko jeden schowek pomieści 3 litry, co daje szeroki wybór możliwości przechowywania przedmiotów – to proste i pomysłowe rozwiązanie marki FIAT, które przypomina ponadczasową „kieszonkową” deskę rozdzielczą Pandy z lat 80.

Pierwszy samochód z nowej rodziny FIAT będzie dostępny zarówno w wersji elektrycznej, jak i hybrydowej. Dzięki akumulatorowi o pojemności 44 kWh i silnikowi elektrycznemu o mocy 83 kW, elektryczna Grande Panda oferuje ponad 320 km (wartości w trakcie homologacji) zasięgu w cyklu mieszanym WLTP, dzięki czemu staje się ona idealnym pojazdem zarówno do codziennej jazdy w mieście, jak i na weekendowe wycieczki.

Casa FIAT: wyjątkowe miejsce, w którym można zanurzyć się we wszechświecie FIATA

125. rocznica jest doskonałą okazją do zainaugurowania nowej wystawy muzealnej Casa FIAT, projektu stworzonego przez Pinacoteca Agnelli we współpracy z FIAT-em. Na wystawie można prześledzić historię marki i jej związek z budynkiem Lingotto, legendarną fabryką i kultowym miejscem produkcji przemysłowej marki w Turynie, zaprojektowanym przez Giacomo Matté Trucco w latach dwudziestych XX wieku i odrestaurowanym przez Renzo Piano w latach dziewięćdziesiątych.

Dzięki zastosowaniu interaktywnego wyświetlacza wystawa dzieli się na różne obszary tematyczne – projektowanie samochodów, architektura, społeczeństwo i dzieci – dając odwiedzającym możliwość całkowitego zanurzenia się we wszechświecie FIATA. Wewnątrz muzeum opowiadana jest historia FIATA, od jego początków po najnowsze zmiany. Casa FIAT symbolicznie obraca się wokół drewnianego modelu 500 Master, a zwiedzanie muzeum rozpoczyna się od roku założenia firmy 1899, kiedy to założyciele podpisali statut spółki Società Anonima Fabbrica Italiana – Torino, dając początek nazwie FIAT.

during Fiat 125 anniversary in Turin, Italy – Thursday July 11, 2024 – Motors – ( Photo Nelson Hasanpapaj / LaPresse )

Opowieść toczy się dekada po dekadzie i prezentuje różne kluczowe momenty w historii marki, takie jak produkcja najbardziej kultowych samochodów marki, w tym Fiata Nuova 500, kompaktowego dwumiejscowego sedana wprowadzonego na rynek w 1957 roku oraz Fiata Panda, wszechstronnego i innowacyjnego samochodu stworzonego w 1980 roku przez projektanta Giorgetto Giugiaro. Na całej wystawie FIAT podkreśla znaczenie swojej przeszłości i korzeni, nie odrywając wzroku od przyszłości, czego dowodem jest nowa Grande Panda. W Casa FIAT historia FIATA nie kończy się…

FIAT partnerem inicjatywy Turyn Stolicą Kultury Biznesu 2024

Od 1899 roku historia marki FIAT jest cały czas związana ze stolicą Piemontu, a w 125. rocznicę jej założenia FIAT jest partnerem inicjatywy „Turyn Stolicą Kultury Biznesu 2024”. Przyznawana przez Generalną Konfederację Włoskiego Przemysłu, dzięki wysiłkom Turyńskiego Związku Przemysłowego, ta prestiżowa nagroda nie tylko oddaje hołd przemysłowej historii miasta, ale także stanowi wyraz uznania dla zdolności przedsiębiorstw z Turynu do patrzenia w przyszłość i stawiania czoła obecnym wyzwaniom, takim jak transformacja ekologiczna i cyfrowa, sztuczna inteligencja oraz droga do bardziej zrównoważonego i inkluzywnego społeczeństwa. FIAT jest dumnym partnerem inicjatywy „Turyn Stolicą Kultury Biznesu 2024” i będzie aktywnie w niej uczestniczyć, realizując specjalne akcje przewidziane w programie wydarzenia. Jedną z nich jest wystawa „Turyn ku przyszłości. Kultura biznesu, kultura innowacji” organizowana w Muzeum Narodowym Włoskiego Risorgimento w Turynie, którą publiczność może bezpłatnie oglądać do 29 września. Wystawa obejmuje siedem multimedialnych i wizualnych sekcji zainstalowanych w monumentalnym korytarzu Izby Włoskiej Muzeum Narodowego Włoskiego Risorgimento, skupiających się na historii industrializacji Turynu. Ta ekscytująca opowieść kończy się niezwykle wciągającą sekcją poświęconą przyszłym perspektywom przedsiębiorczości w Turynie.

Źródło: Fiat



Redakcja

Recent Posts

EuroNCAP – elektryczny Ford Capri na 5 gwizadek

Nowy, elektryczny Ford Capri zdobył maksymalną ocenę 5 gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP (European…

13 godzin ago

Hyundai Motor Europe – Xavier Martinet dołączy w roli prezesa i dyrektora generalnego

Hyundai Motor Europe (HME) ogłosił, że Xavier Martinet zastąpi Michaela Cole'a na stanowisku prezesa i…

13 godzin ago

Toyota – globalna dominacja na światowym rynku motoryzacyjnym

Toyota Motor Corporation w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku sprzedała globalnie 7,61 mln samochodów i…

2 dni ago

EuroNCAP – CUPRA Tavascan z oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych

Elektryczny SUV coupe CUPRA Tavascan, dołączając do modeli Formentor, Leon i Born, potwierdza wysoką pozycję marki…

2 dni ago

Astara wprowadza do polskiej oferty nowe Isuzu D-Max 2025

Firma Astara – oficjalny importer i dystrybutor samochodów Isuzu w Polsce, wprowadziła właśnie na nasz…

2 dni ago

Porsche i PUMA łączą siły w kolekcjonerskiej edycji sneakersów inspirowanych grą Cyberpunk 2077

Porsche Polska wraz z marką PUMA przedstawiają limitowaną edycję sneakersów, która przenosi kultowy samochód Johnny'ego…

4 dni ago